Gå til innhold

Amming og fast føde

Anbefalte innlegg

Sikkert spurt om før, men: Finnes det noen "tommelfinger-regel" om hvor mye mm barnet har behov for når det får fast føde???? Mini er snart 8 mnd. Spiser 2 posjoner grøt, middag + fruktmos. (og noen biter brød av og til). Drikker vann til måltidene- men ikke så mye, så ammer innimellom måltidene + fast morgen, kveld og natt! Grunnen til at jeg spør er at jeg snart begynner i jobb, å lurer på om han vil få nok mm når jeg ammer når jeg er hjemme!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143944178-amming-og-fast-f%C3%B8de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Tommelfingerregelen er 3 "gode amminger", slik at du føler brystene er blitt tømt og at barnet har spist "en del". Amming morgen, kveld og natt høres flott ut, og tilby brystet når du kan (dvs er hjemme, inkludert i helger og slikt).

Så lenge han ikke får forstoppelse får han i seg nok væske gjennom morsmelk, vann eller mat, og så lenge du ammer omtrent som nå samt gir grøt med melk i (grøtene du blander med vann har som regel MME i seg) og etterhvert pålegg og annen mat med melk i (smøreost/ost, yoghurt osv) så trenger du ikke bekymre deg for om han får nok melk i det hele tatt :)

Vær obs på at barn som opplever store endringer, feks. at pappapermen starter eller at barnet starter i barnehage, KAN reagere med å ville ammes ofte - så ofte det kan når mor er hjemme (og gjerne om natta, såkalt "reverse cycling"). Som regel går dette over etter noen få uker, så det aller beste er å tenke at det er en forbigående fase og la barnet få die når det vil.

Takk for svar- du er virkelig god å ha her inne :) Etter mye "strev" og usikkerhet i begynnelsen, storkoser jeg meg nå med ammingen, så å amme ofte (når han vil) når jeg er hjemme er ingen problem!

Største utfordringen blir vel på natten- når jeg har nattevakt....( har 3- delt turnus) Men heldigvis er far i huset innstilt på det, så regner med at det løser seg på ett vis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...