Gå til innhold

Til dere erfarne - råd/info bekkensmerter

Anbefalte innlegg

Hei, var en del plaget med smerter i symfysen i forrige svangerskap. Fikk nyresten m påfølgende operasjon, så ble jo sykmeldt av den grunn. Smertene med nyrestenen, operasjon og innlagt stent gjorde bevegelsesmulighetene minimale i lang tid. Jeg har derfor ikke erfaring med bekkensmerter i en "normal gravidehverdag".

Nå er jeg gravid i uke 30, og nærmest over natten har jeg fått kjempevondt i symfysen. Smertene er som om det "brenner" foran, og det er vondt i det øyeblikket jeg har sittet litt og skal opp. Det er også smertefullt å sitte på do... og det gjør man jo litt. Det har også gått ut over søvn, da det er håpløst å snu meg i sengen. Dette startet altså kun for et par dager siden, og jeg lurer på om det har sammenheng med at babyen har snudd seg.

Jeg er i full jobb og pendler (og har fire barn til, yngte fire år), men har som sagt vært i ok form og ikke behøvd sykemelding. Nå lurer jeg litt på hvilke erfaringer dere har mht bekkensmerter som oppstår såvidt sent i svangerskapet. Blir det bedre eller verre av aktivitet? Bør jeg trappe ned jobb? Hvis det ikke er noe risiko mht senskader, tenker jeg at jeg like godt kan jobbe til jeg skal ut i ferie om fire uker - men om erfaringer tilsier at man blir verre av å bevege seg mye, vil jeg jo trappe ned.

Tar gjerne i mot tips.

Fortsetter under...

Hei, akkurat det samme har skjedd med meg. Startet med vondter i bekkenet, spesielt i venstre hofte, for ca. 1 uke siden. Var på UL forrige uke, og da sa legen at nurket hadde lagt seg med rumpe og bein ned i bekkenet, og at det kunne være dette som fremkalte smertene.

Jeg var hos legen min i går og han sykmeldte meg 50%, og ga meg henvisning til fysioterapi. Han anbefalte svømming, men dessverre er det ingenting organisert for bekkenproblemer i Sandefjord :( Han anbefalte meg å lytte til kroppen og hvile når jeg trengte det. Jeg har nå kuttet ut treningen på spenst, da jeg følte jeg ble verre av det... prøver å gå litt turer i skogen, for det var visst bedre enn på asfalt. Så regner jeg med at det blir bedre når hun snur seg igjen? :)

Jeg bruker denne puten http://www.dreamgenii.no/ når jeg sover og synes det hjelper litt...

Lykke til Eaglebeagle :)

Hei, akkurat det samme har skjedd med meg. Startet med vondter i bekkenet, spesielt i venstre hofte, for ca. 1 uke siden. Var på UL forrige uke, og da sa legen at nurket hadde lagt seg med rumpe og bein ned i bekkenet, og at det kunne være dette som fremkalte smertene.

Jeg var hos legen min i går og han sykmeldte meg 50%, og ga meg henvisning til fysioterapi. Han anbefalte svømming, men dessverre er det ingenting organisert for bekkenproblemer i Sandefjord :( Han anbefalte meg å lytte til kroppen og hvile når jeg trengte det. Jeg har nå kuttet ut treningen på spenst, da jeg følte jeg ble verre av det... prøver å gå litt turer i skogen, for det var visst bedre enn på asfalt. Så regner jeg med at det blir bedre når hun snur seg igjen? :)

Jeg bruker denne puten http://www.dreamgenii.no/ når jeg sover og synes det hjelper litt...

Lykke til Eaglebeagle :)

Thanks, da har vi det nok ganske likt. Har også hørt svømming er bra, men jeg må innrømme at jeg er så dårlig på svømmehaller... byr meg i mot. Har gått mye tur og sånn, trodde det skulle gjøre ting bedre, men min opplevelse er at jeg faktisk blir verre. Det går greit så lenge jeg holder meg i gang hele tiden, men det er etterpå, når jeg hviler og evnt skal i gang igjen. Får høre med jordmor hva hun sier neste uke :-) Lykke til hos deg.

Jeg opplever også at det er greit så lenge jeg er i bevegelse, men når jeg sitter, ligger eller står stille så begynner det igjen...

Legen sa til meg når jeg fortalte om bekkenet; ja, du må jo huske på at begynner å bli veldig gravid nå da :) Ja, ja, bare 9 uker igjen, så det skal jeg nok klare...

Husk at det er kun lege som kan sykmelde deg, ikke JM.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...