Lea-Pea Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Jeg har vært på kontroll hos JM i dag. Har symfysemål på 31 og jeg er i uke 30. JM sa at jeg måtte ligge unna all sukker, for ellers ble vesla altfor stor. Jeg har gått opp ca 6kg totalt sett i svangerskapet. Er det noen som har noen erfaringer på høyt symfysemål og fødselsvekt? Jeg kjente jeg ble litt lei meg egentlig. For jeg er overvektig fra før og har vært redd for å få en stor baby hele tiden.
lin78 4herligebarn<3 Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Jeg har motsatt, altså lite symfysemål, men fått gjennomsnittstore barn og i tillegg lagt på meg 20 kg i løpet av sv.skapet(og jeg var ikke syltynn før sv.skapene heller...)... Ettersom du kun har gått opp 6 kg i uke 30 har du jo ikke akkurat over-spist deg da
Mamma til tre gutter Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 akkurat samme målene som eg har/hadde. er komt til uke 38 i morgen og ligger høgt på kurven.. babyen min blir en plass mellom 3800 -4200.. er jo ikkje sånn veldig stort men man bekymrer seg jo.. eg har heller ikkje fått beskjed om å slutte å få i meg sukker.. eg har gått opp 13 kilo... og jordmor er meget fornøyd med alt.. ikkje tenk for mye på dette... masse lykke til
Lea-Pea Skrevet 7. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. juni 2012 Tusen takk for svar. Nei, jeg har virkelig prøvd å være forsiktig med mengden og hva jeg putter i meg. Man bekymrer seg jo....helt utrolig hvor mye man plutselig bekymrer seg, når man blir gravid
Isla verde Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 Jeg har hatt veldig lave sf mål hele svangerskapet (på det hvite på skjemaet), ble henvist til UL for vektestimering rundt uke 34 og de sa der at baby var mer enn 3% større enn "normalen". Så sf målene stemmer ikke på meg. En venninne ble henvist til vektestimering bed UL pga høye sf mål, UL viste at hun ville få en baby på ca 4 kg til termin. Ut kom en baby på 3650, dagen før termin.
toband Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 jeg har liggi helt øverst på den grønne linjen hele svangerskapet. var på ul i går, 39+2, og fikk høre at babyen er ca 3220 g, så det var et vekstavvik på -6%. Kommer vel helt an på hvor mye fostervann det er i magen også vil jeg tro, selv om ikke det var mye av det heller igjen her...
Holly❄️ Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Jeg er også litt overvektig, men har vært supersunn i dette svangerskapet... har gått opp 6 kilo og er i uke 33 nå. Har et sf mål på langt over grønn, tror det ligger på 34 nå. Men babyen min er helt normal, fikk nemlig UL for å sjekke siden sfmålet var så stort... Har vært borti jordmødre tidligere som har vært veldig kritisk til mitt store sfmål, har hatt det i alle mine 3 svangerskap, og enkelte har nesten vært spydige... Når jeg skulle ha nr 1, sa hun at babyen er målt (ut ifra cm på utsiden av magen) at babyen min kom til å bli nesten 5 kilo! Snakk om å skremme livskiten av en førstegangsfødene... Ut kom han iallefall med sine 3500 gr Helt perfekt... Nr 2 var akkurat like tung.. Så det at jeg har stort sfmål har ingenting å si for vekt/str på barnet iallefall, så tror ikke du skal ha dårlig samvittighet ovenfor mat og sukker resten av svangerskapet hvis du bare har gått opp noen kilo
sep.j2010+juni.g2012 Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 jeg har også veldig høye sfmål, er 38+1 idag å på kontroll igår var jeg utforbi hele sjemaet, altså hele den grøne firkanten!!! var på ul idag for størrelseberegning å det viste seg at gutten er 3% over gjennomsnittet, noe som er ca 3600-3800 til termin. ikke stor i det hele tatt. men fant også ut at jeg har veldig mye fostervann, noe som gir høye mål, så er ikke bare barnet som spiller inn her. går nok fint skal du se, ikke bekymre deg for mye. du har jo ikke lagt på den noe spesielt, så trenger ikke bety at baby er gigantisk! Lykke til!
Marsipanmor Skrevet 7. juni 2012 #9 Skrevet 7. juni 2012 Jeg tror det er vanskelig å kunne si ut ifra symfysemål.. også fordi folk måler forskjellig.. Forrige gang lå jeg på streken hele veien (men hoppet litt opp og ned da andre målte).. denne gangen er det kun legen som måler og jeg er overbevist om at hun får 1-2 cm ekstra fordi jeg kjenner at hun måler lenger ned enn de gjorde sist.. dermed er jeg også litt ovenfor streken denne gangen.. Min var på 3600 sist, så det er ingen automatikk i at store kvinner får store barn ihvertfall.. jeg er relativt stor.. la på meg 12 kg sist.. krysser fingrene for en "normalvektig" unge nå også..
Iselilja Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Jeg venter nr fire om et par uker. I alle mine svangerskap har jeg hatt høye sf-mål i forhold til ul-termin, men helt fine i forhold til menstermin (har blitt satt tilbake 2 uker ved hvert svangerskap). Barna har så langt kommet litt før eller til menstermin, og har ikke vært spesielt store; hhv 3100, 3300 og 3400 g.
Gjest Prinsesse x 2 Skrevet 8. juni 2012 #11 Skrevet 8. juni 2012 Hvordan er det da med lite s-mål? Sist lå jeg litt under hele veien omtrent. Hadde flere ul for å sjekke str på baby. Ble til slutt estimert til 2900. Ut kom hu på 3400. Denne gang har jeg enda mindre s-mål, men denne gang har jeg ikke vært på noen ekstra ul. Kan det si babyen er enda mindre enn sist da eller? Eller vil det si jeg har ekstra lite fostervann. Ikke lett å bli klok på. Har 2uker igjen og ser ut som jeg er 5 mnd på vei...
Mamma til lille M&L Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Ligger i øvre sjiktet på symfysemål, og var til UL forrige uke..Jenta i magen har over 10% vekstavvik(mindre enn normalen), så tror nok ikke symfysemålet har så mye å si egentlig
najaden Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Med min baby nr 2 lå jeg i overkant av det grønne feltet hele veien. Babyen ble estimert 13 dager før termin til å være i underkant av 3 kilo, dersom den ble født til termin. To dager senere fødtejeg ei jente på 3520 gram... Jeg stoler dermed lite både på SF mål og på estimering...
OptimistHoppa Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Det har ofte en sammenheng, men trenger absolutt ikke å ha det. SF-målet kan være stort eller lite pga. mengde fostervann også f.eks.
eaglebeagle Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har hatt høyt symfysemål som ligger utenfor det grønne i perioder, i alle tre svangerskapene. Babyene har vært totalt ulike. Første var en lang gutt på 55 cm, menhan veide bare 3200, andre var en jente på 46 cm og 2800, og nå er jeg gravid med enda en jente som på vekstkontroll lå nøyaktig på snittet. Første jenta lå -12% gjennom hele svangerskapet, men symfysemålet var høyt, uten at jeg hadde spesielt mye fostervann. Alle har også kommentert at jeg har "så liten mage" - utrolig nok. Vi er alle skapt forskjellige, og hos meg blir livmoren "høy og lang", men magen står ikke særlig ut.
♣ Christiane ♣ Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 Jeg lå over den grønne linja under hele forrige graviditet, og gikk opp 12 kg totalt. Hadde ikke spes stor mage, den var bare lang og høy. Mistenkte aldri stor unge, når han ble født veide han 3,6 kg. Viste seg at jeg hadde myyyye fostervann, men det sa JM hele tiden også.
eviglykke Skrevet 11. juni 2012 #17 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har ligget langt over gjennomsnittet de siste 2 mnd. 7.juni kom Lykke til verden, 3316 g og 51 cm. Hodemål:32. Hun kom 2 uker før tiden,men ville uansett ikke blitt noen kjempe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå