Gå til innhold

Hjemmelaget havregrøt til baby på 4,5 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor her reagerer på både hipp og NAN mme (fullammes, men har ved noen anledninger prøvd begge delene), og prøvde i kveld å gi henne risgrøt - to timer senere finner jeg henne full av oppkast (lik reaksjon som da hun fikk mme). Jeg har snakket med min mor om dette (som er helsesøster) og lurer på om hun kan være laktoseintolerant.. Skal bestille time til henne for utredning hos lege på mandag, men inntil da er hun ikke fornøyd med bare morsmelk.

Så da kommer spørsmålet: er det noen som har erfaring med hjemmelaget grøt til så små barn? Tenkte å gå etter en oppskrift jeg fant på nettet: 2-3 ss havremel og 1 - 1,5 dl vann, som kan tilsettes aprikos eller banan for søtning.

Noen erfaringer? Tips mottas med STOR takknemlighet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har brukt samme oppskrift, men du trenger ikke tilsette noe ekstra. Hun har vel ikke smakt annet enn morsmelk og det andre du nevner, så grøten i seg selv er sikkert mer enn nok smak for henne :) Jenta vår ble veldig løs i magen da hun fikk grøt første gang, men virka ikke vondt for henne. Lurt å gi kun bittelitt, siden magen må vennes til å fordøye annen mat. Du kan også forsøke å mose en potet med litt morsmelk- det er lett fornøyelig men samtidig mettende for en så liten en. Ev. en teskje rapsolje i tillegg for kalorienes skyld.

Skrevet

Oj, kan babyer få hjemmelaget grøt altså? :) Det må jo være mye billigere enn å kjøpe disse babygrøtpakkene i butikken? Kan denne grøten gis fra 4 måneder? Og den oppskriften; tilsier den en porsjon som er nok for et måltid?

Unnskyld for at jeg kupper tråden altså, men har ikke hørt om hjemmelaget grøt til babyer før. :)

Skrevet

Klart man kan! Er ikke så opphengt i porsjonsstørrelse, gir til Sprella er mett. Etter at grøt var introdusert altså. Nå, etter 4 mnd med grøt så spiser hun ca 3 dl ferdig kokt grøt, frokost og kvelds. Varierer nå veldig med tilsettinger, men går mye i kokte, moste økologiske aprikoser (økologiske fordi de ikke inneholder konserveringsstoffet svoveldioksid, som man ikke vet sikkert er trygt for babyer og barn) og mango. Aprikos inneholder mye jern, mango mye c-vitamin. Bruker også mye jordbær og blåbær.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Har du vurdert å gi noe annet enn grøt?

Vår første slet skikkelig med grøt, altfor tungt fordøyelig i starten. Så vi ga mos av enten potet og gulrot eller avokado og banan.

Skrevet

Har prøvd sviskemos, det reagerer hun ikke på;)

Men grunnen til at jeg tror hun reagerer på laktose er at hun har reagert likt som denne gangen på mme før (og det de jo ikke spesielt tungt fordøyelig).

Skrevet

Jeg trodde det var litt tidlig med havremelsgrøt ved 4 mnd pga gluten?

Holle hirsegrøt er melkefri og glutenfri. Har ikke prøvd den selv.

Skrevet

Vi laget mye grøt av havremel til gutten da han var baby, husker ikke helt når vi startet. Ettersom han hadde melkeallergi, blandet vi med vann og nutramigenpulver.

Ellers er Holles grøtpulvere, som nr 7 nevner, fine grøter som ikke er tilsatt melkepulver eller søtning. Da kan man tilsette frukt selv etter ønske og behov.

Holle har de vel ikke i alle matbutikker, men sikkert i større butikker, de fleste helsekoster og Helios.

"Min første grød" er et annet grøtmerke, som er sunt og kun består av korntyper (hirse, havre, osv), men det er ganske dyrt og ikke noe jeg falt for.

Skrevet

Lillemor her reagerer på både hipp og NAN mme (fullammes, men har ved noen anledninger prøvd begge delene), og prøvde i kveld å gi henne risgrøt - to timer senere finner jeg henne full av oppkast (lik reaksjon som da hun fikk mme). Jeg har snakket med min mor om dette (som er helsesøster) og lurer på om hun kan være laktoseintolerant.. Skal bestille time til henne for utredning hos lege på mandag, men inntil da er hun ikke fornøyd med bare morsmelk.

Så da kommer spørsmålet: er det noen som har erfaring med hjemmelaget grøt til så små barn? Tenkte å gå etter en oppskrift jeg fant på nettet: 2-3 ss havremel og 1 - 1,5 dl vann, som kan tilsettes aprikos eller banan for søtning.

Noen erfaringer? Tips mottas med STOR takknemlighet! :)

Tips: Rør ut melet i itt kaldt vann før du begynner å koke. Da jeg lagde melgrøt til storebroren i huset ble det mye klumpgrøt før jeg ble tipset om dette:)

Skrevet

Kornsorten havre inneholder ikke gluten, men det kan være spor av gluten i den pga forurensning fra mølla. Dette var tips til en som i praksis fullammer, å introdusere matvarer tidlig og under dekke av morsmelk viser seg i flere studier å være gunstig når det gjelder allergiutvikling.

Skrevet

Vi bruker Holle, som en over her også anbefalte, og mini er kjempefornøyde! Her er hirse (stappfull av jern!) mest populært, og vi blander med økologisk aprikosmos eller annen fruktmos. Bittelitt kanel er også poppis.

Vi har også en holle speltgrøt som vi blander inn litt av innimellom. Som en annen sa, det er lurt å introdusere gluten mens man ammer. Men kanskje ikke før 6 mnd, da. :)

Skrevet

Tusen takk for gode svar, alle sammen! Dere er herlige.

Hvor får jeg kjøpt hirse?

Skrevet

Vi har kokt havre eller hirsegrøt selv, men har også brukt holles grøter, som du får på helsekosten. Kjørte økologisk havregryn til mel i mølla til bamixen. Veldig enkelt og greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...