Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #26 Skrevet 5. juni 2012 Det der er bare vissvass, i beste Pondus-stil! At "vikingene" sa det? Den vil jeg gjerne ha dokumentert! Litt artig at du faktisk trodde på det. Har du ikke oppdaget at de bare skriver svada i Pondus? Pondus/Domrot/Øverli kommer med mye rart ja, men her var det snakk om folk som Ønsket seriØse svar. Artig at du tror det bare er tull og mannskit i Pondus:D Ha ha, selvfØlgelig er det bare tull! Hvordan ble taske til bolle?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #27 Skrevet 5. juni 2012 "Vikingene sa"? Hva betyr det? At det var et fast uttrykk på norrønt? Tro meg, det finnes ingen skriftlige kilder på noe slikt! Hilsen filolog
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #28 Skrevet 5. juni 2012 "Vikingene sa"? Hva betyr det? At det var et fast uttrykk på norrønt? Tro meg, det finnes ingen skriftlige kilder på noe slikt! Hilsen filolog
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #29 Skrevet 5. juni 2012 Gøy tråd! Fyttirakkern kom forøvrig av at mødrene ba barna springe ut og rope fy når rakkeren (bøddelen) kom forbi. "fy til rakkeren" Samme opplegget med fyttigrisen. å kjøpe katta i sekken refererer forøvrig til at det før (middelalderen?) var vanlig å lure kjøpeere med at det var en liten gris i en sekk, når det i realiteten va en katt altså uspiselig altså bedrag. Noia kommer av paranoia, ikke underlivsrykkninger. (og paranoia er selvsagt vanlig om man har abstinenser) Fnatt der i mot kan bety underlivsrykninger. Det betyr EGENTLIG skabb. Men skabb fører som kjent til kløe og kanskje dermed rykninger. Når man er ellevill er man forøvrig blitt "forført" og blitt tullete av alver. Elveblest er også sykdom som alvene har "blåst" på deg. Hysteria ble behandlet med underlivsmassasje (til orgasme) evt. hysterektomi.
jente_80 Skrevet 5. juni 2012 #30 Skrevet 5. juni 2012 Ja, eller at det å "ha svin på skogen" refererer til at bønder gjemte unna griser i skogen når skattevesenet kom for å telle sauer i gamle dager :-) Mye morsomt i uttrykk og ordtak :-) Hvorfor gjemte de vekk griser når det var sauene som skulle telles? He he... det var selvfølgelig GRISENE som skulle telles... Vet ikke hvordan de sauene kom inn i setningen ;-) hahahhhh ler så jeg griner!!! DAGENS!!
Magia Skrevet 5. juni 2012 #31 Skrevet 5. juni 2012 Hmmm.. Mener jeg faktisk så i en ordbok at noia betydde sammentrekninger i underlivet for noen år siden. Men når folk flest sier noia er det jo kortform av paranoia
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #32 Skrevet 5. juni 2012 Ja, eller at det å "ha svin på skogen" refererer til at bønder gjemte unna griser i skogen når skattevesenet kom for å telle sauer i gamle dager :-) Mye morsomt i uttrykk og ordtak :-) Hvorfor gjemte de vekk griser når det var sauene som skulle telles? He he... det var selvfølgelig GRISENE som skulle telles... Vet ikke hvordan de sauene kom inn i setningen ;-) hahahhhh ler så jeg griner!!! DAGENS!! Synes vel dagens var hun som faktisk trodde på den Pondus-forklaringen!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #33 Skrevet 5. juni 2012 Hmmm.. Mener jeg faktisk så i en ordbok at noia betydde sammentrekninger i underlivet for noen år siden. Men når folk flest sier noia er det jo kortform av paranoia Npia er ikke et søkeord på universitetets-/språkrådets ordbok, derfor er det ikke et ordentlig ord med mening. Hadde det betydd sammentrekninger, skulle man funnet ordet i en ordbok. Derfor støtter det "teorien" om at det er en forkortelse/avart av et annet ord (paranoia).
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #34 Skrevet 5. juni 2012 I Stavanger sier man "Ta deg ei pera" (ta deg ei pære). Det betyr vel "slapp av". Men tenkte uttrykket har en viss likhet med "ta deg en bolle".
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #35 Skrevet 6. juni 2012 Noia betyr sammentrekninger i underlivet? Tull og tøys! Søker du på noia+sammentrekninger på Google, får du kun treff hvor de påstås å bety det samme, ikke ett eneste treff hvor de brukes naturlig om hverandre. Jeg husker at på 1990-tallet sa folk iblant at de fikk fnatt, og da var noen smartasses alltid kjapt ute med å si at "Vet du hva du egentlig sier nå?" Og så betydde det noe pinlig. Nå har jo folk sluttet å si "fnatt", men sier "noia" (fra paranoia) i stedet. Så har forklaringen blitt beholdt, men om et nytt ord. Selvfølgelig betyr det ikke det, det er bare å sjekke så mange ordbøker du vil. Eller medisinske ordbøker (det står ikke der heller), eller spørre en lege. For øvrig er det stor forskjell på hva et ord betød for lenge siden og hva det "egentlig" betyr nå. For eksempel betød "bryllup" på norrønt (bruðhlaup) "brude-løp", altså en parade fra kvinnens gård til deres nye hjem. ("Løp" betød heller ikke at man spurtet, men at man gikk en bestemt retning. Som et studieløp eller geværløp.) Men det blir for dumt å si at når man sier bryllup i dag, snakker man egentlig, uten å vite det, om en parade til fots fra ett hus til et annet. Hva et ord kommer av for tusen år siden, og hva et ord betyr nå, er altså ikke helt det samme.
soleia Skrevet 6. juni 2012 #36 Skrevet 6. juni 2012 Hmm.. er no glad for at det vart oppklart at eg ikkje har bede folk om å innta ulovlege rusmiddel iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå