Gå til innhold

Lang flyreise med barn, noen som har prøvd Postafen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har prøvd Postafen ved lang flyreise hos barn? Hvordan virket det?

Har dere eventuelt andre tips? Vi har en reise på 21 timer foran oss...

Fortsetter under...

Skrevet

Postafen, er ikke det reisesyktabletter?

Hvis de blir dårlige av å fly er det en super løsning det. Men hvis det er for å få den lett sløvende effekten synes jeg det er forkastelig.

Ta heller bøker og noen nye små-leker, så går flyreisen helt fint uansett. Har flydd mye med barn og den eneste som har vært tung var med en som snart fylte året og jeg hadde tidenes hodepine den dagen.

Skrevet

Forkastelig å bruke det dersom man ønsker den søvndyssende effekten,hvorfor det?

Tenker det må være EKSTREMT tungt for et barn å være våken i 21 timer uten å få hvile. Jeg hadde absolutt gjort det, men hittil har vi ikke vært på lengre reiser..

Skrevet

postafen får jeg hang over av og ville absolutt ikke gitt de til mine barn, da ville jeg heller latt vær og sitte på fly i 21 timer! :)

Skrevet

postafen kan ikke brukes av barn under 12 år

Skrevet

Postafen kan absolutt brukes av barn under 12 år. Det kan brukes helt ned i 1 års alder, men skal da bare gies 1/4 tbl.

Mamma_til_2: Hvor lenge har du hangover og hvordan oppfatter du den? Effekten skal normalt vare i 10-12 timer. men har du det lenge utover dette?

Annonse

Skrevet

postafen kan ikke brukes av barn under 12 år

Postafen

UCB

Antihistamin. Antiemetikum.

ATC-nr.: R06A E05

resept_state_c.pngrefusjon_icon_t.png

ad-green.png Står ikke på WADAs dopingliste

Indikasjoner | Dosering | Kontraindikasjoner | Forsiktighetsregler | Interaksjoner | Graviditet / Amming | Bivirkninger | Overdosering / Forgiftning | Egenskaper | Andre opplysninger | Utlevering | Pakninger, priser og refusjon

TABLETTER 25 mg: Hver tablett inneh.: Meclozin. hydrochlorid. 25 mg, lactos., const. Med delestrek.

Postafen

UCBLukk

Indikasjoner:

Til voksne og barn >6 år: Reisesyke. Til voksne og barn >12 år: Postoperative brekninger og kvalme etter strålebehandling. For pakning unntatt reseptplikt: Reisesyke.

Postafen

UCBLukk

Dosering:

Som antihistamin tas dosen helst om kvelden. For å forebygge reisesyke tas dosen 1-2 timer før avreise. Reisesyke: Anbefalt daglig dose: Voksne og barn >12 år: 25-50 mg (1-2 tabletter). Barn 6-12 år: 12,5 mg (½ tablett). Ny dose kan gis etter 12 timer.

Skrevet

Postafen kan absolutt brukes av barn under 12 år. Det kan brukes helt ned i 1 års alder, men skal da bare gies 1/4 tbl.

Mamma_til_2: Hvor lenge har du hangover og hvordan oppfatter du den? Effekten skal normalt vare i 10-12 timer. men har du det lenge utover dette?

Jeg følte meg fyllesyk trett og slapp og vont i hodet i en hel dag etterpå!!! tok på kvelden en tab, hele neste dag var ødelagt.

Gjest yrild
Skrevet

Ja deg om det... huff sier nå jeg!

Jeg har reis 22 timer med en 14 mnd og det gikk helt fint. Anbefaler å spraye nesa med ordentlig nesespray (ikke bare saltvann) før take off og før landing. Ellers ha med masser av leker (noen nye som han ikke kjenner). Bæresele så du kan bære ham i søvn. Computer med drømmehagen DVD var en redning for oss :-) I tillegg til såpebobler og små ting å spise. Rosiner, frukt i båter, små yoghurt etc etc.

Det går fint bare dere forbereder dere godt :-)

Gjest yrild
Skrevet

He he.. mente selvfølgelig bæresele kun til barn under 2 år... ;-)

Skrevet

Jeg har ikke ville brukt postafen uten å ha samrådd meg med lege først. Overdosering kan føre til bl.a. hallusinasjoner, psykoser, hjerterytmefeil, død og en hel del andre symptomer relatert til sentralnervesystemet.

SAS har ihvertfall på sine nettsider tips og råd til å reise med små barn, står en del vettugt der altså. :)

Skrevet

Takk for svar!

Har kjøpt inn 2 aktivitetsbøker(klistremerkebøker) til hver vei. Tenkte også å pakke inn noen småpakker med farger og annet gøy.

Har tenkt å unngå frukt og sukker, for å slippe rask blodsukkerstigning. Men heller satse på litt langsommere karbohydrater.

Nesespray er pakket, og tenker også å gi henne drikke fra flaske under opp-og nedstigning.

Men det jeg bekymrer meg for er søvnen. Hun blir så oppspilt og når det er mye som skjer nekter hun å sove. Jeg har ALDRI fått henne til å sove ute i vogn for da er helt opplsukt av alt som skjer rundt henne.

Dersom hun ikke får sove på 21 timer kommer hun ikke til å ha det godt.

Har derfor forhørt meg på apotek og hos fastlege hvor jeg ble anbefalt Postafen.

Er likevel nysgjerrig på om noen har prøvd dette og sett effekten.

Får man normal søvn av dette eller kan jeg risikere at hun sover i 15 timer.

Det blir jo gjerne litt for drøyt...

HI

Skrevet

Jeg har ikke ville brukt postafen uten å ha samrådd meg med lege først. Overdosering kan føre til bl.a. hallusinasjoner, psykoser, hjerterytmefeil, død og en hel del andre symptomer relatert til sentralnervesystemet.

SAS har ihvertfall på sine nettsider tips og råd til å reise med små barn, står en del vettugt der altså. smile.png

Jeg har snakket med både lege og farmasøyt hvor jeg ble anbefalt Postafen. Det skal være helt trygt og ingen alvorlige bivirkninger er rapportert siden den ble tatt i bruk på 50-tallet...

Men skulle gjerne hørt andres erfaring om effekten av døsigheten på den.

Annonse

Gjest yrild
Skrevet

Synes det er værre å gi medisin til et lite barn enn at hun har et døgn med lite søvn, men meg om det...

Skrevet

det eneste jeg kan komme på i farten annet enn det deu selv har pakket og kjøpt inn er at mange flyselskaper har senger til baby/ små barn som du fester på veggen framfor setet så får hun vertfall ligge godt, hør med flyselskapet ditt om det er mulig. og lykke til på reisen :)

Skrevet

mamma_til_2: Det har jeg aldri hørt om før. Skal virkelig undersøke dette!

Tusen takk for tipset! :)

Skrevet

SAS har ihvertfall på sine nettsider tips og råd til å reise med små barn, står en del vettugt der altså. :)

Jeg har snakket med både lege og farmasøyt hvor jeg ble anbefalt Postafen. Det skal være helt trygt og ingen alvorlige bivirkninger er rapportert siden den ble tatt i bruk på 50-tallet...

Men skulle gjerne hørt andres erfaring om effekten av døsigheten på den.

Så bra du har snakket med lege om det :)

Jeg har brukt postafen selv som voksen, blir helt utslått i ca 12-14 timer av den. Men så tar jeg jo voksendose, og postafen kan virke forskjellig fra person til person, og det er sikkert forskjell på voksen og barn også. Blir også fryktelig trøtt og tung i hodet i flere timer etter at jeg har våknet, så jeg går glipp av en hel dag av ferien hvis jeg tar postafen.

Skrevet

Er vel få flyreiser som er 21 timer i strekk? Kanskje hun kan sove på mellomlandinger. Ellers ville jeg fått en kvelds avgang slik at dere fløy på natta.

Skrevet

Så vidt jeg kan se så skriver du ikke alderen.

Men ang soving så reise vi en gang langt med en på 1.5 som aldri hadde klart å sove i vogn. På flyturen skiftet vi til pysj og utførte de vanlige rutinene, la putene på gulvet ved beina og lot barnet sove der. Sovnet raskt og sov lenge. Det er noe med flyduren som beroliger.

Har reist mye med barn fra 3 mnd til 4 år, og flyturen har alltid gått lettere enn forventet. Ene gangen fløy vi to voksne med tre barn på 3 mnd, snart 2 år, og 4 år. Gikk supert.

Det er ikke som hverdagen hjemme, og selv små lar påvirke av å høre motorduringen og se å roen.

Flere ganger har vi hatt med en sekk med små-leker som knapt har vært rørt når vi kommer fram, og vi har aktive og nysgjerrige barn...

Flyturen blir hva man gjør det til.

Skrevet

Hun er 2.5 år.

Jeg tenker absolutt å bruke vanlige rutiner. Vi skal også ha med dynen ( dynetrekket er hun veldig avhengig av..) inn på flyet for å lage sovestemning. Men dette har ikke virket i vogn før.

Turen er 21 timer med 2 mellomlandinger, men ca 15 timer effektiv flytur.

Jeg tenker at på mellomlandingen skal hun ikke sove. Da skal hun få løpe så mye hun vil og strekke på seg. Det er vel helst på flyet når mulighetene for fysisk aktvitet er svært begrenset at hun trenger å hvile for å slippe å bli helt utkjørt..

Det skal vel gå på et vis, men tror nok vi prøver på å gi Postafen om hun ikke finner hvile.

Skrevet

Hva med å spørre legen om du kan få Vallergan?

Skrevet

Vallergan tør jeg ikke gi, den kan gi en del skumle bivirkninger.

Postafen tenker jeg er mildere og tryggere.

Men altså ingen som har erfaring med å gi dette til små barn?

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år som blir bilsyk. Når vi skulle kjøre 8 timer forleden, så spurte jeg fastlegen om Postafen, og han anbefalte det ikke til barn under 6 år i det hele tatt. Som han sa, han hadde ALDRI gitt det til sine barn når de var så små...

Dette er en lege som jeg stoler fullt og helt på, han har alltid funnet løsninger på evt problemer, og har ikke problemer med å gi medisiner når det trengs.

Skrevet

I går var jeg hos farmasøyt. Jeg fikk da lese et skriv de hadde mottatt fra legemiddelverket som sa at det var helt problemfritt å gi dette til barn under 6 år, men grunnet at leverandøren ville endre indikasjonen ble dette gjort.

En kort oppsummering av brevet står her:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82951.aspx

Så jeg er absolutt ikke redd for at det er FARLIG, men vil ikke at hun skal bli helt "borte" av det heller. Derfor jeg fisker etter erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...