Gå til innhold

Vår innkjøpsliste til baby - innspill? :)

Anbefalte innlegg

Gjest Shanti ♥
Skrevet (endret)

Hei! Vi venter vår første baby i begynnelsen av oktober. Jeg har ikke handlet inn så mye ennå, siden vi holder på å pusse opp og jeg ikke vil at alt skal bli fullt av byggestøv. Jeg har derimot begynt å planlegge (for ikke å få helt panikk), og er veldig takknemlig om noen har innspill til handlelista mi! Er det noe som bør skiftes ut, noe som greit kan droppes, noe som mangler..? :)

UTSTYR

- Vogn: Emmaljunga City Cross, Brio Go eller Bugaboo Cameleon + kattebeskyttelse og regntrekk (myggnetting er vel ikke nødvendig på vinteren)

- Stelleveske

- Voksipose og vognteppe

- Seng og vugge med kantbeskyttere, dundyner, madrasser og sengetøy (samme sengetøy til vugge som til vogn?)

- Bilstol: Maxi Cosi Cabriofix med Isofix-base

- Vinkelspeil for å overvåke babyen i bilen, fra babyshop

- Stellebord + plastunderlag, ikea

- Badebalje, ikea

- Myke håndklær og vaskekluter

- Såper, kremer, bleier, våtservietter

- Babycall m/kamera (type?)

- Brystpumpe - Medela elektrisk

- Flasker til melk

- Flaskesterilisator (trenger man egentlig det? planlegger å amme)

- Ammepute

- Dingleleke til å ligge på gulvet og kose seg med

- Sengeuro

- Vognleke

- Lammeskinn? Ikea

- Vippestol?

- Amme-BHer og topper

KLæR (sakset fra babyverden.no) - mest 56, litt 62, bittelitt 50

6–8 langermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

6–8 kortermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

3–4 sparkebukser/sparkedresser

Sokker i bomull

2–3 jakker i bomull

2–3 pyjamaser i bomull

1–2 luer i bomull

1–2 helsetepper

2–3 bodyer i ull

2–3 strømpebukser i ull

1–2 bukser og jakker i ull

1 dress i vindtett stoff

Votter uten tommel

Sokker av ull

1–2 luer i ull

Lue i vindtett stoff

Setter veldig pris på alle innspill!! :)

Endret av Shanti ♥
Skrevet

Ser ut som en veldig fin liste det :)

Babygym/dingleleke er nok ikke noe du trenger til å begynne med. Mine to var ikke noe interessert i det før det hadde gått en stund (1-2 mnd...? husker ikke helt)

Om du har planlagt å amme, er det ingen grunn til å handle inn flaskesterilisator. I hvert fall ikke til å begynne med.

Jeg ville nok satt den over på "kanskje-listen".

Det vil jo da bli det samme med flasker,

Ang klær.

Det stemmer at det ikke er lurt å handle inn for mye i str 50, om noe, men vær klar over at noen babyer er store og faktisk ikke bruker str 56 så lenge heller. Kanskje bare et par uker..

Så jeg personlig ville ikke kjøpt for mye i str 56.

Det er i hvert fall min erfaring.

Skrevet

såper begynte jeg ikke bruke før barnet var ca 1 år. bedre for huden med olje i badevannet og i vannet til stumpen :)

Skrevet

Flakesterilisator er nok ikke så nødvendig, fungerer helt greit å koke flasker/smokker.

Jeg hadde kun manuell brystpumpe, noe som fungerte helt supert... blir ikke så mye pumping om du klarer å amme. Det er helt griet å vente med å kjøpe brystpumpe til du finner ut om amminga går greit. Om du har mye melk kan du i værste fall håndpumpe til du får kjøpt brystpumpe.

Amme bh burde være uten spiler under, fordi spiler kan stoppe melkeproduksjonen (hm har noen forskjellige uten spiler).

Babybjørn vippestol er helt genial. Etter noen mnd vipper babyen selv i denne. Den er også lett å vippe om du sitter i en stol og bruker en fot. Den har også ulike stillinger.

Vi brukte en kommode fra ikea som stellebord, helt genialt.

Jeg har hørt at sengeuro og babygym ikke skal brukes for mye de første ukene.. Min var ikke interessert i babygym før han var 4 mnd+.

Saueskinn bør være korthåret. Da regulerers bedre temperaturen + mindre sjanse for krybbedød. Jeg vet ikke hvordan Ikea sine skinn er... http://www.lub.no/sove-pa-saueskinn

Et lite tips helt til slutt: Rema 1000 bleiene er billige, men også de beste (test). Min baby har veldig sensitiv hud, og dette er de eneste bleiene han tåler + at de har nesten lik passform som libero sine bleier.

Ble litt mye det her:)

Lykke til med innkjøp:)

Skrevet

myggnetting ville eg hatt på vogne uansett ka årstid det er.. fort at ting kan blåse inn, katter kan hoppe oppi osv.. og fugler, eg fekk det inn i vogne vår heldivis ikkje når babyen var i den.. og den hadde revet opp masse stoff.. så myggnetting ville eg ha hatt som en sikkerthet... det samme med flaskene, eg har to flaske barn og har bare vaska og kokt.. mye billigere og enkelt og greit.. unødvendig å bruke penger på sånt når man har enkle billigere måter og gjere det på.. Masse lykke til

Skrevet

Ammepute fikk jeg aldri bruk for, var mye bedre å bruke ei stor pute. Sterilisator til flasker ville jeg ventet med, samme med brystpumpe.

Kompresser 10x10 cm er supre til å vaske babystumpen med. Inotyol kurrerer sår stump og purelan er supert for såre brystvorter. Ellers ville jeg hatt ammeinnlegg i ull :)

Skrevet

Ammepute fikk jeg aldri bruk for, var mye bedre å bruke ei stor pute. Sterilisator til flasker ville jeg ventet med, samme med brystpumpe.

Kompresser 10x10 cm er supre til å vaske babystumpen med. Inotyol kurrerer sår stump og purelan er supert for såre brystvorter. Ellers ville jeg hatt ammeinnlegg i ull :)

Skrevet

Ammepute måtte vi kjøpe på vei hjem fra sykehuset, var helt uunværlig for min del... Men er mange delte meninger om det. Det man er i tvil om kan man jo altids kjøpe senere.

Skrevet

Jeg har tre barn, og venter nr.4. Jeg har aldri hatt bruk for ammepute og ikke brystpumpe heller. Det går jo an å vente med slike ting. Så ser du om du har behov for det. :)

Vippestol er kjekt. Vi har et kjempestort spisebord, og babyene har alltid ligget oppå bordet i vippestol mens vi spiser. Da er de på en måte babyen litt mer "med familien" og tålmodig, i stedet for å ligge nede på gulvet.... :)

Gjest Shanti ♥
Skrevet (endret)

Wow, så mange gode tips og råd - tusen takk!!

Flaskesterilisator og såper er herved fjernet fra lista, vippestol spesifisert til babybjørn, jeg må sjekke opp om ikeas lammeskinn er korthåret eller finne et annet alternativ (krybbedød må man gjøre alt for å unngå... vil også gjøre god madrass-research).. Babyolje, kompresser, inotyol, purelan og ammeinnlegg er lagt til, og lekene satt i parentes/avventes.. Klærne endret til mest str 62 (tradisjon for store unger i familien). Ammepute og brystpumpe kommer jeg til å kjøpe, ser ikke for meg at jeg vil bli helt komfortabel med amminga, og vil ha noen hjelpemidler parat :) Tenker fremdeles å droppe myggnettingen og heller bruke kattenett som beskyttelse (vi har katter).

Bør man kanskje også kjøpe bæresele/bæresjal?

Endret av Shanti ♥
Skrevet

Jeg brukte mye bæresele med hun første min. Hadde henne der feks da jeg støvsugde, da hun av en eller annen grunn var livredd lyden fra hun var bitteliten :) hun er fortsatt redd støvsugeren, men av helt andre grunner... Tolv år snart og tennåringslatheten har begynt å kicke inn ;p tror jeg vil ønske meg et bæresjal denne gang... Og bruksanvisning til det :D

Skrevet

Jeg kjøpte bæresele når babyen var ca 3 mnd (lønner seg å kjøpe før). Det er VELDIG mange å velge i, så er ikke så lett å velge. Det er veldig viktig for babyens utvikling med mye kontakt... I tillegg får du da to hender fri så du an ordne med ting ellers.

Det er viktig å kjøpe et sjal/sele som er riktig for abyens alder. (Ikke kjøp babybjørn om du ønsker å bære mye. Den er ikke ergonomisk riktig, da den legger press på barnets rygg).

Her er en side som er fin å se på når du skal vurdere å jøpe bæretøy:

http://www2.tettinntil.no/

Skrevet

Ammeinnlegg engangs, det an være ganske greit, da det ofte blir en overpoduksjon av melk den første tiden

Skrevet (endret)

Ser at du har fått mye svar og mye likt som mine erfaringer - og at du har endret listen din litt, men her er mine tips:

*Hvis du får til å amme er sterilisator unødvendig. Vi kjøpte det lenge etter vi gikk over til flasker, så vi kokte i kasserolle lenge. ;)

*Små smokker - godt å ha liggende, slik at ikke du blir brukt som det ;)

*Brukte aldri ammepute, og hører mye forskjellige erfaringer, men vurderer det denne gangen...

*Gulpekluter fra Jysk - 4 eller 6 pak. Disse er GODE. Vi hadde ikke gulpeunge, men fine å ha til å tørke ved søl - bruker de nå som kluter på kjøkkenet. ;) (Kjøp én pakke til du vet om du får gulpeunge) Lignende disse: http://www.jysk.no/2...12600/a/catalog

* Vi brukte str 50 leeeeenge! 50 cm ved fødsel, men likevel ikke stor. 6-8 uker var hun da vi byttet tror jeg. Vi kjøpte fler etterhvert som vi så at vi trengte, så ikke kjøp for mange i tilfelle du har unge som vokser fort på lengden. ;)

*VIppestol - vi kjøpte den fra Jysk, men den ble for bratt da hun var liten, hadde en gammel etter storesøster som var dypere og mye bedre å bruke. MYE brukt, og anbefales!

*Vask bæsjerumper med MESOFT-kompresser 10x10 fra apoteket og OLJE. Vi liker Sebamed-oljen. Mild og med god lukt. Ellers brukte vi aldri såpe før hun trengte å vaske håret - da ble det Dr. Greve sine produkter som vi fortsatt bruker (4 år nå). Brukte kun våtservietter om vi var på tur, og hun ble bare sår om hun hadde løs mage. Da bruker vi INOTYOL som salve, den er helt gull! :) (Vet det finnes andre typer kluter å bruke, men vi liker mesoft)

*Dingleleker til gulv, seng og vogn trengs ikke med en gang

*Ull til både vogn, vugge og seng. Du kan bruke samme dyne i vogn og vuugge. :)

Endret av Nordhagenjentene :)
Gjest Shanti ♥
Skrevet

[quote name=Nordhagenjentene :)' timestamp='1339329530' post='144303660]

Ser at du har fått mye svar og mye likt som mine erfaringer - og at du har endret listen din litt, men her er mine tips:

*Hvis du får til å amme er sterilisator unødvendig. Vi kjøpte det lenge etter vi gikk over til flasker, så vi kokte i kasserolle lenge. ;)

*Små smokker - godt å ha liggende, slik at ikke du blir brukt som det ;)

*Brukte aldri ammepute, og hører mye forskjellige erfaringer, men vurderer det denne gangen...

*Gulpekluter fra Jysk - 4 eller 6 pak. Disse er GODE. Vi hadde ikke gulpeunge, men fine å ha til å tørke ved søl - bruker de nå som kluter på kjøkkenet. ;) (Kjøp én pakke til du vet om du får gulpeunge) Lignende disse: http://www.jysk.no/2...12600/a/catalog

* Vi brukte str 50 leeeeenge! 50 cm ved fødsel, men likevel ikke stor. 6-8 uker var hun da vi byttet tror jeg. Vi kjøpte fler etterhvert som vi så at vi trengte, så ikke kjøp for mange i tilfelle du har unge som vokser fort på lengden. ;)

*VIppestol - vi kjøpte den fra Jysk, men den ble for bratt da hun var liten, hadde en gammel etter storesøster som var dypere og mye bedre å bruke. MYE brukt, og anbefales!

*Vask bæsjerumper med MESOFT-kompresser 10x10 fra apoteket og OLJE. Vi liker Sebamed-oljen. Mild og med god lukt. Ellers brukte vi aldri såpe før hun trengte å vaske håret - da ble det Dr. Greve sine produkter som vi fortsatt bruker (4 år nå). Brukte kun våtservietter om vi var på tur, og hun ble bare sår om hun hadde løs mage. Da bruker vi INOTYOL som salve, den er helt gull! :) (Vet det finnes andre typer kluter å bruke, men vi liker mesoft)

*Dingleleker til gulv, seng og vogn trengs ikke med en gang

*Ull til både vogn, vugge og seng. Du kan bruke samme dyne i vogn og vuugge. :)

Så godt å få gode tips fra noen med erfaring! - tusen takk! Små smokker er lagt til, gulpekluter fra Jysk likeså, og Sebamed-olje. Helt supert at samme dyna passer i vogn som i vugga :)

Skrevet

Spør på Jysk etter gulpekluter, de vet nok hva du skal ha. De hadde rosa, blå, gule og grønne for 4 år siden, vet ikke hva de har i dag. ;P

Skrevet

Vi fikk UTROLIG mye klær i barselgaver, da i str 62 og 68 (fikk ikke brukt alt en gang), så hvis du vil kjøpe mye av dette selv ville jeg gitt beskjed til familie og venner at du har kjøpt det du trenger. Evt. vente med å kjøpe det, og se hva du får. Du kan handle etter fødsel også! Spesielt så "store" str, da er vel barnet blitt noen mnd uansett.

Vippestol og babygym og andre ting som ikke trengs før etter noen mnd er jo fint å ønske seg i barselgaver også, ellers er det lett for at det blir mye klær tror jeg.

Ang. amme-BH ville jeg bare kjøpt en eller to før fødsel, i 1-2 str større enn du bruker nå. Skal ha plass til ammeinnlegg, og puppene vokser ofte MYE når melken kommer. Og det er ubehagelig å ha for liten BH når de er så ømme i begynnelsen. Ta deg heller en shoppingtur etter en måneds tid når melkeproduksjonen har stabilisert seg litt (anbefaler Change sine BHer). Men du bør ha hvertfall 1 å bruke de første ukene.

Skrevet

En ting jeg har satt stor pris på er en sånn bade"stol" som du har oppe i badebajen som du bare kan legge babyen i.

Legger en gasklut sånn så det ikke blir så hardt og glatt.

Med den så slipper en å være stresset med å holde babyen og hodet over vann og glatt hvis en har noe olje oppi.

En får begge hendene fri til å bade og kose med babyen og etter noen uker når babyen er litt større så går det an å reise seg opp å hente hånkle og bevege seg innenfor kvadratmeteren på badet uten å måtte holde fast i ungen konstant:)

Skrevet

Jeg brukte også inityolsalve på min baby fordi han var såpass mye sår... men den puster ikke like godt som sinksalve, så er nok lurt å bruke sinksalve dersom det ikke er så veldig sårt. (inityol må tas vekk med olje). Helt enig med å bruke mesoft. Våtservietter bruker vi når vi ikke er hjemme, men er utrolig sterkt for sart babyhud.

Skrevet

De fleste barselsgavene vi fikk var også klær i strl 68. Masse vi ikke rakk å bruke.. det er nok av tid til å handle klær etter babyen har kommet:)

Skrevet (endret)

Jeg brukte også inityolsalve på min baby fordi han var såpass mye sår... men den puster ikke like godt som sinksalve, så er nok lurt å bruke sinksalve dersom det ikke er så veldig sårt. (inityol må tas vekk med olje). Helt enig med å bruke mesoft. Våtservietter bruker vi når vi ikke er hjemme, men er utrolig sterkt for sart babyhud.

Vi brukte sjelden salven mer enn en eller to ganger før det såre var borte, og siden vi alltid vasket med olje på kompressene funket det helt fint. :D

Man kan også lage egne våtservietter ved at man legger kompressene i vann og olje i en pose. :)

Endret av Nordhagenjentene :)
Skrevet

De fleste barselsgavene vi fikk var også klær i strl 68. Masse vi ikke rakk å bruke.. det er nok av tid til å handle klær etter babyen har kommet:)

Vi fikk også mye fine sommerkjoler i 62 og 68 til sommerjenta vår. Det passet i oktober.

Så mitt råd til alle nye mammaer: Ikke ta av lapp eller vask før barnet er nådd den størrelsen klærne passer (sånn typisk vinter-/sommerklær), for Lindex, HM og Cubus gir tilgodelapper selv om du kommer for å bytte leeeeenge etterpå. ;) Da kan man bytte til noe som er mer sesongvennlig/noe man trenger.

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Dette høres bra ut! Kanskje kan jeg begrense mengden klær til jeg ser hvor stor baby er og hvor mye vi evt får i gaver... Har dere forresten erfaring med å handle sånt i nettbutikk? Hvor i så fall? Vil jo ha myke deilige klær som er lette å få av og på, men tror ikke formen egner seg til timevis med butikktrasking :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...