Gå til innhold

10 mnd og matrutiner (spesielt til kvelds)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 10 mnd som i en periode nå tydelig ikke får i seg nok mat. Jeg har prøvd å øke mengde på måltidene men det nekter han. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. "problemet" er at han nå har begynt å våkne mellom 4-6 for å få ei flaske melk for så å sove videre. Det er jo ikke noe problem i grunn, men siden han har sovet hele natten siden han var 4 mnd, føler jeg at vi bør prøve litt annet før vi gir opp kampen og lar han få flaska. Han er tydelig sulten når han våkner, så det er ingen annen utvei. Får ikke roet han uansett, og magen hans romler når han får flaska. uff. Vil jo ikke at han skal våkne slik og føle en akutt sult.

Slik ser måltidene ut:

Våkner 07.00-08.00 får flaske i senga vår sammen med oss(nå får han denne mellom 04-06.)

Får grøt til frokost ca 2 dl vann, rundt 09.30

Lunsj, 1 1/2 brødskive og en fruktmos

Middag stor bolle med variert middag og fruktmos

Kveldsmat grøt på ca 3 dl vann. og litt banan.

Jeg har aldri målt eksakt hvor mye vann jeg blander grøten i, men sånn ca på øyemål. Jeg tenker kanskje det finnes noe mat som metter litt mer som jeg kan gi på kvelden? Han får også kjeks, en skalk, og litt frukt som han får leke/spise mellom måltidene. Han er i godt hold med sine 11 kg. Så har alltid vært glad i mat. Han spiser så og si alt. Ikke så glad i fisk. Men, jeg ser ikke hvor eller hvordan jeg kan få i han mere mat. Jeg vil jo ikke tvinge i han noe mer heller. han sier ifra når han er mett, så det er litt derfor jeg har skjønt at å øke mengden på måltidene ikke går.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at han ikke vil ha mer mat, for han spiser jo masse!:-) Det at han våkner kan jo være at han er tørst bare. For med den mengden mat han spiser, så skal det ikke være nødvendig med nattmat.

Skrevet

3dl vann til grøt? Wow, det er 3 porsjoner det. Det skulle da absolutt holde. Skulle ikke trenge nattmat da nei.

Skrevet

Jøjje meg, det var mye mat... Trippel porsjon grøt til kvelds... Så veier han 3 kg mer enn min på over 10 mnd og da...

Kanskje det er med babyer som med voksne? At når man spiser seg fullstendig sprengmett på kvelden så vider magen seg ut slik at man våkner utsultet tidlig neste morgen? Kanskje du rett og slett skal prøve å trappe ned litt på porsjonene til vanlig mengde? Da får han kansje ikke den enorme sultfølelsen når magen blir tom på morgenen.

Våkner han om natta så gi vann, han trenger definitivt ikke mer mat... Ikke noen vits å overfore ham heller da. Mange babyer har ikke helt "magamål" og gaper til det er tomt, og da er det jo foreldrenes oppgave å gi passe mengde mat. Litt viktig til senere også, så du ikke risikerer at han blir storspier og får problemer med overvekt senere.

Lykke til:)

Skrevet

Nå måtte jeg nesten måle vannet her, for jeg skjønte jo at dette virket mye. og det var det også! øyemålet mitt tar helt feil, til kvelds 1,5 dl vann, og til morgen 1 dl. Så det var total feilberegning med meg. Men ja han spiser mye mat, og det har han alltid gjort. Er jo det at jeg synes han spiser mye, som gjør at jeg synes det er rart at han plutselig vil ha mat på natten. for meg er 4 natten. Men i går våknet han 07.30, og i dag 05.00. Uten noen forandring i hverken mat eller mengden. Så jeg blir helt tullerusk.

hadde tenkt å gi bare halvparten av grøten til kvelds i dag og kanskje ei brødskive. Så får vi se om det hjelper!

