Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Dette er jo noe som anbefales titt og ofte her inne...hørte på radioen for et par dager siden at det faktisk referer til klumpen av hasj og tobakk som legges i pipa...såe...ja...
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Mohaha, det visste jeg ikke Alt hva man lærer (siden jeg tross alt skrev det for under 10 min siden) Men, så visste jeg heller ikke at det å "få fnatt" egentlig betyr å få skabb heller, før for noen år siden
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Ja, eller at det å "ha svin på skogen" refererer til at bønder gjemte unna griser i skogen når skattevesenet kom for å telle sauer i gamle dager :-) Mye morsomt i uttrykk og ordtak :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Eller at pinlge betyr mannlig jomfru... Uttrykk blir hva man vil ha dem til å bli, og selv om opprinnelsen kanskje var noe annet, så kan de endre betydning
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 mener du Pingle? Jupp, tastet litt fort der
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Ja, eller at det å "ha svin på skogen" refererer til at bønder gjemte unna griser i skogen når skattevesenet kom for å telle sauer i gamle dager :-) Mye morsomt i uttrykk og ordtak :-) Hvorfor gjemte de vekk griser når det var sauene som skulle telles?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Fingeren ut av rompa da? Som i skynde seg. Svært sjelden noen har fingrene der liksom.. ?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Ja, eller at det å "ha svin på skogen" refererer til at bønder gjemte unna griser i skogen når skattevesenet kom for å telle sauer i gamle dager :-) Mye morsomt i uttrykk og ordtak :-) Hvorfor gjemte de vekk griser når det var sauene som skulle telles? He he... det var selvfølgelig GRISENE som skulle telles... Vet ikke hvordan de sauene kom inn i setningen ;-)
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har noia sa jeg mye før. Det betyr visst underlivsrykninger.. Var vel strengt tatt ikke det jeg hadde morsom tråd!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 (endret) Hihi... Hva med «få ræva i gir»? Og at «hysteri» var en kvinnelig psykisk sykdom som ble kurert med hysterektomi (fjerning av livmoren)? ;-) Endret 5. juni 2012 av UndrendeUllteppe
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har noia sa jeg mye før. Det betyr visst underlivsrykninger.. Var vel strengt tatt ikke det jeg hadde morsom tråd! Jeg føler meg relativt sikker på at det er en forkortelse/avart for paranoid. Klarer ikke finne noe dokumentasjon ved hjelp av google på at det betyr underlivsrykninger, annet enn en kommentar på bloggen til Linni.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har noia sa jeg mye før. Det betyr visst underlivsrykninger.. Var vel strengt tatt ikke det jeg hadde morsom tråd! Jeg føler meg relativt sikker på at det er en forkortelse/avart for paranoid. Klarer ikke finne noe dokumentasjon ved hjelp av google på at det betyr underlivsrykninger, annet enn en kommentar på bloggen til Linni. Hm søkt rundt jeg også nå, mange som tror det samme som meg, men ingen som har kilder å vise til... Jaja, da er det vel et "vandreord" da som har spredt seg rundt.. Litt dumt jeg syntes det var morosomt om noia var underlivs rykninger, men det er en tilstand kommet av rus... http://freak.no/forum/archive/index.php/t-214806.html?drgn=1 Mange som mener det brtyr rykninger, men ingen sier hvor de har fåt det fra.. Jaja
Musemorbr / Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 Sant eller ikke... Hvis jeg gikk til legen med underlivsplager, og legen sa at jeg bare hadde noia, tror jeg nok at jeg fort hadde byttet lege.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har aldri hørt at noia har noe med underlivsrykninger å gjøre, jeg har da alltid trodd at det er en slags forkortelse/slangord av paranoia.. Som da kommer fra gresk i betydningen «galskap» (fra para, «bortenfor, hinsides» og noos, «sinn»).
Musemorbr / Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Jeg er villig til å tro at det kan finnes et medisinsk ord som er likt eller tilnærmet likt forkortelsen for paranoid.
Gjest Miryks Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 Dette er jo noe som anbefales titt og ofte her inne...hørte på radioen for et par dager siden at det faktisk referer til klumpen av hasj og tobakk som legges i pipa...såe...ja... Fail. "Ta deg en bolle" oppdaget jeg i Pondus, og etter mange spørsmål fra lesere, forklarte de hva det betyr. Det er visstnok noe fra vikingene, og de sa ikke "ta deg ei bolle", men "ta deg i tasken". Tasken var altså tassen/kuken. Så de det ba hverandre om var "gå å runk". (og ro deg ned).
