Gå til innhold

Hva skjer når man blir innkalt til namsfogden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der man skal få et dokument forkynt for seg.

Dette er en sivilsak siden vi ikke har klart å betale til lånekassen. Kan vi klare å ordne opp i dette, eller har det gått for langt?

Skrevet

si det, har dere hatt det i statens innkrevningsentral???

mitt gikk dit, men der betaler jeg hver mnd.

Skrevet

Om man ikke klarer å betale noe og det går til namsmannen, så blir man enten trekt i lønn eller de tar av formue, f.eks bil/hus o.l (om man ikke har nok inntekt, men eier noe de kan ta pant i).

Man kan betale ned etter de har kommet inn i bildet, men da må man betale alt (tror jeg).. Det fikk hvertfall jeg beskjed om, at jeg ikke fikk inngå noe nedbetalingsplan når det var gått så langt.

Skrevet

Jeg har hatt studielån som har gått til namsmannen og til forliksrådet. Hadde ikke noe å betale med så saken ble satt i bero i noen år og da jeg fikk inntekt igjen tok jeg direkte kontakt med innkrevingssentralen og fikk utregnet en innbetalingsplan.

Skrevet

Jammen godt å lese at det ikke bare er meg dette har skjedd med. Utrolig kjip situasjon å havne i, men har man ikke penger, så har man ikke penger :( Og staten er jo de verste når det gjelder renter osv.. Man blir jo aldri kvitt det..

Skrevet

Jammen godt å lese at det ikke bare er meg dette har skjedd med. Utrolig kjip situasjon å havne i, men har man ikke penger, så har man ikke penger :( Og staten er jo de verste når det gjelder renter osv.. Man blir jo aldri kvitt det..

Er det ikke veldig (historisk) lav rente på studielån?? studielån har mye lavere rente enn andre type lån man får som feks huslån, billån, forbrukslån. Mulig jeg misforstår her når du skriver "staten", men det er referert til studielån hvdinnlegget.

Skrevet

Det har bare vært så mye i det siste. Vi har ikke hatt noe inntekt nesten i det hele tatt på 6 mnd. Men nå har endelig mannen fått jobb.

Men skjønner jo at det er forsent. Skulle bare ønske vi kunne snu tiden tilbake å ha snakket med de.

Jo det har vært til statensinnkrevningssentral, fikk nedbetalingsplan, men det gikk til helvette og jeg var så dum at jeg ikke ringte de igjen. Så har bare meg selv å takke, og ikke nok med det, samme gjelder mannen min, så vi begge er kalt inn.

Så nå ryker vel boligen vår. Det er det eneste vi har de kan ta pant i, Hva gjør vi nå? Må vel ut på leiemarkede? Er det best å selge selv før de rekker å ta den på tvangssalg?

HI

Skrevet

Jeg fatter ikke at det går ann å stelle seg så dumt!!

Hos Lånekassen kan man få betalingsutsettelse og man kan få fryst lånet i perioder med null inntekt. Det er totalt unødvendig å havne i en slik situasjon!

Blir helt sjokka av folk sin mangel på økonomisk styring!

Ta kontakt med noen som kan gi dere gode råd i den situasjonen dere er i. Men det kan godt hende huset ryker nå, ja.

Skrevet

Jeg fatter ikke at det går ann å stelle seg så dumt!!

Hos Lånekassen kan man få betalingsutsettelse og man kan få fryst lånet i perioder med null inntekt. Det er totalt unødvendig å havne i en slik situasjon!

Blir helt sjokka av folk sin mangel på økonomisk styring!

Ta kontakt med noen som kan gi dere gode råd i den situasjonen dere er i. Men det kan godt hende huset ryker nå, ja.

Følte du at dette var et godt og konstruktivt svar? Eller var dette noe du heller kunne tenkt for deg selv for så å holde kjeft?

Skrevet

Er ingen som møter opp der,det forventer de ikke.De går gjennom hundrevis av slike saker hver dag.Stempler og sender deg brevet.Jeg betalte ikke studielånet.Gikk 8 mnd før de begynte å trekke fra kontoen min.

Skrevet

Har ikke tenkt å la det gå lengre, skal ordne opp. Og hvis det betyr at vå må selge så gjør vi det. Heldigvis har vi såpass lite lån på boligen at hvis vi selger får vi dekt all gjelden, men det betyr jo at vi må leie leilighet igjen, Og her vi bor vil det bli dyrere enn det vi betaler i lån.

Ja når vi ser tilbake på det nå er det fryktelig dumt at vi ikke ordnet opp, men det er vanskelig å forstå hvordan tankegangen kan bli når man er i en fryktelig vanskelig situasjon. Når det blir mye på en gang klarer man ikke tenke på alt.

Det er ikke synd på oss, men veldig synd på barna.

Tusen takk for svar.

Hilsen HI

Skrevet

For det første - folk som ikke har vært i denne situasjonen skal bare passe munnen sin. Å komme med masse dritt om at man bør ditt og datt tjener ingen. Tipper HI tenker dette selv og vel sÅ det. Herregud noen folk altsÅ...bedrevitere!

Men til HI...du trenger ikke være redd for at huset ryker - for det gjør det ike. Det kan være de tar pant i det men det som skjer da er at den dagen dere selger tar lÅnekassen det dere skylder direkte fra oppgjøret pÅ huset. Den av dere som har nÅ fÅtt inntekt vil fÅ trekk i lønn hver mÅned. Dette fikses automatisk og arbeidsplassen fÅr brev om trekket. Sikkert noen tusen pr mÅned. Dette vil dere ha i to År, og nÅr de to Årene er gÅtt vil lÅnet tilbakeføres til LÅnekassen og dere vil fÅ normal rente igjen. Mens det er trekk i lønn er renten ca 1% høyere enn lÅnekassens renter.

Lykke til - har vært der selv og det er dritkjipt, men ting ordner seg til slutt.

Skrevet

Tusen takk for fint svar.

Jeg er kjempe stresset for tiden. Men nå skal vi ordne opp. Har ordnet meg helgejobb og nå er jeg i prosessen om å søke en nattjobb. Da kan jeg fortsatt være hjemmeværende samtidig som jeg jobber.

Håper bare jeg får jobb nr 2 også.

Jeg kjenner jeg får helt panikk for i brevet stod det vi måtte møte opp før 25 mai, men brevet lå ikke i postkassa før i går! Så nå må jeg ringe de for å høre om det går greit at vi kommer i morgen. Har ordnet med barnevakt. Er så redd for at de skal stå på døra hvert øyeblikk for det va det som stod i brevet, hvis vi ikke kom før den 25 mai ville de oppsøke oss hjemme eller på vår arbeidsplass med forkynnelsen.

HI

Skrevet

Hmm.. sånn som jeg har skjønt det, så blir hus tvangssolgt om de har tatt pant i det.. man kan ikke selge det selv (hvertfall ikke uten å ha en avtale om det med de som har tatt pant i det)

Jeg fikk nylig brev selv fra namsmannen hvor de ikke hadde fått med seg at jeg jobber, så de skrev at det skulle bli tatt pant i huset mitt.. (og jeg fikk IKKE lov å selge ting de hadde tatt pant i). Jeg ringte da de jeg skyldte penger og fikk beskjed om at det eneste jeg kunne gjøre var å betale inn hele summen (å lage en annen avtale var for seint), med en gang, før de tok saken til tingretten, hvor det da også ville bli lagt til en sum på rundt 10 000.

Om det har gått så langt at det allerede har vært trekk i lønnen deres og dere har greid å stoppe det trekket (ikke betalt), så aner jeg ikke hva de gjør.. om det tar nytt trekk nå som mannen din har fått jobb eller om de tar pant i huset.

Skrevet

For det første - folk som ikke har vært i denne situasjonen skal bare passe munnen sin. Å komme med masse dritt om at man bør ditt og datt tjener ingen. Tipper HI tenker dette selv og vel sÅ det. Herregud noen folk altsÅ...bedrevitere!

Men til HI...du trenger ikke være redd for at huset ryker - for det gjør det ike. Det kan være de tar pant i det men det som skjer da er at den dagen dere selger tar lÅnekassen det dere skylder direkte fra oppgjøret pÅ huset. Den av dere som har nÅ fÅtt inntekt vil fÅ trekk i lønn hver mÅned. Dette fikses automatisk og arbeidsplassen fÅr brev om trekket. Sikkert noen tusen pr mÅned. Dette vil dere ha i to År, og nÅr de to Årene er gÅtt vil lÅnet tilbakeføres til LÅnekassen og dere vil fÅ normal rente igjen. Mens det er trekk i lønn er renten ca 1% høyere enn lÅnekassens renter.

Lykke til - har vært der selv og det er dritkjipt, men ting ordner seg til slutt.

Det stemmer ikke helt. Hvis LÅnekassen fÅr pant i huset, kan de begjære huset tvangssolgt for dekning av kravet. Ikke for Å trykke HI ned, men hun mÅ være forberedt ogsÅ pÅ en slik løsning. Ring namsfogden og inngÅ betalingsavtale der.

Skrevet

Nei det har ikke kommet så langt at vi har trekk i lønnen.

