Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta vår på 4,5 har vært bleiefri både dag og natt i over et år, særdeles få uhell, noe skvetting - men hun nekter plent å forsøke å bæsje på do eller potte. Trenger bleier for å gjøre sitt fornødne, har aldri hatt noen uhell her, sier ifra/tar på seg bleie selv når hun trenger å bæsje. Har så å si aldri bæsjet i barnehagen, ikke da hun var bleiebarn en gang. Vi forsøker det meste av premiering, klistremerkeskjema, penger så hun kan spare til noe hun ønsker seg osv, men hun begynner å gråte når vi ber henne vurdere å bruke doen, så det hele har blitt et vanskelig tema. Så her sitter vi da, og venter....folk flest sier det er det beste vi kan gjøre, helsestasjon og barnehage også, men enkelte familiemedlemmer (bestemor....) begynner å bli særdeles bekymra og funderer veldig på hvordan dette skal utarte seg. Selv pendler vi mellom å ta det helt med ro og å bekjempe lysten til å holde ungen fast på do til hun gjør fra seg der ;) Men om noen skulle ha noen tips tar vi gjerne imot...

Fortsetter under...

Sønnen vår blir snart 4 år og vi sliter med akkurat det samme....

Han har vært bleiefri i over 1 år, når det gjelder tissing.... Til og med om natten går dette helt topp!

Det er bare det med å bæsje... det er tydligvis veldig skummelt å gjøre på do. Vil heller ikke prøve på potta.

Han har bæsjet litt på doen et par ganger, men vi får han aldri tilbake til å sitte der igjen nå...... selv om vi ikke har presset/tvunget han på noen måte.

Håper at du får noen gode tips som jeg også kan ta med meg;-)

Har ingen gode tips, men her hadde jeg nok forklart 4-åringen at nå kom bleien til å bli borte (f.eks ikke kjøpt ny pakke). Jeg mener det er hverken skadelig eller slemt å "tvinge" de av og til, så lenge man som foreldre er fast i troen på at det går bra og ikke oser av dårlig samvittighet. Da har man tapt før man begynner.

Yes, jeg følger deg...men her er to yngre søsken så huset flyter av bleier...

Vi har "tvunget" smukkeslutt, sovne av seg selv om kvelden til og med bleiene måtte tvinges av, for ingenting av dette kom på barnets initiativ som man av og til hører om hos andre, men denne bæsjesituasjonen er mer kompleks, rett og slett...

Jeg tror allikevel jeg hadde tvunget det igjennom. Latt potte stå fremme, kjøpt en leke du vet hun vil ha og hatt den stående et sted hun an se den, og forklart at i morgen (hvilkendagsomhelst) så er det slutt på bleier. Det hjelper ikke at de andre bruker bleier, det er bare å si nei. Jeg ville så ikke til stadighet spurt henne om hun må på do. Hun må løse problemet selv (selv om du har svaret på forhånd). Hun vet hvor hun må bæsje, hvis ikke hun vil bæsje i buksa, og da er det "bare" å la dagen gå som vanlig.

Jeg ville forsøke å løse det på denne måten, men jeg er vel kanskje av den litt mer "harde" typen når det kommer til barnegråt og protester ;-)

Gjest <308+11<3

Hei.

Vi har hatt det samme problemet med gutten her, han er snart 4 år og gått uten bleie i et år. Han gikk å tok på seg bleie når han skulle bæsje. Vi prøvde alt gaver og alt vi kunne komme på, men uansett hva vi gjorde ble det ikke bedre. Han nektet å bæsje på do. Til slutt så ga vi rett og slett opp, presset ikke på noen måte og snakket heller ikke om det. Etter noen måneder satte han seg plutselig på do av seg selv og var super fornøyd da han fikk det til :) etter det har det ikke vært noe problem, kan til å med bæsje andre steder som i barnehagen og på hytta. Det gjorde han aldri før, selv om han brukte bleie.

Har ikke så mange råd å komme med, men vi erfarte at det hjalp ikke å mase om det å presse han. Da ble det bare en negativ opplevelse.

Annonse

Gutten vår har nylig begynt å bæsje på do. Han er 4,5år. Før det var det kun i bleia og bare hjemme. Vi hadde perioder hvor vi maste/ inspirerte til do-trening, men han var overhode ikke interessert i å prøve. Vi lokket med å dra til Bø i Telemark på badeland og feire hvis han klarte det... Fremdeles ingen interesse. Så vi lot ham bæsje i bleia, uten å kommentere det noen måneder. Han fikk en lillesøster i mars og jeg sa med en hyggelig stemme: Så koselig. ;-) Nå har mamma to små som bæsjer i bleia. ;-) Men da ville han være stor, tydeligvis, for et par dager etter det var han på badet alene og ropte "Mamma, jeg har bæsja på do!!!" Etter det har det gått kjempefint og bleiene er levert til de små i barnehagen! ;-)

Tips; Ikke mas. Hun må bestemme seg for det selv, enten fordi det begynner å bli flaut eller fordi hun vil være stor. (?)

Lykke til!

Nesten litt "letta" over å høre at det er flere som har samme "problemet" som oss. Nå har ikke vi holdt på like lenge da. Mini ble bleiefri i påska, da var han 3 år og 2 mnd. Men vi slutta faktisk med bleie på grunn av problemene med bæsjing. Han satt på knærne sine, med helen inn i rumpa og pressa. Sier seg selv at da er det vanskelig å få noe ut. Kunne ha 7 bleier med sauebæsj klemt inni rumpa om dagen. Vi gjorde alt for å få han til å i det minste sitte på knærne eller på huk, men ikke noe hell.

Når påska kom, så tok vi av han bleia. Første dag hadde vi 7 tisseuhell og andre dagen 2. Etter halvannen uke begynte han å selv si fra når han måtte på do. Og på samme tid kom bæsjen alltid i trusa, fordi han ikke ville bæsje på do. Men ta på bleie ba han aldri om.

Etter hvert har han løpt på do/ alt fra 3-15 ganger før bæsjen kommer. Han sier han må tisse, selv om det er 2 min siden sist gang. Nekter mer eller mindre å innrømme at han må bæsje, og den kommer ikke før den bare kommer selv.

I tillegg har det ført til at han har bæsjet på do/potte hver 3-4 dag, så han har vært litt hard i magen. Snakker mye om at det er skummelt og gjør vondt etc. Nå i det siste (2 1/2 måned etter bleieslutt) ser det endelig ut til at han setter seg på potta/do og prøver å bæsje når han kjenner den kommer. Forteller selv at det ikke gjør vondt lenger. Endelig ser vi litt lys i tunellen. Hender at det kommer bæsj annenhver dag i stedet for 3-4 dager i mellom også.

å ta på han bleie har aldri vært noe alternativ, da vi har sett tendenser til at han fortsatt sitter på kne med helen inni rumpa om han har på den. han har ikke slutta med bleie på natta ennå, så har skjedd et par ganger på kveldstid.

Vet ikke om dette er noe hjelp i det hele tatt, men det er hvertfall vår erfaring og frustrasjon. Er bare letta for at det ser ut til å gå riktig vei nå :)

• 3 uker senere...

Så er det på tide med en opppdatering...har nå hatt fem "suksessdager" med bæsjing på do - de som ikke vil ha detaljene kan bare slutte å lese ;) - og det ser ut til at floken er løst. Det som skulle til her i gården var the hard way...vi brukte et par dager på å forberede på at når sommerferien startet var det slutt på bleier. Så fulgte fem dager med grining og sinne, for vi nektet henne å få bleie på. Tredje dagen gjorde vi et unntak for jeg frykta full forstoppelse, fjerde og femte dag full nekt igjen. MEN Så ville hun prøve doen, og vips! To is i premie :) det hadde hun bestemt selv, he he. Kan ikke annet enn å krysse fingre for at trenden fortsetter og ønsker alle dere andre som sliter med det samme lykke til...og god sommer!

• 2 uker senere...

Hei, her har vi vært igjennom det samme selv. Vi kontaktet til slutt legen på hs.. Hun sa at det beste var å la dem finne ut av det selv, og tvinge og presse ikke var noe lurt. Så her tok vi tida til hjelp. Belønningsskjema hang på veggen på toalettrommet.. Plutselig en dag satt hun på do for å tisse (aldri vært noe problem), og så trodde hun at hun bare sku slippe en liten fis, men der kom det litt bæsj.. Aldri sett henne så stolt og glad før, og etter det har det aldri vært noe problem. Men barn er nok forskjellige, men for oss var ikke pressing et alternativ. Skal å da sies at hun har slitt med forstoppelse fra hun var baby, og det ville jeg ikke hun skulle oppleve "unødvendig". Får håpe det fortsetter da for dere :)

• 1 år senere...

Dette er veldig komplekst og ofte et sårt tema. Problemer med å bæsje er ofte litt tabubelagt også, særlig om det er større barn. Som Lykkelig 2 Barnsmor sier så er jeg helt enig i at dette må barnet finne ut av selv. Men vi må gjerne oppmuntre og hjelpe så godt vi kan. Jeg har skrevet en slags inspirasjonsbok om temaet, en bok som rett og slett viser ulike bæsjerutiner. Dere kan lese mer om den her. Jeg tror veldig på at barnet må finne sin egen rutine for det å gå på do, for når man bare undersøker litt er det faktisk mange ulike vaner rundt det å bæsje på do. Lykke til!

• 9 måneder senere...

Vi sliter veldig med dette hos vår jente som blir 4 år i mars. Hun sluttet å tisse i bleie før hun var 3 så nå er vi litt lei av at bleia finnes frem når hun skal bæsje. Det hjelper ikke å lokke med noe! Hun har en lillesøster som blir 3 år i juni som enda bruker bleier, men som snart skal avvennes da doen er veldig interessant for tiden (både tissing og bæsjing)så kanskje det motiverer henne til å bare prøve, for hun kan! :) Var veldig godt å lese at dette er normalt og ikke så uvanlig. Jeg tok det opp med HS som faktisk lo litt av meg og sa det var noe av det rareste hun hadde hørt (?). Det hjalp jo en litt fortvilet mamma!! Uansett, jeg har akkurat nå bestillt boka som IngridR har skrevet og tenker å lese den for henne, så får vi se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...