Gå til innhold

Er det bare med som syns det er rart at det ikke er noen sikring på prekestolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, synes ikke det er rart. Hvis folk ikke skjønner at det er farlig og at man må passe på når man er på Prekestolen, så vet ikke jeg. Kan ikke sikre hele verdens natur, tenk på alle de stedene vi ferdes som ikke er sikret. ;)

Skrevet

Nei, jeg synes det ville være et unødig inngripen i naturen, og skjemmende for den attraksjonen det tross alt er.

Hvis folk er så dumme at de ikke skjønner at de må passe på der oppe, så kan de ha det så godt.

Det er dette som kjennetegner Norge, at vi har så mye urørt, vill natur som man da må omgås med respekt.

Skrevet

Hvis du ikke liker høyder så drar du ikke til prekstolen.

Skrevet

Jeg får hjertet i halsen hver gang jeg ser preikestolen på tv. Folk sitter jo og dingler med bena. Hvis jeg hadde vært der oppe hadde jeg ikke turt å gå oppreist i frykt for å snuble og falle mange meter bortover.. For, på kanten hadde jeg aldri (!!) stått. Jeg hadde nok krabbet rundt der oppe og pepet som en mus...

Men, å sikre det? nei, det synes jeg ikke

Skrevet

har gått på både prekestolen og kjerag og oppover mot kjerag var det jo litt rekkverk man kunne holde seg i. Men dette var rekkverk med kjetting og når det litt fuktig blir det kjempeglatt og livsfarlig. Mange av strekningene er veldig glatte og det kunne vært greit at det var noe man kunne holde seg i spesielt på slike turistattraksjoner som prekestolen og kjerag er.

Skrevet

Du går i naturen på eget ansvar. Hvis det tilrettelegges og sikkres blir plutslig den som har satt opp sikkringen ansvarlig for at det er god nok sikkring. Hvis de for eksempel satt opp et gjerde på prekestolen ville mange stole på gjerdet og for eksempel ikke passe like godt på barna. Om et barn falt ned pga at gjerdet ikke var høyt nok, at det var mulig å klatre på eller liknende ville fort den som hadde satt opp gjerdet bli ansvarlig for ulykken. Slik sikkring kan ofte gjøre et stad farligere pga redusert overvåkenhet.

Skrevet

Jeg syntes selve Besseggen var skremmende... Prekestolen skal jeg ikke opp på, selv om jeg har veldig lyst. Kjenner suget bare jeg ser bilder...

Sikring ville nok bare vært en falsk trygghet... Da begynner folk å klatre (tenker jeg da). Og litt av det fantastiske ville vært borte.

Har det forresten skjedd ulykker der?

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at noen har falt ned fra Preikestolen, nei.

Det har vel vært noen som har ramla på vei opp eller ned pga kronglete vei, that's it.

Vet at det har vært tilfeller av basehopp der, men det er jo en helt annen sak. Og så lurer jeg på om det ikke var to stk som tok livet sitt ved å hoppe derfra sammen for en stund siden.

Og da snakker vi jo om folk som gjør dette med vilje, og de ville jo greid det helt fint selv med gjerde.

Skrevet

Hva er rart med det?

Det er slik at man selv må passe på seg og eventuelt sine barn i norsk natur. Jeg er så takknemmelig for at allmannaretten er der og at vi faktisk får lov til å bruke hue i norsk natur! Skal du ha alt sikret, så får du reise i en fornøyelsespark i stedet.

(da en gjeng turister døde i sjoa i fjor, skulle man merke elven som farlig også. For dem og alle andre burde det vært en selvfølge at vann i så stor fart ikke er noe å leke med uten skikkelig kunnskap og oversikt) Vi bør heller dele ut fjellvettreglene på alle språk ved grenseoverganger og flyplasser (lytt til erfarne osv osv)

Skrevet

Følte bare for å vise dette bilde......

post-42-0-68946800-1338807969_thumb.jpg

Skrevet

So? Det er på eget ansvar.

Det finnes forøvrig fryktelig mange steder i norsk natur som er like farlig å ferdes i, uten at de er gjerdet inn. Hadde blitt fryktelig mye gjerder i vårt land om vi skulle gjerdet inn all potensiell farlig natur. ;)

Skrevet

Går mot strømmen her jeg da, for jeg er enig med deg HI om at det burde vært sikret i.o.m at det er en turistplass. Har ikke vært der selv da, kun sett bilder.

Skrevet

Eg var for lenge sidan i Austerrike, der det var skilt og sikringar over alt der det var ein del folk, og eg set pris på at naturen vår får vere så uberørt som den er. Ein ser då sjølv at ein må vere forsiktig på preikestolen, og får handle deretter.

Men einig i det at ein del turistar burde fått utdelt brosjyrer om korleis ein respekterar naturen og været, for mange er ikkje dette innlært på same måte som hjå oss.

På våre kantar kan ein feks av og til sjå fire vaksne mannfolk som står med kvar si fiskestang i ein liten robåt, og då veit me med ein gong at dette er tyske turistar, sidan me har fått inn frå barnsbein av at ein berre reiser seg ein og ein, og skal ellers sitte i robåten. Dei legg og ofte ut på fisketur når andre legg båten ved land pga for mykje vind, så litt meir opplæring hadde vore på sin plass.

Skrevet

Hehe, det bildet tenkte jeg også på når jeg leste oveskriften. Så han la det ut på FB.

Men til spørsmålet ditt : Dette kan man gjøre på de fleste fjell/stup, og jeg er imot at naturen sikres. Hadde det stått et gjerde der, hadde han garantert balansert oppå det eller noe...

Skrevet

Holder nettopp på å lese den svenske boken Trygghetsnarkomanernas land -om Sverige och det nationella paniksyndromet... Man kan ikke sikre allt her i verden!

Skrevet

Det er en grunn til at jeg ikke tar ungene med til prekestolen, begynner å svette i hendene osv når jeg tenker på kanten på prekestolen!! Har vært der oppe engang i mine yngre dager, men går ikke opp igjen før ungene er eldre å mer fornuftige !!

Gjest sug lut
Skrevet

Fikser man ikke natur kan man bli i parken.

Skrevet

Hadde det vært sikring der så hadde det ikke blitt det samme. Det at det ikke er sikring i naturen er det som gjør at det er naturen og ikke en park som noen har laget.

Er en redd for å gå slike steder og syns det er skummelt å ha med seg barn, så går en ikke slike steder. Da får en heller finne seg en lekeplass som er sikkret for alt mulig.

Skrevet

Jeg syntes selve Besseggen var skremmende... Prekestolen skal jeg ikke opp på, selv om jeg har veldig lyst. Kjenner suget bare jeg ser bilder...

Sikring ville nok bare vært en falsk trygghet... Da begynner folk å klatre (tenker jeg da). Og litt av det fantastiske ville vært borte.

Har det forresten skjedd ulykker der?

Jeg vet om flere som har tatt selvmord der, ei kjente jeg personlig.. av alle jeg kjenner er det mange som sier de ve tom folk som har tatt selvmord ved å hoppe utfor der.. Så ikke akkurat ulykker, men folk har dødd der ja. aldri hørt om ulykker der (bortsett fra en hund)

Skrevet

men hva slags sikring mener dere? syns det hadde vært greit med ett tau eller noe man kan holde seg i for det kan bli litt glatt hvis det er fuktig eller begynner å regne.

Skrevet

Jeg pleier ikke å være overbeskyttende overfor ungene, men har stor respekt for høyder. Faller du utfor prekestolen så er du nesten garantert å dø. Så er/var jeg litt hønemor når vi var på båtturer der vi bodde før (Svalbard) datt du i sjøen i ca 0 grader så hadde du død ganske fort da også!! Så folk trenger ikke slenge kommentarer om at hvis vi er så redde for ting så er det bedre å holde seg på en lekeplass eller gå tur i en park.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...