Gå til innhold

Kan "psykisk mental retard" bety flere ting og evt hva ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjenner noen som har en slik diagnose men ser ikke på personen i dagliglivet at han er det liksom. kjent mannen i 37 år......

han fikk diagnosen da han var ca 30 år uten å få vite det selv men som ble oppdaget da han skulle ha noen nav papirer da han var nyskjerig på hva som stod der liksom. . trodde psykisk mental retard var noe man var født med og oppdaget i barndommen eller tenåringstiden ?

han har kjøpt hus , bil og bor der alene med to barn under 10 år. gjør alt selv av økonomi og hverdagslige ting. har ikke hjemmehjelp elelr annet. har aldrri hatt medisiner heller for psyken. ei heller på psykriatrisk avdeling. Er 100 % ufør pga fysiske lidelser som ikke preger negativt i hverdagen men som vil prege han i arbeid. Han e ikke psykisk syk.

har vunnet barnefordelingsak i retten i 2010 å får beholde begge barna. moren har litt samvær etter rettens skjønn.

Fortsetter under...

Skrevet

Dette hørtes virkelig ut som en tullediagnose.

Skrevet (endret)

ja syntes også dette hørtes rart ut...

lurer selv ...vet du hva som må til for å få en slik diagnose osv ?

Endret av Hope-full
Skrevet

IQ under 70 betyr mentalt tilbakestående(retarded). Og man trenger da ikke være psykisk syk. Dette er to helt ulike ting.

Klarer han oppgaven med barna alene, så klarer han det :) Der er nok mennesker som ser barna hver dag utenom han, og så lenge barna har det bra, så er jo ikke det noe problem :)

Skrevet

han har langt over 70 i iq. :) tok også wais test hos en psykolog sa han og var helt på normalen der.

han klarer alt med ungene og aktiviteter og holder alle avtaler osv.

hi

Skrevet

:)

merkelig dette

Annonse

Skrevet

Ingenting av dette stemmer. Har aldri hørt om diagnosen. For å få diagnose utviklingshemmet, uansett grad, må dette gjøres før fylte 18 år. Det vil si at hvis ditt barn feks er i en ulykke og får en hjerneskade, kan barnet få diagnosen utviklingshemmet. Er det du som er i ulykken, blir det kalt hjerneskadet. Dette er fordi du er ferdig utviklet når ulykken inntreffer, mens barnet ikke er det. Så at denne mannen fikk diagnosen da han var 30 år, er enten tull eller en grov feil.

Skrevet

Sannsyneligvis NAV som har rotet og blandet sammen noen papirer.

Skrevet

Har aldri hørt om det som en egen diagnose uten noen nærmere spesifisering.

Jeg har ADHD og på min WAIS kommer jeg ut med en normal IQ, hukommelsen og prosesseffektiviteten min er så lav at jeg nesten regnes som mentalt retardert på de områdene. Flaks for meg at jeg scorer langt over snittet på andre deler slik at jeg samlet sett regnes som helt normal og litt til.

Sikker på at det ikke er en annen diagnose han har, men at han på et eller annet området har en retardasjon og at det nevnes i epikrisen?

Skrevet

Det er ingen diagnose som heter dette verken i legens diagnosesystem eller DSMV- kategoriene. Ville ha tatt dette videre for å få det fjernet fra journalen hans.

Skrevet

kjenner noen som har en slik diagnose men ser ikke på personen i dagliglivet at han er det liksom. kjent mannen i 37 år......

han fikk diagnosen da han var ca 30 år uten å få vite det selv men som ble oppdaget da han skulle ha noen nav papirer da han var nyskjerig på hva som stod der liksom. . trodde psykisk mental retard var noe man var født med og oppdaget i barndommen eller tenåringstiden ?

han har kjøpt hus , bil og bor der alene med to barn under 10 år. gjør alt selv av økonomi og hverdagslige ting. har ikke hjemmehjelp elelr annet. har aldrri hatt medisiner heller for psyken. ei heller på psykriatrisk avdeling. Er 100 % ufør pga fysiske lidelser som ikke preger negativt i hverdagen men som vil prege han i arbeid. Han e ikke psykisk syk.

har vunnet barnefordelingsak i retten i 2010 å får beholde begge barna. moren har litt samvær etter rettens skjønn.

Det betyr vel at han ligger etter i modning eller en gang har gjort det.

Men det betyr ikke at dette påvirker livet i all evighet.

En 5 åring kan ligge på nivå med en 2 åring mentalt og så sakte med sikkert ta igjen etter som man er forbi tenårene for eksempel.

Skrevet

stod som diagnose det ja fra en psykriater/psykolog.....

det som stod under diagnosen var at eneginivået til personen er svekket til bare å kunne fungere hjemme med familie og barn uten arbeidslivet. dette var for flere år siden denne diagnosen hadde kommet. nå er han jo snart 40. han har det siste 2 åra fått diagnose på en slags leddgikt (bektrevs) som tar energi pga smerter osv. i tilegg ble det sagt han strev med depresjon....noe jeg vet han ikke har hatt mer enn 14 dages tid i hele sitt liv haha herreguuuud... han har hatt opp og nedturer men som har vært nomale i situasjoner som evt oppstår.....

så å si en person er retard pga eneginivået der en sykdom som leddgikt er "problemet" samt en evt depresjon.... er ikke bra.

PS: da han var 26 så "feilte" han ikke noe psykisk eller noe i følge samme psykolog !..... men da han var 30 fikk han diagnose på retarrd plutselig !! .... merkelig dette....

Skrevet

stod som diagnose det ja fra en psykriater/psykolog.....

det som stod under diagnosen var at eneginivået til personen er svekket til bare å kunne fungere hjemme med familie og barn uten arbeidslivet. dette var for flere år siden denne diagnosen hadde kommet. nå er han jo snart 40. han har det siste 2 åra fått diagnose på en slags leddgikt (bektrevs) som tar energi pga smerter osv. i tilegg ble det sagt han strev med depresjon....noe jeg vet han ikke har hatt mer enn 14 dages tid i hele sitt liv haha herreguuuud... han har hatt opp og nedturer men som har vært nomale i situasjoner som evt oppstår.....

så å si en person er retard pga eneginivået der en sykdom som leddgikt er "problemet" samt en evt depresjon.... er ikke bra.

PS: da han var 26 så "feilte" han ikke noe psykisk eller noe i følge samme psykolog !..... men da han var 30 fikk han diagnose på retarrd plutselig !! .... merkelig dette....

Kan da være deprimert uten at du vet det. Jeg sliter med kraftig depresjon og har gjort så til og fra i perioder fra 14 års alderen, det vil si 20 år har jeg klart å skjule dette slik at selv ikke min familie er klar over det.

Annonse

Skrevet

sant det du sie. men man kan vel ikke si a en er psykisk mental retard selvom ?

Skrevet

er alvorlig å si en slik diagnose når det ikke kan stemme...mekelig det der.

men kan det bety flere ting ja diagnosen "psykisk mental retard " ?

Skrevet

er alvorlig å si en slik diagnose når det ikke kan stemme...mekelig det der.

men kan det bety flere ting ja diagnosen "psykisk mental retard " ?

Skrevet

Jeg har selv ADHD, som er innen det psykiatriske spekteret. Jeg har en IQ på rett under 140, og som er målt flere ganger. Så jeg vet det må stemme. Men IQ er mål på konkret og mest matematisk oppgaveløsning, og ikke alt livet representerer. EQ er en annen ting man ikke kan måle på samme måte. EQ er sosiale evner, og dermed vanskelige å måle i tester slik IQ blir testet.

Mitt eldste barn har også ADHD, og i mer alvorlig grad enn meg. Der er IQ målt til ca 120, gjennom flere tester. Dette barnet har likevel ikke klart å fullføre ungdomsskole eller noe annen utdannelse. EQ mangler mye av, og evnen til å stå i problemer som kommer.

Og sånn er det med de fleste slike diagnoser, som ADHD, Aspergers, Tourette's og sikkert flere til.

Jeg vil anbefale din venn å gå til en annen psykiater(ikke "psykriater" som du skriver). En psykolog kan ikke sette noen diagnose likevel. Men det kan en psykiater gjøre.

Og OM så er at han er tilbakestående(under 70 i IQ), og fortsatt har ansvar for sine barn..... Hvor har da barnevernet vært i alle årene etter han fikk diagnosen? For jeg vil tro at en psykiater ville ha meldt fra om en enslig forelder som er "mentalt retarded"......

Man kan forøvring ikke være fysisk mentalt retarded, så det er litt overflødig å ta med psykisk her.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...