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #18 Skrevet 5. juni 2012 Dette er jo noe som anbefales titt og ofte her inne...hørte på radioen for et par dager siden at det faktisk referer til klumpen av hasj og tobakk som legges i pipa...såe...ja... Fail. "Ta deg en bolle" oppdaget jeg i Pondus, og etter mange spørsmål fra lesere, forklarte de hva det betyr. Det er visstnok noe fra vikingene, og de sa ikke "ta deg ei bolle", men "ta deg i tasken". Tasken var altså tassen/kuken. Så de det ba hverandre om var "gå å runk". (og ro deg ned). Det hørtes mer logisk ut.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #19 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har noia sa jeg mye før. Det betyr visst underlivsrykninger.. Var vel strengt tatt ikke det jeg hadde morsom tråd! Jeg føler meg relativt sikker på at det er en forkortelse/avart for paranoid. Klarer ikke finne noe dokumentasjon ved hjelp av google på at det betyr underlivsrykninger, annet enn en kommentar på bloggen til Linni. Noia er et annet ord for abstinens. Da jeg var tenåring var det fnatt som betydde underlivsrykninger - noe det jo ikke gjør.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 Dette er jo noe som anbefales titt og ofte her inne...hørte på radioen for et par dager siden at det faktisk referer til klumpen av hasj og tobakk som legges i pipa...såe...ja... Fail. "Ta deg en bolle" oppdaget jeg i Pondus, og etter mange spørsmål fra lesere, forklarte de hva det betyr. Det er visstnok noe fra vikingene, og de sa ikke "ta deg ei bolle", men "ta deg i tasken". Tasken var altså tassen/kuken. Så de det ba hverandre om var "gå å runk". (og ro deg ned). Det der er bare vissvass, i beste Pondus-stil! At "vikingene" sa det? Den vil jeg gjerne ha dokumentert! Litt artig at du faktisk trodde på det. Har du ikke oppdaget at de bare skriver svada i Pondus?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #21 Skrevet 5. juni 2012 Hihi... Hva med «få ræva i gir»? Og at «hysteri» var en kvinnelig psykisk sykdom som ble kurert med hysterektomi (fjerning av livmoren)? ;-) "Hysteria" er det greske ordet for livmor, og før i tiden mente de at dette var sentrum for kvinners spente nerver, altså hysteri. Behandlingen var ikke primært fjerning av livmoren, men fremkalling av orgasme for å løse opp spenningene. Mannlige leger benyttet vibratorer i medisinsk behandling! (Og dette er faktisk sant!)
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #22 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har noia sa jeg mye før. Det betyr visst underlivsrykninger.. Var vel strengt tatt ikke det jeg hadde morsom tråd! Jeg føler meg relativt sikker på at det er en forkortelse/avart for paranoid. Klarer ikke finne noe dokumentasjon ved hjelp av google på at det betyr underlivsrykninger, annet enn en kommentar på bloggen til Linni. Det er "fnatt" som betyr underlivsrykninger -- ifølge en vandrehistorie. Egentlig er det dansk for skabb. Etymologi er læren om ordenes opprinnelse, og "folkeetymologi" er navnet på ordforklaringer som er diktet opp i moderne tid fordi man ville ha en forklaring, gjerne litt artig og halv-logisk. Slik som den nevnte fra Pondus, om vikingene som gikk og runket... Det skal ikke så mange gjenfortellinger til før ganske mange tror på slike historier. Hilsen lingvist.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #23 Skrevet 5. juni 2012 Jeg undersøkte litt: "Ta deg en bolle" står i Ulf Gleditsch' slangordbok "Det får'n si" fra 1952, lenge før hasj ble vanlig i Norge. Oversettelsen til riksmål er det ganske stive "De er lite ønsket". I Otto Gails bok "Til månen i rakett" fra 1950 brukes uttrykket "Ta deg en bolle suppe", i betydningen "ro deg ned". Og siden det ofte tar en god stund før slanguttrykk kommer i skrift, kan man regne med at det var i muntlig bruk i hvert fall endel år før 1950. Det er et artig uttrykk, men det har nok ikke så mye med hasj å gjøre. Hilsen #22.
Gjest Miryks Skrevet 5. juni 2012 #24 Skrevet 5. juni 2012 Det der er bare vissvass, i beste Pondus-stil! At "vikingene" sa det? Den vil jeg gjerne ha dokumentert! Litt artig at du faktisk trodde på det. Har du ikke oppdaget at de bare skriver svada i Pondus? Pondus/Domrot/Øverli kommer med mye rart ja, men her var det snakk om folk som ønsket seriøse svar. Artig at du tror det bare er tull og mannskit i Pondus:D
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #25 Skrevet 5. juni 2012 Det der er bare vissvass, i beste Pondus-stil! At "vikingene" sa det? Den vil jeg gjerne ha dokumentert! Litt artig at du faktisk trodde på det. Har du ikke oppdaget at de bare skriver svada i Pondus? Pondus/Domrot/Øverli kommer med mye rart ja, men her var det snakk om folk som Ønsket seriØse svar. Artig at du tror det bare er tull og mannskit i Pondus:D Det hjelper ikke om folk ville ha et seriØst svar, de fikk det ikke. Og alle som har et snev av greie på språk forstår det umiddelbart. Det svaret der er bare tull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå