anitra Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 driver med nr to no..prøver dobbel bunn no men blir bare mislykka. stått i ovnen over en time.. har blitt sprø og sprukket på toppen men er så bløt inni...skikkelig flytende masse nesten og smaker eggehvite.. enda pisket jeg kjempegodt før jeg helte den i form. har ikke sjangs til å få den av bakepapiret.. hva gjør jeg galt???
Gjest Mentha & Junior Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 Er du sikker på at det ikke var spor av fett på vispene eller i bollen? Det er kjempeviktig at de er 100% rene og fri for fettstoffer for at det skal bli marengs.Eller kan det ha kommet et minibit med eggeplomme i røra`? Siden du nevner at røra er flytende er det det som slår meg. Og har du dobbeltsjekket temperaturen på ovnen? Jeg vet at på kaker med marengsbunn må alltid melblandingen vendes i, ikke vispes, for da går luften ut av marengsen, eller noe sånt, og røra blir flat og flytende. Men jeg er ingen ekspert på marengs altså. Bare vet at jeg har brent meg endel ganger på disse tingene selv. Håper resultatet blir vellykket likevel
Himmel og hav Skrevet 9. juni 2012 #3 Skrevet 9. juni 2012 Har du hatt i sukkeret litt etter litt og pisket til det har løst seg opp? Kanskje du skal steke den lengre. I min oppskrift skal den steke i 2 timer på 125 grader, og så skrur jeg av ovnen og lar den stå der til den er kald.
anitra Skrevet 9. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2012 vet d kom bittelitt gult oppi av egget men d var veldig bitte lite.tenkte ikke d skulle ødelegge hele kaken...ja hadde i sukkeret litt etter litt
Gjøkeredet③ Skrevet 9. juni 2012 #5 Skrevet 9. juni 2012 Jeg har lagd mange marengsbunner, og den blir like vellykket hver gang, selv om det noen ganger komme bittelitt eggeplomme i røra, så tror ikke det er utslagsgivende. Hvordan vet du at den er helt bløt inni?
anitra Skrevet 9. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2012 når d sprekker på toppen så ser jeg bare flytende masse under
Gjøkeredet③ Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Ok.. Jeg pleier å steke min på 160 grader i en time, for så å skru av ovnene og bare la den stå til neste dag, så har aldri faktisk sjekket kaka når jeg skrur av ovnen
anitra Skrevet 9. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2012 nånn som har ei anna oppskrift da? hjelp
NoraLill82 Skrevet 9. juni 2012 #10 Skrevet 9. juni 2012 4 eggehviter, 250 g sukker, 1/2 ts salt, 1 ts balsamico- eller hvitvinseddik, 2 ts maizennamel. HELT ren bolle + visp, lav hastighet første 1-2 minuttene før du skrur litt opp samtidig som du begynner å ha i salt og sukkeret. Ikke pisk for lenge, da blir massen kornet. Jeg pisker ca 7 min til sammen. Vend inn først eddik, så maizenna med en slikkepott. Massen skal da være skikkelig tykk og seig, slik at du kan helle den rett over på bakepapir, form er ikke nødvendig. Den SKAL bli myk i midten når den er ferdig, men ikke flytende. Steker på 160 grader i én time, og lar den stå i ovnen til den er kald. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå