Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det vanlig å kutte den siste luren?

Hvordan vet man at det er på tide og hvordan går man fram?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Varierer nok veldig fra barn til barn, men vår datter sluttet da hun var 2 år. Det ble rett og slett umulig å legge henne, hun lå bare å tullet og sang. Hun blir tre år i september, og ser at de fleste på hennes alder i bhg fortsatt sover på dagen.

Merket forresten også hvor lett det ble å legge henne på kvelden når hun ikke sov på dagen lenger.

Skrevet

Varierer.

Eldste vår sluttet akkurat til treårsdagen. Det var da hun begynte på storebarnsavdeling, og det ble naturlig å slutte med dagsoving.

Minste er 3 år og 2 mnd. Han sover fortsatt på dagen nesten daglig. Han er tidlig oppe om morgenen og er ikke vanskelig å legge om kvelden. Noen av de dagene han ikke sover på dagtid, blir han fryktelig grinete og vanskelig på ettermiddagene, så vi foretrekker at han får en dupp.

Regner med at dette går seg til av seg selv i løpet av sommeren før han begynner på storebarnsavdeling.

Hvis barnet ditt er veldig vanskelig å legge om kvelden, kan du vurdere å kutte sovinga. Hvordan man går fram? Det er jo bare å la være å legge han/henne på dagtid...

Skrevet

Vi holder på å slutte nå. Det er ikke noe stress å få lagt henne om kvelden, men jeg har merket at hun rett og slett ikke er så trøtt når sovetid kommer. HUn sovner etterhvert, men ligger gjerne og bare koser seg. Så jeg legger henne hvis hun virker trøtt, men hvis hun ikke er det så er hun bare våken.

Du kan jo på en måte først prøve å kutte ned på søvnen. La h*n sove bare 1 time på dagen feks i et par uker, så kutte ned til 3 kvarter, også etter 2-3 uker halvtime, også kanskje bare 20 min og etterhvert kutte helt ut. Eller bare test og se om det går an. At h*n klarer å være våken en hel dag uten å sove.

Skrevet

Vår gutt er 2 1/2år og er IKKE klar for å kutte duppen. Han henter snobben og kosedyrene selv og vil ut, og sovner m en gang i sjutia på kvelden. De gangene han av ymse grunner ikke har fått duppen, er han sur og grinete hele ettermiddagen og er mer urolig på kvelden. Vil signere de over her; når det blir vanskelig å få de til å sove om kvelden ville jeg begynte å kutte noen dager for å se hvordan d går. Niesen min er snart 3år, og hun trenger en liten dupp på 45min, m blir den le gre får de problemer på kvelden. De har serie en avtale m Bhg om dette. Dette kan vel også være en grei start? Gjør duppen kortere til å begynne m?

Skrevet

Har en gutt som blir 3 i august, han sover fortsatt 1- 1,5 t om dagen. Ikke noe problem å legge han på kvelden, så da tror jeg nok han trenger hvilen sin. Nå begynner han og lillesøstereni bhg til høsten, så vi kommer til å kutte ut hvilen hans ila sommeren, mest pga å slippe å drasse to sovevogner til og fra bhg.

Skrevet

Har ei på 2år. Hjemme sover hun ikke.

I bhg sover hun litt ennå... Trapper ned på sovinga der nå.. Se åssen det går.

Skrevet

Etter at vi begynte å kutte sovingen hjemme, har hun av og til dager hvor hun ikke har sovet i bhg heller. Ikke fordi jeg har mast på bhg om at hun skal slutte men bare av seg selv kuttet ut.

Det virker rett og slett som om hun er klar. Men mange barn sover til de er 3 år..

Skrevet

Jenta mi er forresten 2 1/2 ca.

Skrevet

Her har vi nettopp kutta ut dagblunden til lillesøster, hun er 20 mnd gammel. Det er tidlig i forhold til mange andre vet jeg, men egentlig på høy tid her i huset. Den siste tiden har hun nemlig tullet noe voldsomt ved legging, og det har ofte tatt opptil en time før hun eeendelig sovnet; gjerne så sent som klokka ni. Natten har også vært i underkant kort, bare ca 10 timer, hvorav den siste timen ofte var ganske så urolig i tillegg.

Nå som vi har kuttet ut dagsøvnen sovner hun på et blunk kl 19.00 og sover 12- 13.5 timer per natt, digg :) Så det virker som at det var det riktige å gjøre, selv om hun er litt trøtt på ettermiddagen noen dager. Det er jo bare en liten uke siden vi kuttet ut dagsøvnen, så litt trøtthet må man vel alltids regne med i en overgangsfase. Og egentlig så går det hele mye bedre enn forventet, og ikke minst deilig å slippe å planlegge hele dagen etter den lille blunden hennes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...