Gå til innhold

Noen som har noen gode tips (baby på ca 4 mnd)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten mammadalt som er helt umulig i forhold til søvn på dagtid. Fra første stund har hun ikke ville sove i vogn,dette har vært en lang tilvenningsfase. Hun nekter plent å sove i egen seng. Det er bare "vår seng" som er bra nok(vår og vår fru blom..samboeren har inntatt gjesteværelset for tiden da mini har kapret plassen hans). Når hun sover dårlig til duppene prøver jeg og trille henne i søvn. Dette hjelper sjeldent. Har i det siste prøvd å ta henne i fra vogna og i vår seng,der må jeg amme henne i søvn på nytt. Gjerne to ganger,men da kan hun sove i 1,5 time. Men, jeg kan jo ikke sove sammen med henne 3 ganger per dag :s Problemet ligger nok i at hun ikke klarer å roe seg selv..

Slik ser dagsrutinen ut:

-Står opp ca 08.00

-Første dupp ca kl 09.00. Hun sover av og til i 20 min og veldig sjeldent 3 timer.

-2.dupp ca halv tolv. Denne duppen prøver jeg å strekke til iaf kl blir halv to-to.

-3. duppen er ca 16.00-17.00 eller 17.30

- Hun legger seg mellom 19.00 og 19.30.

Vet at det er for tidlig å vente at hun skal ha en fast rutine. Har to barn i fra før av som jeg å ser at det har gått lekende lett med :)

Har forresten prøvd smokk, lære henne å bruke tommelen/fingrene,koseklut alla gulpekluter til noen av mine klær, heve senga i hodeenden you name it!

Håper noen kommer med noen smarte tips, evt dele deres erfaringer på hva slags rutiner som fungerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår har det også vært vanskelig å få til noe faste rutiner på dagen. Det gikk lettere med førstemann. Hun må jo liksom bare henge med på familiens gjøremål og sover når hun er trøtt. Hun sovner alltid når vi er ute og triller og kan da sove i mange timer. Hjemme sover hun stort sett powernaps på ca 30min. Er våken rundt 2timer mellom hver soving. Siste soving prøver vi å legge til rundt kl 15. Hun legger seg ca kl 19 og sover da til ca kl 07, avbrutt av 1 måltid. Hun er flink til å finne søvnen selv da. Bruker smokk og har aldri sovnet under mat(fått kun flaske fra 2mnd). Hun sover i senga vår, men planlegger å legge henne i egen seng på eget rom over helga igjen, siden hun nå har begynt å snu seg og jeg er litt redd for at hun kan dette ut av senga!

Noen tips kan jo evnt være å prøve bæresele, jenta vår sovner gjerne der når jeg f.eks gjør litt husarbeid o.l. . Også er det viktig å markere forskjell på søvn på natta og dagen, altså ikke bruke senga på dagen, er iallefall vår erfaring.

Skrevet

Jeg har tenkt på dette med at vi har brukt senga vår på dagtid nå den siste tiden, og må kanskje bite i det sure eple og ikke bruke den, selv om hun blir grinete resten av dagen. Er sant som du sier at det er viktig å skille mellom dag og natt slik at det ikke blir tull på natta. Det passer dårlig med to småbarn til i hus :)

Jenta vår har også begynt å snu og vri på seg i senga vår, og dette stresser meg. Hun virker rett og slett redd for sin egen seng. Har prøvd å lage ruller av fleecepledd for at senga skal virke mindre,men hun virker ikke tryggere av den grunn. Ikke får jeg senga hennes inntill vår heller pga vårt soverom er for lite..

Når hun var mindre sov hun gjerne så lenge jeg trillet,men nå den siste tiden ligger hun og er lys våken til hun til slutt vræler resten av veien hjem.

Hun sovner gjerne i bæresele,men er begrenset hvor mye jeg får til å bruke den da jeg enda sliter med bekkenløsning etter svangerskapet. Prøver å bruken iaf annehver dag, eller så prøver jeg å få henne til å sovne der, for så å snike henne over i vogna.

Tror du det kan være en ide å holde henne våken litt lengre enn 2 timer å se om hun sovner fortere/bedre da?

Takk for fint svar :)

Skrevet

Førstemann hos oss slet veldig med å finne roen på dagtid da han passerte 2-3mnd. Fram til da sovna han hvor som helst og når som helst. På natta var han derimot en drøm, men han fikk en periode der også som var slitsom. Han hylte nemlig som en stukken gris når han ble lagt i senga i en periode da han var rundt 4mnd mener jeg å huske. Når han skulle legge seg for kvelden ble jeg sittende ved siden av sengen hans, ga han sutten gang på gang, snakket rolig til han og sang for han til han ble rolig. Når han var rolig gikk jeg ut. De første gangene sov han da jeg gikk ut, og plutselig var det bare å legge han i senga si natta og gå ut.

På dagtid tok han kun dupper på maks 30min. Hos oss funket det å legge han i senga, dette var etter at vi hadde kjempet for å få han til å roe seg i senga. Prøvde først å gå turer, la han sove i vogna uten turer og rugge han i søvn. Når han kom over i senga på dagtid så sov han plutselig to lengre perioder på til sammen 3-4timer

Skrevet

Håper virkelig det blir bedre :) Nå har samboeren min ferie om en ukes tid og da kan vi kanskje sammen få henne til å bli trygg i sin egen seng. Håpet er jo også at hun vil ta smokken. Hun har stort sugebehov og hyler som en gal til hun får puppen i stede.. :)

Tror det vil hjelpe mye på at pappaen kommer på banen i forhold til å få henne til å ta smokk. For hun blir rasende når jeg prøver,mens det går litt bedre når han prøver.

Takk for fint svar :)

Skrevet

Hei!

Synes hun helt tydelig viser at pupp er viktig for henne akkurat nå? Virker som at hun er inne i en fase der nærheten til deg er superviktig. Om du gir henne dette (legg deg i sofaen med fjernkontrollen og popkorn, med lillemor ved brystet :)) så kommer hun plutselig en dag til å ta steget videre.

Tenk så fantastisk egentlig, at så små sier så tydelig i fra hva de behøver akkurat nå!

Skrevet

Jeg ville prøvd å ha lenger våkentid før duppen. Her trengte hun noen dager hvor hun var veldig trøtt fordi vi drøyde, men det gikk seg til ganske raskt:) Verdt å prøve!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...