Glajenta ♥ Skrevet 8. juni 2012 #1 Del Skrevet 8. juni 2012 Fikk i går konstatert exu (svangerskap utenfor livmor) pga. lavt stigende hcg. Har ikke hatt noe magesmerter, og etter som jeg skjønte var det veldig lite det de fant i egglederen, men de var altså sikre på at det var exu. Det ble bestemt at jeg skulle få Methotrexat, og det fikk jeg i går. Men så leser jeg på nett at mange får operasjon, fordi Methotrexat ikke alltid fjerner alt... Nå er jeg livredd for at jeg plutselig allikevel skal ende opp med plutselige magesmerter og akuttoperasjon. Kjenner jeg kvier meg for å være alene, kjøre bil, være alene hjemme med datteren min osv... Dere som har hatt exu som endte med operasjon, kom magesmertene akutt eller hadde dere kjent de en stund? De fant ikke noe væske (blod) i bukhulen på ultralyd i går, men hvor fort kan det gå? Fikk beskjed om å følge hcg ned med blodprøver. Den første skal jeg ta på mandag, og den kunne jeg forvente gikk opp, også fra torsdag skulle den begynne å synke... men det er jo en hel uke til!! Uff, dette er skummelt synes jeg Noen som har noen erfaringer - både gode og dårlige - å komme med? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143944126-exu-og-methotrexat-noen-med-erfaring/
Elisabeth_W Skrevet 8. juni 2012 #2 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg ble operert for exu. Jeg hadde vært på utskrapning 9 dager før for noe de mente var unormalt svangerskap. Hadde litt væske bak livmor, men ingenting de hang seg oppi. Hadde magesmerter daglig etter denne utskrapningen. Tok ibux og paracet for det. Men akkurat på 9 dagen, hadde jeg feiret ett års dagen til nevøen min. Følte meg klein. Var små kvalm, lette magesmerter og slapp. På kvelden mens vi lager lørdagsmiddag får jeg kjempe tak i magen. Akkurat som om noen stikker deg med kniv også fikk jeg en veldig trang for å gå på do. Tok to paralgin forte og en sterk ibux for smertene. Mens jeg sitter på do, kjenner jeg at jeg er iferd med å besvime. Og plutselig bare segner jeg av doen. Kommer til meg selv i fosterstilling på gulvet. Blir hentet med ambulanse, og får konstatert exu. Egglederen hadde sprukket og jeg hadde store indre blødninger. Hadde over 1,5 l blod i magen. Ble haste operert da det sod om livet. Bare pass på å få sjekket hcg nivået ved jevne mellomrom. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143944126-exu-og-methotrexat-noen-med-erfaring/#findComment-144300335
selma07 og engel Skrevet 9. juni 2012 #3 Del Skrevet 9. juni 2012 Huff, skumle greier:( håper det går bra m deg glajenta! Tenker på deg! Jeg har mistet selv også driver m zytotec nå i helga:( Ma er noe dritt:( gyn var litt usikker på om jeg var gravid utenfor livmoren... Så håper jeg ikke er det... Ny ul på torsdag for meg. Hvordan har du det? Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143944126-exu-og-methotrexat-noen-med-erfaring/#findComment-144301119
Glajenta ♥ Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 12. juni 2012 Uff, det var leit å høre Selma og Engel:-( Har rett og slett logget av noen dager, så har ikke fått det med meg. Hadde håpet det skulle gå bra med begge to denne gangen! Hva skal jeg si, det går egentlig bra med meg. Vi hadde ikke tenkt å bli gravide igjen helt enda, men gjorde heller ingenting for å unngå det. Åpenbart har vi lett for å bli gravide - men det hjelper lite:-( Har også hatt mye blødninger denne gangen og hadde en følelse av at det ikke var som det skulle, så det at det ikke ble noen baby var ikke det verste denne gangen. Men det faktum at vi faktisk hadde mistet en gang til - og at det var en xu- ekstremt sjeldent og potensielt livsfarlig! Så havnet vi på feil side av statistikken -igjen... Jeg har vært livredd for at cellegiften ikke skulle ha gjort jobben sin og at buken min fylte seg opp med blod mens jeg ikke ante noenting... Sikkert teit, men likevel helt reelt for meg. Så i dag har jeg fått ultralyd for å sjekke at ting så fint ut - og det gjorde det. Hcg har såvidt begynt å krype nedover. Galskap å bli gla for sånne ting;-) Vi har også vært på ettersamtale etter Maria - og fått noen kjipe beskjeder. Det blir ingen ny baby i magen på iallefall 3mnd pga cellegiften, kanskje aldri... Mye som må fordøyes og bearbeides først! Hvordan går det med deg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143944126-exu-og-methotrexat-noen-med-erfaring/#findComment-144312082
selma07 og engel Skrevet 14. juni 2012 #5 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei! Så bra at det ser ut til å gå bra! Og ja, vi hadde fortjent at det skulle gå bra denne gangen begge to!! Går greit med meg. Alt var kommet ut idag da jeg var på kontroll!!! Heldigvis!! Så leit mht din exu:(( håper du får baby i magen igjen!! Hva sa de på ettersamtalen da? Huff, det er bare trist m englene våre:(( Go klæm tel dæ fra mæ!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143944126-exu-og-methotrexat-noen-med-erfaring/#findComment-144316218
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå