Gå til innhold

Noen som har brukt prednisolon under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på 28 år, termin i slutten av august. Har brukt kortison i ca 7 uker nå, gått endel opp i vekt under kuren. Andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte det frem til uke 10, har termin i begynnelsen av desember.

Kan det føre til vektoppgang altså? Det visste jeg ikke, men det stemmer i så fall bra for meg. Jeg gikk opp ca 4 kg mens jeg tok tablettene, og har bare lagt på meg 1 kg etterpå.

Skrevet

Brukte det i hele forrige svangerskap. Gikk opp 6 kg, som var borte dagen etter KS...

Gjest Prinsesse x 2
Skrevet

Nå har ikke jeg gått på det under noen av svangerskapene! Men gjorde det for en del år siden. Eneste som funket på allergien.

Brukte det i 5 år og gikk bare opp! 20kg. Gikk aldri ned i vekt inntil min nye lege sa det var derfor. Man går opp av kortison. Sluttet på det og vekta gikk gradvis ned, men det tok tid! :/ aldri igjen.

Skrevet

Jeg brukte det de første 12 ukene. 5 mg daglig. Det er første gang jeg lykkes med en graviditet og nå har jeg en skjønn liten gutt. Jeg vet ikke sikkert om det var Prednisolonen som er årsaken til at det gikk, men det skadet i alle fall ikke:)

Skrevet

Kan jeg spørre om hvilken årsak det er til at dere bruker prednisolon for å bli gravide?

Går dere på det hele svangerskapet?

..bare nysgjerrig!

Skrevet

Jeg brukte det frem til ca uke 12 i begge svangerskap. Har ikke tenkt på om det ga ekstra kg... Jeg bruker det pga problemer m å bli gravid - og kortison demper immunforsvaret (som v autoimmune sykdommer er aggresivt og kan støte ut både sædceller og foster...etter 12 uke er fosteret mye sterkere og immunforsvaret kan ikke gjøre like stor skade).

Skrevet

Jeg bruker det pga ulcerøs colitt (tykktarmbet). Brukt det fra ca uke 22-30. Håper vekten stopper etter dette. Har hørt fosteret kan utvikle seg litt senere, eller bli litt mindre da.

Skrevet

Jeg har og brukt det for å forhindre at kroppen støter bort fosteret.

Skrevet

til dere som har autoimmune sykdommer eller er interessert i dette, kan jeg på det varmeste anbefale boken til dr.Beer; is your body baby-friendly?

Veldig bra - og forklarer mange diagnoser og hvorfor mange har problemer m å få barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...