Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hvordan dere småbarnsforeldre har råd til biler som koster 300-400.000 kroner med mindre dere tjener veldig godt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er utdannet sykepleier og jobber 75% stilling samt noen ekstravakter når jeg har anledning. Mannen min er tømrer, men jobber ikke som det nå, men tjener minst like mye. Nå er vår gamle bil i så dårlig stand at vi ikke tar sjansen på og dra på ferie med den:(

Har vært og sett på flere biler og de vi kunne tenkt oss og som vil dekke våre behov i forhold til plass og bilstoler koster jo mellom 300-400.000 kroner og da blir det faktisk over 5000 kroner for oss og betale i måneden over 7 år, noe jeg synes er altfor mye penger. I tillegg kommer jo forsikring og drivstoff ++

Hva tjener dere som har såpass dyre biler og hadde dere noe egenkapital før dere kjøpte bilen?

Skrevet

Vi bruker ikke penger på alt vi vil ha hele tiden,må ikke ha alt nytt eller alt alle andre og barna deres har.

Dermed unner vi oss en ny god bil vi trenger.Denne gang var det en wv touran 7 seter(2012 mod).

Jeg tjener ikke mer enn 12000 utbetalt i mnd mens mannen har kansje 22000 utbetalt........

Har 3 små barn......

Skrevet

Er utdannet sykepleier og jobber 75% stilling samt noen ekstravakter når jeg har anledning. Mannen min er tømrer, men jobber ikke som det nå, men tjener minst like mye. Nå er vår gamle bil i så dårlig stand at vi ikke tar sjansen på og dra på ferie med den:(

Har vært og sett på flere biler og de vi kunne tenkt oss og som vil dekke våre behov i forhold til plass og bilstoler koster jo mellom 300-400.000 kroner og da blir det faktisk over 5000 kroner for oss og betale i måneden over 7 år, noe jeg synes er altfor mye penger. I tillegg kommer jo forsikring og drivstoff ++

Hva tjener dere som har såpass dyre biler og hadde dere noe egenkapital før dere kjøpte bilen?

ta det inn under huslånet.. blir billigere av det, vel?

Skrevet

Mannen min tjener 700000 i året, jeg 0. Så har vi penger i fond og litt slikt der vi tar ut overskuddet til privat forbruk. Vi har ikke billån, men 2 biler. Den ene kostet 400000, den andre 600000. Bruktbiler begge to. Har regnet at tapet (synker i verdi) på den dyre bilen er ca. 9000 kr. i måneden + alle utgiftene som følger med det å ha bil. Det er svindyrt, men vi prioriterer bil høyt. Gir oss så mye glede å kjøre biler vi liker.

Tror nok mange baker billånet inn i huslånet, da utgjør ikke f.eks 150000 ekstra på huslånet så mye i måneden.

Skrevet

Vi har bilen inkludert i huslånet. Det utgjør ikke mer enn 1500 kr mer i mnd.

Tjener gjennomsnittlig.

Skrevet

Glemte å si at vi har betalt bilene med penger vi hadde før vi kjøpte bilene.

Skrevet

Tjener gjennomsnittlig.

Det blir billigere i måneden akkurat nå, men er jo mye dyrere totalt sett. Da betaler dere jo renter i 20 år, eller hva som er løpetiden på lånet deres.
Skrevet

Hvorfor må du ha så dyr bil da? Er vel bedre å gå litt ned i pris og årsmodell og faktisk ha råd til bilen?

Skrevet

Vi kjøper biler til rundt en halv mill. uten særlig mye egenkapital. Jeg er sykepleier, mannen min er daglig leder og tjener godt. Til sammen tjener vi vel ca 1,2 mill i året. Null problem med å betjene lånene våre. ;)

Skrevet

Jeg tjener vel ca 250.000,- i året, mannen tjener ca 450.000,-

Vi har to biler, en til ca 300.000,- og en til 180.000,-

Den dyreste er bakt inn i boliglånet, den andre betaler vi 2000,- i mnd på. Det er helt klart dyrere på sikt å ha billånet innbakt i boliglånet, men vi lever bare en gang og billån er noe en må regne med å ha så lenge man kjører bil. Innen lånet er nedbetalt er bilen klar for utskiftning uansett så en kan like godt betale litt mer renter i løpet av livet men ha litt mer penger å rutte med hver måned.

Har totalt 2,3 mill i lån (bolig + biler).

Vi lever naturlig nok ikke fett, har ikke flust av lommepenger, mulighet til dyre ferier, merkeklær, restaurantbesøk og andre luksusting. Men det er nå slik vi har prioritert. Vi har det helt greit, klær på kroppen og mat i kjøleskapet, lider ingen nød..

Skrevet

Tjener gjennomsnittlig.

Det blir billigere i måneden akkurat nå, men er jo mye dyrere totalt sett. Da betaler dere jo renter i 20 år, eller hva som er løpetiden på lånet deres.

Lånet vÅrt er såpass lavt at det var mer lønnsomt for oss enn å ta billån.

Skrevet

Tjener gjennomsnittlig.

Lånet vårt er såpass lavt at det var mer lønnsomt for oss enn å ta billån.

Ikke for å kverulere,men jeg kan ikke forstå hvordan det kan være mer lønnsomt? Altså hvis man ser på hva man faktisk betaler i renter og avdrag. Enlighten me!

Skrevet

Tjener gjennomsnittlig.

Ikke for å kverulere,men jeg kan ikke forstå hvordan det kan være mer lønnsomt? Altså hvis man ser på hva man faktisk betaler i renter og avdrag. Enlighten me!

Ja det er jo et regnestykke da. Regn ut rente og antall år på billånet kontra antall år og rente på huslånet så finner man jo ut det. Det lønner seg sikkert ikke for alle.

Men hvis det er avgjørende for noen for å få kjøpt bil og ha det bakt inn i boliglånet så hadde jeg ikke brydd meg om å betale totalt sett mer renter.

Skrevet

Tjener gjennomsnittlig.

Dersom du betaler like mye ekstra ned på huslånet som du hadde gjort dev å ha et billån i tillegg så blir det faktisk billigere.

Dersom problemet er at du ikke har råd til å ha et billån vil man ikke spare penger på å ta det inn under huslånet, men man vil senke utgiftene per måned. (Altså dra det ut over lenger tid)..

Skrevet

Altså nå er jo boliglånsrenta mye lavere enn renter på selve billån så om man betaler f.eks 500 mer i måneden ned på boliglånet når bilen er inkl der også vil det vel lønne seg med mindre bilen koster en formue i innkjøp??

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Sparepenger!

Vi har to biler, en kjøpt ny 420 000,- i 2010 og en 2007-modell kjøpt brukt kr 245 000,-. Har svært så alminnelige inntekter, ca 460 000,- hver. Men som sagt, vi har (æh... hadde sparepenger som vi brukte på bil). Vi prioriterer å ha skikkelige biler, trygge og gode biler som vi trives med. Vi har ikke lån på bilene.

Skrevet

Vi har bare en bil, og hadde 100.000 i egenkapital da vi kjøpte den, så vi betaler ca. 2000,- i måneden. Har utbetalt ca. 60.000, men med forsikring, bensin ++ er bil likevel en stor utgiftspost på vårt budsjett.

Skrevet

Vi kjøpe vår nye bil for 380.000 for 2 år siden.

Den betalte vi 5.500 kr i mnd. Fant ut at vi brukte ca 8000 kr i mnd på den med alt(bensin,forsikring,veiavgift osv.)

Helt utrolig mye penger som vi gjerne ville frigjøre.

Det tok veldig mye ut av budsjettet vårt( netto 45.0000)

Så i år bestemte vi oss for å bake det inn i huslånet. økte lånet med 1500 og vi betaler ned ekstra på det i stedet. Da står vi friere om det skulle bli en trang mnd.

Bil utgifter er veldig kjedelig utgift!

Så om man vet at det kommer til å bli trangt ville jeg gått for noe billigere...

Skrevet

Vår bil kostet 550 000 kr ny (Caravelle), men vi fikk den innbakt i huslånet vi hadde den gangen. Hadde ganske mye å gå på der. Da vi solgte huset ble bilen nedbetalt samtidig. Veldig greit ;) Vi tjener forøvrig relativt mye totalt (med overtid og tillegg bikket vi 1 mill i fjor), men hadde ikke kunne kjøpt en sånn bil nå uten videre siden vi bruker absolutt alle pengene vi har som ikke går til helt nødvendige ting til husbygging. Synes uansett det er dyrt med bil, nå har vi to biler og det flyr jo mange tusenlapper ut vinduet på dem hver måned likevel.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det handler vel om prioriteringer, jeg hadde feks følt at å legge 2-300 000 av sparepengene mine på en bil ville vært en skikkelig dårlig investering. Kunne like gjerne lagt det på en tur til Las Vegas, bare at da hadde jeg jo faktisk hatt mulighet til å øke kapitalen. Da tar jeg heller et lån jeg kan betjene.

Hadde jeg vært stinn av penger hadde det kanskje stilt seg annerledes, men per nå er det alt for mye annet jeg kunne investerert noen hundre tusen i, som ville vært mer verdifullt for vår fremtid.

Skrevet

Senk kravene og se på biler innenfor den prisen dere har råd til, og kjøp brukt, biler faller i verdi etter kort tid, og det kan man spare noen tusen på uten at det forringer kvaliteten.

Men det er klart, man får ikke dyre biler for 200 000,- Har man litt egenkapital ender med på rundt 3000,- i mnd, og da har man grei bil (og sikker) til en ok pris. Bil koster penger her i landet, og det er liten vilje til å få prisene ned på familiebiler som er noenlunde trygge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...