Gå til innhold

Flaskemammaer! Jeg trenger deres beste flasketips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på en mnd og må innse at jeg ikke kan amme lenger. Har ikke nok melk og er i tillegg fryktelig sår. Men når det gjelder flaskemating er jeg ganske grønn. Hva er dine beste tips? Hvordan gjør du det på tur, om natta osv?

Skrevet

Vi kjøpte et infrarødt termometer som en skal kunne måle kroppstemperatur i pannen med, og som også måler overflatetemperatur. Vi stoler ikke helt på det mhp. kroppstemperatur, men det viste seg å være gull verdt mhp. tilbereding av mme - kjempeenkelt å sjekke/følge med på når vannet hadde riktig temperatur for blanding og å dobbeltsjekke til slutt at melken var passelig.

Skrevet

Vi bruker NAN , som skal blandt ut på ca 40 grader. Så eg harto termoser, en med kaldt vann og en med varmt, så eg kan blande kjapt til ei kvar tid. Om natta og når vi er på tur har eg med bokser med ferdig oppmålte dosering med pulver, og flaska er klar på et minutt :)

Ellers anbefaler eg å kjøpe sterilisator, eg var skeptisk til det i starten, før det var greit å koke. Men det går kjappe og med mindre styr etter å fått mikrosterilisator.

Ha mange flasker, så du berre treng å sterilisering en gang om dagen. Kjenne du nokon som har hatt flasker, kan du sikkert få låne. Ellers er det ofte 30% på avent flaskene på apotek 1. Måltidå blir fort over 125 ml, så kan vere lurt å kjøpe dei største flaskene.

lykke til :)

Skrevet

Enig med apr2012, vi gjorde det på helt samme måte, bortsett fra at vi var mest fornøyd med Hipp.

Der må du nesten prøve deg frem, noen barn gulper mer av Nan enn Hipp, og omvendt.

Skrevet

Vi bruker NAN.

Jeg pleier å vaske og koke flaskene hver kveld ( i kasserolle)

Så fyller jeg flaskene med kokt vann. ( Her drikker snuppa 165 ml på hver flaske, så da fyller jeg 150 ml med vann.)

Disse flaskene setter jeg i kjøleskapet og de er da klare til dagen etterpå.

Når vesla skal ha ei flaske henter jeg bare en fra kjøleskapet, varmer den i micro og når jeg har fått perfekt temp har jeg i pulveret. Rister godt og serverer en sulten kropp :-)

Jeg har hørt at man aldri skal ha pulveret i vann som er "ny-kokt" .Og at MME ikke skal i micro. Så ved denne metoden gjør jeg ingen av delene :) Det tar ca 45 sekunder fra jeg begynner å varme flasken til vesla har den i munnen.

Ang natta så har jeg bare tuslet opp å laget ei flaske.

Nå skal det sies at mine har spist lite og ingenting på natta etter fylte 1 mnd. ( heldig har vi vært..)

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Mine barn har fått både pupp og flaske.

Det jeg gjorde var å koke opp en stor flaske med vann og hadde stående i kjøleskapet. Når babyen ble sulten kokte jeg opp vann i vannkokeren og blandet 50/50 med "kjøleskapvannet" og nykokt vann. Fiks ferdig temperert på 1 minutt :D

Skrevet

Takk for gode tips! Tek gjerne i mot fleire også. Særleg om korleis de gjer flasketilbereding på tur/kafe etc.

Apr2012: har du med deg to termosar på tur også, eller har du fleire triks på lager? :-) Hmm..trur eg treng ei større og meir praktisk stelleveske. Kanskje eg må ut å kjøpa eit-par små termosar. Hadde ein illsint svolten baby i natt. Han vart plutseleg svolten og mor var visst alt for treig med flaska.

Skrevet

Vi har alltid ordnet alt på kvelden. Vasket + mikrosteriliserte alt. Som de andre nevner, ha nok flasker! Vasket 2 ganger om dagen i begynnelsen og det er kjedelig...

Vi syntes det var lett å koke opp vann på kvelden og fylle i flasker så det var bare å blande med kokt vann til måltidene. Vannkokeren tar jo ikke mange sek på noen få dråper vann. Prøvde meg frem en kveld i noen minutter for å finne ut bl.forholdet varmt/kaldt og holdt oss til den oppskriften. Mini her fikk samme mengde i flaska til hvert måltid.

Vi målte også opp pulver i urinprøveglass som stod i skapet så vi slapp å finne frem måleskje hver gang.

På tur tok vi med kaldt vann på flaske + termos med kokt vann og pulverboksene, eller hadde ferdigblandet på kartong (+saks! Kan være vriene å få opp!). Hendte ofte at forholdet varmt/kaldt ble for kaldt da men da blandet vi bare i mer varmt og helte ut det som ble for mye i flaska.

Vi brukte Hipp som skal blandes på 40-50°. Blandet vannet til ca 40° (ble raskt vant til temp. på håndleddet) og hadde i pulver. Etter å ha ristet ble det da ca 37°, ville heller ha det litt for kaldt enn litt for varmt.

Hadde samme opplegget på natten men om det blir aktuelt senere vil jeg heller ha termos eller vannkokeren på soverommet så vi slipper å gå på kjøkkenet.

Ble kanskje litt rotete men bare spør om det er noe du lurer på :)

Skrevet

Lurte på det samme. Kommer fort inn i det. Enkelt og greit.

Har 8 flasker. Det holdet til et døgn.

Har en vannkoker. Der er det alltid vann som er kokt opp og nedkjølt.

Når han er sulten, som han styrer selv, så tr jeg bare å henter en flaske heller oppi kaldt vann. Så koker jeg litt i full fart i vannkokeren og heller oppi flaska så det blir passe tempratur. Når du vet hvor ca mye kaldt og varmt vann som skal til for passe tampratur så går det fort. Så heller du bare pulveret oppi og gir barnet. Ta en pause og slepp inn luft i flaska underveis om det blir vakum.

Så vasker vi flaskene en gang i døgnet. Det gjør mannen min om kvelden. Vasker de, også koker de. Så holdet 8 flasker til neste kveld. Skal i bort så har vi litt kaldt vann på hver flaske. Med oss tar vi en termos med varmt vann. Vi koker bare opp i vannkokeren i full fart før vi skal ut på tur.

Syntes nå år jeg er vant til det at det går veldig fort og er kjapt og enkelt. :)

Skrevet

Vår gutt startet forresten med NAN. Men vi prøvde ut HOLLE på sunkost.... Og WOW, for en forskjell. Fordøyelsen gikk bedre. Han slet mindre med luft, og bæsjet luktet bedre og var finere i konsistens. Helt likt som morsmelk-avføring. Vil annbefale den. Den er økologisk, og det er en veldig stor forskjell! Lykke til. Vi bruker forresten ikke termometer. Er lett å finne ut ca tempratur. Smak litt på den selv, om du er usikker. Aldri vært en problem her. Når vi går på tur, så er det så enkelt. Hiver bare posen med pulver og måleskje oppi stellevesken og fyller vann på termos. På cafe? da gjør jeg det på samme måte som alle andre steder. Du har kaldt vann på flaska... så heller du varmt vann i flaska til passe temp. tar i pulver, og rister. Vi kjøpte en liten termos på nille. Tar lite plass i stelleveska.

Melka skal ikke være for varm. Men heller LITT for varm enn for kald. Det sa min helsesøster. Det er fordi barnet skal ikke bruke energi selv på å varme opp maten. og det gjør barnet om melken er for kald. Og fordøyelsen blir dårligere da.

Skrevet

Du får kjøpt thermo-poser til flasker, som gjør at varmen holder seg stabil. Jeg lager med 2-3 flasker når vi drar (spørs hvor lenge vi er borte),og da holder de seg perfekte i denne posen. Har de pittelitt varmere enn det melka skal være.

I begynnelsen hadde jeg med 2-3 flasker, en boks med oppmålt pulver og 2 termoser. Var helt greit, men mye å drasse på.

Vil også anbefale å kjøpe sterilisator, utrolig tidsbesparende :)

Vi har Dr. Brown sine flasker og er kjempefornøyde med dem. Likte de bedre enn Avent, men det er jo smak og behag. Som de over her sier er det greit å ha mange flasker, slik at du sliker å sterilisere flere ganger for dag.

Jeg har tvillinger, men har ikke nok melk til å fullamme begge. Har vel 11-12 flasker stående, og på de verste dagene bruke vi alle.

Skrevet

Vi kjøpte termoser som tar 300 ml, tar ikke så mye plass i stelleveska, men rekker til over tre måltid. Dersom du gjør som det er sagt over og har kaldtvannet i flaska, trenger du jo bare en termos :)

Til oppbevaring av pulveret finnest det jo og doseringsbokser, men eg har enda ikkje funne en eg liker. No bruker eg tre små tupperware bokser som akkurat rommer 6 skeier.

Eg koker vann i kjele morgon og kveld, og kjøler ned halvparten, så det er kaldt til eg skal fylle termos igjen. Har lese at vann held seg sterilt i Kjøleskap i 24 timer.

På natta står alt klar på nattbordet, og maten kan serverast på 30 sek om nødvendig.

I forhold til vasking, er ein flaskekost utrulig grei å ha :)

Skrevet

Bruker forresten Avent flaskene og er fornøyd.. Og avent flaskekost! Mitt tips er å ikke gjøre så mye ut av det. Prøv deg fram. Det er ikke vanskelig. Alt du TRENGER er flasker.

Skrevet

Når vi dro på tur så hadde vi med oss en god termos med varmt vann og små bokser med ferdig opmålt mengde mme pulver. Bland og du kan servere.

Skrevet

Jeg pleide å ha pulver målt ut på flasker, så spurte jeg der jeg var om jeg kunne få en skvett med kokt vann, så rista jeg og kjøte jeg ned.

Lagte alltid opp etterhvert. Det funka veldig fint. Mikrobølge varme funker ikke så greit.

Det er alfa omega med en micro sterilisator, eller annen, mye mindre styr enn å koke, lett å brenne seg når man driver på med den kokinga.

Brukte avent flasker. Funka fint. Flaskekost er også bra. Det går fint å vaske i oppvaskemaskin, for å slenge i sterilisatoren etterpå. Vil også tro det går fint å bare bruke oppvaskemaskin, gjorde selv det fra seks måneder.

Skrevet

Når barnet er 4 mnd trenger du ikke lenger tenke at alt skal være sterit.

Bane kan og BØR få i seg noen bakterier. Du kan bruke vann rett fra springen og du kan bare vaske flasker vanlig, ikke koke de.

Jeg hadde tvilinger, så det var vitig for meg å gjØre alt så lett som mulig. Sykepleier på barneavd, på syke huset sa at du kan bruke samme flaske hele dagen uten å vaske den. Bare tØm den og sett den i kjØleskape, så lager du ny melk de den senere på dagen. Også vaker du den etter endt dag.

Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips! Mikrosterilisator er allerede bestilt, og nok flasker på plass i skapet. Termos skal kjøpes, og noen små bokser. Dette går nok strålende etter hvert! :-) Og det viktigste er at nå er babyen mett og fornøyd etter hvert måltid. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...