Gå til innhold

Jeg blir helt stresset av å gå på Grete Roede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er halvveis på et Grete Roede kurs, og kjenner at jeg blir helt stresset av det. Jeg veier nå 72 kilo og er 1.68 høy. De ukene jeg har vært veldig flink til å spise riktig, ofte og lite har jeg gått ned 0,5 kilo. Sist gang hadde jeg gått opp 0,5 kilo.. Jeg hadde spist ganske riktig da også, men på grunn av streik og mye tid hjemme med barn, hadde jeg kommet litt ut av rytme og dermed ikke spist ofte nok. Jeg synes det er så ekstremt vanskelig å gjøre alt rett når dagen er fyllt opp av jobb og barn som skal ha min oppmerkomhet og deltakelse hele tiden. Det er ikke bare meg å tenke på.... Denne uken har det blitt tre dager med litt kos, og da går vel bare vekten oppover igjen. Kosen består i to kakestykker og to porsjoner is på bursdagen min, litt nøtter i går og en kanelgriffel på besøk i dag.

Dette er det totale matinntaket i dag:

- fire skiver. To med lettost, to med skinke

- ett eple

- fire pizzastkker (ferdigpizza)

- en kanelgriffel

- tre jordbær

- ett glass pepi max

- farris og vann

- også blir det en skive/ to skiver/ett eple i kveld.

Jeg bør ligge på 1400 kalorier. Har ikke regnet ut hva dette blir.

Skrevet

Hva ligger aktivitetsnivået på?

Skrevet

Ferdigpizza er en kaloribombe så det bør du styre unna

Skrevet

Jeg prøvde meg også på lavkaloridiett, og ble bare stresset. Det er i og for seg greit å telle kalorier osv., men i en stresset hverdag funka det rett og slett ikke, og det ble for "enkelt" å ta noe ulovlig. Nå er jeg tilbake på karboredusert kost og har gått ned 3 kilo på 1 uke. Jeg gikk ned 15 kilo sist jeg gikk på det. Synes det er så mye enklere å forholde seg til, og mye mer effektivt. :) Jeg er ikke ekstremt nøye, men holder meg borte fra mest mulig brød, pasta, ris og potet, og spiser nøtter og mørk sjokolade når jeg skal kose meg. :)

Skrevet

Jeg har kjempegod erfaring med GR, og gikk ned over 10 kg i løpet av 2 kurs. Jeg kjenner meg litt igjen ifht stresset med å telle kalorier, men når du kommer inn i det går det bra! Det er veldig viktig å holde seg til opplegget da, 4 stykker ferdigpizza inneholder rundt 12-1600 kcal!!! På GR kan du spise hva du vil, men hvis du velger ferdigpizza kan du bare ta 1 stk til middag (evt du KAN jo skeie ut litt mer og likevel slippe unna med det hvis det bare er en gang i blant).

Jeg lå på 1600 kcal, jeg synes du ligger så lavt, hvorfor? Det er viktig å spise 5-7 ganger daglig, og spise riktig mat. I tillegg burde du trene 30 min om dagen, minst. Jeg gikk til og fra jobb/bhg/hjem jeg, i raskt tempo, og fikk trimpoengene mine der, gratis kan du si :) Pluss 10 min styrke hjemme i stua.

Og Boxfresh: GR er ingen diett, men en livsstil, og man øker såklart kaloriinntaket gradvis når man er i mål. Lavkarbo er jeg 100% motstander av, det strider imot hva norske helsemyndigheter anbefaler, som er de jeg velger å stole på :)

Lykke til videre :) Ikke gi deg!

Skrevet

Takk for svar! Trener tre ganger i uken, 30 minutter jogging. Skal prøve å få inn litt styrketrening også. Ellers blir det normal hverdgsaktivitet med en aktiv toåring;-)

Jeg vet at det er mye klorier i ferdigpizza, men visste ikke at det var så mye. Fikk pizza til middag da vi var på besøk.

Box Fresh: hva spiser du til frokost, lunsj og kvelds? Jeg spiser skiver til disse måltidene. Synes det virker vanskelig å finne noe alternativt som er raskt å lage og som metter godt.

Skrevet

Jeg har flere venninner som har gått GR-kurs og synes det har vært fint. Jeg, derimot, utviklet en spiseforstyrrelse om jeg gikk der, rett og slett fordi jeg ikke takler den kaloritellingen! Det passer ikke for alle.

Jeg spiser lavkarbomat, da kan jeg spise hva jeg vil så lenge jeg begrenser karbohydratene. Teller aldri kalorier, må ikke spise et bestemt antall måltider pr dag, og spiser mørk sjokolade og nøtter hver eneste dag. Gikk ned 8-10 kg uten å prøve på det etter at jeg la om til lavkarbo, og der har jeg holdt meg siden.

Jeg har aldri spist så variert og sunt som jeg gjør nå! :)

så det kan være at du er litt som meg, HI, som ikke takler kaloritellingen. En annen ting er at hadde jeg spist det du hadde spist i dag, så ville jeg ha lagt på meg. Jeg ville også ha lagt på meg fort hvis jeg spiste så mye karbohydrater som anbefales i GR og av myndighetene. Mange har i dag insulinresistens eller ligger på grensen til det, og da tåler man ikke så mye karbohydrater... og legger på seg på "anbefalte" mengder....

Spis varier og sunt, uansett hvilken "retning" som passer best til DIN kropp.

Skrevet

Jeg ser nå at du er jo ganske slank! Synes jeg da ;) Jeg er 173 høy og vil ned til 70 kg etter fødsel, da er jeg fornøyd :) Da skjønner jeg at du bare skal ha 1400 kcal.

Nei, det er klart at et opplegg ikke passer for alle. Det er bare så lett å bli revet med når man selv har så god erfaring med det :)

Ang pizzaen kommer det såklart an på sr på stykkene og type pizza, men når det kommer til oppskrift på pizza i GR-boka, så er det bare 1 stk per porsjon (ca 400 kcal), likedan med et stk restaurantpizza.

Skrevet

Takk for svar! Trener tre ganger i uken, 30 minutter jogging. Skal prøve å få inn litt styrketrening også. Ellers blir det normal hverdgsaktivitet med en aktiv toåring;-)

Jeg vet at det er mye klorier i ferdigpizza, men visste ikke at det var så mye. Fikk pizza til middag da vi var på besøk.

Box Fresh: hva spiser du til frokost, lunsj og kvelds? Jeg spiser skiver til disse måltidene. Synes det virker vanskelig å finne noe alternativt som er raskt å lage og som metter godt.

Jeg spiser mye egg, laks, ost, kjøttpålegg, kylling/kalkun, salat, nøtter og har jeg liten tid tar jeg meg en Skyr. :) Det kan være litt vanskelig å spise ute, synes jeg, men det går greit, og hvis man er litt flink til å planlegge går det enda bedre. Det går også an å bake lavkarborundstykker eller kjøpe lavkarbobrød i butikken. :) Jeg spiser meg mett, jeg spiser mørk sjokolade hver gang jeg får litt søtsug og jeg trives utrolig godt på denne dietten. Ser det er en over som også gjør det, det er så mye lettere å lese på pakka og se på karbohydratene enn å telle kalorier hele tiden. :D

Skrevet

Mitt råd er å legge opp en ukesmeny, der kaloritellingen er gjort på forhånd slik at du slipper å tenke, bare gjøre. Vit hva du skal spise til frokost, lunsj og middag hver dag. Det er når man må kaloritelle hver gang man spiser at stresset begynner.

Ja, man går ofte ned fort og mye på lavkarbo. Den hurtige vektnedgangen i starten skyldes at glukoselagrene tømmes (rundt 4 kg). Lagrene fylles så fort du begynner å spise karbo igjen.

Skrevet

Tips 1: Jeg ble også stresset, og det jeg gjør nå, er at jeg ikke teller! Jeg vet jo ca hvor mye jeg kan spise, og jeg veier aldri. Da ble det mindre stress for meg med det samme.

Tips 2: spis mer grønnsaker, prøv å fylle det på overalt hvor du kan. Knaskerøtter, kålrot og agurk i staver. Stek gjerne opp en bønsj med forskjellige gode ting som du krydrer godt (kun bittelitt olje). Dette er nemlig ubegrenset, og det metter det og.

Tips 2: husk melkerasjonen, en yoghurt her og et glass biola der. Metter og ligger utenom maten, vet du.

Har du meny 1 eller 2? Jeg ligger på meny 2 +, regulerer ned hvis jeg får lite bevegelse.

Skrevet

Hvorfor teller dere så mye kalorier på GR? Når jeg gikk på det i fjor, telte jeg ikke masse kalorier. Gikk ned 10 kg på 2 kurs. Kurset er jo lagt opp nå at du kan veie maten?eks en skive brød 30 gr, pasta til middag skal være 100 gr, kjøtt 150 gr osv....stemmer ikke det?

Skrevet

Jeg er også en av de som får mye bedre utbytte av lavkarbo enn av grethe roede. Med GR gikk jeg ikke ned noe særlig og en dag utskeielse så var hele uka med struktur rett i dass gitt.

Har prøvd det meste av slankekurer, uansett hvilken type så går jeg raskt opp igjen.

Bruker dr. hexeberg sine bøker. Hun har litt flere produkter i kosten enn en del andre lavkarbokurer. F eks bær. Dessuten anbefaler hun ikke å spise baconsvor + pepsi max, slik du finner i ketolysekuren.

For meg er det avgjørende å kutte alt av kornprodukter. Da blir magen mye bedre, slipper forstoppelse stadig og ikke mer vondt. Forsøkte å ta 1-2 rugsprø en periode, men da stod vekta stikke og magen reagerte. Nå lager jeg egne knekkebrød av sesamfrø, solsikkefrø, nøtterog fiberhusk.

Skrevet

Hvis en ikke har peiling på kosthold, næringsinnhold, kroppens funksjoner etc og heller ikke gidder å sette seg inn i slikt er sikkert GR et ok alternativ. Personlig synes jeg det er høl i hue.

Skrevet

Hvorfor teller dere så mye kalorier på GR? Når jeg gikk på det i fjor, telte jeg ikke masse kalorier. Gikk ned 10 kg på 2 kurs. Kurset er jo lagt opp nå at du kan veie maten?eks en skive brød 30 gr, pasta til middag skal være 100 gr, kjøtt 150 gr osv....stemmer ikke det?

Det er riktig at man veier maten på GR, men man må jo likevel telle kaloriene slik at man ikke får i seg for mye/lite mat. I tillegg skal sammensetninge av maten være riktig; 50/60% karbohydrater, 20-30% fett og 10-20% proteiner.

Skrevet

Hvis en ikke har peiling på kosthold, næringsinnhold, kroppens funksjoner etc og heller ikke gidder å sette seg inn i slikt er sikkert GR et ok alternativ. Personlig synes jeg det er høl i hue.

Hahaha, så det er bare idioter som går på GR altså :P

Mange som tror at de "kan" kosthold, kan i virkeligheten ikke det. Og mange klarer ikke å gå ned i vekt uten støttespillere og noe som pusher de fram mot målet.

Skrevet

Hahaha, så det er bare idioter som går på GR altså :PI

Mange som tror at de "kan" kosthold, kan i virkeligheten ikke det. Og mange klarer ikke å gå ned i vekt uten støttespillere og noe som pusher de fram mot målet.

Jeg sa ikke at det var idioter som gikk på GR men at det er en vei å gå når en ikke kan så mye om kosthold, fysiologi og sånt. Det er jo fortsatt mange her i landet som tror at poteter og kneipp med brunost er sunn mat og når de skal ha grønnsaker til maten åpner de en boks hermetisk mais. Sier ikke at de er idioter, bare at de ikke vet bedre. Når en kan mye om emnet står en jo friere til å sette opp egne diettplaner utifra treningsmengde, metabolisme etc... Så om en ikke setter seg inn i sånt er sikkert GR en ok løsning, og de har jo faktisk revurdert opplegget sitt selv, men fortsatt litt skeptisk til at de mener de har funnet den ENE løsningen som skal funke for alle.

Skrevet

Jeg sa ikke at det var idioter som gikk på GR men at det er en vei å gå når en ikke kan så mye om kosthold, fysiologi og sånt. Det er jo fortsatt mange her i landet som tror at poteter og kneipp med brunost er sunn mat og når de skal ha grønnsaker til maten åpner de en boks hermetisk mais. Sier ikke at de er idioter, bare at de ikke vet bedre. Når en kan mye om emnet står en jo friere til å sette opp egne diettplaner utifra treningsmengde, metabolisme etc... Så om en ikke setter seg inn i sånt er sikkert GR en ok løsning, og de har jo faktisk revurdert opplegget sitt selv, men fortsatt litt skeptisk til at de mener de har funnet den ENE løsningen som skal funke for alle.

Grete Roede følger statens anbefalinger ifht kosthold, noe som jeg synes er en fin rettesnor. Og poteter inngår faktisk som en del av det sunne kostholdet, og brunost (lett) kan man fint spise litt av :) Det viser jo bare at din overbevisning ikke samsvarer med GR. Det som er så fint med GR er at man spiser helt vanlig, tradisjonell norsk mat, men alt med måte. Jeg spiste eksempelvis opptil 6 brødskiver daglig i tillegg til middag med 3 poteter og gikk ned i vekt. (I tillegg til masse annen god mat, man spiser mye på GR!) Mange tror feilaktig at karbohydrater er fienden, noe som er helt feil. Men man skal spise svært lite av raske karbohydrater og erstatte det med grovkarbo. At folk orker å tylle i seg mengder av mettet fett og proteiner, som jo har dokumentert skadelig effekt på kroppen, er meg en gåte.

Jeg kjenner at kroppen blir sunn av GR-kosthold.

At du refererer til at "folk ikke vet bedre" overrasker meg, siden du tydeligvis selv tror at vanlig norsk kosthold er usunt, poteter feks.

Skrevet

Grete Roede følger statens anbefalinger ifht kosthold, noe som jeg synes er en fin rettesnor. Og poteter inngår faktisk som en del av det sunne kostholdet, og brunost (lett) kan man fint spise litt av :) Det viser jo bare at din overbevisning ikke samsvarer med GR. Det som er så fint med GR er at man spiser helt vanlig, tradisjonell norsk mat, men alt med måte. Jeg spiste eksempelvis opptil 6 brødskiver daglig i tillegg til middag med 3 poteter og gikk ned i vekt. (I tillegg til masse annen god mat, man spiser mye på GR!) Mange tror feilaktig at karbohydrater er fienden, noe som er helt feil. Men man skal spise svært lite av raske karbohydrater og erstatte det med grovkarbo. At folk orker å tylle i seg mengder av mettet fett og proteiner, som jo har dokumentert skadelig effekt på kroppen, er meg en gåte.

At du refererer til at "folk ikke vet bedre" overrasker meg, siden du tydeligvis selv tror at vanlig norsk kosthold er usunt, poteter feks.

Kjære deg, ikke kom her og si at poteter og brunost er sunn mat. Godt er det kanskje, men sunt?!

Skrevet

Kjære deg, ikke kom her og si at poteter og brunost er sunn mat. Godt er det kanskje, men sunt?!

Brunost er ikke "sunt" i den forstand, men det er helt ok å spise en grovbrødskive med brunost ja, lett brunost, selv om man går på GR. Man kan spise 350 kcal godteri per uke også :) Og likevel gå ned i vekt. Poteter inngår i 6 om dagen - GR har 6 om dagen, der 2-3 av disse skal være frukt, og resten grønnsaker. Man kan fint spise 150 g poteter om dagen ja. Jeg skjønner at du er lavkarbotilhenger, noe som er en helt annen retning ann det GR går. GR har "karboredusert" kosthold, men dette tilsvarer 50% karbo, så så veldig karboredusert er det likevel ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...