mamma til s@lma Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Hei jenter ! Jeg klarer ikke å bestemme meg hvilke ammeinnlegg jeg skal kjøpe til de første dagene. Har ingen erfaring med engangsinnlegg fra første barnet da jeg fikk aldri amme, og nå har jeg håpet på å få noen vareprøver fra babypakker, slik at jeg kunne prøve dem ut først, men nei da, det ble masse våte servetter og kun to typer ammeinnlegg , fra avent og libero. Med storesøster brukte jeg ullinnlegg, husker de ikke var spesielt behagelig og satt seg fast , men så brukte jeg dem kun i den akutte fasen rett etter fødselen , da alt opplevdes sårt og vondt. Det som er viktig for meg at de skal ikke være så innmari dyre,ikke økologiske. Nå vet jeg ikke hvor mange par bruker man per dag (det varierer sikkert, men sånn gjennomsnittig ), men tenkte at hvis en pakke på 30 stk koster 80 kr, så da blir det jo litt dyrt på sikt, hvert fall hvis de må byttes ut flere ganger per dag. Har egentlig sett bare noen få merker, avent ( som jeg synes virker mest behagelig , hvert fall per i dag ), libero, dermica, chico. Chico virket veldig dyre, har sett dem kun i en babybutikk i Oslo, ikke den billigste, det kan sikkert ha litt å si. Også på Smart Club fant vi faktisk rimmelig pris og pakke med ganske mange opp i, men husker ikke merke og vet jo heller ikke om de er gode eller ei. Har nå kun en dag til før jeg skal innlegges til KS på fredag, så det begynner haste litt, siden jeg har kun to par fra de vareprøver . Gubben sier at han kan jo alltid kjøpe flere til meg, men spørs hvordan han skal få det til på en søndag når alt er stengt, og så er jeg litt redd for at han velger det aller billigste alternativet, uten å tenke på min egen komfort i det hele tatt. Så, hva bruker dere eller hvilke erfaringer dere har ? Takknemlig for alle svar !
npr Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Med førstemann brukte jeg billige engangs ammeinnlegg fra natusan (kjøpes på matvare) innerst mot puppen, og ull ammeinnlegg (ganske store fra barnas hus, sparkjøp eller apoteket) utenpå for å isolere ekstra mot kulde og lekasjer. Brukte ikke ull innerst, rett og slett fordi disse innleggene er dyre og jeg orka ikke vaske dem så ofte. Bytta engangsinnlegg ved behov et par ganger om dagen. Dette funka greit for meg, og tenker derfor å bruke det samme nå. Jeg tror egentlig alle ammeinnlegg vil kunne henge seg litt fast i brystet, noe som er spesielt ubehagelig i starten når man er svært sår. Løsningen der var å alltid smøre på litt salve før jeg kledde på meg. Og å lufte puppene så ofte som mulig;) Du må sikkert prøve deg litt fram for å finne løsningen som passer deg best... Endret 6. juni 2012 av npr
mumitrollet Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Jeg hadde ikke ekstremt spreng, men med førstemann fikk jeg eg godt råd på sykehuset og det var bommulskluter innerst og så ull. Dette er jo ikke så genialt v store lekkasjer men d er jo veldig godt for puppene som da får puste. Klutene kan jo og kokes. Brukte sånne hvite firkanta med søm rundt. Dette henger jo heller ikke fast. Koster heller ikke mer enn klutene og så er det miljøvennlig.
Netti*** Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Jeg brukte bare billige engangs med alle 3. Hadde ull da ene er født på vinteren, prøvde bruke det innerst men som du sier satt de fast. Husker ikke merket men lys eske med bilde av ammende mor. Kjøpte flere merker og husker en hadde veldig skarpe kanter, de gikk rett i søpla. I den kritisk perioden, de første ukene når man er sår, syns jeg rette kremen er aller viktigst. Har lagt min elsk på en feit krem kjøpt på apoteket begynner på L og er lilla. Den er gull verd. Veldig seig, men babyen har ikke reagert når jeg har ammet men den har virkelig hjulpet såre brystvorter. Kjøpte den forje uke for den må jeg ha, var da i uke 32 :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå