Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei snuppe på 18 mnd som kaster alt mulig, og nå vil jeg gjerne ha slutt på det. Hun er vel så stor nå at det må være mulig å lære henne det på noen måte?

Når hun ikke vil ha maten eller er mett kaster hun den veggimellom om ikke jeg er rask nok til å ta den.

Har hun tatt noe hun ikke får lov til og jeg sier nei, kaster hun det. (veldig gøy når det er noe som kan gå i stykker :( )

Hun kaster lekene sine hele tiden, nå har hun begynt å sikte på storebror :(

Så noe må gjøres. Håper noen har en løsning til meg?

å si nei virker ikke. Tar jeg leken fra henne kan hun sutre litt for det, så finner hun seg bare en ny å kaste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne følger jeg også med på! Frøken her også på 17 mnd som gladelig kaster om seg med leker, ting og kopp og mat osv....

Skrevet

Vi har det akkurat på samme måte. Han ødelegger noe hver dag og bare ler når vi sier nei. Jeg har ingen råd å gi men vi har bestemt oss for å forsøke få en slutt på dette ved å fortelle at dette ikke er greit, hver gang. Når han kaster tar jeg begge hendene hans og ber han se på meg, så forteller jeg med streng stemme at dette ikke er greit og at det ikke er lov å kaste. Da smiler han ofte og kaster igjen... Så da må jeg forklare igjen... Og da hører han som oftest ;) Han kaster mye ned trappa og vi henter ikke noe opp igjen men forklarer at nå er det borte, da blir han rimelig sinna. Håper det hjelper nå som vi har bestemt oss for å være konsekvente.

Skrevet

Når det gjelder de minste barna, kan det å si "nei" (og da spesielt med høy streng stemme) virke mot sin hensikt. At foreldrene skifter ansiktsuttrykk og får "anderledes" stemme er som regel både morsomt og underholdende for det lille barnet;-) Avledning kan være den mest virkningsfulle metoden. Når du ser barnet er i ferd med å gjøre noe det ikke skal, kan barnet fjernes fysisk mens man introduserer noe annet (feks: Ta barnet opp, snu det rundt og peke på noe ute). Hvis du vil introduserer ordet "nei" i forbindelse med ting som ikke er lov å gjøre, så bør du si "nei" med vanlig stemme og deretter avlede. Barnet ditt er litt i grenseland ift alder, men jeg tenker at avledning kan fungerere en stund til. Alternativet er at det blir mye "nei" og masse oppmerksomhet og ståk rundt det barnet ikke skal gjøre.

Når det gjelder bordsituasjonen så kan du begynne med å gi barnet litt og litt mat, og følge nøye med på når hun begynner å bli mett. Når hun viser tegn til å være mett, eller kaster mat på gulvet, fjernes maten.

Skrevet

vi har også en kaster... jeg gir minst mulig oppmerksomhet på det og avleder han.. merker godt at han liker oppmerksomheten rundt det, og gjør det da gjerne igjen.. så for oss er det viktig å gå over til noe annet så fort som mulig.. selvfølgelig si nei også.. tok han i å kaste noe mot kusina si her en dagen og da sa jeg ifra mye tydeligere..

er ganske lei den kastinga jeg også.. fikk en skikkelig blåveis i ansiktet her en dagen også fordi han kasta noe hardt i ansiktet mitt mens jeg hvilte i senga (pappan passet han).. argh.

Skrevet

Alle barn har stadier de må gå igjennom for å lære og vokse. Hvis de "hopper over" et stadium (eller ikke "får lov") vil det komme tilbake ved en senere anledning.

Dette gjelder nok også kasting. Prøv å legg merke til andre barn på denne alderen, de kaster ALT! Noen værre enn andre.

Er enig med Millea, avledning og å ta de bort fra situasjonen vil hjelpe bedre enn å prøve å oppdra så små med strenge "NEI". Har prøvd det selv ;) La de heller kaste ting, gjør noe gøy ut av det, og gi de mulighet til å kaste ting i situasjoner hvor det er greit (feks. kaste stein i havet).

Det vil til slutt gå over av seg selv. Mi jente er nå 22 mnd. og har nesten sluttet med kastingen :D (heldigvis)

Hun har fått lov å kaste, men hvis det er fare for å treffe andre, gjør jeg henne oppmerksom på det, for det er jo ikke greit da ;)

Skrevet

Mini er 1,5 år og kasta også alle lekene sine i gulvet hele tiden og det var sinnsykt irriterende. Vi prøvde ulike reaksjonsmåter, som å overse, si nei, bli sint, bli veldig sint osv. Ingenting funktet, iallfall ikke å bli veldig sint, det hadde motsatt virkning. :-/

Så for et par uker siden prøvde vi å putte han oppi lekegrinda hver gang han kasta noe. Vi ga han først en advarsel om at hvis han kastet flere ganger måtte han oppi lekegrinda. Hvis han likevel gjorde det, måtte han stå oppi der i noen minutter. Etter et par dager med dette ser det ut til at han har skjønt greia. Nå når det ser ut som han har tenkt å kaste noe, sier jeg at du må ikke kasta, da må du oppi lekegrinda, og da gir han tingen til meg eller setter den ned på gulvet isteden. Johoooo!

Dette funker jo bare hvis man har en lekegrind som ungen synes det er kjedelig å være oppi da, men kan jo kanskje finne på et annet sted ungen må være eller noe han må gjøre feks. hvis han kaster.

Skrevet

Gutten vårres kaster også mat når han begynner å bli mett. Hos oss hjelper det å si "gi det til mamma/pappa" når vi ser at han skal hive nåkka i golvet. Det virker som om at han har begynt å kaste mye mindre no, men i steden for gir maten til meg eller pappaen. Eller en sjelden gang bare legger den på bordet ;)

Skrevet

Ja, det som #8 sier funket hos oss også. Hvis han skulle til å kaste noe sa vi: nei, ikke kaste, gi det til mamma/pappa. Og nå har han begynt å gi ting til oss istedenfor å kaste. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...