Gå til innhold

Mistenker at jeg har PCOS :-(

Anbefalte innlegg

Hei alle vakre damer!

Jeg er 21 år gammel, og har akkuratt startet veien mot å blir gravid.

Er redd jeg har PCOS og lurer på et par ting ang det. Tenker å fortelle litt om min syklushistorie først:

15. des: sluttet på p-pillene Yasmin

19. jan: fikk første ordentlige mens etter pilleslutt

28. feb: 2. mens

22. mars: mellomblødning (rødt blod, men lite) over 2-3dager

30. april: 3. mens

12.mai: tykt slim i trusa.

21-27 mai: mellomblødninger (brunt blod og slim, trodde det va el-slim men var ikke det.)

... nå venter jeg på mens. Er på dag 36 i syklusen.

Jeg begynte på p-piller i en alder av 15. Jeg fikk merket Yasmin av legen, fordi jeg var plaget med kviser på rygg, skuldre og ansikt. Dette hjalp litt, og tok det værste. Etter at jeg sluttet på pillene i desember, kom kviseutbruddene tilbake for fullt. I tillegg så har jeg mistet utrolig masse hår på hodet, og bemerket alle lyse hårene mine på kroppen. Samboeren min sier jeg har normal hårvekst på kroppen (skrittet, lårene og ansikt) men jeg "føler" det er unormalt. Er heldigvis lyshåret, både i skrittet og ellers på kroppen, så det viser ikke så mye. Har ca 3 cm med hårvekst nedover lårene hvis jeg lar det gro. Har ikke skjegg, men mye dun rundt hårfestet og nedover haken.

Etter at jeg nå har prøvd i et halvt år, begynner så klart tankene å spinne og spørsmålene dukke opp om jeg i det hele tatt kan bli gravid. Leste på nettet og der dukket PCOS opp. "FAEN JEG HAR DET" tenkte jeg... Er veldig redd noe skal være galt. For jeg har uregelmessige sykluser, og kan huske jeg hadde det når jeg fikk mensen når jeg var 12 år og, på ca 5 uker++. Og når jeg i tillegg legger merke til kviser, hårvekst osv, så blir jeg bekymret.

Noen av dere som vet hvordan jeg går frem med dette? Skal jeg ringe til legen? Hva skjer der? får man svar av legen, eller må man til gynekolog? Hva er egentlig PCOS?

Er kanskje over gjennomsnittet redd for sykdommer, da min mor hadde en stoor, godartet (heldigvis) svulst i eggstokkene og måtte fjerne alt som var der nede. Skal ellers også bestille time til celleprøve for årlig sjekk pga. dette.

Blir kjempe glad for alle svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143943215-mistenker-at-jeg-har-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også nevne at jeg har gått ned ca 12 kg siden oktober i fjor, med hjelp av vektklubb. Har nå BMI på 23,6 og er normalvektig. Spiser veldig lite, ettersom vekten har stoppet opp litt, prøver å spise 1000 kcal til dagen. Har oppnådd en slank og fin figur, er pæreformet med liiitt ekstra foran på magen bare.

HI

Heisann!

Hvis du mistenker at du har PCOS bør du kontakte fastlegen din, han vil henvise deg til en gynekologisk avdeling, der vill de sikkert ta en underlivssjekk med ultralyd av eggstokker og livmor, også tar de noen blodprøver..

Dersom prøvene indikerer PCOS vill du bli innkalt til ny time...

Jeg kan ikke så mye mere om syndromet enn det jeg har lest på nettet, da jeg får utrolig dårlig oppfølging fra sykehuset som skal følge meg opp, men hvis du søker litt rundt kan det sikkert svare på noen av spørsmålene du har..

Ha en flott dag :)

Dette er ikke verden undergang, men den gjør veien krokete å gå...

Dette går fint skal du se, bare ta kontakt med lege og be om bekreftelse av diagnose. Ta det derfra og finn klinikken du kan henvises til som kan hjelpe deg, er best med fertilitetslege.

Lykke til:-)

• 2 uker senere...

Annonse

Da har jeg vært hos gynekologen og fått diagnosert pcos. Veien videre blir tung men vi prøver selv en stund før vi får hjelp. Prøver å rette fokuset bort fra gravidfokuset og lever livet. takk for gode svar. Kommer sikkert til å "chatte" med dere videre. :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...