Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Har akkurat oppdaget at gutten min på 16 mnd klarer å drikke av vanlig glass nesten uten å søle. Det hender jo han kaster både mat og tutekopp kring seg, så jeg tør ikke la ham styre på selv. Burde jeg det, og isåfall, er det noe plastglass som er kjekt å bruke? Når er det vanlig at de får drikke av glass?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 Vesla begynte å drikke av vanlig glass da hun var ca 10 mnd gammel, men brukte en del tutekopp også for å unngå søl. Fra hun var ca 17-18 mnd nektet hun helt å drikke av tutekopp, så nå er det bare vanlig kopp som gjelder. Bruker de billige plastglassene fra Ikea, og diverse andre plastglass kjøpt litt rundt omkring, helt vanlige uten noe hank eller no. Vil man unngå søl ved at de velter koppen kan man f.eks bruke de gode gamle vippekoppene, uten lokk; http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article491772.ece
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 11. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2012 Skulle forresten ikke forundre meg om han drikker av glass i barnehagen allerede. Han spiste med skje der før han fikk det til hjemme ;-)
Gjest mela<3 Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Min på 17 mnd har drukket av glass siden 10 -11 mnd. Jeg har latt han bruke små te-lys glass. Vasket de og prøvde å kaste i golvet for å sjekke at de tålte det. Ganske tykt glass i de, ingen har knust til nå. Han holder med en hånd slik som vi voksne gjør:) Helt i starten fikk han bruke et gammelt shot-glass, de er veldig små igjen, men passet perfekt. Mindre søl hvis han bikker de blir det også
uhhuhher Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Kjør på! Er absolutt kjekkest å drikke av glass her i huset også, og med gjennomsiktige plastglass blir det ikke knusing. Du får bare sitte med ham og passe litt på, ta i mot glasset og sette det litt inn på bordet, men søl må man regne med. Gled deg til når melkeglasset går veggimellom - herlig med h-melk i alle kriker og kroker. ;-)
magpie Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 vi begynte også med shotglass dem er god å holde i for små hender, også er det ikje så mye å søle når ungen plutseli snur glasset oppned no bruker vi en plastkopp, kjøpte på tilbords..kostet MYE (180 kr!), men vi har ikje IKEA her og jeg klarte ikje å finne noen småe plastkoppa noen andre steder. Så han har bare den ene koppen..Ellers får han drikke fra mitt glass, men da holder jeg den for han
lillenims Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Barnehagen her bruker krus, av en type som sikkert er ganske uknuselig. Mummi-krus (og sikkert de andre krusene fra samme produsent) burde også fungere fint, de er veldig vanskelig å knuse (med mindre du har skyvedører i skapet og får hanken mellom dørene... eller har flis/skifer på gulvet).
Maracuya Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Selvsagt burde du det! Tutekopp er jo praktisk for å unngå søl men ikke obligatorisk å starte med. Jenta mi begynte ikke med tutekopp før hun insisterte på å holde koppen selv, før det (fra 6 mnd) fikk hun vanlig glass. Nå (14 mnd) begynner hun å kunne håndtere vanlig glass (gjerne små, som lekeservise, shotglass etc) selv uten for mye søl. Og skje - ja prøv, de får det til! Ga henne skje ved ettårsalder og jammen spiste hun ikke helt fint med den. Det lønner seg med litt fast grøt og slikt, verre med suppe og småbiter da (men da går det an med gaffel).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå