Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Vi går for et navn som funker bra i begge land, altså Norge og Kroatia. Det er egentlig ikke spesielt vanskelig, så lenge en styrer unna navn som Frøydis, Trym, øyvind og lignende:)

Ja, og navn som eventuelt betyr noe tåpelig på det andre landets språk:)

Vi går for et navn som funker bra i begge land, altså Norge og Kroatia. Det er egentlig ikke spesielt vanskelig, så lenge en styrer unna navn som Frøydis, Trym, øyvind og lignende:)

Ja, og navn som eventuelt betyr noe tåpelig på det andre landets språk:)

ja betyninger av navn kan være litt morsome..Som feks Peder det betyr homo på albansk..hehe

Annonse

For oss har det vært viktig å velge navn som er naturlige på begge språk og dermed også kan uttales lett på begge språk. Det er faktiskt ganske mange å velge blandt, spesielt navn etter greske/romeske guder er ganske like på de fleste språk...og også mange bibelske navn.

Vi er norske begge to, men min pappa er Engelsk og jeg har bodd der mange år og har mange engelske venner. Derfor kalte vi sønnen vår med et navn som funker like bra på begge språk. Det samme kommer vi til å gjøre med nestemann/dame. Er jo også nyttig nå som det meste internasjonaliseres. Jeg har og et navn som funker like bra på Engelsk og norsk, mens sambo har et erketypisk norsk navn, og det er vanskelig for utlendinger å uttale det. Det er og et problem for han i jobbsammenheng.

Ingen utlendinger i familien, men det med navn kan faktisk by på problemer med uttale bare man har familie i Bergen, Trondheim og Oslo. Prøv å uttale Ola, Kirsti og Anders på de tre dialektene! Og så ta dem utenlands... Vi holder oss til navn som kan uttales noenlunde like over hele landet, og i alle fall fungerer på engelsk / kan skrives i vår digitale verden (æ/ø/å).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...