Gå til innhold

"Så liten mage du har!" :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke stor mage, men jenta var akkurat passelig stor(3090g og 49cm), kjempenydelig og frisk!

Noen fordeler med liten mage:

-Trenger ikke mammaklær(jeg brukte jeans helt til 4 uker før fødselen) så du sparer masse penger :)

-Du slipper å vagge

-Ikke så mange kg å gå ned etter fødsel

-Slipper å ha gravidmage lenge etter fødsel(min var neste borte allerede dagen etter, yey me!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk at folk tror det er fritt fram å kommentere størrelsen på en gravid mage. Jeg får ukentlig kommentarer om hvor stor jeg er, og det sårer faktisk. Det er stort sett kolleger og bekjente som ikke klarer å dy seg. Symfysemålet er helt som det skal, og jeg har lagt på meg 8,5 kg. Begynner på uke 29 nå.

Typiske kommentarer er "åyyyyy, da er det jo leeenge igjen til termin!" Gjerne mens de stirrer på magen, gaper og himler med øynene. "Det kan jo hende det er 2 inni der. Den ene kan jo gjemme seg bak den andre på ultralyd" Etter 10-talls ultralyder pga kmplikasjoner: I don't think so.. Eller når jeg påpeker at magen min er helt normalstor: "Du er kanskje ikke så stor som du ser ut som"

Fy skam sæ, sir æ bare!!

Kos deg med lille magen, og nyt at du har større bevegelsesfrihet enn oss med mere struttemage. Jeg storkoser meg med sparkene fra babyen hver dag, og stryker mye på magen for å fortelle henne at jeg er her :-) Er ganske sikker på at både jeg og du får hver sin nyfødt i helt perfekt størrelse. Så får vi forsøke å lukke ørene for de som ikke vet bedre, og ta til oss "så FIN mage du har"-kommentarene :-)

Skrevet

Jeg liker generellt ikke at folk kommenterer kroppen min. Synes kommentarer på at man er for tynn eller har liten mage, er like sårende som at man er tykk eller har stor mage. Folk bør aldri kommentere andres kropper enten den ene eller andre veien. Men fordi man er liten så tror mange det likevel er ok.

Selv har jeg nesten ikke antydning til mage, er i uke 22 og ingen ser at jeg er gravid om de ikke vet det fra før. Jeg synes det er helt greit å si det selv at jeg er liten, men med en gang noen andre nevner det føler jeg de beveger seg inn i en personlig sone.

Skrevet

Herregud, slapp av. Så lenge målene skjemaet er normale, så kan vel folk bare gå der å gnåle med den dårlig skjulte misunnelsen sin. Stol på legen. Det er da ingen som vil ha større mage enn nødvendig? Den er da pinadø i veien nok som den er.

Skrevet

Jeg er 20 uker på vei, 176 cm høy, gått opp tre kilo og nesten ingen mage. Men småen holder på som bare det:)

Skrevet

Herregud, slapp av. Så lenge målene skjemaet er normale, så kan vel folk bare gå der å gnåle med den dårlig skjulte misunnelsen sin. Stol på legen. Det er da ingen som vil ha større mage enn nødvendig? Den er da pinadø i veien nok som den er.

Jeg er enig med deg i det du sier, og så klart ville legen sagt fra om han mistenkte at noe var galt med barnet:)

Men hvorfor er det egentlig at folk skal ha lov til å slenge ut kommenterer i hytt og pine til folk de kanskje ikke kjenner så veldig godt? Hvor er streken for hvor langt man har lov å gå når det gjelder gravides intimsone?

Er det misunnelse, eller er man faktisk så liten at man burde sjekket en ekstra gang? Kanskje er det lenge siden sist kontroll, kanskje har noe endret seg hos mageboeren de siste 3 ukene? Man får ganske mange tanker i hodet når man hver bidige dag får kommentarer om hvor liten magen er.

å nei, selfølgelig vil ingen ha større mage enn nødvendig. Men det virker som at det ligger en viss norm i de fleste menneskers hode om hvordan en gravid mage skal se ut. Det er nok det som gjør at man kanskje føler at man ikke passer inn i andres bilde? Er du enig?

Skrevet

Jeg er enig med deg i det du sier, og så klart ville legen sagt fra om han mistenkte at noe var galt med barnet:)

Men hvorfor er det egentlig at folk skal ha lov til å slenge ut kommenterer i hytt og pine til folk de kanskje ikke kjenner så veldig godt? Hvor er streken for hvor langt man har lov å gå når det gjelder gravides intimsone?

Er det misunnelse, eller er man faktisk så liten at man burde sjekket en ekstra gang? Kanskje er det lenge siden sist kontroll, kanskje har noe endret seg hos mageboeren de siste 3 ukene? Man får ganske mange tanker i hodet når man hver bidige dag får kommentarer om hvor liten magen er.

å nei, selfølgelig vil ingen ha større mage enn nødvendig. Men det virker som at det ligger en viss norm i de fleste menneskers hode om hvordan en gravid mage skal se ut. Det er nok det som gjør at man kanskje føler at man ikke passer inn i andres bilde? Er du enig?

Joda, jeg ser poenget ditt :) Typisk meg som andregangsgravid å være litt mer "runda i kantene" både i forhold

til andres kommentarer, og bekymringer jeg ikke husker at jeg hadde i forrige svangerskap.

Skrevet

Som dei andre seier, kos deg med magen. Eg var liten heile vegen i svangerskapet. Babyen lå inn mot ryggen og eg hadde relativts sterke magemuskler som ifølge jordmor var med på å "halde" magen liten. Eg låg i underkant på symfyse mål, men hadde ikkje ekstra kontroller. Da den store dagen kom kom det ei jente på 4000g og 53 cm-og ingen forstod kor eg hadde hatt henne.

Skrevet

Joda, jeg ser poenget ditt :) Typisk meg som andregangsgravid å være litt mer "runda i kantene" både i forhold

til andres kommentarer, og bekymringer jeg ikke husker at jeg hadde i forrige svangerskap.

Hehe, åja du er andregangs ja. Da kjenner du nok din gravidkropp litt bedre enn oss som går rundt å lurer på ALT som skjer for aller første gang! "Er dette normalt? Jeg googler det............" Du forstår hva jeg mener:) Usikkerheten er nok førstegangsgravides verste fiende, vil jeg tro.

Du er flink som lar ting prelle litt av deg, det må jeg virkelig si! Håper du nyter ditt andre mirakels voksende hus og at du får et flott svangerskap videre!

Skrevet

Tro meg, det er ikke spesielt hyggelig å høre: " å herregud så stor du er, og termin er ikke før i september?" i uke 24 heller...! Tror du bare skal være glad til og nyte den lille magen! Du har fremdeles litt tid igjen på å vokse, og så lenge det ikke er noen store avvik på kontrollene dine er det ingenting å bekymre seg for! :)

Skrevet

Tro meg, det er ikke spesielt hyggelig å høre: " å herregud så stor du er, og termin er ikke før i september?" i uke 24 heller...! Tror du bare skal være glad til og nyte den lille magen! Du har fremdeles litt tid igjen på å vokse, og så lenge det ikke er noen store avvik på kontrollene dine er det ingenting å bekymre seg for! :)

Ja, jeg kan forestille meg at det ikke er særlig hyggelig den motsatte veien heller. Igjen, rart at folk tar seg lov til å kommentere uansett.

Ingen avvik på kontrollene. Ingenting verdt å nevne ifølge legen ihvertfall:) Skal prøve å overse disse rare menneskene, og nyte at jeg enda passer de fleste klærne mine<3

Takk for hyggelig innlegg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...