Gå til innhold

"Så liten mage du har!" :/

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Uff, akkurat som om at det ikke var nok bekymringer der ute fra før av.

Merker at folk rundt meg er eksperter på å kommentere at magen min er så liten (uke 30 i morgen).

"Herregud den lille magen du har, er du sikker på at termin din er riktig???"

"Jeg har aldri sett en så liten mage før!!"

"åh, er du så langt på vei. Når jeg var så langt var jeg DOBBELT Så STOR SOM DEG!!!!!!!!!!!!!!" (store bokstaver og mange utropstegn for å understreke, ikke for at folk står å roper til meg).

Nei, den er ikke kjempestor, jeg vet d... Men er det "påbudt" med en vaglende STOR magen?! :(

Følelsen av at jeg trenger å forsvare meg er rimelig sterk.

Hvorfor skal folk kommentere sånn? Lurer på om de vet at det sårer?

Jeg blir lei meg. Skjønner jo at ikke alle sier dette og mener det ondsinnet, men det stikker ihvertfall i hjertet mitt. Hva svarer man?

Alle disse kommentarene får meg til å begynne å lure på om barnet er for lite. Bør jeg kontakte legen min å få dette sjekket? Tusen ting svirrer rundt i hodet!

Jeg føler meg heldig for at magen er liten, men alikevell blir jeg trist og ønsker at jeg hadde en gigantisk mage sånn at folk ikke kommenterte på samme måte.

Trenger støtte her. Er det flere som opplever det samme? Flere med liten mage? Noen med stor mage som også blir såret av motsatte kommentarer? Erfaringer med å få ny ultralyd eller noe?

Symfyse-fundusmålet mitt var riktig sist kontroll (uke 27 6). Er 170 cm høy, har lagt på meg 7 kilo (57-64).

Blir litt redd jeg....

Som sagt: Akkurat som at det ikke var nok bekymringer fra før.

ønsker bare å legge til at Mini sparker masse. Jeg teller 10 spark på 5-7 minutter.

Endret av CamillaJ
Videoannonse
Annonse
Gjest Mamma til 1+spire2012<3
Skrevet

Jeg var kjempe liten hele forrige svangerskap, og fikk alltid kommentarer på det når jeg fortalte hvor langt jeg var på vei. Jeg er like stor nå (uke 31) som jeg var et par uker før termin sist :P

Jeg brydde meg ikke så veldig om hva de sa, jeg følte meg kjempe heldig som hadde liten mage og sa til dem at magen var så liten fordi frøkna lå langt inn mot ryggen. Jeg hadde heller nesten ikke antydning til mage før jeg var nesten 30 uker på vei sist.

Vil si at det er ikke noe å bekymre seg for. Mini i magen har det nok så bra :)

Frøkna var forresten 51 cm lang og veide 3200g ved fødsel. (Mer enn begge ungene til hun ene som kommenterte at jeg hadde så liten mage).

Størrelsen på magen forteller ikke alltid hvor stor babyen er. Moren min hadde kjempe stor mage med meg, men jeg var ikke så stor som dattern min var :)

Skrevet

Det ekke no som helst å bry seg om. Ikke vær bekymra.

Svar at alle er forskjellige! :-D

Min mamma hadde knøttemage da hun gikk med meg, og hun har hele tiden fortalt meg at magen min bare er.så.SVæR. Hu har liksom nevnt det i tide og utide at "gud, du kommer til å bli stor!". Dog, symfysemålet mitt er midt i gjennomsnittet. Babyen min er gjennomsnittelig stor. Forskjellen er at jeg er flere kilo slankere som gravid enn det hu var. ;-)

Bare nyt graviditeten din, du.

Skrevet

Slapp helt av :) du vokser nok ikke så mye utover på grunn av høyden din. ei venninne av meg greide å skjule graviditeten sin i over 5 mnd, og fikk ikke så mye mage, og hun er rundt 175. syns du er heldig, jeg er 158 og magen min er gedigen, og alle skal kommentere at magen er stor, men hvor skal den gjøre av seg på lille meg? :P

nyt at du (sikkert) enda klarer å gjøre normale ting som å ta på deg sokker, lakke tånegler og plukke opp ting fra gulvet, du har mange uker igjen på å vokse :)

Skrevet

Takk, jenter! <3

Skrevet

Må være enig i de over her. Bare nyt at du har liten mage. Som sagt så kommer det ann på hvor høy du er og hvor i magen babyen ligger. :)

Her er det helt motsatt. Er bare 150 cm høy, og har 5 uker igjen til termin. Jeg får alltid kommentarer på at jeg har stor mage og har hørt det siden jeg begynte å få mage. Har sagt ifra til familie at jeg ble lei av å bli kalt tjukka, bolla osv hver gang jeg møtte dem. Så heldigvis har dem gitt seg med det. men nå blir ca 4 uker siden jeg møtte dem sist, så regner med å få noen kommentarer nå ja. :P

Skrevet

Her er det stikk motsatt og det er heller ikke kult. Folk,særlig ukjente,bør virkelig kjenne sin besøkstid.

Vi er alle forskjellige og vi har alle forskjellige graviditeter,størrelse på mage osv.

I Norge blir vi heldigvis fulgt tett opp av helsevesenet og de ville sagt ifra om noe var "feil". Lukk øra,du :)

Skrevet

Uff, akkurat som om at det ikke var nok bekymringer der ute fra før av.

Merker at folk rundt meg er eksperter på å kommentere at magen min er så liten (uke 30 i morgen).

"Herregud den lille magen du har, er du sikker på at termin din er riktig???"

"Jeg har aldri sett en så liten mage før!!"

"åh, er du så langt på vei. Når jeg var så langt var jeg DOBBELT Så STOR SOM DEG!!!!!!!!!!!!!!" (store bokstaver og mange utropstegn for å understreke, ikke for at folk står å roper til meg).

Nei, den er ikke kjempestor, jeg vet d... Men er det "påbudt" med en vaglende STOR magen?! :(

Følelsen av at jeg trenger å forsvare meg er rimelig sterk.

Hvorfor skal folk kommentere sånn? Lurer på om de vet at det sårer?

Jeg blir lei meg. Skjønner jo at ikke alle sier dette og mener det ondsinnet, men det stikker ihvertfall i hjertet mitt. Hva svarer man?

Alle disse kommentarene får meg til å begynne å lure på om barnet er for lite. Bør jeg kontakte legen min å få dette sjekket? Tusen ting svirrer rundt i hodet!

Jeg føler meg heldig for at magen er liten, men alikevell blir jeg trist og ønsker at jeg hadde en gigantisk mage sånn at folk ikke kommenterte på samme måte.

Trenger støtte her. Er det flere som opplever det samme? Flere med liten mage? Noen med stor mage som også blir såret av motsatte kommentarer? Erfaringer med å få ny ultralyd eller noe?

Symfyse-fundusmålet mitt var riktig sist kontroll (uke 27 6). Er 170 cm høy, har lagt på meg 7 kilo (57-64).

Blir litt redd jeg....

Som sagt: Akkurat som at det ikke var nok bekymringer fra før.

ønsker bare å legge til at Mini sparker masse. Jeg teller 10 spark på 5-7 minutter.

Ikke bekymre deg! Jeg er bare 1,65 høy - men har som "vanli"g når jeg er gravid det folk mener er en liten mage. Jeg tror bare jeg er "lang i livet" og babyen ligger dypt liksom, slik at magen ikke strutter så mye utover.

Symfysemålene er helt normale, men som deg får jeg kommentarer på at jeg er så liten. Er tredjegangs gravid, og har vært samme hver gang. Jeg tar det nesten som et kompliment jeg, tror jenter som får motsatte beskjeden synes det er vel så plagsomt.

Kos deg med "lillekulen" din, og ikke bry deg om kommentarer. Vi er alle forskjellige :-)

Skrevet

Moren min kommenterer stadig at jeg er såååå stor i forhold til normalen og lurer på hvordan dette skal bli til slutt ;) Litt lei av å høre det, men fikk bekreftet på UL i dag at alt er helt perfekt. Skjønner at du blir såret, men jeg tror ikke de som sier det mener det slik. Kos deg med den lille godmagen din du ;)

Skrevet

Jeg fikk de samme kommentarene rundt den tiden.

Ikke med spørsmål om terminen stemte, men typiske kommentarer som "ååå, så søt liten mage" "hadde forventet at den skulle være større" osv...

Ble også bekymra, selv om jeg hadde ligget midt på streken hele veien. Da jordmor målte lå jeg bittelitt under, og kom til kontroll uka etter, fordi jeg bekymret meg, selv om hun mente at det ikke var noe lite barn inni der, men heeelt normalt.

På neste kontroll (for 1 uke siden...er i dag 35+5), så lå jeg plutselig over streken, Jeg kunne også se selv at hun har vokst en del de siste 3-4 ukene... :)

Omtrent over natta gikk kommentarene fra "å, så søt liten mage" til "nå er det vel like før, nå?"

