Gå til innhold

Hvilken blodtype har du? -Og hvilken er vanligst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken blodtype har du og hvilken er vanligst?

Skrevet

jeg har A-

Skrevet

Jeg har A+, hva enn det betyr. :P

Skrevet

Jeg er 0 minus. A er vanligst, 0 rett etter det.

Skrevet

Jeg er null rhesus minus.

Vanligst er vel A rhesus pluss.

Skrevet

AB rhesus minus, den mest uvanlige (gjelder vissnok bare 1 % av befolkningen). Burde bli blodgiver...

Skrevet

AB rhesus minus, den mest uvanlige (gjelder vissnok bare 1 % av befolkningen). Burde bli blodgiver...

go for it!

Skrevet

Har 0 neg. som er den vanligste... den kan brukes til å gi blod til alle blodtyper (så lenge de også er neg/- )

Skrevet

0- er ganske uvanlig, men veldig ettertraktet fordi det kan gis til alle, blir også kalt katastrofeblod. Husker ikke prosentene i hodet, men A og 0 er veldig vanlig i vestlige verden, B ikke fullt så vanlig og AB sjelden. Rh+ er ca 85% og Rh- er ca 15%.

Skrevet

A+, som er den vanligste.

O+ og O- er de typene blodbankene hungrer etter, for de kan gis til alle(O+ til de med Rhesus + og O- til de med Rhesus -). O-blod kan gis til de med blodtypene A, B, AB og O(altså alle), og så kommer Rhesusen inn etter dette :)

A er den aller vanligste, så jeg er vel litt kjedelig, jeg ;)

Skrevet

Jøss, så mange D- det var! Jeg har 0 D+, dvs jeg er rhesuspositiv 0 :-)

Skrevet

B+

Skrevet

de med rhesus minus kan gi til de som har rhesus pluss også, så O- er universalgiver, kan hos til absolutt alle..(men kan kun selv motta O-)

Skrevet

Jeg har AB +, og det har vel rundt 4 % av befolkningen.

A er vel mest av i Norge, etterfulgt av O og B.

Skrevet

Jeg er rhesus pluss.. Utover det sier det meg ingenting med -+ABOD??

Skrevet

Jeg er 0 +. Legen min mente at det er den vanligste typen, men jeg mener også å ha hørt før at det er A+ som er vanligst...

Skrevet

0 rhesus pluss

Har akkurat funnet ut hva jeg har :P

Skrevet

0 minus. Den perfekte blodgiver.

Fant det ut ved fødsel fordi jeg selv trengte blodoverføring :P

Skrevet

A - her.

Min bror er 0 rhesus minus, og blir av og til oppringt fra blodbanken, om at han må komme fordi de har lite igjen. Han er vanlig blodgiver ellers.

Skrevet

Jeg er rhesus pluss.. Utover det sier det meg ingenting med -+ABOD??

Rhesus pluss vil si du er D+, D står for protein. blodlegemet bærer med seg et protein som ikke rhesus neg. gjør.

ABO, er da betegnelsen for hvilken gruppe blodet dit tilhører. Det finnes utallige utforminger, f eks så er det B0, AB, BB, AA osv. Det forklarer bare hvordan sukkermolekylene er utformet i blodet ditt. Hvis jeg som er 0 får blod fra en som har B vil blodet med danne antistoffer (protein) mot blodtypens sukkermolekyler fordi kroppen min ikke gjenkjenner og oppfatter det som en inntrenger.

Så ABO-systemet og rhesus-systemet forklarer to forskjellige ting.

Under graviditet er det rhesus-systemet som er det avgjørende for mor om hun er rhesus neg. er barnet rhesus pos. vil kroppen danne antistoffer mot barnets blod og forsøke og fjerne "inntrengeren".

Så lenge du er rhesus pos. har ikke barnets blod noen betydning pga proteinets tilstedetværelse.

Skrevet

O+, O+ og A+ er vel omtrent like vanlig. Er blodgiver.

Skrevet

Jesus pluss :D

Skrevet

Jeg har 0-.

Innbiller meg at A+ er mest vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...