Drammensjente Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Jeg er 50% sykmeldt og lurer på om noen vet noe om ferie i forhold til dette. Min arbeidsgiver sier jeg må friskmeldes for å kunne ta ut min planlagte ferie. Blir ikke dette litt feil? Det er jo en grunn til at jeg er sykmeldt, så fullt utbytte av ferien min vil jeg ikke få. Tenkte at jeg kunne avvikle ferie de resterende 50% som jeg er i arbeid, men det går ikke?? Har man da krav på å få overført alle fem ukene til neste år? Hvis ikke så mister jeg jo ferien min pga det pokkers bekkenet Noen som har hatt det samme problemet eller har kunnskap om det?
tyr82 Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Om du er sykemeldt er du "sykemeldt" fra ferien din også. Men jeg trodde du likevel skulle ha lov til å ta ut ferie som du vil, siden du er gradert sykemeldt, altså at du da tar 50% ferie i to uker = en ukes ferie..hm.. husker ikke reglene helt. MEN: Om du er sykemeldt og ikke har mulighet til å ta ut ferien har du faktisk krav på å få utbetalt for disse dagene siden du ikke kan overføre mer enn 14 dager.
Marsipanmor Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Du får igjen ferie om du er sykemeldt.. ikke la de lure deg med at du må friskemeldes.. hvis du ikke får overført ferien til neste år (noen er veldig strenge med det, at du kun kan overføre 2 uker f.eks.).. så kan du heller ta ferien i permisjonen din, slik at permisjonen din heller forlenges..
Drammensjente Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2012 Om du er sykemeldt er du "sykemeldt" fra ferien din også. Men jeg trodde du likevel skulle ha lov til å ta ut ferie som du vil, siden du er gradert sykemeldt, altså at du da tar 50% ferie i to uker = en ukes ferie..hm.. husker ikke reglene helt. MEN: Om du er sykemeldt og ikke har mulighet til å ta ut ferien har du faktisk krav på å få utbetalt for disse dagene siden du ikke kan overføre mer enn 14 dager. Jeg trodde også at 50% ferie i to uker = en ukes ferie, men de sier at da vil sykepengeperioden økes tilsvarende og det går visst ikke.... Ok, så jeg kan altså få overført to uker og få utbetalt de siste tre? Da mister jeg ihvert fall ikke ferien min, men det løser selvfølgelig ikke at jeg ikke får sammenhengende fri denne sommeren. Vel vel, det går vel. Permisjonen starter jo i midten av august.
anonym91 Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 du kan har 50% ferie og 50% sykemelding.. om du hadde tenkt deg 4 uker ferie så vil du få 2 uker sykemelding og 2 uker ferie. dvs at du har 2 uker du har "spart" du kan får overført ferie, men noen må søke om det.
tyr82 Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Men det kan hende jeg husker feil at man bare har krav på mer ferie om man har vært helt sykemeldt (det samme med overføring). Litt usikker på hvordan det er mens det er gradert. Mulig man ikke kan få sykepenger og feriepenger samtidig (som er det man egentlig gjør når man har ferie selv om de fleste får feriepenger en gang i året), og at om du tar ut ferie så gjelds den som vanlig ferie og to uker er to uker og at du ikke får sykepenger i den perioden. Endret 4. juni 2012 av tyr82
Drammensjente Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2012 Jeg får ikke sykepenger og feriepenger samtidig. I juni får jeg bare feriepengene mine fordi jeg blir trukket for 5 ukers ferie. Saken er at hadde jeg vært 100% sykmeldt så hadde jeg jo ikke kunnet ta ut ferie i hele tatt, men allikevel hatt 100% "fri" He he, nei dette blir bare rart for meg jenter Takk for tilbakemeldingene allikevel
Drammensjente Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2012 Du får igjen ferie om du er sykemeldt.. ikke la de lure deg med at du må friskemeldes.. hvis du ikke får overført ferien til neste år (noen er veldig strenge med det, at du kun kan overføre 2 uker f.eks.).. så kan du heller ta ferien i permisjonen din, slik at permisjonen din heller forlenges.. Skriver jeg det i søknaden til NAV da? Har ikke fått rotet meg til å sende den inn ennå.
snartfampå5 Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 Ja, i søknaden til NAV er det et felt hvor du kan føre opp planlagt ferie. :-)
Bittelille'12 Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Har fundert mye på det samme.. Er 60% sykemeldt og tar ut fire uker ferie i sommer. Dette vil da si at jeg får igjen 12 dager ferie (som utgjør 60% av de fire ukene..) Så jeg kan da ta ut disse feriedagene under permisjonen og dermed forlenge permisjonstiden? Jobber i barnehage, og når noen tar ut ferie så får jo ikke bhg dekket opp med vikar? Men får de det hvis jeg tar det i permisjonen?
ups..nummer4 Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Man har bare krav på å få tilbake ferie om man er 100 % sykemeldt.
Ludviksmamma Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 jeg har vært 40% sykmeldt siden nyttår, og får overført 5 uker til neste år = 10 uker ferie.
*minime* Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Jeg fikk høre at det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Er ferien planlagt før sykmelding så kan mannikke få drn igjen, men er den ikke planlagt får man overført eller .får igjen. Slik er det hos oss iallefall. Så ingen ferie å få igjen her....så jeg er sykmeldt fram til ferien min som starter om 3 uker :-)
Drammensjente Skrevet 5. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har fått et klarere svar fra HR-avdelingen i dag. Hvis jeg ikke får tatt ut ferie pga sykdom så kan jeg overføre to uker til neste år. Resten vil jeg få tilbakebetalt ( fordi de allerede har trukket meg for 5 uker ferie). Det skilles ikke på om man er 100% eller gradert sykmeldt. Man kan ikke ta ut ferie så lenge man er helt/delvis sykmeldt. Det betyr at jeg må fortsette å jobbe frem til permisjonen eller friskmeldes (mens jeg egentlig er syk) for å kunne ta 100% ferie.
Drammensjente Skrevet 5. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 5. juni 2012 Ja, i søknaden til NAV er det et felt hvor du kan føre opp planlagt ferie. :-) Ser at det kan gjøres, men da får jeg heller ingen penger. Jeg har jo allerede blitt trukket for 5 uker ferie fra arbeidsgiver. Dersom jeg fører opp ferie her så vil jo også NAV trekke meg for de ukene en gang til! Det blir jo bare tap for meg og vinn for arbeidsgiver når jeg jobber 5 uker gratis
snartfampå5 Skrevet 7. juni 2012 #16 Skrevet 7. juni 2012 Ja, i søknaden til NAV er det et felt hvor du kan føre opp planlagt ferie. :-) Ser at det kan gjøres, men da får jeg heller ingen penger. Jeg har jo allerede blitt trukket for 5 uker ferie fra arbeidsgiver. Dersom jeg fører opp ferie her så vil jo også NAV trekke meg for de ukene en gang til! Det blir jo bare tap for meg og vinn for arbeidsgiver når jeg jobber 5 uker gratis Nei, i den perioden vil vel arbeidsgiver betale lønn, akkurat som de ville gjort om du tok ut ferie ellers i året..? Er vel derfor de har trukket deg for 5 uker og utbetalt feriepenger, fordi du skal ha lønn under ferie...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå