Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 18 og er sykmeldt 30 %, er barneskole lærer og det nærmer seg ferie. Jeg er sykmeldt pga. kvalme og tretthet. Nå har jeg snart ferie.Men jeg og min arbeidsgiver ønsker at jeg skal være sykmeldt 30% i ferien også pga. lettere for de å få dekket opp min stilling til høsten. Kan jeg be legen min om det? Jeg er jo fremdeles i dårlig form. Min fam. og jeg skal en uke til danmark i løpet av ferien. Kan jeg dra selvom jeg er sykmeldt??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143944162-sykmeldt-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta ut ferie som sykemeldt, men ikke delvis. Du må da definere deg som ferierende, og da får du ikke sykepenger, men lever heller på feriepenger, og da skal heller ikke arbeidsgiver ha noe refusjon. Ettersom du er lærer og har fri store deler av sommeren, blir det riktigste at du friskmeldes. sykepenger og sykemelding skal jo kun brukes som erstatning for tapt arbeidsinntekt. og siden du uansett har fri om sommeren så blir jo ikke dette riktig.

Jeg er ikke helt enig i det M1975 skriver. Selv ble jeg sykemeldt i påskeferien, men jeg var da sykemeldt både før og etter ferien. Det er jo ikke lett å vite hvordan formen er om 8 uker. Selv presser jeg meg hardt de siste ukene før ferien, og ser på det som en oppladning - men har også gitt beskjed om at det kan være at jeg bli sykemeldt rett etter ferien. For min del er formen ok nå, men kan ikke overanstrenge meg - da er det rett over doskåla med meg i et par dager........

Dersom du ikke er i form, og ikke får brukt ferien slik den var planlagt har du rett på både delvis og full sykemelding. Dersom du er sykemeldt så og så mange % av ferien har du rett på ferie tilgode siden du har vært sykemeldt. Dersom legen din mener at det er hensiktsmessig å sykemelde deg i ferien så gjør han eller hun det - men de kan også si nei. Synes du skal ta dette opp med legen. Men må også si at det rektor kom med at det er lettere å få oppdekning for deg til høsten om du er sykemeldt i ferien er svada og skal ikke tas hensyn til!

Ang utenladnsferie kan du reise så lenge det er i din ferie - altså at du ikke bruker sykemelding for å reise på ferie, men at du har planlagt ferie denne perioden. Men ta en telefon til NAV og avklar det på forhånd - så kan de ikke si noe etterpå.

Lykke til!

Hei:-)

Blander meg inn fra et annet forum her. Det er nok veldig ulik praksis for dette av legene. I følge min fastlege skal det ganske mye til før han sykemelder noen i ferien. Da må man være temmelig dårlig!

Men som sagt, dette gjøres nok svært forskjellig av de ulike legene.

Har ikke noe å si om det er ferie eller ikke..

Er man dårlig og har krav på sykemelding skal man ikke bli friskmeldt bare for det er ferie å kanskje bli sykemeldt med en gang man kommer hjem..

Er man syk så er man syk.. Noen blir tilogmed sykemeldt mens dem har ferie og får den da tilgode senere..

Annonse

Legen skriver bare sykemelding som vanlig dersom du ikke er blitt friskere. På del D fyller du ut at du avvikler ferie i perioden du er sykemeldt. Dersom du avvikler ferie, og ikke krever sykepnger for perioden trenger du ikke tillatelse fra NAV for å reise utenlands. ( det kreves tilatelse fra dem dersom du krever sykepenger når du er utenlands.)

Høres ut som tynt grunnlag å be om sykemelding for dersom grunnen er at det skal være enklest for arbeidsgiver...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...