Gå til innhold

Hvor nær vår grense kan naboen bygge terrasse?

Anbefalte innlegg

Vi bor i et helt nytt byggefelt....feltet er litt skrått slik at naboen andre etasje er i flukt med vårt inngangsparti. De bygget nesten med en gang en terrasse på ca 30 kvm ut fra sin andre etasje...denne går helt bort til vår grense og et par steder 10-15 cm over grensen. Jeg blåser egentlig i det, men det var litt stress når de satt ute hver gang man kom hjem og man liksom "blir tvunget" til å snakke med de for de er omtrent i inngangen vår. Inngagspartiet vårt er stort så vi har møbler der for vi sitter gjerne der som kvelden for kvelds solen er der. Vi følte til slutt at vi måtte sette opp le vegg ellers ble det som vi alltid satt sammen der. Andre nabo forundret seg over at vi hadde signet i det hele tatt på nabovarsel for den terrassen.....

Men vi har aldri fått noe nabovarsel. Må dette leveres? Og hvor nærme kan man bygge?

De vil ikke sette opp hekk på resten av grensen mot oss, noe vi gjerne ønsker...bare en liten tuja eller noe slik at ungene ikke løper villmann over alt, både våre og dems....hade vært greit å brukt det som et lite "pressmiddel" at terrassen kanskje ikke er helt lovlig :-)

Fortsetter under...

De har neppe lov å bygge så nært dere, og om dere ikke har fått nabovarsel, så er ikke påbygget lovlig når det er så stort. Her tror jeg faktisk at jeg hadde forlangt å få se byggetillatelse om jeg var deg. Og naboen kan ikke nekte deg å plante hekk.

Hvis terassen er mindre enn 0,5 m over bakken fikk jeg vite at det var ganske fritt frem, men hvis den bygger en hel etasje nærmest deres hus tror jeg den regnes som en del av huset som er søknadspliktig og som det er krav om at stopper 4 meter fra grensen.

Hekk eller gjerde i grensen kan ikke naboen nekte dere å sette opp. Hekken må da holdes under 2 meter høy og stå på deres side av grensen. Da gjør dere som dere vil med den. Et nabogjerde kan ikke være så høyt, men de fleste steder mener jeg du kan sette opp et gjerde på opptil 1,2 m uten søknad.

Annonse

Er ikke sikker på hvor langt det er, men her for en stund siden måtte noen naboer flytte en dukkehytte som de hadde bygget noen cm over en annen tomt (snakk om 5-6 cm). Om du synes det er ubehagelig og du ikke har fått nabovarsel, kan ikke denne naboen komme langt. Din tomt er din tomt, og vil du ha en hekk- så plant i vei :D

Er heller du som kan presse dem litt siden de er på deres tomt, men de kan ikke si noe om du planter hekk på egen eiendom.

All form for fasadeendring, uansett om det er å bytte vinduer, fra små til større, skal gis beskjed om /søkes om til kommunen. All bygging uansett om det er terasse eller å bygge på huset skal være 4 eller 5 meter fra vei, naboeiendom etc.

Endret av Scania

du skulle absolutt ha fått nabovarsel. 4 meters grensen er blant annet satt av hensyn til brannvern. Når begge hus ligger 4 meter fra grensen, er totale jo 8 meter og faren for at en brann i et bygg 'tar med seg' naboen minker drastisk.

Man kan få dispensasjon, men da må eventuell nabo godta at vedkommende må bygge enda lengre unna tomta. (for eksempel hvis mitt tilbygg eller veranda over bakken bygges 3 meter fra grensa, må naboen være 5 meter fra grensa).

alternativt må det ene bygget (eller begge??) bygges med brannvegg, en merkostnad for utbygger.

Var i alle fall det vi fikk opplyst av kommunen her.

Så får man vurdere hvor høyt man sette nabofreden, men hekk hadde jeg i hvert fall satt opp ;-)

Du skriver også at de har bygget på din tomt ca 15 cm inn og at det bryr du deg ikke om.. Dette er faktisk viktig å bry seg om. De har "stjålet" tomten din og eiendomsprisen din synker Pga dette. Det er helt ulovlig og hvis du sier fra til kommunen så må de rive hele terrassen med en gang. Hekk kan de ikke nekte deg så lenge den er på din tomt.'tror den må være minimum 30 cm innenfor grensen.

Og nabovarsel skal du ha, spessielt om det blir sjenerende for dere. Noe du sier det er. Stå på ditt!

Annonse

De fleste andre har sagt det samme, men verandaen må være 4 meter fra grense. Du som nabo kan samtykke i at den blir bygd nærmere dersom tiltaket blir brannsikret. Det skal være 8 meter mellom bygninger eller brannsikring for det som ligger nærmere.

Du skal ha fått varsel om dette før bygging, så den er sikkert ikke søkt på.

Hekk kan du sette opp, men i følge granneloven skal ikke greier o.l. gå over grense mot nabo.

Jeg ville også tenkt på det som noen andre skriver her, hva om dere skal flytte. Jeg som boligkjøper ville iallefall ikke ønsket naboen helt inni inngangspartiet mitt.

Hilsen byggesaksbehandler:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...