Men det er vel det som kommer neste, er heller ikke tatt pant i boligen enda. Så vi kan kanskje rekke å selge selv da?

HI

Skrevet

Dere som svarer så påståelig ang salg av hus.....vet dere dette av egen erfaring? Vi hadde nemmelig pant i hus fra lånekassen LENGE. Var ingen som krevde noe tvangsalg, men når vi solgte det selv fordi vi skulle bytte by tok lånekassen det som vi skyldte direkte fra oppgjøret. Megler satt med papirene når vi kom for å skrive under på salgspapirene.

Skrevet

Dere som svarer så påståelig ang salg av hus.....vet dere dette av egen erfaring? Vi hadde nemmelig pant i hus fra lånekassen LENGE. Var ingen som krevde noe tvangsalg, men når vi solgte det selv fordi vi skulle bytte by tok lånekassen det som vi skyldte direkte fra oppgjøret. Megler satt med papirene når vi kom for å skrive under på salgspapirene.

Jeg håper det er det som skjer med oss også, at de bare tar pant uten å begjære tvangssalg.

Skal ringe saksbehadler hos namsfogden snart, må bare få mote til meg. Mannen skulle ringe først, han ringer i pausen sin.

Så får jeg høre hvordan det gikk med hannes samtale.

Jeg har mest lyst til å bare legge meg ned å dø. Det er så flaut, vondt og forferdelig at det har blitt slik.

HI

Skrevet

Jeg jobber med tvangssalg daglig (inkasso mv), så ja, jeg er ikke "påståelig" men har sett hvordan det funker.

Skrevet

Jeg jobber med tvangssalg daglig (inkasso mv), så ja, jeg er ikke "påståelig" men har sett hvordan det funker.

Har hatt saker hos namsmannen, men aldri fått verken salg eller pant i hus og bil

Skrevet

De sa hvertfall til meg at det ble tvangssalg om jeg ikke betalte.. men det er kanskje opp til hver enkelt innkrever, hva de velger å gjøre?

Og du nederst.. om du har hatt inntekt, så trekker de heller fra det, framfor å ta pant i ting, selvfølgelig.. så om du har hatt saker hos namsmannen, så har du vel blitt trekt, evnt hatt egen avtale med dem?

Skrevet

Så nå som vi har inntekt vil de heller trekke i den?

Jeg har ikke så mye i inntekt da jeg kun har en 15% stilling. Men mannen min har en ganske så bra inntekt. 30 000 i prøvetiden og den vil øke med 30% når prøvetiden er over.

Så da vil han ha rundt 40 000 i inntekt. Gjør han det bra kan det allerede bli fra høsten av.

Jeg håper virkelig vi får til og ordne opp i dette.

Og han vil også få etterbetalt arbeidsledighetstrygd fra NAV etterhvert, de er jo så trege. Så har han utestående lønn fra forige arbeidsgiver og feriepenger. Og litt skattepenger som skal komme. Så kan jo hende vi får til å betale inn alt som er utestående fram til nå.

Jeg får også min første lønn denne måneden.

Jeg må bare takke for alle fine svar. Setter pris på det.

Hilsen HI

Skrevet

Jammen godt å lese at det ikke bare er meg dette har skjedd med. Utrolig kjip situasjon å havne i, men har man ikke penger, så har man ikke penger sad.png Og staten er jo de verste når det gjelder renter osv.. Man blir jo aldri kvitt det..

Er det ikke veldig (historisk) lav rente på studielån?? studielån har mye lavere rente enn andre type lån man får som feks huslån, billån, forbrukslån. Mulig jeg misforstår her når du skriver "staten", men det er referert til studielån hvdinnlegget.

Om man ikke greier å betale til lånekassen går det rimelig kjapt til statens innkrevingssentral om man ikke ber om betalingsutsettelse osv, og de har desverre et helt annet rentenivå enn lånekassen. Det er da Statens innkrevingssentral som står for innkrevingen av pengene heretter

Skrevet

Jammen godt å lese at det ikke bare er meg dette har skjedd med. Utrolig kjip situasjon å havne i, men har man ikke penger, så har man ikke penger sad.png Og staten er jo de verste når det gjelder renter osv.. Man blir jo aldri kvitt det..

Om man ikke greier å betale til lånekassen går det rimelig kjapt til statens innkrevingssentral om man ikke ber om betalingsutsettelse osv, og de har desverre et helt annet rentenivå enn lånekassen. Det er da Statens innkrevingssentral som står for innkrevingen av pengene heretter

Ja og nå er saken hos namsmannen, selvfølgelig er ikke saksbehandler inne og de andre som var der ville ikke svare, fikk beskjed at man måtte snakke med sin saksbehandler.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...