Gå til innhold

Tøybleier..erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen erfaringer ang bruk av tøybleier?Har kikket rundt i denne jungelen på nettet og d virker som om d er utrolig mye styr.Men så er d visst forskjellige slag el tar jeg feil?Har kikket på amerikanske sider og der virker d som om de er litt annerledes enn de som jeg har hørt om her.Enklere kanskje.Noen der ute som kan opplyse meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt tøybleier til mine to siste barn og er strålende fornøyd. Jeg brukte dem imidlertid ikke når babyen var helt fersk for syns det bare rant ut på siden, men etter at avføringen fikk litt mer konsistens har det gått helt problemfritt. Andre bruker de helt fra starten og synes det er helt problemfritt, så her er det litt ulik erfaring. Den type bleie jeg har heter fuzzybuns, som er en type innleggsbleie. + rispapir som legges inn for å fange opp avføring.

Rispapir + innhold rett i do, resten i vaskemasin med forvask og ekstra skylling, tørk og voila! Klar til ny innsats:)

I enkelte kommuner får du økonomisk støtte til tøybleier.sjekk det ut.

Skrevet

Hei

Jeg brukte tøybleier på første helt fra nyfødt. Jeg skal bruke de samme bleiene til nestemann som kommer i sommer, både jeg og mannen (som jeg trodde skulle være vanskelig å overtale) har vært veldig fornøyde. Syns ikke det er spesielt styr, man må bare rekne med 2-3 ekstra vaskemaskiner i uken. Tøybleier passer ikke for alle familier, men jeg mener absolutt det er verdt å forsøke!

Vi brukte formsydde brettebleier med hjemmestrikkede ullbukser den første mnd, da disse kan strammes litt bedre på de aller minste. Resten av perioden brukte vi one-size lommebleier (BumGenius). Disse holdt hele bleieperioden, og jentungen sluttet før hun var 2,5 år. Ekstra gøy at de kommer i ulike farger og mønstre! Vi har aldri hatt problemer med lekkasjer eller bleieutslett :) Vi har de fleste bleiene med borrelås, men jeg foretrekker de med knapper.

Det finnes mange nettbutikker du kan sjekke ut for mer info og bilder av de ulike bleiene, eks Bleieboden, Eddabedda, Kenguruloftet og Nøstebarn.

Lykke til!

Skrevet

Ja for d er vel de onesize bleiene jeg har sett på som vill vært mest aktuelt for meg.Men syntes d står lite om d for helt ferske mulige tøybleiebrukere :) Hvordan man gjør d og hva skal være inni der.Tenkte da på d med rispapir og sånn.Noen ting er d greit å få inn med teskje :D

Har bare lest om at med noen ullbleier så må du sette de inn med lanolin og d ene med d andre.Da blei d plutselig mye styr.

Syntes også de ser veldig festlige ut med forskjellige farger og mønster.

Skal sjekke med kommunen her om d finnes noen ordning.Hadde d der jeg bodde tidligere.

Skrevet

Du kan jo sjekke ut www.tøybleier.no, der får du mye informasjon og svar på alt du lurer på om tøybleiebruk :)

Vi brukte tøybleier på storebror, mest lommebleier og aio, men denne gangen satser vi mest på brettiser, formsydde og ull den første tiden :)

Skrevet

Vi begynte med tøybleier da jenta var 1 mnd helt til nå. Hun er nå 10 mnd og bruker som oftes (er ikke alltid jeg legger merke til at hun presser) å besje på potte. Bruker truse når det er varmt.

Litt vasking må man rekne med likevel når man har barn :)

Var godt å vite at man alltid hadde bleier hjemme, i steden for å kjøpe.

Samboeren synes også det var utrolig lett.

Jeg er bare 19 år, så dette klarer du også :)

Skrevet

Har bare positiv erfaring med tøybleier :)

Vi startet ved ca 4 mnd alder pga div sykdom og styr tidligere. Nå bruker vi ikke TB på natta da vi ennå ikke har prøvd rett og slett, men leser av andres erfaring at det ikke skal være noe hokus pokus det heller.

Er litt lat/bedagelig av meg så liker lette løsninger. Har flest (og liker best) GroVia hybrid AI2 (forkortelse for all in two) med Stay Dry innlegget. Da kan vi bytte innlegget lett dersom yttertrekket ikke er fuktig/skittent og slipper dermed å ha så mange bleier.

Har rispapir i bleiene som er lett å skylle ned i do når det er avføring.

Har skitne bleier i våtpose på badet som vaskes på 60° med kald forskylling. Vi bruker vaskekluter med vann som også legges i posen og fyller maskinen med håndlklær, filler ol som også skal vaskes på 60°.

Kan tromle innleggene men tørker relativt raskt så gjør bare det av og til. Ellers har jeg jo håndklær ol. i trommelen alltid uansett så har ikke så mye å si om jeg også hiver i noen innlegg.

Bare spør om det du lurer på :)

Selv lærte jeg mye av tettinntil tøybleieforumet -er ikke alltid så lett å få oversikt over tøybleiealternativene som finnes, for det er mange!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...