Gå til innhold

Hvordan er rutinen på skolen ved skolevaksiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn skal ikke ha vaksine. Hvordan er rutinen på skolene? Kan jeg være sikker på at skolen/helsesøster har fått med seg at mitt barn ikke skal ha vaksine?

Hvordan gjør de dette med tanke på de andre barna? Blir dette gjort diskre, slik at mitt barn slipper å forklare hvorfor han "slipper"? Eller er det best å bare holde han hjemme den dagen resten av klassen får vaksine?

Skrevet

Det vanlige er at foreldrene må signere på en svarslipp og sette kryss på skal / skal ikke ha. Det blir ikke gjort diskret, for alle som skal ha vaksine blir enten tatt ut av klassen mens de som ikke skal vaksineres må bli igjen, eller omvendt. Så du må nok regne med at han må forklare til klassekamerater som spør.

Jeg ville i allefall ikke holdt ungen hjemme den dagen, for undervisningen går som normalt selv om det vaksineres. Selve vaksineringen tar jo bare 30 min, så da vil han gå glipp av mye undervisning bare for å slippe en vaksine...

Skrevet

Takk for svar. Tror vi bare holder han hjemme, så slipper han å være den eneste som ikke skal. Mange holder barna borte en hel uke pga ferie, da må det vell gå greit for han å være borte en dag.

Skrevet

Hvilke signaler sender du til ungen din hvis du holder han hjemme fordi de andre i klassen skal få vaksine og ikke han? Snakk om å skape dårlige holdninger til fravær.

La han gå på skolen som vanlig. Hvis noen spør hvorfor han ikke skal ha vaksine, så kan han da bare svare at han allerede har fått vaksinen hos legen sin, eller at han skal ta den senere fordi han er forkjølet/har hatt feber/skal ut og reise med familien.... Det er lov å dra en hvit løgn om sånne ting, men å holde han hjemme blir for dumt.

Skrevet

Herregud. Det er jo bare å sikrive en melding eller la være å krysse av at han skal ha vaksine på det skjemaet.

Og vet du at han er den eneste?

Jeg synes det å holde han hjemme hele dagen for dette, gir utrolig dårlige signaler.

Tror nok du gjør dette til en langt større sak enn det trenger å være. Det er Big Deal for deg skjønner jeg, men tipper lærere/helsesøster ike bryr seg om årsakene.

Skrevet

Helsesøster vaksinerer ikke barn som ikke skal ha vaksine, de skal ha underskrift fra alle foreldrene på at de skal sette den.

På skolen her ble 4 og 4 elever hentet i klasserommet og fikk vaksinen på helsesøsters kontor mens de andre er i klasserommet. I klassen til sønnen min var det 3 stykker som ikke fikk vaksine, den ene skulle ikke ha, den andre hadde allerede fått på vaksinasjonskontoret og den tredje var sønnen min som var veldig forkjølet den dagen. Sønnen min fikk vaksinen alene på helsesøsters kontor uken etter når han var frisk igjen.

Skrevet

Kanskje dumt å holde han hjemme, men da er jeg også sikker på at han ikke blir vaksinert med en missforståelse.

Holdningen til fravær blir vell ikke særlig påvirket av en enkel dag. Han har kun vært borte en dag fra før, og da var han syk.

Skrevet

Forferdelig egoistisk å ikke vaksinere!! Har du tatt høyde for at du kan være ansvarlig for at andre barn som ikke kan vaksineres kan bli dødssyke fordi du velger som du gjør?

Skrevet

Helsesøster har for øvrig ikke lov til å vaksinere noen uten lapp, så å holde han hjemme en hel dag for noe som ikke kommer til å bli et problem, blir vel litt voldsomt...

Skrevet

Kanskje dumt å holde han hjemme, men da er jeg også sikker på at han ikke blir vaksinert med en missforståelse.

Holdningen til fravær blir vell ikke særlig påvirket av en enkel dag. Han har kun vært borte en dag fra før, og da var han syk.

Barnet ditt blir ikke vaksinert hvis du ikke har skrevet under på brevet fra helsestasjonen. Hvis du ikke stoler på at de IKKE vaksinerer barnet ditt på bakgrunn av svarlappen, så skriv en melding i meldingsboken til læreren i tillegg. De tar bare ut barna som skal ha vaksine, de spør hvert enkelt barn hva de heter før sprøyten settes, de sjekker navnet til barnet opp mot mottatte svarlapper og dobbeltsjekker alt!

Barnet ditt kommer IKKE til å få vaksine hvis du ikke har godkjent det på forhånd. Ring evt. helsestasjonen og hør hva slags rutiner de har rundt dette. Men hold for all del ikke ungen hjemme bare pga en skolevaksine. Det blir for teit altså.

Skrevet

Du sier ikke hvilken klasse det er snakk om. Hos 1klassingene må vi foreldre være med, da er det samtale med helsesøster. Veiing, måling og vaksine for den som skal ha det. Ingen skjema vi skal krysse av på om de skal ha eller ikke.

Hos de andre så gir vi svar på svarslipp om de skal ha eller ikke. De går en og en inn til helsesøster for å få sprøyte, på rekke og rad. Hørt fra ungene at det er flere som ikke tar sprøytene og det har vært helt greit det. De snakker endel om det på skolen, men det gjøres det uansett om ungen er på skolen eller ei. Vi hadde ei som var på sykehuset den dagen de tok svineinfluensa sprøyten på skolen, det hadde vist blitt veldig mye snakk siden hun ikke var på skolen den dagen og hvorfor og evt når hun skulle ta den igjen.

Skrevet

Feil blir gjort. Husker dere ikke den saken i media om det barnet som ble vaksinert, selv om foreldrene ikke ønsket vaksine.

Skrevet

Forferdelig egoistisk å ikke vaksinere!! Har du tatt høyde for at du kan være ansvarlig for at andre barn som ikke kan vaksineres kan bli dødssyke fordi du velger som du gjør?

Med tanke på at 70% av norges befolkning går rundt uten beskyttelse (det er skjeldent voksne revaksinerer seg), så tror jeg ikke et barn til eller fra, har så stor betydning i den store sammenhengen.

Skrevet

Feil blir gjort. Husker dere ikke den saken i media om det barnet som ble vaksinert, selv om foreldrene ikke ønsket vaksine.

Ja, feil skjer, men hvis man skal gå livet gjennom å bekymre seg på den måten, da tror jeg man blir gal. Kan da ikke gå rundt å tenke på alt som KAN skje pga feil.

Senk skuldrene og prøv å slappe av. Det er større sjanse for at denne ungen blir overkjørt på vei til skolen enn at helsesøster setter vaksinen på feil unge.

Skrevet

Med tanke på at 70% av norges befolkning går rundt uten beskyttelse (det er skjeldent voksne revaksinerer seg), så tror jeg ikke et barn til eller fra, har så stor betydning i den store sammenhengen.

Helt til alle begynner å tenke som deg.

Egoistisk!

Skrevet

Helt til alle begynner å tenke som deg.

Egoistisk!

Om jeg må være, i dine øyner, egoistisk for å gjøre det jeg mener er best for mitt barn, så får så være. Om du skal ta den kampen, bør du helle skyte etter alle de voksne som har "glemt" å revaksinere seg.

Skrevet

Nå var vel ikke dette her en tråd om hvor vidt man skal vaksineres eller ikke, om hvor egoistisk det er eller ikke, og om hvor mange som har eller ikke har revaksinert seg. Her spurte HI rett og slett om rutiner rundt skolevaksinasjon fordi hun ikke ønker vaksine til sitt barn. Kan ikke folk bare respektere temaet i tråden uten å hele tiden måtte argumentere for eller mot vaksiner?

Og til deg HI, hvorfor ber du om råd hvis du uansett tenker å holde ungen hjemme? Da har du jo allerede tatt et valg fordi du er livredd for at helsesøster skal komme til å vaksinere ungen din, selv om du ikke vil. Dessuten tror jeg at barnet ditt selv kan si fra klart og tydelig at han ikke skal vaksineres hvis han blir tatt ut av klassen ved en feiltakelse. Det, sammen med en svarlapp som tydelig sier nei, og en melding i meldingsboken til læreren gjør faktisk hele ikke-vaksineringen idiotsikker.

Skrevet

Var veldig usikker da jeg startet tråden, men nå som jeg har søkt litt på nett og ser at det blir gjort feil og vet hvordan rutinene er, velger jeg å holde han hjemme.

Skrevet

Jaja, deg om det. Stakkars ungen din som må forklare hele klassen hvorfor han var hjemme da alle de andre fikk vaksine da. Det tror jeg er mye verre. Særlig fordi han ikke er syk og faktisk ikke kan bruke det som unnskyldning. Snakk om å stille sin egen unge for rettergang foran en hel klasse. Dessuten er det aldri bare en i en hel klasse som ikke skal ha vaksine.

Kan du ikke bare ringe helsestasjonen for rutiner?

Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden. Da jeg snakket med HS kunne hun fortelle at det var bevisst av HS å vaksinere klassevis, da fikk de utnytte gruppepresset i klassen slik at de barna som ikke ville ta sprøyte, ble lettere å hanskes med. Dårlig gjort å utnytte skolen på den måten. Vi gjorde som HI, og holdt barnet hjemme. Ble ingen ubehagligheter i etterkant.

Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden. Da jeg snakket med HS kunne hun fortelle at det var bevisst av HS å vaksinere klassevis, da fikk de utnytte gruppepresset i klassen slik at de barna som ikke ville ta sprøyte, ble lettere å hanskes med. Dårlig gjort å utnytte skolen på den måten. Vi gjorde som HI, og holdt barnet hjemme. Ble ingen ubehagligheter i etterkant.

Det du snakker om er å få de barna som slår seg vrange, gråter og ikke vil ta sprøyte til å ta den. Ikke de barna som har beskjed med hjemmefra om at dem ikke skal ha vaksine. De får ikke sprøyte og det blir på ingen måte utøvd noe gruppepress overfor de barna som ikke skal ha vaksine. Det presset du snakker om gjelder kun de som nekter å få sprøyte selv om foreldrene har bestemt at de skal vaksineres. Det er fordi det er vanskeligere å sette seg på bakbena og gråte, grue seg o.l. når så mange andre også får sprøyte. Da skal man liksom tøffe seg slik at resten av gjengen ikke skjønner at man er redd.

Skrevet

Jeg synes aldri noe om å benytte seg av gruppepress mot barn som er i en sårbar situasjon på skolen. Det kan skape dårlige assosiasjoner til skolen. Om barna slår seg vrange, får det bli foreldrene sitt ansvar å møte opp på helsestajon ved en senere anledning.

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Kan nok høres ut som om du har misforstått litt, #21. Er nok heller slik #22 beskriver. En hs kan jo ikke "lure" et barn til å ta vaksinen om foreldrene sier nei, barnet har da ikke myndighet over seg selv?

Og til hi, du sitter og LETER etter tilfeller som har slått feil?

Hva er forresten oddsen for at det går galt? Hvor mange barn får varige mén kontra de som ikke har fått det? SELVFøLGELIG finner man avvik, ting har alltid en sjanse for å gå galt.. En ung mann døde f.eks under en kneoperasjon, hva var liksom oddsen for det? Nei, hi.. du må ikke bekymre deg for "kanskjer" og alt som kan gå galt, da vil du bli sprø til slutt :(

Dere bestemmer over deres eget barn, og ingen har noe med hvorfor dere velger som dere gjør, men ikke lag dette til et større problem enn det trenger å være?? :)

Skrevet

Kan nok høres ut som om du har misforstått litt, #21. Er nok heller slik #22 beskriver. En hs kan jo ikke "lure" et barn til å ta vaksinen om foreldrene sier nei, barnet har da ikke myndighet over seg selv?

Og til hi, du sitter og LETER etter tilfeller som har slått feil?

Hva er forresten oddsen for at det går galt? Hvor mange barn får varige mén kontra de som ikke har fått det? SELVFøLGELIG finner man avvik, ting har alltid en sjanse for å gå galt.. En ung mann døde f.eks under en kneoperasjon, hva var liksom oddsen for det? Nei, hi.. du må ikke bekymre deg for "kanskjer" og alt som kan gå galt, da vil du bli sprø til slutt :(

Dere bestemmer over deres eget barn, og ingen har noe med hvorfor dere velger som dere gjør, men ikke lag dette til et større problem enn det trenger å være?? :)

AMEN!

Skjønner forresten ikke hvorfor jeg ble anonym på #22.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...