Gå til innhold

Noen andre med matallergierfaringer????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei min datter er nå snart 15 mnd og vi har det siste halve året forsøkt melkefri kost da legene og vi har trodd at hun kanskje kunne reagere på melkeprotein. Men etter så lang tid nå med denne melkefrie kosten så begynner vi å tro at det ikke er dette alikevel, og ikke minst begynner jeg å miste litt krativitet når det nå kommer til mat. Hva lager man til middag og hva gir man til en 15 mnd gammel unge og alikevel gi et variert og et koshold som inneholder de tingene de skal?

ALT inneholder jo melk og det er jo en grunn til det, man trenger det jo. Og når man skal holde seg unna alt som inneholder melk så sliter man jo litt. Det å lage middager hjemme blir jo mer et ork enn noe koselig, og jeg merker spesielt nå som hun har blitt så stor og sluttet med middagsglass at det krever mye mer planlegging. og hun begynner jo også å bli litt mer kresen og bestemt på hva hun ikke vil spise og hva hun vil spise.

HJELP, hva gir dere andre som evt opplever dette?

Og hver så snill å ikke si dere lager fiskeboller og fiskekaker helt fra bunnen og dere kokser fiskesaus på fiskekraft og alt hehe, da mister jeg anda mere mote på denne matfronten. I denne tidsklemma så trenger ejg råd som er lette og enkle,. men alikevel som er bra og best for mitt barn:)

Ellers? er det noen som har noen tanker rundt dette med hva som gjør at barn virker litt utilpass til tider og sliter med avføring, dersom det ikke er melkeproteinallergi????

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mer symptomer?

For å virke utilpass og slite med avføringen er to av mange symptomer på cøliaki.

Skrevet

Heisann, har dere fått utredet ift allergier? Min sønn var 4 måneder da han fikk allergisk reaksjon, noe som førte til testing og oppfølging hos spesialister. Han fikk påvist allergi mot melk, gluten, egg + diverse. Vi fikk foreskrevet melkeerstatning laget for melkeallergikere (Neocate), som kan brukes både som drikke og i matlaging. Mitt beste tips er å få fastlegen til å henvise dere til spesialist og få sjekket ut dette snarest. Det er ikke noe gøy (heller ikke noe vits) i å ha et begrenset kosthold hvis man ikke vet om det funker.

Du ønsker sikkert primært tips til middager for hele familien, det er ikke jeg så god på. På grunn av at min sønn er allergisk mot såpass mange ting, lager jeg spesialmiddager til ham. Pleier å lage mye og fryse ned. Her er eksempler, hvis du skulle være interessert:

Kyllinggryte- kyllingfilet med erter, mais, brokkoli, soyafløte (Alpro, veldig god) og litt kyllingbuljong.

Kjøttsaus - karbonadedeig stekt med hvitløk og løk, hermetiske tomater, kyllingbuljong.

Fiskegryte - torsk, erter, blomkål i buljong/kraft.

Disse sausene (tomatsaus, fløtesaus og kraft) kan jo varieres i det uendelige, både ift kjøtt/fisk/pølser, grønnsaker og tilbehør (ris, potet, pasta).

Linser og kikerter er faktisk også umåtelig populært som tilbehør - kok opp 2,5 dl kyllingbuljong med litt hvitløk og evt sjalottløk, tilsett en boks ferdige kikerter el. røde linser og mos med stavmikser. Funker til all type kjøtt og er sunt!

Lykke til, håper du får kommet deg til spesialist og testing i nærmeste fremtid!

Skrevet

Kan fortelle hva vi lager:)

Bruker havremelk, havrefløte og havreyoughurt, ingen fan av soja til barn.

Typiske middager kan være:

Ertesuppe/ grønnsakssuppe og pannekaker (Gilde Go og mager pølse er en hit i grønnsakssuppen:) (denne kan være basis i flere middager, vi forsøker dog å begrense pølseinntak, så maks to ganger pr måned)

Chili Con Carne

Omeletter med godt fyll og tilbehør

Lasagne med havremelk og tofuost

Fiskepinner (ren filet med panco, eller ferdiglaget uten vessleprotein)

Potetgrateng med kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker

Pasta med deilig tomatsaus, basilikum, kidneybønner, hvitløk, kyllingkjøttdeig

Kyllingbiter i saus: stek kyllingi flate biter, deretter fres hvitløk og litt chili og sleng i to iMat havrefløte, en pose sukkererter, kyllingen og cherrytomater. Salt og pepper. Server med pasta.

Salatvarianter med bulgur (eller god grøt som frøken kaller det) eller quinoa. Fyll på med bønner og kikerter, kylling fisk kjøtt, og lag en god oljebasert dressing (denne lager jeg på mandag, så jag har hele uken)

(shit nå høres jeg housewifeish ut, jeg er virkelig ingen kokk, og synes mat er dødskjedelig..

Laks stekt i form med havrefløte( da er jo sausen klar:) og grønnsaker. Bare slenger alt i en form. Serverer med råris eller i blant poteter.

Og når er drittlei mat, blodsukkeret i kjelleren, helvetet bryter løs og middagen skulle ha stått på bordet for 5 minutter siden:

En pose ferdig Pytt i panne finnes alltid i fryseren, serverer med egg og rødbeter. Obs! Her finnes varianter med og uten melkeprotein.

Findus World selection variantene Teriyaki Beef og Mexican Chicken er uten melk.

Det samme er den posen med hvitløkskylling, og den er jo faktisk god.

Vi har en jente som er kresen, med har funnet ut at krydder og smak er nøkkelen.

Om du sier hva dere pleier å lage, kan jeg gjerne komme med melkefrie forslag:)

Skrevet

Takk for så fine svar:)

Vi har siden november vært til oppfølging hos barnlege ved Ahus, og vi har vært på melkekurs. Vi har tatt alle allergiprøver ved blodprøver, der man kunne tese det som var å teste av matallergi og slike ting. Alle disse testene var negative. Så de utelukket at det kunne være cøliaki og andre ting.

Vi har hatt fin oppfølging syntes jeg, men siden vi ikke ser noen klare bedringer ved å kutte det ut så sliter jeg med å holde motivasjonen oppe til å fortsette med det. Nå skla det sies at hun ikke til en hver tid er utilpass, hun har kun perioder der hun virker misfornøyd og er veldig sutrete. Ellers er hun en veldig blid, selvstendig flott frøken. Men det er da det er så frustrerende når disse dårlige periodene kommer, for da skjønner jeg ikke hvrofor hun blir sånn.

Er jo ikke det at de ikke skal få ha dårlig dager altså hehe. det har vi jo alle:)

Men merker jo at hun sliter med magen, det går ofte opp mot tre dager mellom hver avføring, og da stinker det utrolog vondt hehe. Jeg vet at siden hun går på sånn Nutrimigen (speial morsmelkerstatning) så lukter det litt mer enn vanelig, men fytti katta:).

Men åsser er deres smårollinger? Dette er min første. trasser deres litt til tross for at de kun har rundet året? Med trass mener jeg at de griner hvis de ikke får det som de vil?Har sett at min frøken har begynt med dette i det siste, spess når hun har disse dårlige periodene sine.

Tusen takk for mange forslag på gode middager. Jeg må bare grave litt dypt etter denne husmorkokka i meg, hehe.

Skrevet

Mange havre- og risprodukter er kjempefine, her brukes det til frokostblanding og tidvis som drikke til brød.

Jeg har imidlertid ikke funnet noe seriøs forskning som underbygger teoriene om negative virkninger av soya til barn. Hvis andre har annen info er jeg selvsagt interessert i å høre om det!

Skrevet

Takk for så fine svar:)

Vi har siden november vært til oppfølging hos barnlege ved Ahus, og vi har vært på melkekurs. Vi har tatt alle allergiprøver ved blodprøver, der man kunne tese det som var å teste av matallergi og slike ting. Alle disse testene var negative. Så de utelukket at det kunne være cøliaki og andre ting.

Vi har hatt fin oppfølging syntes jeg, men siden vi ikke ser noen klare bedringer ved å kutte det ut så sliter jeg med å holde motivasjonen oppe til å fortsette med det. Nå skla det sies at hun ikke til en hver tid er utilpass, hun har kun perioder der hun virker misfornøyd og er veldig sutrete. Ellers er hun en veldig blid, selvstendig flott frøken. Men det er da det er så frustrerende når disse dårlige periodene kommer, for da skjønner jeg ikke hvrofor hun blir sånn.

Er jo ikke det at de ikke skal få ha dårlig dager altså hehe. det har vi jo alle:)

Men merker jo at hun sliter med magen, det går ofte opp mot tre dager mellom hver avføring, og da stinker det utrolog vondt hehe. Jeg vet at siden hun går på sånn Nutrimigen (speial morsmelkerstatning) så lukter det litt mer enn vanelig, men fytti katta:).

Men åsser er deres smårollinger? Dette er min første. trasser deres litt til tross for at de kun har rundet året? Med trass mener jeg at de griner hvis de ikke får det som de vil?Har sett at min frøken har begynt med dette i det siste, spess når hun har disse dårlige periodene sine.

Tusen takk for mange forslag på gode middager. Jeg må bare grave litt dypt etter denne husmorkokka i meg, hehe.

Jeg kan skrive under på at trassalderen (den korrekte beskrivelsen nå til dags er vel kanskje "selvstendighetsfasen":)) kan komme tidlig. Rundt 14 måneder var han en ekstremt bestemt gutt, og nå ved 18 måneder har det eskalert. Heldigvis bruker han stort sett energien sin på å være blid og glad. Merker det fort på humøret hvis magen er i ulage, og i perioder med tannfrembrudd har det vært mye sutring og sinne.

Skrevet

Godt å høre Romsa at det er flere som har disse bestemte barna hehe.

Er til tider bare veldig artig og mer morsom å se på de, at det virkelig går ann å bli så sinna og oppgitt over så små ting, mens andre ganger skjerer denne hylinga inn til margen min ehhe.

Ang Soya produkter, var jeg for to uker siden på melkekurs på Ahus som Ahus arrangerer for foreldre som har barn med eller med mistanke om melkeallergi. Hun overlegen der anbefalte soya forand alle de andre melkene, og det grunnet at soya innholder disse mineralene og vitaminene som barna trenger, deriblandt calsium, d-vitamin og b-vitamin, mener jeg det er. Rismelk anbefalte hun ikke som en drikke, men ja til matlaging. Havremelk var også en mulighet, men hun valgte soya foran grunnet at havremelka ikke innhold de viktige tingene. hun brukte soya selv til sine barn med allergi. Jeg har kun brukt soya, men det har vel litt med at jeg er uviten og tar det jeg har hørt mest om hehehehe:)

Skrevet

Mange havre- og risprodukter er kjempefine, her brukes det til frokostblanding og tidvis som drikke til brød.

Jeg har imidlertid ikke funnet noe seriøs forskning som underbygger teoriene om negative virkninger av soya til barn. Hvis andre har annen info er jeg selvsagt interessert i å høre om det!

Hei!

Dette er nok fordi langtidseffektene ikke er klarlagt. Jeg har ikke noe problem med fermenterte sojaprodukter, men andre sojaprodukter til barn blir bare i måtelige mengder:) Proteinet i seg selv er ganske likt melkeproteinet, så har man ikke sojaallergi kan visstnok stor konsumsjon utløse dette. Og det er en allergi man IKKE vil ha, det finnes jo i alt mulig, lettere å unngå melkeprotein. Når det gjelde melkeprotein er vel dette mer en intoleranse,og de fleste vokser det jo av seg(de fleste blir tolerante før de fyller 3 år, og 85-90% vokser det av seg før skolestart) Da er det kjipt å ha sojaallergi, dette er jo et ganske sterkt allergen. Er det en intoleranse mot soja vokser man jo ut av denne også, dog senere enn melkeprotein, samt at er man virkelig allergisk er det faktisk barn som har omkommet( disse har dog vært asmatiske)

Ganske balansert fremstilling med fordeler og ulemper:

http://www.livingwithout.com/issues/4_10/soy_controversy-2180-1.html

Vi bruker soja, men ikke som base i kosten da jeg synes det finnes bedre alternativ:) Det delammes også ganske lenge her, og det underletter jo også:)

Skrevet

Godt å høre Romsa at det er flere som har disse bestemte barna hehe.

Er til tider bare veldig artig og mer morsom å se på de, at det virkelig går ann å bli så sinna og oppgitt over så små ting, mens andre ganger skjerer denne hylinga inn til margen min ehhe.

