Gå til innhold

Hvilken blodtype har du? -Og hvilken er vanligst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

A+, men er ikke 100% sikker, siden jeg fant det ut i en naturfagstime, med et temmelig tomt "sjekke blodtype"-utstyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er rhesus pluss.. Utover det sier det meg ingenting med -+ABOD??

Rhesus pluss vil si du er D+, D står for protein. blodlegemet bærer med seg et protein som ikke rhesus neg. gjør.

ABO, er da betegnelsen for hvilken gruppe blodet dit tilhører. Det finnes utallige utforminger, f eks så er det B0, AB, BB, AA osv. Det forklarer bare hvordan sukkermolekylene er utformet i blodet ditt. Hvis jeg som er 0 får blod fra en som har B vil blodet med danne antistoffer (protein) mot blodtypens sukkermolekyler fordi kroppen min ikke gjenkjenner og oppfatter det som en inntrenger.

Så ABO-systemet og rhesus-systemet forklarer to forskjellige ting.

Under graviditet er det rhesus-systemet som er det avgjørende for mor om hun er rhesus neg. er barnet rhesus pos. vil kroppen danne antistoffer mot barnets blod og forsøke og fjerne "inntrengeren".

Så lenge du er rhesus pos. har ikke barnets blod noen betydning pga proteinets tilstedetværelse.

Det siste visste jeg da min mor måtte ta sprøyter under alle 4 svangerskapene pga hun er rhesus minus. :)

Takk for utfyllende svar, da ble jeg litt klokere i dag også:)

Skrevet

Jeg er A-

Er forresten blodgiver også, og jeg står i benmargsregisteret. Det synes jeg alle andre som kan også burde! =)

Skrevet

Jeg har B rhesus minus og er blodgiver. Sønnen min har 0 rhesus minus

Skrevet

Jeg er A+. Vet ikke hva barna er...

Skrevet

AB rh+ både hos meg, mann og barn. Føles faktisk litt godt med tanke på at dersom noe skulle skje er man kompatibel for blodoverføring, men kanskje også organer. Håper det aldri blir nødvendig, men en betryggende tanke likevel.

Skrevet

O rhesus minus. Universalgiver, så de ringer ofte fra blodbanken om de trenger ekstra og det er en stund siden jeg har vært der.

Blodbankene mangler ofte blod, så jeg anbefaler alle som kan å melde seg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...