Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter med å få babyen til å sove nok og legge seg til vanlig babytid.

Vår baby sovner tidligst halv ti og normalt rundt elve og noen ganger blir det tolv. (Sovet til ni på morran da, sikkert mange som er misunnelig på det :) Men det er ikke nok timer). For å sovne må han gynges på sengekanten eller en treningsball. Han sovner ikke i vogn. Vi har vært veldig opptatt av dette med søvn og at han skal få nok av det også på dagtid. Når han var ca tre måneder leste jeg en bok om søvnsykluser og etter det hadde vi ganske suksess på å treffe "søvntoget" som kom etter nitti våkne minutter. Men lurerne varte kun 30 -40 minutter. (Dette har begynt å bedre seg nå.)

Leggeritualet varet i flere timer fra ca åtte om kvelden. Vi har absolutt ingen voksentid lengre. Gråtemetode er uaktuelt, da vi tror at trygghet og nærhet er det beste så tidlig. Vi samsover og det funker fint. Spiser 2-4 ganger i løpet av natta.

Noen som har noen råd eller opplever noe lignende? Hvordan få lagt barnet tidligere? Hvordan etterhvert komme ut av merkelige leggerutiner (gyning på treningsball).

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Det er vanskelig å gi råd om søvn, ettersom alle barn er så forskjellige.

Skjønner at det er deilig å sove til kl 09 på morgenen, men tror faktisk det kan ha litt innvirkning på kvelden. Vår minste er bare snart 4 mnd, men han vekker vi ca kl 07. Hvis ikke kan vi bare glemme å få lagt han på kvelden. I tillegg må han ikke sove etter kl 17.

Vi legger han ca kl 1930-2000, og da sover han til kl 07 (med en til to amminger pr natt).

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg ville kanskje vurdert å droppe samsovingen, babyen lukter jo deg veldig tydelig når dere ligger så tett og fristelsen til mat kan bli stor. En såpass stor baby trenger ikke mat opptil 4 ganger i løpet av en natt. De trenger ikke nødvendigvis sove rundt, men de kan nå begynne å øve seg på det.

Jeg skjønner det er deilig å sove lenge, men om dere får han til å sovne 7 tiden betyr ikke det opp 6 altså. Mille legger seg 18.30 hver kveld og står opp 9 om morgenen, i dag 10.30 fordi hun var pjusk..

Så det går an.

Prøv å legg tidligere, skjønner skrikekur ikke er aktuelt for dere, men legg babyen i egen seng og heller gå ut og inn mange ganger. Kan jo være han egentlig er trett mye før, men at søvntoget går og han blir overtrett og virker våken..

Min var det en periode og da måtte jeg legge henne 5 på ettermiddagen en periode da var hun vel rundt 6 mnd.. Jeg bysset ikke i søvn, jeg sang, satt og strøk henne på hodet og gikk ut, og heller ut og inn flere ganger. Jo flere vaner de får jo vanskeligere kan det være og avlære de det...

For og komme ut at rutiner er det ingen snill måte, enten fortsetter dere eller så fortsetter dere ikke, dere må bare legge han i sengen, og være der og roe han der. Om han gråter prøv og ikke plukke opp, men vis at dere er der, stryk over hodet og syng, men ikke prat.

Lykke til! Min baby sov NADA første 6-7 mnd, var grusomt, så ble jeg super konsekvent og da gikk det ca 3 dager så var nye rutiner i boks, og jeg har som skrevet over en som sover utrolig godt og lenge hver natt og da er blid og harmonisk på dagtid og da er jeg det også :D

Gjest peacock
Skrevet

Hei, har det vært slik lenge? Hvor mange dupper sover han? Vi hadde en kveldsbaby, men rundt 4-5 mnd var vi nede i "normal" leggetid (ca 20). Fikk et tips fra en i barselsgruppen om å kutte siste duppen konsekvent (legge han i seng i stedet), og etter noen dager gikk vi fra rundt 23 til 20 i leggetid (våkna jo til noen ganger i begynnelsen). Duooen ble da på morgenen i stedet.

Frem mot seks mnd ble våkentiden hans mellom duppene lengre og lengre. Siste duppen ble senere og senere, og til slutt var han igjen ikke i seng før rundt 22, men våken tidlig på morgenen likevel. Da måtte vi kutte til to dupper. Er veldig vanlig at det trengs rundt 6 mnd alder :-)

Du kan jo teste litt å se hva som fungerer for dere. Jeg ville også prøvd å droppe samsovingen. Her sover mini i vår seng frem til vi legger oss, for han er ikke alltid så veldig begeistret for sin egen seng når han er alene på soverommet (min dyne lukter jo mamma!). Vi flytter han når vi skal sove, og nå har han nattavvendt seg selv (9 mnd) og ligger i sengen sin uten et knyst resten av natten.

At gutten din spiser mye på natten kan både skyldes vane og at han ikke får nok mat på dagtid. Hvordan er det med matinntaket på dagen? :-)

Gjest Hippoღ
Skrevet

Vi legger småen på 4 mnd kl 19. Det funker veldig fint.

Kan det hende han er overtrøtt når du legger han?

Når vår skriker (uten å ha vondt noe sted) sitter jeg ved siden av senga hans. Så han ser meg. Da roer han seg. Eller jeg går ofte inn til han. Er vår overtrøtt bruker han litt tid på å roe seg

Skrevet

Vi har alltid hatt problemet med døgnrytmen, men det har blitt mye bedre. I førsten fikk vi ikke lagt han før fire. Jeg tror det kan ha sammenheng med mørketiden han ble født inn i.

Antall dupper varierer, men det er ca tre dupper. Vi legger ham ikke etter klokka, men enten 90, 90 * 2 eller 90 * 3 minutter etter forrige søvn. Høres rart ut dette, men han sovner lett på disse markeringene og vi får ham ikke til å sove etters. Derfor er vi litt maktesløse på når sengetida er. Vi har prøvd å legge ham mye tidligere på kvelden, men det ender bare med at han våkner etter 30-40 minutter og trenger nye 90 minutter på å bli trøtt igjen.

Tror ikke jeg vil kutte ut samsoving, men vi har en gigaseng, så jeg kan være konsekvent med å sove langt unna.

Også vil jeg ta rådet med å vekke ham tidligere. Begynner gradvis med en halvtime før. Vanskelig baby å vekke gitt, men jeg fikk det til. Men stakkars , han virker trøtt...

Skrevet

Vi hadde en natterangler i mange måneder...først da hun rundet 6 mnd kom hun seg i seng i 19-20 tiden. Men til gjengjeld våkner hun veldig ofte for tiden...håper det stabiliserer seg snart. Håper det fikser seg for dere, godt med litt egentid på kveldingen ja:)

Skrevet

Hvis du vil legge han tidligere må dere nok stå opp tidligere :) Vekk han feks kl 8, og prøv å legge han for natten kl 20. Det vil helt sikkert ta litt tid før det går, men tipper det gradvis vil gå seg til. Om du får til dette kan dere etter hvert stå opp enda tidligere og gradvis legge tilsvarende tidligere. Er noe som heter 12 timers regelen, de skal legge seg for natten 12 timer etter at de stod opp om morgenen, har jeg lest. Lykke til :)

Gjest yrild
Skrevet

Høres jo ikke ut som om babyen din sover for lite?

Alle barn er forskjellige og alt mellom 11 og 18 timer i døgnet er helt normalt ved 6 mnd (dette viste helsesøster meg en undersøkelse på ved forrige kontroll) selv om de fleste ligger nærmere 16 timer.

Ville ikke stresset så mye med søvnen jeg, men muligens forsøkt å skyve kveldssøvnen med et kvarter annenhver dag slik at dere får det nærmere 8 ihvertfall.

Skrevet

Signerer dette med å stå opp tidligere om morgenen. Det har jeg hvertfall erfaring med selv.

Hadde lignende døgnrytme som dere med min eldste(bortsett fra at han ikke sov på dagen). Sovnet sent på kvelden og sov utover morgenen(pga sen og urolig natt.) Fikk også en del mat om natta. Det som tilsynelatende funket greit når han var liten, fram til ca 6 mnd, ble etterhvert en uvane som det ble veldig vanskelig å snu. Vi slet med søvnen hans helt til han var 2 år.

Med yngste ble situasjonen en helt annen. Nå hadde vi allerede rutine med å stå tidlig opp om morgenen. Og hun var fra hun var ganske liten, veldig enkel å få i seng om kvelden, og hun styrte det i stor grad selv.

Så jeg har fått troa på dette med 12 timers dag og 12 timers natt(skulle bare ønske jeg tok det mer på alvor når eldste var baby)

Skrevet

Oj. Jeg blir så forskrekket. Noen snakker om små babyer som om det skulle vært hunder som skal dresseres...

Jeg mener bestemt at det er VI som skal anpasse oss de små og IKKE omvendt. Man skal da ikke drive å vekke en liten baby når den sover for at man skal få den inn i et mønster som passer oss?

Samsoving er vel det mest naturlige på jord, og det er helt FABELAKTIG at den lille kan våkne å lukte at mamma er nær.

Legg deg enda nærmere er mitt råd.

Så kjære TS! Legg ikke ditt barn i et eget rom å gå ut og inn flere ganger, han vil jo være nær dere når han skal sove. La han få det. Har du testet å "danse" til rolig musikk? Tenker at det er litt gyng i det også. Et bæresjal skåner slitne skuldre og armer.

Et råd til: Hold ut! Før du vet ordet av det så er det slutt på de sene kveldene (barnet blir større, spiser vanlig mat, det blir lysere ute på morgenen, osv...) og dere får tilbake voksentiden. Om man følger den lille får man verdens gladeste, mest harmoniske unge, og det mye fortere enn om du skulle holde på å trikse med søvnen, eller legge i et rom ensomt.

Og blås i alle som "VET" hva man bør gjøre, og hvordan det "SKAL" være... Ta lillingen opp i sofaen, sett på en bra film og nyyyyyyt dette lille B-mennesket...

Gjest peacock
Skrevet

Oj. Jeg blir så forskrekket. Noen snakker om små babyer som om det skulle vært hunder som skal dresseres...

Jeg mener bestemt at det er VI som skal anpasse oss de små og IKKE omvendt. Man skal da ikke drive å vekke en liten baby når den sover for at man skal få den inn i et mønster som passer oss?

Samsoving er vel det mest naturlige på jord, og det er helt FABELAKTIG at den lille kan våkne å lukte at mamma er nær.

Legg deg enda nærmere er mitt råd.

Så kjære TS! Legg ikke ditt barn i et eget rom å gå ut og inn flere ganger, han vil jo være nær dere når han skal sove. La han få det. Har du testet å "danse" til rolig musikk? Tenker at det er litt gyng i det også. Et bæresjal skåner slitne skuldre og armer.

Et råd til: Hold ut! Før du vet ordet av det så er det slutt på de sene kveldene (barnet blir større, spiser vanlig mat, det blir lysere ute på morgenen, osv...) og dere får tilbake voksentiden. Om man følger den lille får man verdens gladeste, mest harmoniske unge, og det mye fortere enn om du skulle holde på å trikse med søvnen, eller legge i et rom ensomt.

Og blås i alle som "VET" hva man bør gjøre, og hvordan det "SKAL" være... Ta lillingen opp i sofaen, sett på en bra film og nyyyyyyt dette lille B-mennesket...

Jeg er enig med deg i at man ikke på liv og død skal tvinge barnet inn i foreldrenes rutiner. MEN: Alle babyer har godt av en mamma som har overskudd og foreldre som er mer en bare to personer som bor i samme hus (les: som har såpass med voksentid at de ikke ender opp på skilsmissestatistikken umiddelbart)! Og i de fleste forhold fungerer det dårlig at kveldene går til en hylende baby som ikke vil sover og i tillegge våkner 2-4 ganger hver natt - for da er det null overskudd til både baby og parforhold. Når barnet er seks måneder begynner man å kunne styre sovingen litt i retningen av en løsning som både barn og voksne kan leve med, og det mener jeg ikke er feil.

å "ta lillingen opp i sofaen og se en bra film" er greit nok det, men lur meg om ikke barnet har bedre av at lære seg at når man er trøtt skal man sove? For når leggingen pågår i flere timer med hyl og skrik er det høyst sannsynlig fordi babyen er overtrøtt og ikke trenger mer stimuli som sofakos og filmlyder/blinkende lys.

Nei, det er ikke dressering som du vil ha det til, men en gjensidig tilpasning som alle i familien kan leve med.

Et enda eksempel på det er når man får barn nr to. Barn nr et legger seg tidlig og står tidlig opp som barn flest, mens nr to er våken halve natten og gjerne mange ganger på natten også. Om du sitter og ser en bra film halve natten og må stå opp 2-4 ganger hjelper det lite at minsten sover lenge om du må kl 5.30 med eldste. Om du kan fortell meg hvordan dette skal fungere for en familie i lengden blir jeg glad, for det kan jeg ikke skjønne. Når rutinene til barnet/barna krasjer med familiens rutiner er det lov å hjelpe litt til. Ikke for enhver pris såklart, og så avgjort i babytempo. Jeg er hverken for skrikekurer eller for å forsere barnets utvikling innen tilknytning og trygghet. Men litt tilpasning kan man godt få til.

Skrevet

Hva med å gå ned til to dupper på dagtid?

Skrevet

Peacock, jeg er kjempe enig med deg at en glad og uthvilt forelder er det beste man kan gi barna. Og det tror jeg man blir om man ikke "kjemper imot" babyens naturlige behov og biologiske klokke disse første månedene.

Jeg ble nok litt vel revet med og fustrert da jeg skrev mitt innlegg i går kveld, menmen det var etter at jeg hadde lest en haug med innlegg her på forumet og merket hvordan mange snakker om barn som om det skulle være en homogen gruppe som krever EN type "behandling". Det finnes da ingen mal! Alle små barn er ulike i søvn og temperament! Noe har de felles: når de gråter behøver de mamman eller pappan sin, de sover bare når de er trøtt, spiser bare når de er sulten. Om babyen ikke sover, da er han nok ikke trøtt. Og jeg tror at bare vi følger disse basale behovene som barnet uttrykker at de behøver så kommer vi over "kneiken" på en mye bedre måte enn om vi skal vekke små barn, eller lære han at det nytter ikke skrike, ingen kommer likevel. å være foreldre er tøft og slitsomt i perioder. Og jeg er overbevist om at det blir lettere om vi aksepterer nettopp dette; At nå er det intenst, men det er kun for en kort tid og så blir det bedre. Barn endrer seg jo nesten fra måned til måned det første året. Så "go with the flow", er mitt råd. Det er så utrolig kort tid, og babyer er egentlig veldig flinke til å signalisere hva de behøver...

Og vi som har en haug med unger vet jo en ting i allefall: Det blir bra til slutt :)

Skrevet

Vi hadde ikke en baby som sov når hun ble trøtt. Nøff said.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...