Gutten min har forøvrig alltid vært litt "stor". han veide 4,5kg da han ble født, og spiste veldig mye i starten. Så han la på seg fort. Men det har sabilisert seg veldig nå som han har begynt å krabbe. Mannen i huset var også sånn som baby, og er slank og normal nå. Og helsesøster har aldri nevnt noe på det. Så vekta bekymrer meg ikke. Jeg gir mat når han er sulten, og det har jeg alltid gjort. Men takk for tips, og beklager for mine elendige øyemål, som var totalt feil. Takk igjen:) jeg skal prøve å gi vann hvis han fortsetter å våkne på natten:)

Skrevet

Ikke gi han melk når han våkner så tidlig, gi han vann. Du skriver ingenting om hvor mye han drikker til måltidene, men jeg antar han våkner fordi han er tørst ikke sulten

Skrevet

Han drikker godt med vann til alle måltider. Helsesøster har gitt meg rådet, som mange andre her inne har fått også ut i fra hva jeg har lest, å gi melk etter hvert måltd. Men siden han får mme på flaske, og han nekter det har jeg gitt opp kampen. Blir bare til at flaska med melk tømmes, og det synes jeg er sløseri. Men som sagt, han får vann, og er veldig fornøyd med det. Har ikke prøvd vann på natt før, da han aldri har våknet sånn etter han sluttet med mat på natta. Han ville bare ha smokken i starten. Men vann skal definitivt prøves.

og hvis jeg tenker meg om så er han ikke så flink til å drikke etter kveldsmaten, så vannet kan være en ganske logisk forklaring. Takk for tips:)

Skrevet (endret)

Min er 10 mnd, har netter fra 18.30/19.00-07.00 ca.

Dagene er sånn her:

07.30: 1 porsjon grøt

09.00: flaske med mme(egentlig sjeldent han drikker noe særlig av den,men får tilbud om det)

09.30: sove

12.30: 1-2 brødskiver + frukt

14.00: sove

15.30: middagsglass (spiser ekstremt lite av det for tiden)

18.00: grøt av 1 dl mme, etterfulgt av 100-150 ml mme på flaske.

Ikke veldig gira på mme for tiden, men prøver fortsatt å få i han det...

Ellers er det vann til måltidene, og ellers i løpet av dagen.

Tror jeg ville ha fulgt rådet om å gi vann når han våkner :-) og tenker at det kanskje er en periode bare....??

Endret av julibaby10
Skrevet

Forresten... Kanskje dagsovingen har noe med saken å gjøre også?

Kanskje derfor han i utgangspunktet våkner.. Og så vil ha mat... Er jo stadig endringer i behov, så er vanskelig å vite eksakt hva det er med disse små til en hver tid:p

Skrevet

Min er 10 mnd, har netter fra 18.30/19.00-07.00 ca.

Dagene er sånn her:

07.30: 1 porsjon grøt

09.00: flaske med mme(egentlig sjeldent han drikker noe særlig av den,men dag tilbud om det)

09.30: sove

12.30: 1-2 brødskiver + frukt

14.00: sove

15.30: middagsglass (spiser ekstremt lite av det for tiden)

18.00: grøt av 1 dl mme, etterfulgt av 100-150 ml mme på flaske.

Ikke veldig gira på mme for tiden, men prøver fortsatt å få i han det...

Ellers er det vann til måltidene, og ellers i løpet av dagen.

Tror jeg ville ha fulgt rådet om å gi vann når han våkner :-) og tenker at det kanskje er en periode bare....??

Ja tanken med at det bare er en periode har slått meg, kan være tenner, og det kan jo være så mye. Man blir liksom aldri klok på søvn, matrutiner eller noe med disse små. Det endrer seg jo omtrent så fort man føler man har kommet i en rutine. Så jeg blir alltid like forundret hva det kan komme av denne gangen, hver gang det skjer.

Men siden det virker som magen romler, smokken, eller byssing hjelper, så tenkte jeg det kanskje var noe med maten. At han trengte noe som mettet litt mer, uten at jeg kunne forstå det med den mengden han spiser iløpet av en dag. Og som noen nevner over her, vil jeg jo ikke overfore gutten min heller. Men han har alltid virket flink til å regulere og si ifra når han er mett! Og vekten hans, som jeg nevnte over er ikke noe som bekymrer meg enda. Noen babyer er litt rundere enn andre, og siden det nå har stabilisert seg i og med at han har begynt å bevege seg mye, så får man nesten bare se ann med tiden. Det kan helt klart bare være en periode, det har vært mange av dem så. hehe:)

Skrevet

Kanskje derfor han i utgangspunktet våkner.. Og så vil ha mat... Er jo stadig endringer i behov, så er vanskelig å vite eksakt hva det er med disse små til en hver tid:p

Ja det var faktisk det første som slo meg, at det kan jo være at han sover for mye. Han har to dupper hvor han til sammen sover mellom 2-3 timer per dag. Og den siste er aldri senere enn til 16. Men jeg prøvde meg på 1 dupp, og da ble han bare kjempe overtrøtt og sutrete. Jeg sto jo også opp med han de første dagene når han våknet, men han virket da fortsatt trøtt og ikke utvilt. så, nå de siste dagene har han da fått denne flaska med melk, så har jeg lagt han i senga si og han sovner igjen etter litt babling og sover to-tre timer til. Det blir jo nesten bare spekulasjoner, så er som du sier, aldri helt godt å vite akkurat hva det dreier seg om.

Skrevet

Ja, for all del, gi han mat så lenge han er sulten! Du kjenner jo småen din best!:) må si jeg misunner deg at barnet er glad i mat! Min har blitt småspist de siste mnd og har ikke søte baby-valker.. gjør i grunn ikke noe det, men når han hadde omgangsyken, hadde han jo ikke noe å gå på! Målingene jeg skrev ovenfor, er i grunn hva jeg lager til han.- og det er sjeldent han spiser opp... Det blir litt lirking og luring for å få det i han..! Håper det ordner seg for nettene deres!:)

Skrevet

Ja det var faktisk det første som slo meg, at det kan jo være at han sover for mye. Han har to dupper hvor han til sammen sover mellom 2-3 timer per dag. Og den siste er aldri senere enn til 16. Men jeg prøvde meg på 1 dupp, og da ble han bare kjempe overtrøtt og sutrete. Jeg sto jo også opp med han de første dagene når han våknet, men han virket da fortsatt trøtt og ikke utvilt. så, nå de siste dagene har han da fått denne flaska med melk, så har jeg lagt han i senga si og han sovner igjen etter litt babling og sover to-tre timer til. Det blir jo nesten bare spekulasjoner, så er som du sier, aldri helt godt å vite akkurat hva det dreier seg om.

Her i huset tenker jeg at søvn avler søvn ihvertfall. Lite hyggelig med en sur og overtrøtt baby! :) sover 2-3 t til sammen på dagen..

Skrevet

En liten oppdatering på denne natta! Lite søvn er et kort og greit stikkord. I går natt/morgentidlig våknet han 05.30. Da fikk han flaska med melk og sov videre til 08.30. Jeg og han var på shopping i hele går, store gutter trenger større klær:) hehe. mens vi var der sov han to dupper. En fra 11.30-12.30 og en fra 14.00-15.15. Det var tydelig at han ville sove mer den første duppen, derfor kom den andre veldig tett på. Siden han våknet så sent i går, så hadde jeg tenkt at han bare skulle ha en dupp på dagen, så lenge det ble litt lengde på den.

Hva som utløste nattens våkenhet, har jeg ingen svar på. Men han våknet 00.10. Da var han lys våken. etter råd fra dere, så prøvde jeg å gi han vann. Han drakk litt, men hylskrek helt til jeg tok han opp. jeg prøvde å bysse han, men han var ikke trøtt. Etter to timer hvor jeg prøvde å tilby han vann og bysse. så må jeg ærlig innrømme at han fikk flaska si med melk. Men han var ikke særlig intr. Bare tulla med flaska og drakk ikke mye. Så da tok jeg den fra han. Han virket rett og slett ikke trøtt. Så jeg tok han til slutt inn i stua, skrudde ikke på lys, tv, eller lot han leke. Han fikk se hvor kjedelig det var på natta. Om han da etter 2 1/2 time var trøtt igjen, eller om han da skjønte at han like gjerne kunne sove fordi det ikke var noe mer morsomt å være våken det vet jeg ikke. Men da la han seg ned i armen min, og etter et kvarter med synging så sovnet han. Han sov som i går da helt til 08.30 i dag. Så jeg vet ikke hva dette er jeg. I natt virket han hverken tørst eller sulten. Bare våken. blir litt tullete av dette merker jeg. Håper jeg snart knekker koden:P

Skrevet

Tenner?

Skrevet

Her er det en dupp som gjelder, på mellom 1,5 og 2,5 t. Våkner bare om natta og grytidlig om hun sover flere ganger. Og kan ikke sove noe senere enn 2 egentlig. Til nød halv tre. Leggger seg halv sju.

Skrevet

Nille76 hvor gammel er din? Her våkner hun også ofte på natta for tiden og kan stadig være klar for dag kl 5... men kan ikke skjønne hvordan hun skal kunne "greie" å sove bare en dupp. Her er hun 10 mnd.

