Gå til innhold

Er det forhåndsbestemt at baby blir stor hvis...?

Anbefalte innlegg

Jeg er 178 cm høy og har "kraftig" benbygning, og min samboer er 186 cm høy og har kraftig benbygning... Betyr dette at vi er forhåndsbestemt å få en stor baby? Eller kan det være at vi får en liten baby( under 4 kilo) forde?

Noen andre "store" mennesker som har noen erfaring her?

Fortsetter under...

Dette har med kvinnens morkakefunksjon å gjøre. Den er arvelig fra mor til datter. Fødselsvekt har ikke noe med senere str å gjøre, er min erfaring. Selv er jeg kun 164 høy og føder store barn. Kjenner damer på 180 som føder 3 kgs barn.

Annonse

Gjest Shanti ♥

Vekst i fosterlivet reguleres av helt andre hormoner enn de som gir voksen kroppshøyde, så jeg ville ikke vært altfor bekymret :) Derimot ville jeg sett litt på om det var store babyer i familien, og på mitt eget sukkerinntak (som her i gården er i høyeste laget, huff) - sukker gir insulinboost som er vekstfremmende for babyen.

Ok, så da er det ikke sikkert jeg får en kjempebaby altså :) Sukkerinntaket er vel kanskje i høyeste laget her da... Er det med vekstfremmende for babyen i siste trimester, eller kan babyen bli stor hvis man har spist veldig mye sukker i 2 trimester og? :P

Gjest Shanti ♥

Ok, så da er det ikke sikkert jeg får en kjempebaby altså :) Sukkerinntaket er vel kanskje i høyeste laget her da... Er det med vekstfremmende for babyen i siste trimester, eller kan babyen bli stor hvis man har spist veldig mye sukker i 2 trimester og? :P

De vokser jo nesten helt likt i 1.tri og relativt likt fram til uke 18-20, deretter er det individuelt... men jeg vil tro effekten er større desto lengre man er på vei :) Trøster meg i alle fall med det her jeg sitter med sjokomelka mi, hihi..

Endret av Shanti ♥

Tror ikke vår høyde nå har noen ting å si. Jeg og mannen er høye og med spinkel benbygning. Får store barn.

Et vennerpar er like høye som oss, men med kraftig beinbygning begge to. Får knøttsmå barn.

Et annet vennepar: dama er liiiiten og ekstremt tynn, mannen liten og normal kroppsbygning: STOOORE barn

Tror man får barn som sin mor og/eller svigermor.

Jeg er 163og normalt bygd, min mann er 182 og normalt bygd. Vi har fått barn på 4,2 og 4,7 kg...Hadde ikke forventa så store barn, så det trenger vel ikke ha noen sammenheng med hvordan foreldrene er.

Annonse

Jeg var på 3d ultralyd i går, og da sa han at han kunne estimere hva vekten på baby blir! Han tippet 4100 gram ca, og det er akkurat det jeg veide da jeg kom til verden! Feilmargin på et par hundre gram opp eller ned..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...