Veslemor trives og vokser, og vil mest sannsynlig bli 3,5-4 kg ifølge jordmor.

Så drit i hva folk sier, de er bare tankeløse!! Ta heller en prat med jordmor, og en ekstra kontroll om du bekymrer deg...ellers kan det jo hende din baby er som min, og velger å legge inn en stooor finale hva å legge på seg angår.... ;)

Bebisen din har det mest sannsynlig tipp topp, og er mest sannsynlig ikke noe mindre enn de fleste andre babyer.... :)

Men føler med deg! De kommentarene er sårende, og setter i gang masse bekymringer....folk burde la være å kommentere sånn!

Skrevet

Jeg har hatt liten mage hele veien. De som ikke viste om at jeg var gravid kunne ikke se det før jeg var ca i uke 20-21 og da trodde de gjerne at jeg var rundtom 13-14 uker.

En ting er når kommentarene har en positiv tone, som at magen er liten og søt. De kommentarene som sårer er når det har en nesten anklagende baktone...Akkurat som om at jeg trenger å forsvare at magen er liten. Hvorfor er du ikke større?!?!! liksom.

Mulig jeg er følsom. Mulig jeg overreagerer...Men for meg virker det som om folk generelt mister folkeskikk og respekt for intimsonen når de ser en gravid.

Synes folk skal tenke litt lenger før de snakker om andres kropp. Dette er generelt. Ikke bare ovenfor gravide.

Senest for en time siden var jeg ute å gikk. Da møtte jeg en venninne som også er gravid. Hun var sammen med søstra si som tydeligvis hadde barn fra før av. Har ikke møtt henne tidligere, men alikevell ropte hun ut: HÆ?! E DU TRÆDVE UKE På VEI?!?! HÆRREGUD DEN LIKKJE MAGEN DU HAR!!!!!! KA D E SOM E DER INNE!?

Hadde mest lyst til å brøle litt tilbake. Neste gang skal jeg også brøle. Jeg vil brøle. AAAARRR!!!!!!

Skrevet

Jeg blir så irritert på sånne folk. De skjønner ikke at kommentarene dems sårer. Vi er nok litt sensitive for slike kommentarer også, men de gir dem ikke rett til å slenge med leppa i tide og utide. Jeg også har det motsatt av deg. Jeg er 1,63 og er stor, jeg var stor før jeg var gravid også men har en veldig stor mage nå. Flere som spørr: Er du sikker på at det bare er en inni der. Og som sier: Er du ikke lenger på vei, ser ut som om du skal sprekke når som helst. Min JM hadde advart meg på forhånd. Hun sa tidlig at alle kommer til å ha en mening om magen din. Du skal ikke høre på dem, sier hun. Alle svangerskap er forskjellig og ingen mager er like. Hvis din JM/lege mener at babyen din utvikler seg normalt, så gjør den nok det :) Vær glad du ikke har stor mage! For dette begynner jaggu å bli tungt og vanskelig å bevege seg med! Kooos deg videre!!

Skrevet

De aller fleste har jo et ønske om at babyen de bærer på skal ha det best mulig. Så det er dårlig gjort av folk å kommentere i begge retninger, egentlig...både "ååå, så svær, du må jo sprekke snart!" og "så liiiiten, hva ER det inni der egentlig??"

Hvorfor kan ikke folk bare si "så fin mage!" eller "å, så koselig mage!!" Noe som ikke indikerer at de mener man er for stor eller for liten for tiden...

Ei som er sykepleier, OG har to barn selv, sa til meg i uke 30 ca, at "åååå, så liten mage du har, jeg hadde forventet at den skulle være større! Den så større ut på bildet på facebook!"

Jeg beit tenna sammen, og tenkte..."det bildet er 2 MND gammelt...hallooooo!!"

Man sier ikke sånt....

Hun søstra til venninna di hørtes jo helt blåst ut!! "hva er det inni der??" hva slags spørsmål er det?? "Det er en helt sunn og frisk og fin liten baby inni der.... di j*** f***kjerring!" :D

Utrolig frekt av henne, som ikke engang kjenner deg, å si noe sånt...den kommentaren var jo direkte stygg...

Kjenner jeg ble skikkelig sinna på dine vegne....

Skulle de vonde tankene om "hva hvis de har rett...hva om noe er galt, at hun er for liten" osv melde seg, så snakk med jordmor...det gjorde jeg...jordmor skal være der for å gi trygghet... :) Så får mannen i gata være mannen i gata, og man får lukke ørene og tenke "lalalaaaaaaaa, I'm not listening any more...dudangdudang..."

Skrevet

Mange kloke ord her i dag. Takk skal dere virkelig ha!

Tankene om ungen har det bra har virkelig streifet meg. Mest på grunn av disse kommentarene og drømmene som følger om natten.

Var innom på fødeavdelingen i uke 26 pga. magesmerter. Da sa gynekologen at barnet var litt under gjennomsnittet, men at han alikevell var helt normal og jeg skulle ikke bekymre meg for det.

Har jo møtt andre med liten mage, og deres barn har vært normale. Så hvorfor ikke mitt barn? Må vel bare prøve å overse disse teite kommentarene og prøve å glede meg litt mer over at jeg er heldig som er liten.

Heldigvis har jeg en flott mann som passer på å kalle meg for Tjukka og si at magen er fin og flott. (Rart det der hvor positivt man kan oppfatte Tjukka i enkelte tilfeller).

<3

Skrevet

Nyt at du har liten mage så lenge alt står bra til

Skrevet

Hehe, enig, hadde aldri trodd jeg skulle bli glad for å bli kalt tjukka, men det synes jeg bare er koselig!! :D

Bebisen har det nok heeeeelt fint!! De er jo like forskjellige som resten av oss...noen er slanke, noen er lubne, noen er korte, noen er lange... :) Og ikke minst så bærer vi jenter barna våre så forskjellig også...noen bærer mer inni seg enn andre, så man kan jo ikke se på en mage hvor langt på vei noen er... :)

Kos deg med den fine magen!! <3

Skrevet

Jeg fikk samme kommentarer på magen forrige gang! Denne gangen er jeg tydeligvis større, og får ikke så mange kommentarer på magen... MEN denne gangen har jeg irritert meg over at jeg nesten daglig får spørsmålet: "hvor mange kilo har du gått opp hittil da?" tenker av og til at jeg skal spørre det samme tilbake! Haha skjønner ikke hva min vekt og svangerskapskilo bryr noen andre enn legen?!

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver og hvordan du reagerer. Vi er sårbare og bekymrer oss lett i denne tida, så folk kan godt passe litt på hva de kommenterer. Det kommer i alle fall jeg til å gjøre i framtida:)

Skrevet

Jeg tror de aller fleste som kommer med slike kommentarer ikke forstår at det er sårbart, da hadde de forhåpentligvis ikke sagt no. Her har det vært stikk motsatt, fått sp. som :" sikker på det ikke er 2 inni der"," oi, da har du jo en stund igjen", " dette blir nok en stor gutt ja, stakkar deg som skal få pressa han ut.", Det har vært vansklig at folk daglig er opptatt av kroppen min og hvordan den utvikler seg, folk graver og spør om mye rart.( Jeg liker i utgangspunktet ikke så mye oppmerksomhet). Jeg skjønner deg kjempegodt, man blir bekymra for alt.

Skrevet

Jeg føler at det blir det samme som å si til et overvektig menneske: "åh, har du gått ned i vekt? 10 kilo sier du? Men det vises jo ikke, er du sikker på at badevekten din e riktig?????"

Sånn VET man at man ikke sier, og de samme burde man tenke ovenfor gravide. Det er kroppen vår som endrer seg. Man har et forhold til magen sin, det er ikke bare en utvekst som alle kan ta på, spørre og grave om og diskutere.

En går ikke akkurat bort til en overvektig/undervektig og begynner å pille på magen deres.

Noe å sette i perspektiv for de som tror det er fritt frem.

Skrevet

Jeg tror sånne kommentarer ofte er uttrykk for litt misforståtte komplementer. At de kanskje egentlig mener å si "så bra du ser ut, jeg ville ikke gjettet at du var gravid", liksom.

Jeg får høre begge deler jeg, den ene dagen er det "oi har du termin i juni"? (Nei den er i slutten av august...) Og den andre dagen er det "Herregud så liten du er!!" Så man kan ikke ta det helt alvorlig.

Det er sant som du sier at kroppen blir på en måte allemannseie når man er gravid. Fremmede tar på deg og har lov til å ha meninger om utseende ditt... Det er ganske spesielt. Men så blir man i hvertfall oppmerksom på hvordan man kanskje møter gravide selv. Jeg har sikkert kommet med kommentarer jeg også, som har blitt tatt ille opp uten at jeg har forstått det. Man skal passe seg litt altså. Hvordan man "tar" de ulike kommentarene kommer også veldig an på hvordan man føler seg, akkurat den dagen!

Babyen din har det uansett helt topp :) Kos dere videre begge to!

Skrevet

Vel... jeg har det slik bare motsatt. Jeg er "gedigen"... "er du sikker på at det bare er 1?". "Hæh?? Har du bare gått opp 4.5 kg...jahaaaaja"... Det er skikkelig dritt å høre det absolutt hele tiden. Om folk skal kommentere gravidmager lurer jeg på hvorfor de ikke bare kan si "gratulerer, så spennende", eller "så fin babymage du har". Jeg prøver å holde sånn ca der om jeg på død og liv må si noe, men jeg syns jo gravide damer er veldig flotte da (til og med når de er blåbleke av søvnmangel og humper rundt med bekkenløsning. Gravide skapninger er noe helt spesielt syns jeg:) Nyt tiden med magen din du. DU vet jo hvor langt du er på veg, hvor mange det er og at alt er i orden, så kan andre få seg en krass beskjed om å holde kjeft når du blir lei nok:)

Skrevet

Hei. Er selv stor, og får høre det daglig. Irriterer vettet av meg! Har funnet ut at problemet egentlig er at når man er gravid så har folk plutselig "lov" til å ytre hva de mener om hvordan du ser ut. Føler selv at de kommer for nært mitt private når de kommenterer hvor stor jeg ser ut. Alt og ingenting er normalt ved oss med en leieboer i magen.

Har skjønt det sånn at dere som "er små" misunner oss som "er store", og desken hvor jeg misunner dere som "er små". Men det er vel fordi vi blir lei av kommentarene til de andre som har en formening om hvordan man burde se ut egentlig - og bare helst skulle sluppet det. Drit i kommentarene (selv om det er lettere sagt enn gjort). DIN mage, DIN graviditet.

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene her nå, men jeg opplevde det samme i forrige svangerskap. Alle kommenterte at jeg hadde liten mage hele tiden, og jeg ble kjempenervøs. Barnet var ikke så stort da hun kom en uke før termin, men hun var frisk og rask :)

Denne gangen er magen litt større, og jeg opplever at alle bare Må kommentere størrelsen på magen. Det går ikke an å bare stille spørsmålet "Hvor lenge har du igjen?" uten å ha en grundig måling av magen og resten av kroppen før man kommer med en liten tilleggskommentar.

Det som er litt artig er at jeg får høre alt fra "Oj, så liten magen du har da!" til "Har du virkelig to måneder igjen? Da skal du bli stor ja!"

Skrevet

Hva er egentlig normalt? Og hvem bestemmer hvordan en normal gravidmage ser ut?

Magene kommer i forskjellige former og størrelser, akkurat som oss mennesker generelt. Lang mage, kort mage, tutmage, kamuflert mage osv.

Hvorfor har man ofte et bilde på hva som er normalt? Mangel på kunnskap og erfaring, kanskje? Ikke vet jeg, og det finnes nok ikke et godt svar på det.

Men jeg kjenner ihvertfall at jeg ikke trenger alle disse meningene i hytt og pine...Særlig ikke fra folk man knapt kjenner. Familie og nære venner er en ting. De stoler man på, og kan prate åpent om temaet.

Jeg har sagt til mange av mine venner som jeg ikke har truffet på lenge (jeg har bodd i Stavanger i 2 år og flyttet nordover forrige uke) at jeg helst ikke vil at de skal kommenetere magestørrelsen min, at det er et sensitivt tema siden jeg har fått mye kommentarer på at den er så liten. De respekterer det, heldigvis <3

Der igjen har man merkelig nok et behov for å komme folk i forkjøpet før de får kommentert noe. Forsvarsmekanisme?

Det er denne følelsen av å ikke bli trodd, på en måte.

Jeg tenker at det er derfor jeg har et ønske om å være større. Være "normal" størrelse, heter det vel egentlig.

Jeg har alltid vært tynn, og når jeg var barn ble jeg mobbet for at jeg etter andres mening var for tynn. "Hvorfor er du så tynn, Camilla?" "Hvorfor spiser du ikke mer??" "Camilla må drikke helmelk fordi hun er så tynn og spinkel".

Det rare da, var at de fleste av skolevennene mine var lubne barn. Det var det som ble normalen da. Ikke akseptert å være tynn.

Har mange ganger tenkt at dette er mye av grunnen til at jeg reagerer så sterkt på "litenkommentarene".

Skjønner nå hvor likt svangerskap egentlig er. Vi er alle forskjellige, men alikvell står vi i den samme hverdagen, de samme type kommentarer og de samme utfordringene med vekt og komplekser. Folk rundt vil alltid ha en mening om at man er "for liten", "for stor" osv.

Tusen takk for alle kloke ord, meninger og forståelse <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...