Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Jenta mi er nettopp fylt 2, og har enda ikke tenkt å bytte fra bakovervendt til forovervendt før ca des. Da skal gutten min, mnd, overta hennes stol. Men så lurer jeg på, finnes det nesten ingen rene forovervendte stoler, med 5-punkt sele? Vil ikke ha stol med kun bilbelte når hun ikke er fylt 3 engang. Jeg kikker litt rundt allerede nå, for å velge den beste stolen, og følge litt med på tilbud etc. Noen som har tips eller erfaringer?
Gjest peacock Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Jeg ville kjøpt enda en bakovervendt stol, jeg. Barn skal ikke sitte fremovervendt før de er minst 4 ifølge trygg trafikk og en masse forskning. Barnets hode er såpass stort i den alderen, at om du kolliderer frontalt får de meget alvorlige nakkeskader (om du skulle hatt like stort hode som en baby hadde det veid 20 kg, tenk å krasje med det!). Finnes masse bra Britaxseter til 25 kg som er plusgodkjent og ikke koster mer enn at det er verdt det. Vi har akkurat kjøpt max-way for 2200 ca (25 % salg da). Den dagen storsøster er gammel nok til å sitter fremovervendt kan minsten arve det nye, større bakovervendte setet hennes - så kan du kjøpe en skikkelig fremovervendt beltestol. Synd at noen bilstoler lages så barna ikke kan passe de lenge nok og man må kjøpe en ny og større, men sånn er det dessverre.
It's all about me Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 Joda det finnes, både BeSafe og Maxi Cosi har det iallfall. Men husk at er hun tyngre enn 15 kg skal hun uansett bruke bilens belter hvis hun sitter forovervendt. Grensa på 5-punkts sele forovervendt er opp til 15 kg.
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 7. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. juni 2012 Ja,jeg vet at de helst skal sitte bakovervendt frem til de er 4, men det som er problemet er at da får ikke far i huset kjørt bil. Han kan såvidt sitte på passasjersiden nå, for han får ikke plass til beina. Det er nok sikkert en dårlig unnskyldning, men slik er det nå engang. Vi har snakket om åkjøpe en ny og større bil, men slik økonomien er nå, er det ikke aktuelt... Hvis vi gjør det, er det ikke et spørsmål, da blir detbakovervendte på begge! Jeg er HI, har byttet nick
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 7. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2012 Joda det finnes, både BeSafe og Maxi Cosi har det iallfall. Men husk at er hun tyngre enn 15 kg skal hun uansett bruke bilens belter hvis hun sitter forovervendt. Grensa på 5-punkts sele forovervendt er opp til 15 kg. Ok,takk for nyttig svar;) huff, da blir nok ikke det aktuelt heller, jenta veier litt over 14 nå allerede! Ser ut for atvi heller må kjøpe ny bil, og få på plass to bakover endte istedet... Jenta kan jo ikke sitte med bare bilbelte i stol når hun ikke engang er 3 år...
Gjest peacock Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Ja,jeg vet at de helst skal sitte bakovervendt frem til de er 4, men det som er problemet er at da får ikke far i huset kjørt bil. Han kan såvidt sitte på passasjersiden nå, for han får ikke plass til beina. Det er nok sikkert en dårlig unnskyldning, men slik er det nå engang. Vi har snakket om åkjøpe en ny og større bil, men slik økonomien er nå, er det ikke aktuelt... Hvis vi gjør det, er det ikke et spørsmål, da blir detbakovervendte på begge! Jeg er HI, har byttet nick Max-way kan settes i midten også :-) Og det skal være en av de minste bakovervendte stolene... Synes du skal teste den, jeg. Tror også fint at setet kan monteres foran om dere kobler ut airbagen (evt kan dere gjøre det på verksted). Da kan du sitte bak i bilen når dere skal kjøre alle fire. Hør med de på babybutikken, de har mer peiling enn jeg har.
lillenims Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Joda det finnes, både BeSafe og Maxi Cosi har det iallfall. Men husk at er hun tyngre enn 15 kg skal hun uansett bruke bilens belter hvis hun sitter forovervendt. Grensa på 5-punkts sele forovervendt er opp til 15 kg. Har sjekket et par bruksanvisninger på nett nå, og det ser ut som man kan bruke 5-punktsbeltene opp til 18 kg, og bilens belter fra 15 kg. Det er altså et overlapp på 3 kg der.Når det gjelder vekten på setet så er det viktigst med lett sete når det brukes som beltestol, siden setet da er en ekstra "dings" bak barnet, som beveger seg uavhengig av barnet ved en kollisjon (altså presser mot ryggen). Med 5-punktssele sitter barnet fast i setet, og beveger seg likt, med mindre press mot ryggen.Ingen av disse er argumenter for fremovervendt sete altså (Men jeg forstår HI godt, vi sliter med det samme (lang sjåfør) selv om vi kjøpte relativt stor bil, og i tillegg har vi bilsyk unge som dessverre blir bedre av å sitte fremovervendt. Men vi kommer til å prøve med forskjellige seter og med plassering i midten når toern trenger småbarnssete, jenta er sannsynligvis rundt 3 da.)
It's all about me Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 Joda det finnes, både BeSafe og Maxi Cosi har det iallfall. Men husk at er hun tyngre enn 15 kg skal hun uansett bruke bilens belter hvis hun sitter forovervendt. Grensa på 5-punkts sele forovervendt er opp til 15 kg. Har sjekket et par bruksanvisninger på nett nå, og det ser ut som man kan bruke 5-punktsbeltene opp til 18 kg, og bilens belter fra 15 kg. Det er altså et overlapp på 3 kg der.Når det gjelder vekten på setet så er det viktigst med lett sete når det brukes som beltestol, siden setet da er en ekstra "dings" bak barnet, som beveger seg uavhengig av barnet ved en kollisjon (altså presser mot ryggen). Med 5-punktssele sitter barnet fast i setet, og beveger seg likt, med mindre press mot ryggen.Ingen av disse er argumenter for fremovervendt sete altså (Men jeg forstår HI godt, vi sliter med det samme (lang sjåfør) selv om vi kjøpte relativt stor bil, og i tillegg har vi bilsyk unge som dessverre blir bedre av å sitte fremovervendt. Men vi kommer til å prøve med forskjellige seter og med plassering i midten når toern trenger småbarnssete, jenta er sannsynligvis rundt 3 da.) Da er det seter som kan brukes både fremover og bakover du har lest på da? For bakover er det seter som kan brukes med 5-punkts sele både til 18 og 36 kg. Men når et sete snus skal det brukes med bilens belter fra 15 kg. Det pga at belastningen blir anderledes da. Du finner det inne på Trygg Trafikk et sted.
lillenims Skrevet 7. juni 2012 #9 Skrevet 7. juni 2012 Joda det finnes, både BeSafe og Maxi Cosi har det iallfall. Men husk at er hun tyngre enn 15 kg skal hun uansett bruke bilens belter hvis hun sitter forovervendt. Grensa på 5-punkts sele forovervendt er opp til 15 kg. Har sjekket et par bruksanvisninger på nett nå, og det ser ut som man kan bruke 5-punktsbeltene opp til 18 kg, og bilens belter fra 15 kg. Det er altså et overlapp på 3 kg der. Da er det seter som kan brukes både fremover og bakover du har lest på da? For bakover er det seter som kan brukes med 5-punkts sele både til 18 og 36 kg. Men når et sete snus skal det brukes med bilens belter fra 15 kg. Det pga at belastningen blir anderledes da. Du finner det inne på Trygg Trafikk et sted. Ja, det var forovervendt jeg mente ja. Innlegget jeg kommenterte sa at man måtte bruke bilens belter ved bruk av forovervendt sete fra 15 kg, men grensa er 18 kg på de setene jeg sjekket (tror det var Britax Multitech (som kan stå begge veger) og Britax Evolva 123 (kun forover)).Altså 9-25 kg BAKOVERVENDT (med integrerte seler), og 9-18kg FOROVERVENDT med integrerte seler, og 15-25kg FOROVERVENDT med bilens seler.Det er uansett bruksanvisningen til hvert enkelt setemodell som er fasiten, sjekk alltid der! Selv om det står at setet kan brukes for 9-25 eller 15-25 kg så kan det være forskjellige grenser for når man kan bruke integrerte seler og når man kan bruke bilens.
lillenims Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Ut fra bruksanvisningen så ser det forresten ut som Britax Two-way Elite kan brukes forovervendt med integrerte belter for 9-25 kg, og som beltestol (med bilens belter) for 15-25 kg. (http://www.britax.no...ing_two-way.pdf s. 56) Men poenget var altså at det finnes fremovervendte stoler som man kan bruke de integrerte beltene i etter 15 kg også, og så må man uansett sjekke bruksanvisningen for akkurat hva setet er godkjent for.
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 7. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Ut fra bruksanvisningen så ser det forresten ut som Britax Two-way Elite kan brukes forovervendt med integrerte belter for 9-25 kg, og som beltestol (med bilens belter) for 15-25 kg. (http://www.britax.no...ing_two-way.pdf s. 56) Men poenget var altså at det finnes fremovervendte stoler som man kan bruke de integrerte beltene i etter 15 kg også, og så må man uansett sjekke bruksanvisningen for akkurat hva setet er godkjent for. Da ble jeg litt klokere! Takk for informerende svar;) Endret 7. juni 2012 av Sunniva10Jonas12<3
soleia Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 Mogleg eg ikkje heilt har skjønt problemet her, men det er anbefalt å bruke bilbelte heller enn 5 punktssele dersom ungen har runda 15 kg og sit framovervendt. Har langbeint mann eg og, så eg forstår problemet. (men me hadde råd til ny bil) Kva sete har de frå før? Det er ikkje alle sete som tek like stor plass som td BeSafe seta, så de kan jo evt prøve om eit av Britax seta kan gje meir beinplass. Om de må ha framovervendt før ho er 15 kg, så har eg forstått det slik ut frå dei siste testane at sete med ei slags pute på magen er betre enn 5 punktssele. http://forbrukerportalen.no/produkter/22798/ 5 punktsselen held kroppen til barnet så fast til setet ved oppbremsing at det vert stor belastning for nakken. Bilens belte gjev litt slakk før oppbremsing, og dermed litt mindre nakkesleng.
mamman til to gutter Skrevet 8. juni 2012 #13 Skrevet 8. juni 2012 Det at man fra 15kg skal/bør bruke bilens egne seler fremover er ikke fordi produsenten av de forskjellige setene anbefaler det, men fordi det er det tryggeste. Selvfølgelig er bakovervendt det tryggeste, men fremovervendt med bilens seler er det nest tryggeste, derfor bør man gjøre det, uavhengig av hva som er lov.
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 8. juni 2012 Mogleg eg ikkje heilt har skjønt problemet her, men det er anbefalt å bruke bilbelte heller enn 5 punktssele dersom ungen har runda 15 kg og sit framovervendt. Har langbeint mann eg og, så eg forstår problemet. (men me hadde råd til ny bil) Kva sete har de frå før? Det er ikkje alle sete som tek like stor plass som td BeSafe seta, så de kan jo evt prøve om eit av Britax seta kan gje meir beinplass. Om de må ha framovervendt før ho er 15 kg, så har eg forstått det slik ut frå dei siste testane at sete med ei slags pute på magen er betre enn 5 punktssele. http://forbrukerportalen.no/produkter/22798/ 5 punktsselen held kroppen til barnet så fast til setet ved oppbremsing at det vert stor belastning for nakken. Bilens belte gjev litt slakk før oppbremsing, og dermed litt mindre nakkesleng. Vi har Besafe fra før, så det tar utrolig stor plass! Blir nok at vi tester ut et Britax sete bakovervendt for å se om da pappan kan kjøre. Har heldigvis enda en god stund til å tenke og velge det som er mest sikkert for mitt barn. Evnt sette maxway i midten;) ble uansett endel klokere av denne tråden, og ser nå at å bytte bil ikke er det eneste alternativet. Vil jo helst ha jenta mi bakover så lenge som mulig.
lillenims Skrevet 8. juni 2012 #15 Skrevet 8. juni 2012 Det at man fra 15kg skal/bør bruke bilens egne seler fremover er ikke fordi produsenten av de forskjellige setene anbefaler det, men fordi det er det tryggeste. Selvfølgelig er bakovervendt det tryggeste, men fremovervendt med bilens seler er det nest tryggeste, derfor bør man gjøre det, uavhengig av hva som er lov. Men hvorfor er det egentlig tryggest (altså gitt alternativene integrerte seler i forovervendt stol og bilens belter i forovervendt stol/beltestol)? (Jeg lurer altså!)En grunn jeg kan tenke meg er at en beltestol er lettere enn et småbarnssete, men da blir det jo heller omvendt - altså at DERSOM man bruker et småbarnssete forover så bør det brukes med integrerte belter så lenge som mulig, fordi disse holder barnet sammen med setet og barnet dermed ikke får setet "i ryggen" ved kollisjon/oppbremsing. Beltestoler er lettere og det blir dermed mindre som kommer og treffer barnet i ryggen. I mitt hode bør man derfor IKKE bruke småbarnsseter med bilens belter, men kun med de integrerte beltene - uansett retning.Med bilens belter blir kreftene fordelt på et skrått felt over barnets bryst og rett over magen. Med integrerte belter blir kreftene fordelt over mange flere spredte deler av barnets bryst og mageparti, samt mellom bena. Bilens belter er bredere slik at kreftene kanskje fordeles over flere kvadrat-centimeter belte (har ikke målt), men samtidig blir det jo mer kraft på de organene som uansett ligger der.(Med småbarnsseter mener jeg altså et sete som kan plasseres forovervendt og som har integrert 5-punkts-sele, mens beltestol kun kan brukes med bilens belter.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå