Gå til innhold

Flere som har små med atopisk eksem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor har vært plaget siden fødsel, men det går i bølger. Nå blusset det voldsomt opp de siste to dagene. Jeg trenger råd!!!

Skrevet

Vår gutt på 18 måneder har vært plaget av dette siden han var bitteliten. Skal prøve å oppsummere det vi har lært i løpet av denne tiden: - oppsøk spesialist (få henvisning fra fastlege. Smestadbarnelegene i Oslo er veldig flinke) og få en behandlingsplan - få barnet sjekket for matallergier!!! - ikke vær redd for å bruke kortison i perioder, det kan være verre for huden å la være. Mens du venter på å komme til legen kan du tenke på følgende: - bad 2 ganger i uken i medisinsk grønnsåpe (Barnengens, kjøpes på apoteket. Svir ikke, lukter mildt og er desinfiserende) - smør med MASSE fuktighetskrem (f.eks. Blå Apobase) 2 ganger daglig i både gode og dårlige eksemperioder. - bruk Neutral vaskemiddel, eller tilsvarende. - Bruk hvite bomullsklær. Ull er nesten alltid plagsomt for eksemhud. - Sørg for at barnet ikke blir for varmt. Atopikere har som oftest høyere kroppstemperatur enn andre, og reagerer dårlig på varme/svette.

Skrevet

Jeg vil anbefale smøre blå apobase om morgenen og kvelden. Hjalp veldig her, og bruke kortison når utslettene er ille. ikke bruke ull, og passe på at de små ikke blir for varme/klamme. Ha babyolje i badevannet. Vi fikk også beskjed om at mini ikke skulle ha sitrus frukt.

Skrevet

Ser dere anbefaler apobase, men jeg vil rett og slett fraråde den. Jeg har selv hatt atopisk eksem siden jeg var baby og helt opp i voksen alder. Ble aldri fin i huden av å bruke apobase, men det slo meg ikke før jeg fikk min egen baby at den kunne fore eksemet. Snuppa har heldigvis ikke fått eksemet, men var en periode tørr i huden, så jeg smurte på og hun ble bare verre. Byttet ut den med en krem som var helt uten parabener og annet rask, og huden hennes ble bedre med en gang, samme med min.

Det viktigste er å tilføre huden fett, så du kan prøve purelan på de verste områdene og ellers er fete kremer gull verdt!

Og som hun ene skrive, babyolje i badevannet, ikke bad for ofte da vann tørker ut. Og hold småen unna sitrusfrukter!

Skrevet

Apobase virker for noen og aderma exomega for andre!IKKE alle barn er like..........

Viktigeste er å ikke bruke såpe i badevannet,men olje(mye)og ikke bade de for ofte.1 gang i uken holde lenge viss ikke barnet er skittent.Spør om apoteket har prøver på aderma exomega eller LRP sin serie,er bra produkter uten parafyme og parabener :)

Skrevet

Det er ingen fasit når det gjelder hvilke fuktighetskremer som virker. Vår gutt fikk veldig irritert hud av Aderma Exomega og Physiogel, kremer mange har god erfaring med. Apobase var den kremen som funket best her. Den har dessverre vist seg å inneholde flere parabener - dette ble ikke vi oppmerksomme på før etter å ha brukt den lenge. Innlegget mitt over var kopiert fra et tidligere innlegg og vi holder nå på med å teste ut nye kremer for å unngå Apobase, har hørt mye bra om Canoderm 5% som vi skal teste ut nå.

(Vi har imidlertid kontakt med 2 allergi-/og eksemspesialister, som begge fortsatt anbefaler Apobase, tross parabenene mange meninger om dette)

Vi bruker forresten Locobase Repair i ansiktet, den er veldig fet og fungerer ekstremt bra her. Vær forsiktig med purelan, vår gutt fikk et voldsomt eksemutbrudd etter jeg smurte ham med dette da han var 4 måneder. Umulig å si om det var kun dette som utløste det, men jeg har lest om andre slike tilfeller.

For å oppsummere: PRøV DEG FREM, finn en fuktighetskrem som funker for ditt barn. Fuktighetskrem er basen i all eksembehandling!

Skrevet (endret)

Jeg ville også styrt unna jordbær, kiwi, ananas og rå tomat. Absolutt ingen sitrus, litt juice kan til nød gå. For meg hjalp (og hjelper) karbamid-kremer aller best, men de kan svi litt, ikke bruk på små barn. Og masse oljer. Særlig når det er kaldt. Helst vegetabilske, ikke mineralske, oljer. Har jeg ikke noe annet for hånden duger faktisk olivenolje. Sol og saltvann er bra, men pass opp for sola, lett å bli solbrent på eksemhud.

hilsen et tidligere eksembarn som fortsatt har olje i badevannet og sover kun i hvite sengeklær.

Endret av mammaoslo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...