Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi prøver med søsken forsøk, hørte at man må ikke bære babyen eller noe tungt etter ivf mens man ruger. Men jeg må bære babyen min på 2 år, vet dere noe som helst om det? Jeg kjenner ingen symptommer enda, fikk satt inn på torsdag, bare 4 dager. Er litt stresset. Kan noen svare meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143942833-kan-noen-svare-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Løvemusene

Hei jeg vet ikke så veldig mye om det, annet enn at moren min maser veldig om at jeg ikke må bære tungt nå som vi er under ivf. Ser for meg at du ikke skal belaste kroppen din noe ekstra og prøve å slappe av mest mulig. Kan ikke se for meg at å bære babyen din på 2 år burde være farlig. Så lenge du ikke syns det gjør vondt og at du ellers tar det med ro osv. Jobber du med tunge fysiske løft gjennom hele dagen er det noe annet...

På Hausken sa dem til meg at jeg burde ikke bære tungt eller støvsuge (jepp, støvsuge!) i rugeperioden.

De nevnte noe med at livmoren spenner seg/knyter seg når man bærer tung osv, noe som kunne være ugunstig for egget.

Men har man en 2 åring i hus, så har man ikke så mange valg akkurat :) Og tviler på at det har så mye å si, egentlig... Det er nok bare forhåndsregler man får i forbindelse med prøvingen :)

Annonse

Hei,

hun veier 12 kg, men jeg vet ikke om jeg har noe valg når jeg er alene med henne og hun vil bare at jeg skal bære henne. Skjønner virkelig ikke hva jeg skla gjøre annet enn å bære henne. Men er virkelig i tvil.

Et spøsmål til deg Anonym: hva mener du? Skjønte ikke hva du ville fram til?

Anonym vil vel sikkert poengtere at det ikke er det samme å bære en baby som å bære en toåring. 4 kilo versus 12 kilo er stor forskjell. For meg hadde det vært ganske belastende å måtte bære 12 kilo, men det er mulig det skyldes at jeg ikke eier armmuskler, hehe ;)

Tydelig at legen anbefaler forskjellige ting (mtp at St.Olavs sier "lev normalt" mens Hausken sier "unngå å bære tungt og unngå støvsuging"), så det er jo mulig at det ikke finnes noe fasitsvar på spørsmålet ditt..

Hadde jeg vært deg hadde jeg hørt på Hausken. Ikke bare fordi de mener at dette kan ha innvirkning på suksessraten, men også av det enkle faktum at når du får en ny baby så vil du ikke alltid kunne bære toåringen din når du er alene likevel (fordi du har en baby å ta deg av i tillegg). Så det er likså greit å vende toåringen din av med å bli bært allerede nå enn å vente til babyen kommer.

Lykke til! :)

Hei, skulle ønske at det var så enkelt, saken er at jeg har ikke klart la være mens hun gråt og vil bli bæret mens jeg var alene med henne, siden de på riksen sa at lev normalt. Men jeg spurte ikke om bæring av 2 åringen. Etterpå tenkte jeg at jeg har brukt så mye tid og krefter, smerter og penger å det jeg burde ha latt det være. Uff da. Skal teste på tirsdag men idag kjenner jeg ingen symptommer, innsett på torsdag, 4 dager siden. Kjente litt igår, kanskje det var psykisk?

Jeg har selv to fra St.Olavs og en på vei fra Hausken. Og rådene fra klinikkene spriker veldig. Hausken er mye mer forsiktig med hva vi kan gjøre, mens St.Olavs sier lev som normalt. Som småbarnsmor er det umulig å ikke løfte eller bære en 2 åring dersom han/hun trasser hele dagen lang, stikker av, eller gråter. Men tror det Hausken mener er at vi ikke skal gjøre mer enn nødvendig i rugeperioden. Og som andre nevner så kan det jo være en mulighet til å lære 2 åringen av at den er midtpunktet i verden. Det har jeg gjort. Min må nå klatre ut og inn av bilen selv (har bakover vendt sete, så det er litt trangt også), må klatre oppi og utav senga selv, oppi og utav stolen sin selv, hjelpe til med påkledning i mye større grad enn før ++++ Og jeg ser nå at jeg er glad for det, for nå kan jeg løfte mye mindre enn for bare få uker siden før jeg får kynnere eller smerter i magen. Så glad for at jeg er sta fra dag en :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...