Ang Soya produkter, var jeg for to uker siden på melkekurs på Ahus som Ahus arrangerer for foreldre som har barn med eller med mistanke om melkeallergi. Hun overlegen der anbefalte soya forand alle de andre melkene, og det grunnet at soya innholder disse mineralene og vitaminene som barna trenger, deriblandt calsium, d-vitamin og b-vitamin, mener jeg det er. Rismelk anbefalte hun ikke som en drikke, men ja til matlaging. Havremelk var også en mulighet, men hun valgte soya foran grunnet at havremelka ikke innhold de viktige tingene. hun brukte soya selv til sine barn med allergi. Jeg har kun brukt soya, men det har vel litt med at jeg er uviten og tar det jeg har hørt mest om hehehehe:)

Jeg bruker stort sett Neocate (tilsvarende Nutramigen, bare mer spesialisert) som drikke, sørger for at han får mesteparten av kalsiumbehovet dekket inn med den. Så bruker jeg soya til mat, mens havre- og rismelk stepper inn til frokostblanding. Interessant at du fikk anbefalt soya, vi har også vært i kontakt med både ernæringsspesialister og allergileger som går god for dette.

Ang. Nutramigen; vi startet med dette, men den viste seg å ikke være tilstrekkelig spesialisert for vår gutt. Det kan jo være at dere skulle forsøkt Neocate el. tilsvarende? Den er laget på aminosyrer og skal ikke kunne forårsake reaksjoner...

Skrevet

Hei!

Dette er nok fordi langtidseffektene ikke er klarlagt. Jeg har ikke noe problem med fermenterte sojaprodukter, men andre sojaprodukter til barn blir bare i måtelige mengder:) Proteinet i seg selv er ganske likt melkeproteinet, så har man ikke sojaallergi kan visstnok stor konsumsjon utløse dette. Og det er en allergi man IKKE vil ha, det finnes jo i alt mulig, lettere å unngå melkeprotein. Når det gjelde melkeprotein er vel dette mer en intoleranse,og de fleste vokser det jo av seg(de fleste blir tolerante før de fyller 3 år, og 85-90% vokser det av seg før skolestart) Da er det kjipt å ha sojaallergi, dette er jo et ganske sterkt allergen. Er det en intoleranse mot soja vokser man jo ut av denne også, dog senere enn melkeprotein, samt at er man virkelig allergisk er det faktisk barn som har omkommet( disse har dog vært asmatiske)

Ganske balansert fremstilling med fordeler og ulemper:

http://www.livingwit...rsy-2180-1.html

Vi bruker soja, men ikke som base i kosten da jeg synes det finnes bedre alternativ:) Det delammes også ganske lenge her, og det underletter jo også :)

Allergi mot soyaprotein vil man absolutt ikke ha, det er helt sant! I vårt tilfelle har vi gjort flere tester som viser at gutten ikke reagerer på soya, men før dette er gjort bør man nok være ekstra forsiktig med slike produkter. Ellers enig i at soya bør brukes med måte, min oppfatning er at det er bedre å la barnet få i seg kalsium via spesialisert melk samt matvarer som f.eks. spinat, grønnkål, bønner og sesamfrø.

Skrevet

Uff, man skal ikke bli klok på at dette skjønner jeg. er jo ikke lett heller noen non anbefaler det ene mens andre fraråder det. Men men. Man må vel bare ta alt med en klype salt.

Ja stemmer det at man kan få soya allergi, men det var man vist mest utsatt før dersom man gav barn under 1 år store menger av dette. Men igjen, det er jo så forskjellig om hva folk sier. :)

Jeg er bare mest opptatt av at mitt barn skal få den næringen hun skal ha og trenger det er vi vel alle tenker jeg:).

Vi tenkte å ta en slik provosorisk test eller hva det heter på henne nå etterhvert. Legen i dag sa vi skulle starte med litt boila og gi det tre dager for å se hvordan hun tok det, og deretter prøve litt vanlig melk i et glass. Jeg både grue rog gleder meg, for jeg vil jo ikke at hun skal reagere på det når jeg gir henne det, men på en annen side så vil jeg jo også ha et svar på hvorfor hun får disse dårlige periodene dersom det er noe som ligger bak de dårlige periodene da. Jeg håper jo på null reaksjon selvfølgelig, og at det er bare en periode hun må vokse seg ut av hehe.

Jaja da får jeg vel gå over til havremelk dersom ejg skal gi henne frokosblandinger da hvis det er det dere andre gir istedefor soya:)

Men om jeg kan spørre om noe annet til dere som har svart meg allerede, så slipper jeg å starte et nytt forum:).

Hvordan høres dette ut til en snart 15 mnd gammel jente når det gjelder måltider?

Frokost: en posjon med havregryn laget på vann (av og til soya)

Lunsj: en skive med enten leverpostei, skinke (hun er litt kresen på pålegg, og man blir jo litt fast når man ikke har så mye å velge i uten melk hehe) + smoothis

Middag: et eller annet som enten vi har eller hvis vi er på farta er det middagsglass. + litt frukt

Kvelds: bytter på litt ulike grøter, for øyeblikket er det ruggrøt på menyen.

Litt ulike mellommåltider som frukt, youghert og sånn mellom måltidene da.

hvordan ser dette ut for dere andre??

hun veier nå (veid i dag) 10,1 kg og er 78 cm lang. Har aldri vært kjempe stor hun her, untatt ved fødsel hehe.

Skrevet

For meg høres dette fint ut, og hvis det fungerer for både deg og jenta er det sikkert topp!:)

Her kjører vi ca sånn (gutten er 18 mnd):

En flaske (230 ml) Neocate på stellebordet

Frokost - smoothie av banan, mango og bringebær (eller det vi har. Lager en del og fryser ned). Kanskje et knekkebrød med leverpostei, som oftest bare smoothie.

Lunch - 1-2 skiver (glutenfritt) brød med leverpostei, makrell i tomat (plutselig veldig populært og finnes i greie porsjonspakninger), grønnsakspaté (i allergihyllene), skinke eller soyasmøreost

Middag - stort sett spesialmiddag fra fryseren

Kvelds - 1 skive brød evt grøt (bruker Holles 3-kornsgrøt blandet med Neocate)

Før tannpuss - 230 ml Neocate.

Ellers litt frukt her og der og av og til Alpro soyayoghurt.

Skrevet

For meg høres dette fint ut, og hvis det fungerer for både deg og jenta er det sikkert topp! :)

Her kjører vi ca sånn (gutten er 18 mnd):

En flaske (230 ml) Neocate på stellebordet

Frokost - smoothie av banan, mango og bringebær (eller det vi har. Lager en del og fryser ned). Kanskje et knekkebrød med leverpostei, som oftest bare smoothie.

Lunch - 1-2 skiver (glutenfritt) brød med leverpostei, makrell i tomat (plutselig veldig populært og finnes i greie porsjonspakninger), grønnsakspaté (i allergihyllene), skinke eller soyasmøreost

Middag - stort sett spesialmiddag fra fryseren

Kvelds - 1 skive brød evt grøt (bruker Holles 3-kornsgrøt blandet med Neocate)

Før tannpuss - 230 ml Neocate.

Ellers litt frukt her og der og av og til Alpro soyayoghurt.

Høres jo flott ut:)

Ja hun får også da Nutrimigen mellom måltidene, en før legging på formiddagen, en på ettermiddagen og en før legging, men de er på ca. 100 ml per gang.

Men når gir du sønnen din disse måltidene da Romsa?

Og hvor mye sover han på dag og natt?

Skrevet

Da har vi det jo ganske likt, ser det ut til...

Han får melkeflaske når vi står opp, mellom 07.00 og 07.30. Frokost like etter.

Lunch hos dagmamma rundt 11.30

Middag hos dagmamma rundt 15.00

Kvelds når vi spiser middag (ofte bare joiner vi ham rundt bordet og lager middag senere) rundt 18.00

Så melkeflaske like før leggetid som er 19.00

Han sover 12.00-13.30/14.00 og ca 19.00-07.00

Han er jo stor gutt, så vi har hatt en stund på å jobbe inn rutiner - disse funker fint for oss. Selv om jeg gjerne skulle vært supermamma og laget egg-, melk- og glutenfrie middager til alle mann hver eneste dag. DET orker jeg ikke pr nå. Han koser seg med sin mat og vi med vår. Forhåpentligvis vokser han av seg (i alle fall noen av) allergiene sine etterhvert, det hadde vært helt fantastisk om vi bare kunne gi ham allslags deilig mat... Til høsten begynner han hos dagmamma, mulig vi får mer dreis på middagsrutiner da - at vi spiser sammen på ettermiddagen (så snart jeg knekker koden ift hvordan man jobber til 16.30 og har middagen på bordet en time senere).

Skrevet

Kvelds når vi spiser middag (ofte bare joiner vi ham rundt bordet og lager middag senere) rundt 18.00

Han er jo stor gutt, så vi har hatt en stund på å jobbe inn rutiner - disse funker fint for oss. Selv om jeg gjerne skulle vært supermamma og laget egg-, melk- og glutenfrie middager til alle mann hver eneste dag. DET orker jeg ikke pr nå. Han koser seg med sin mat og vi med vår. Forhåpentligvis vokser han av seg (i alle fall noen av) allergiene sine etterhvert, det hadde vært helt fantastisk om vi bare kunne gi ham allslags deilig mat... Til høsten begynner han hos dagmamma, mulig vi får mer dreis på middagsrutiner da - at vi spiser sammen på ettermiddagen (så snart jeg knekker koden ift hvordan man jobber til 16.30 og har middagen på bordet en time senere).

ja høres og ser sånn ut da ja. Blir glad når jeg ser at jeg ikke er helt på jordet når det gjelder mat og sånn hehe.

Jentungen står opp aldri seinere enn 07.00, men det er sjelden så det er opp som regel rundt 06.00/06.30. Og så er det frokost ikke så lenge etter (men ja kanskje hun skal få en liten flaske før frokost også).

Så får hun en flaske rundt 09.00 og så har hun sin første lur rundt 09.30 for da er hun stuptrøtt igjen (hun sover ikke så godt om natta kan man si). Hun hadde sin første natt der hun sov hele natta gjennom førs i februar i år så da var hun nesten et år. Frem til da har hun hatt totalt 2-3 timer søvn hver natt, var litt dersom vi trodde det var noe som plaget henne.

så da sover hun fra rundt 09.30 til 11.00/11.30. spiser lunsj når hun våkner. middag rundt 15.30 0g så kvelds klokka 18.00 og siste melkeflaske da 19.00 rett før seng:).

Jeg er HELT ening med deg når det kommer til middaglaging. Jeg er ikke flink der i det hele tatt. I tillegg her hjemme så jobber kjæresten turnus så han jobber jo ulikt mer eller mindre hver dag og da finner jeg det ekstra kjipt å lage middag kun til meg og frøken, samt at hun spiser middag litt for tidlig for meg enda. Så jeg skulle også ønske jeg var flink til å bare glemme alt når jeg kommer hjem, kaste meg over grytene og lage et herremåltid, men hjelpes det orker jeg ikke faktisk og da blir det heller at jeg gjør som deg, setter meg med henne når hun spiser og så spiser jeg noe annet eller vi venter til senere når kjæresten er hjemme.

Men dette husmor greiene kommer vel litt etterhvert håper jeg, kommer med åra hehe.

Er dette deres første eller?

Skrevet

ja høres og ser sånn ut da ja. Blir glad når jeg ser at jeg ikke er helt på jordet når det gjelder mat og sånn hehe.

Jentungen står opp aldri seinere enn 07.00, men det er sjelden så det er opp som regel rundt 06.00/06.30. Og så er det frokost ikke så lenge etter (men ja kanskje hun skal få en liten flaske før frokost også).

Så får hun en flaske rundt 09.00 og så har hun sin første lur rundt 09.30 for da er hun stuptrøtt igjen (hun sover ikke så godt om natta kan man si). Hun hadde sin første natt der hun sov hele natta gjennom førs i februar i år så da var hun nesten et år. Frem til da har hun hatt totalt 2-3 timer søvn hver natt, var litt dersom vi trodde det var noe som plaget henne.

så da sover hun fra rundt 09.30 til 11.00/11.30. spiser lunsj når hun våkner. middag rundt 15.30 0g så kvelds klokka 18.00 og siste melkeflaske da 19.00 rett før seng:).

Jeg er HELT ening med deg når det kommer til middaglaging. Jeg er ikke flink der i det hele tatt. I tillegg her hjemme så jobber kjæresten turnus så han jobber jo ulikt mer eller mindre hver dag og da finner jeg det ekstra kjipt å lage middag kun til meg og frøken, samt at hun spiser middag litt for tidlig for meg enda. Så jeg skulle også ønske jeg var flink til å bare glemme alt når jeg kommer hjem, kaste meg over grytene og lage et herremåltid, men hjelpes det orker jeg ikke faktisk og da blir det heller at jeg gjør som deg, setter meg med henne når hun spiser og så spiser jeg noe annet eller vi venter til senere når kjæresten er hjemme.

Men dette husmor greiene kommer vel litt etterhvert håper jeg, kommer med åra hehe.

Er dette deres første eller?

Ja, det er førstemann og jeg håper husmorgenet kicker inn for fullt etterhvert:)

Vi var heldige som oppdaget allergiene tidlig, så vi har fått god tid på å stabilisere kost og rutiner. Han sov ikke så godt før vi fikk utredet ham, selv om han lykkelig nok alltid har hatt godt sovehjerte. Det er klart de får problemer med å roe seg om nettene dersom det er noe som plager dem, jeg håper virkelig dere finner ut av dette!

Skrevet

Jeg har to, begge intolerante. Og etter at jeg har ammet melkefritt i snart 3 år, så sliter jeg med laktose... Så her i huset er melk for kuer. Dette gjør jo at jeg ikke har så mye valg med tanke på mat og middag, jeg gidder ikke lage en middag til gubben og en annen til oss andre. Når de blir så store som min eldste (4) er det jo også viktig at de får ta del av den sosiale biten ved måltidene.

Trikset er å ha noen enkle utveier, ha erstatningsprodukter tilgjengelige, samt å planlegge. Her lager jeg feks en gigantporsjon med feks lapskaus, chili, pastasaus el. på søndag kveld, fryser ned og bruker senere. Jeg VIRKELIG hater å lage mat, kunne spist nudler hver dag året om. Derimot merker jeg hvor sykt mye bedre kroppen min har det uten kumelk, så det er verdt det. Om det er noen trøst, så blir det vane etterhvert, og lettere for hele familien å spise det samme.

"Jaja da får jeg vel gå over til havremelk dersom ejg skal gi henne frokosblandinger da hvis det er det dere andre gir istedefor soya:)"

Ja- ellers så tenker man alt med måte, og blander litt:) Greit å kunne variere litt.

En unge som gråter når den ikke får det som den vil tror jeg ikke jeg hadde bekymret meg for;) Men seriøst, det der går i perioder. Klart at lunten blir kortere om man har vondt i magen, men er barnet fri for melk burde jo ikke melk være problemet. Her får vi vondt i magen typ 15-20 minutter etter inntak. Den store forklarer dette, den lille skriker som døden var nær, ganske umiddelbart etter inntak.

Vårt store problem er resten av familien som prøver å stappe i de alt mulig, for "litt" er jo som kjent ikke farlig.. Og "det er jo bare smør i, ikke melk" Baff... Dette er spesielt min ellers veldig gode svigermor, hun som ikke kan fatte hvorfor sønnen hennes skrek som en dåre det første året. Hey Sherlock! Godt kunne skylde mannens gener;)

Du som gir havregryn og vann til frokost- har du på noe frukt der?

Og smoothie er jo konge, der kan man jo variere i der uendelige. Avocado er et hett tips, nøytral smak og superbra fett. Sjelden barn med m.int. er overvektige, så er jo bare å pøse på. Her kan man jo også slenge i litt havregryn, og t.o.m bønner for protein. Banan er jo supert for å skjule smak.

Vår havremelk er tilsatt kalcium, d vitaminer får de i dråper eller eskimo olje etter alder, og b vitamin får de også ifullkorn, bananer, linser og poteter. Så vi bruker lite annet. Synes kanskje rismelk er bedre å drikke, men vi drikker bare vann, juice og morsmelk på mini.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har en gutt på 4 1/2 år hvor vi tror han har laktoseintoleranse. Kjøper laktosefrie produkter (melk til drikke, og ellers rømme, fløte, o.l. når vi skal ha til matlaging). Men vår gutt har ikke hard mage, den er veldig løs. Det har han hatt siden han var født. Har egentlig ikke reagert på det før de fortalte i barnehagen at det var uvanlig. Jeg kvidde meg lenge for å slutte med bleie på han, for når vi prøvde og det var uhell så rant jo mye ut av trusa og nedover bena. Fremdeles har han uhell av og til, og det er ikke en gledelig opplevelse å få med klær hjem fra barnehagen.

Jeg synes selv det er vanskelig å unngå alt som inneholder melk. Alle oster er det melk i. Mange halvfabrikata sauser og supper, pastaretter er det tilsatt melkepulver. Også rett i koppen kakao er det melkepulver i. Nærmeste butikk er 10 min med bil. Og den har ikke store alternativer for "allergi"-produkter.

Ellers har jeg snappet opp tips lenger opp på siden her. Takk!

Vi har testet for allergiprøver, cøliaki o.l. Har ikke slått ut på noe spesielt.

Ikke kjekt å si at du får ikke spise dette, men søstera di kan. Litt urettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...