Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Den samme visdomstannen har i over to år(!) jobbet seg gjennom tannkjøttet. Så langt har halvparten kommet frem, men halve delen er fortsatt gjemt under tannkjøttet. I perioder merker jeg ikke noe til den, nå er det kanskje 6 mnd. siden sist, og nå er jeg igjen øm i området, og det er litt ubehagelig (men ikke vondt). Er bare litt mindre godt å tygge, og det kan bli litt småvondt. Skal det virkelig ta så lang tid? Det virker som om jeg har mer enn nok plass til tannen, så det kan ikke være det. Burde jeg bare dra og få den ut hos tannlegen? Er kjedelig hvis jeg skal gå rundt med den ømme tannen når jeg skal på ferie om noen uker, hadde jo tenkt å kose meg og ikke tenke på hvordan jeg tygger... Noen med erfaring? Er det bare mine tenner som er sykt trege? Har forresten kun en visdomstann (den som jobber seg ut), tror ikke jeg har andre (de har i hvert fall aldri sett det hos tannlegen).
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Har en som har holdt på i åtte år.... Oh no! Haha, innser at jeg bør beregne minst 10 år til da
Silly80 Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Ikke alle tennene kommer helt opp. Jeg har 2 som kom helt opp, og 1 som ligger halvveis gjemt. Men skal dra å få de ut når svangerskapet er over
Gjest AnneS Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Har ei som har holdt på i snart 10 år jeg også.. Har ikke kommet opp så mye som halve engang.
Squirrel79 Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har en som har holdt på i 5 år, og en som har holdt på i 2 år. Ingen er halvveis ennå. Fikk beskjed av tannlegen at så lenge det ikke er infeksjon i de (kan lett bli det i tannkjøttet), så kan de bare være sånn. Men følger med da.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 Nå har jeg fått to, men jeg syns det bare har gjort vondt i et par dager, kanskje max en uke. Nå har jeg i tillegg en som ikke kommer ut, men som ligger å stanger i tannen ved siden av. Kjente for noen uker siden at tannkjøttet var ømt og "opphevet", akkurat som de andre gangene når de andre var på vei. Men så sank det igjen... Kan jo være den ikke kommer ut? Du kan i hvertfall operere den ut
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Av og på i hvertfall 6 år. Kanskje mer, jeg hukser ikke nøyaktig.
Mango86 Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 Jeg hadde en nede som aldri kom skikkelig opp. Kjente innimellom at den "gnaget" og tannkjøttet revnet så litt av tannen kom opp, men det var alt. For 2 år siden når jeg var i syden hadde jeg konstant vondt hele ferien min, klarte nesten ikke tygge! Kom meg endelig til tannlegen når jeg kom hjem, og tannen prøvde å jobbe seg fremover mot de andre tennene (ikke opp, men frem!), så den presset på de andre. I tillegg var visdomstannen ødelagt etter så lang tid under tannkjøttet (blir lett bakterier som legger seg langs tannkjøttet og på tannen når den bruker lang tid på å komme opp så det blir hull, betennelse og råte i tannen), så den måtte fjernes. Er sååå glad jeg endelig er kvitt den! Helt forferdelig vondt når det først var vondt, i perioder kjente jeg jo ingen verdens ting... Anbefaler å få den sjekket og evt fjernet. Ingenting å samle på allikevel
Kanutten83 Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 Min ene nede kom aldri helt opp, var delvis skjult i 10 år, da ble alle visdomstennene trukket. Den som var delvis skjult ville aldri ha kommet helt opp, selv om den prøvde noen ganger i året. Jeg skjønner godt at unger blir sutrete og grinete når de får tenner, for det er virkelig ikke godt... Har du muligheten hadde jeg trukket den først som sist Har den brukt 2 år på uten å komme helt opp er det stor sjanse at den ikke kommer ordentlig opp i det hele tatt.
msunicorn Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 10 år ++ her også..hender dt blir betent under det tannkjøttet som ligger halvveis over tanna. Au!..
Dini Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 Mine har holdt på i 5år nå, i fjor tok jeg ut begge på venstre side da de bare var i veien uansett, og skapte bare problemer... I år skal jeg ta ut begge på høyre side. Men mine vokser utover i tannkjøttet da..
**venter** Skrevet 6. juni 2012 #13 Skrevet 6. juni 2012 Sju år siden mine begynte, og to av dem har kommet så langt at alle fire hjørnene er likt over og vannrette. De to siste ligger den ene skjevt (og vil nok ikke bli rett) og den andre likeså, men har bare kommet med to hjørner over tannkjøttet. Så... det tar tid.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #14 Skrevet 6. juni 2012 Vet ikke. men har samme problem, og det har gått i over 1 år. Kjenner bare noen tagger liksom (oppe, de nederste har jeg fjernet) Plagsomt da mat setter seg fast, det kan klø og vondt innimellom..
toband Skrevet 6. juni 2012 #15 Skrevet 6. juni 2012 her har det holdt på i 3-4 år, og så vidt de har kommet seg med spissene over tannkjøttet... stadig perioder med vondt og har også blitt betent.... deilig....
m+m+a Skrevet 6. juni 2012 #16 Skrevet 6. juni 2012 Alle fire visdomstennene har kommet halvveis ut, har vært sånn i to år nå, så regner med de ikke kommer lenger ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå