Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 4 mnd, og i går begynte jeg med smaksprøver på et fruktglass fra hipp som er fra 4 mnd. Han elsker den, hvor lenge er det lurt med prøver, før han får mer av glasset? Og når gir dere den slags mat? Mellom puppemåltider? For er vel ikke ment som istedet for et måltid? Han har også begynt med litt grøt i veldig små posjoner.

Jeg har også kjøpt sånn babyfeeder og har lyst til å prøve den med frukt. Kan jeg det når han er 4 mnd? Han sutta litt på vannmelon, og elska det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal starte så snart snuppa er blitt 4 mnd. Har blitt anbefalt å starte med en skje av gangen, og ikke sent på dagen til å begynne med. Hvor mye får de i seg fra en babyfeeder? Jeg tenker at den kan hun få sutte på jevnt utover dagen, uten at det blir å rekne som et måltid. Men kanskje jeg tar feil ;-)

Skrevet

Det er jo ingen fasit på dette, så du gjør jo mye som du vil. Når jeg begynte å gi småen frukt fikk han litt de første gangene, jeg tenkte egentlig ikke så mye over mengden, kan hende det var ei teskje første gangen, kan hende to, men det var gjerne mellom 11 og to en gang, litt ettersom det passet mellom dupper og måltider. Han kastet seg ikke over maten og økte selv saaaakte fra første gang, så han fikk så mye han selv ville.

Jeg brukte den tida (altså lunsjtider) til smaksprøver på både grøt, frukt og grønnsaksmos før jeg etterhvert gjorde ting litt mer regelmessig (grøt fra 4,5 mnd på kvelden fordi han var sulten, grønnsaksmos i to-tre-tida fra drøye 5 mnd siden han brukte tid på å tilvenne seg mat og frukt regelmessig til lunsj fra ca. 5,5 mnd).

Melk skal være hovednæringskilden så gi gjerne melk først og tilby frukt (eller annet) etterpå, i samme måltid. Da vet du at du ikke erstatter melka med noe annet.

Klarer han å holde fast på og sutte på babyfeederen kan ikke jeg se noen grunn til at du ikke kan gi ham den. Prøv for eksempel moden pære, det er søtt og godt og veldig lett å suge i seg :)

Skrevet

Jeg kjøpte en babyfeeder, men det var bortkastede penger for min del. Hun var ikke interressert. Men hun får biter av agurk, eple, gulrot banan, osv som hun sutter på. Hun får som regel smake på slike ting når vi andre spiser måltider. Så sitter hun med oss og koser seg. Dette begynte hun med da hun var 4 mnd. Nå er hun 5 mnd og nå hender det jeg moser litt grønnaker til henne. Hun svelger ned, men bare littegrann om gangen.

Skrevet

Småen fikk babyfeederen første gangen når han var rundt 5 mnd og var ikke spesielt interessert/klarte liksom ikke helt å holde fast på den. Men ettersom han ble stadig flinkere til å holde på ting og interessen for å smake på alt økte har den blitt en kjempeslager, så den trenger ikke å være bortkasta penger selv om hun ikke er noe fan enda :)

Skrevet

Skjønner at det er veldig individuelt, men greit å høre andres erfaringer siden jeg er ny på dette :)

Skrevet

Babyfeederen har vært en reddende engel her maaaaange ganger! Vi har ca 20 min i bil fra sentrum og hjem og da snuppa var mindre måtte timingen med kjøring være hårfin - hvis ikke var det vrææææææl! Hun elsket vannmelon spesielt i denne men også eple og druer ble mye gitt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...