Matrosen og Meg, mener ikke å kuppe tråden! Huff høres ut som slitsomme netter nå hos dere da, og det er velkjent.. jeg innrømmer gjerne at jeg de fleste gangene "gir opp" og ammer henne for å få henne til å sove mer..med mer eller mindre vellykket resultat. Håper det løser seg snart og at det bare er en periode som går over..føler alt går i perioder heeele tiden jeg! ;)

Skrevet

Nille76 hvor gammel er din? Her våkner hun også ofte på natta for tiden og kan stadig være klar for dag kl 5... men kan ikke skjønne hvordan hun skal kunne "greie" å sove bare en dupp. Her er hun 10 mnd.

Matrosen og Meg, mener ikke å kuppe tråden! Huff høres ut som slitsomme netter nå hos dere da, og det er velkjent.. jeg innrømmer gjerne at jeg de fleste gangene "gir opp" og ammer henne for å få henne til å sove mer..med mer eller mindre vellykket resultat. Håper det løser seg snart og at det bare er en periode som går over..føler alt går i perioder heeele tiden jeg! ;)

H

Hun er 10,5 mnd. Og jeg trodde heller ikke det skulle gå! Det blir jo mange timer våkentid, men det går helt fint. Og skulle hun bli ekstra sliten en dag, så gjør en liten power nap susen, da holder det at hun sovner 5 minutter i bilen hjem fra butikken eller noe. Hun er jo en drøm å legge nå både på dagtid og kveld, for hun er jo trøtt! Det var nok noe av problemet før, jeg slet med legging særlig da, men hun var kanskje ikke trøtt nok? "Alle" sa jo før at søvn avler søvn, men kanskje bare opp til en viss alder? Og "alle" sa jo også at man måtte legge baby ved første tegn på trøtthet for å forhindre overtrøtthet og vanskelig legging, men tror det fort kan gjøre at mange prøver å legge før babyene egentlig er klare til det, de sovner jo ikke de heller om de ikke er trøtte nok...

Hun blir ikke survete og da regner jeg med at det er greit for henne å være våken så mye:)

Skrevet

Så bra at det har fungert så fint for dere Nille76! Når står hun opp og når legger du til første dupp da?

Slik har vi det nå: varierende når hun står opp men rundt kl 7 +/-, legger seg til første dupp 09.30 og da er hun stuptrøtt og kjempelett å legge, sover til halv tolv som regel..og da blir det alt for lenge å ha henne våken helt til halv sju eller sju. så vi har en dupp til som varer fra en halv til en hel time som avsluttes senest 15 (i blant 15.30).

Har prøvd å vekke henne tidligere fra siste dupp/ikke vekke, men samme resultat uansett.

Sukk, denne legginga på kveld blir jeg snart gal av, tar så laaang tid....! og oppvåkning på natt :/

Skrevet

Zassy, det er bare å kuppe tråden, hehe:) jeg liker å lese og se alle sine erfaringer, så det går veldig bra!

Jeg har nå en gledesnyhet. I går ble det som planlagt en dupp bare siden han våknet 08.30. Han sov da en dupp fra 11.00-13.00

og var ganske trøtt i 16 tiden, men med litt lek og morro, så løste vi det fint og holdt han våken til 18.30.

Han våknet et par ganger på kvelden, hvor det holdt med litt kos, og sang! Men fra 21.00 har jeg ikke hørt noe som helst, og han sov til 07.45 :D:D

Så da var det kanskje at han sov for mye på dagen, at han trenger bare en dupp. Planen min nå er å prøve å vente med denne duppen til ihvertfall 12.00. Så det ikke blir så lang våkentid på ettermiddagen. Han var nok litt overtrøtt på kvelden i går som jeg tror er årsaken til at han våknet et par ganger på kvelden. Det var ihvertfall ingen tvil at han ville sove videre da. åhh, håper dette er løsningen:D Han var en drøm å legge på dagen, og på kvelden i går, også sov han så lenge i dag. Lykke!

Skrevet

Åh, skulle ønske jeg ogsÅ kunne fÅ til noe sÅnt. :P Men han vÅkner 4.30 for tiden, sÅ det blir jo umulig Å holde han vÅken sÅ lenge. Til og med med to dupper pÅ godt over en time hver, sÅ rekker han Å bli stuptrøtt over en time før leggetid pÅ kvelden.

Skrevet

Ahhhh! Jeg vil også så gjerne gå over til en dupp, da hun sover lite og er et mareritt å legge på dagtid! Var det en overgang med mye sutring på morgenen? Må jeg bare holde ut så går det deg til? Fra i morgen skal jeg prøve!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...