Gjest Michael<3 Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Hei. Vi skal til danmark om en mnd og da er lillegutt 7 mnd. Hvordan er det med vannet der nede? Vet jo at vann kvaliteten i springen har blitt bedre de siste åra, men det smaker jo ikke spesielt godt... Så vi kommer evt til å kjøpe vann og gi til lillegutt evt. Men bør man koke kjøpevannet tro? Lurer også på om man bør ta med grøt til Danmark? Eller har de tilsvarende økologisk der?
Gjest Kira med en av hver Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Broren min bor i Danmark, og datteren vår var med første gang da hun var 9 uker. Vi har aldri gitt henne noe annet enn vann fra springen der, men kokte det frem til hun startet med fast føde (omkring 5 mnd gammel). Når det kommer til barnemat og grøt, så har de mye bedre utvalg i Danmark. Det er samme merkene som i Norge (stort sett). Eneste vi tar med er mat til reisen og bleier. Bleier er nesten dobbel pris i Danmark. Så hvis dere skal være der en stund, så hadde jeg pakket med meg litt bleier.
Prompeloff Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Jeg hadde nok ikke kokt vannet fra flasker, men jeg hadde ikke gitt vann fra springen. Vannet, ihvertfall i København, smaker helt forferdelig... Jeg hadde nok også tatt med grøt og evt middagsglass. De har kanskje bedre utvalg, men det smaker ikke nødvendigvis det samme. Hipp f.eks, er tilsatt salt i andre land enn Norge. Dessuten skiller Norge seg ut med tanke på grøt. For ikke å risikere at barnet får total matnekt så ville nok jeg tatt med noe mat.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Jeg hadde nok ikke kokt vannet fra flasker, men jeg hadde ikke gitt vann fra springen. Vannet, ihvertfall i København, smaker helt forferdelig... Jeg hadde nok også tatt med grøt og evt middagsglass. De har kanskje bedre utvalg, men det smaker ikke nødvendigvis det samme. Hipp f.eks, er tilsatt salt i andre land enn Norge. Dessuten skiller Norge seg ut med tanke på grøt. For ikke å risikere at barnet får total matnekt så ville nok jeg tatt med noe mat. Du får det jo til å høres ut som om Danmark er rene u-landet. Hva mener du med at Norge skiller seg ut med tanke på f.eks grøt? Se utvalget til blant annet Semper, de har også økologisk som HI etterspurte (mye bedre utvalg av økologiske produkter); http://www.semperbornemad.dk/produkter/grod-og-vaelling Et barn med normale matvaner får nok ikke totalt matnekt hvis smaken skulle variere litt fra hva det er vant med. Og hvor stor forskjell i smak er det egentlig på barnematen? Og i Danmark har de like strenge regler som i Norge når det kommer til salt, sukker osv i barnematen. Lenger sør i Europa, som f.eks Spania, får du nesten ikke tak i grøt uten sukker, men sånn er det ikke i Danmark.
Hannah- Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Åh, sÅ bra, dette har jeg ogsÅ lurt pÅ. Vi skal ogsÅ til Danmark snart, men jeg tenkte av en eller annen grunn ikke pÅ Å spørre her inne. Hvordan er det med brød da, er det mulig Å finne vanlig grovbrød som de smÅ kan spise? Var der en snartur i fjor, og da fant jeg bare yoghurtbrød og sødmelksbrød.
Gjest Michael<3 Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Jeg hadde nok ikke kokt vannet fra flasker, men jeg hadde ikke gitt vann fra springen. Vannet, ihvertfall i København, smaker helt forferdelig... Jeg hadde nok også tatt med grøt og evt middagsglass. De har kanskje bedre utvalg, men det smaker ikke nødvendigvis det samme. Hipp f.eks, er tilsatt salt i andre land enn Norge. Dessuten skiller Norge seg ut med tanke på grøt. For ikke å risikere at barnet får total matnekt så ville nok jeg tatt med noe mat. Du får det jo til å høres ut som om Danmark er rene u-landet. Hva mener du med at Norge skiller seg ut med tanke på f.eks grøt? Se utvalget til blant annet Semper, de har også økologisk som HI etterspurte (mye bedre utvalg av økologiske produkter); http://www.semperbor...rod-og-vaelling Et barn med normale matvaner får nok ikke totalt matnekt hvis smaken skulle variere litt fra hva det er vant med. Og hvor stor forskjell i smak er det egentlig på barnematen? Og i Danmark har de like strenge regler som i Norge når det kommer til salt, sukker osv i barnematen. Lenger sør i Europa, som f.eks Spania, får du nesten ikke tak i grøt uten sukker, men sånn er det ikke i Danmark. Hadde ikke vært redd for å kjøpe barnematen i Danmark nei! Danmark er 100 ganger bedre enn Norge på sunne og økologiske produkter. Spesielt sistnevnte! Så jeg er mer skeptisk til å kjøpe ikke økologiske produkter til guttebassen i norge enn å kjøpe økologisk barnemat i Danmark:)Apropo vann så kommer jeg nok antagelig til å kjøpe flaskevann til han , dette nettop fordi jeg vet at vannet ikke smaker spesielt godt noen plasser:) Men da vet jeg at det trenger hvertfall ikke kokes før man gir det:) Takk for svar! Og god tur til deg Hannah- hvor i Danmark skal dere dra da og hvor gammel er din?
Gjest Michael<3 Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Jeg hadde nok ikke kokt vannet fra flasker, men jeg hadde ikke gitt vann fra springen. Vannet, ihvertfall i København, smaker helt forferdelig... Jeg hadde nok også tatt med grøt og evt middagsglass. De har kanskje bedre utvalg, men det smaker ikke nødvendigvis det samme. Hipp f.eks, er tilsatt salt i andre land enn Norge. Dessuten skiller Norge seg ut med tanke på grøt. For ikke å risikere at barnet får total matnekt så ville nok jeg tatt med noe mat. Du får det jo til å høres ut som om Danmark er rene u-landet. Hva mener du med at Norge skiller seg ut med tanke på f.eks grøt? Se utvalget til blant annet Semper, de har også økologisk som HI etterspurte (mye bedre utvalg av økologiske produkter); http://www.semperbor...rod-og-vaelling Et barn med normale matvaner får nok ikke totalt matnekt hvis smaken skulle variere litt fra hva det er vant med. Og hvor stor forskjell i smak er det egentlig på barnematen? Og i Danmark har de like strenge regler som i Norge når det kommer til salt, sukker osv i barnematen. Lenger sør i Europa, som f.eks Spania, får du nesten ikke tak i grøt uten sukker, men sånn er det ikke i Danmark. Hadde ikke vært redd for å kjøpe barnematen i Danmark nei! Danmark er 100 ganger bedre enn Norge på sunne og økologiske produkter. Spesielt sistnevnte! Så jeg er mer skeptisk til å kjøpe ikke økologiske produkter til guttebassen i norge enn å kjøpe økologisk barnemat i Danmark:)Apropo vann så kommer jeg nok antagelig til å kjøpe flaskevann til han , dette nettop fordi jeg vet at vannet ikke smaker spesielt godt noen plasser:) Men da vet jeg at det trenger hvertfall ikke kokes før man gir det:) Takk for svar! Og god tur til deg Hannah- hvor i Danmark skal dere dra da og hvor gammel er din? Tusen takk for linken forresten. Skal jammen si det ser ut som de har masse flott utvalg av grøt o.l i Dnamrk:9 Må nok hamstre med oss litt hjem også tenker jeg:)
Hannah- Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Hadde ikke vært redd for å kjøpe barnematen i Danmark nei! Danmark er 100 ganger bedre enn Norge på sunne og økologiske produkter. Spesielt sistnevnte! Så jeg er mer skeptisk til å kjøpe ikke økologiske produkter til guttebassen i norge enn å kjøpe økologisk barnemat i Danmark:) Apropo vann så kommer jeg nok antagelig til å kjøpe flaskevann til han , dette nettop fordi jeg vet at vannet ikke smaker spesielt godt noen plasser:) Men da vet jeg at det trenger hvertfall ikke kokes før man gir det:) Takk for svar! Og god tur til deg Hannah- hvor i Danmark skal dere dra da og hvor gammel er din? Vi skal leie et feriehus i nærheten av ålborg, reiser i neste uke. Han er 10 mnd.
Prompeloff Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Det må da gå ann å ha ulike meninger uten at du trenger å kommentere sånn, Kira? Jeg har bodd i København, og vannet der smakte helt forferdelig. Ja, nesten like gale som vannet i svømmehallen. Iom at jeg ikke likte å drikke det selv, er det helt klart at jeg ikke ville gitt det til mitt lille barn. I Tyskland derimot, drikker snuppa rett fra springen. I Norge gir man små barn lengre og mer grøt enn i resten av Norden, og Europa generelt. Samtidig er det i Norge anbefalt å vente med meieriprodukter til barnet er rundt året. I f.eks Sverige og Danmark, er visstnok anbefalingen 6 mnd. Med tanke på det, inneholder barnematen andre ingredienser enn i Norge, og smakene kan variere. Snuppa er ikke kresen, men hun nektet faktisk å spise nestle og Hipp i Danmark. Niesen min spiste knapt nok mat den uken hun var i Danmark. Da var hun rundt 1år. Samboeren min lo godt når jeg ville ha med litt grøt samt noen glass med middag, men etter oppholdet skjønte han hvorfor. Mennesker er vanedyr, og sånn er det bare. Jeg er forøvrig enig i at Danmark er fantastisk på økologiske matvarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå