Gå til innhold

Desilitermål til å "stole på"? (overraskende oppdagelse)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt tilfeldig så sjekket pappaen her i huset de ulike desilitermålene våre. (5 stykker) INGEN viste samme mål. 1 desiliter i et mål viste 1 1/2 i et annet og kun 1/2 i et tredje. Ikke rart at grøten noen gang er veldig flytende. ;)

Noen som vet om noen desilitermål som er til å stole på?

Tenker også på alle de gangene jeg baker og lager mat når alle målene blir så ulike.

Skrevet

oi, det har jeg aldri sjekket. Men jeg vet jo også at vekt er et bedre mål på "pulvermat" som mel, sukker osv.

For å finne ut hvilket mål som er riktig kan du finne ut vekten på det du skal måle, og se om det stemmer med dl.

Skrevet

Jeg bruker de gammeldagse metallmålene. Har mange i str 1dl, et par i 2,5dl, og et stort på en liter.

De er i hvert fall helt nøyaktige:-)

Skrevet

Jeg bruker de gammeldagse metallmålene. Har mange i str 1dl, et par i 2,5dl, og et stort på en liter.

De er i hvert fall helt nøyaktige:-)

Jeg har også et metallmål med 1 dl og et par av de "gammeldagse" plastmålene i 5 og 10 dl. Ingen av disse viste samme mål. Sjekk- kanskje flere får seg en overraskelse. :)

Forøvrig så er jeg ingen slave av målene og tilfører ekstra veske eller grøt når det trengs. ;)

Skrevet

Jeg har alltid likt å bake, og alltid fått bra resultater, men ett par ganger når jeg har bakt hos mine svigerforeldre, så har resultatet blitt annerledes. Og, som min mistanke var, så var det litermålet som var helt annerledes enn mitt! Skulle jo tro 1 dl var 1 dl, men den gang ei :P

Skrevet

Oi, så rart, hehe. Du kan kanskje bestemme deg for å velge ett , så blir forholdet melom ingrediensen i hvert fall rett?

Jeg kjøpte ett litermål på nille uten å se på det, og oppdaget da jeg kom jeg at det var mange forskjellige mål på de, en for sukker, en for vann, og ett for mel. Og disse målene var veldig forskjellige.

Skrevet

Oi, så rart, hehe. Du kan kanskje bestemme deg for å velge ett , så blir forholdet melom ingrediensen i hvert fall rett?

Jeg kjøpte ett litermål på nille uten å se på det, og oppdaget da jeg kom jeg at det var mange forskjellige mål på de, en for sukker, en for vann, og ett for mel. Og disse målene var veldig forskjellige.

selvfølgelig er målene for sukker, mel og vann forskjellige, de veier jo ikke de samme!

Skrevet

De ulike målene du snakker om er vekten:) Altså.. 200 gram sukker er det samme som "så-og-så-mange-desiliter", mens 200 gram hvetemel ikke er like mange desiliter som 200 gram sukker igjen..

Har aldri tenkt over at desilitermål ikke er desilitermål. hmm.. Det må sjekkes ut i kveld!

Skrevet

Jeg har også gjort den oppdagelsen, har litt forskjellige litermål, blant annet en kjøpt på ikea. Den fra ikea stemmer overhodet ikke med de andre. Jeg bruker nå for det meste en slik i metall, som er kjøpt på jernia, føler den gir mest rett resultat.

Skrevet

2 av målene er kjøpt på Jernia, men de er i lilla plast. Det er de som avviker mest og må være feil.

Skrevet

når man spør de gamle i familien og hvor mye mel man skal ha deigen eller hvor mye vann fiolene skal ha får man til svar : sånn passe. Dette prinsippet har jeg alltid laget mat etter og når man får følelsen med hva som er nettopp "akkurat passe" er dette mye lettere enn å måle opp hver bidige ingrediens. Samme kommer til å gjelde barnegrøten eller grønnsaksmosen her i huset :)

Skrevet

når man spør de gamle i familien og hvor mye mel man skal ha deigen eller hvor mye vann fiolene skal ha får man til svar : sånn passe. Dette prinsippet har jeg alltid laget mat etter og når man får følelsen med hva som er nettopp "akkurat passe" er dette mye lettere enn å måle opp hver bidige ingrediens. Samme kommer til å gjelde barnegrøten eller grønnsaksmosen her i huset :)

Enig i det, men når det gjelder bakst så er det viktig med nøyaktige mål så hadde vært fint å ha et pålitelig målebeger. Lurer derfor også på hvor man kan få kjøpt dette.

Skrevet

Aldri tenkt over at det er noe problem. Som regel lager vi mat på "slump-metoden" uansett:) Til barnegrøt bruker vi iallefall ikke målebeger!

uansett er det ikke noe problem så lenge du bruker samme målet til alle ingrediensene i en rett eller bakeverk. Da blir jo forholdene mellom ingrediensene det samme uansett!

Skrevet

oppdaget det samme når vi holdt på å lage mme... ingen av tåteflaskene har likt mål. 200 ml på avent, er ikke 200 ml på bambino..

Skrevet

rema sine er ganske rett

Skrevet

Mener å ha lært en gang at 1 liter vann veier 1 kg. Altså setter du desilitermålet på en vekt, nuller ut vekten, og heller opp 100 g vann. Da ser du hvilket mål som er mest rett hvis du har flere.

Skrevet

Har et firkanta et fra IKEA med tabell på to av sidene. Den ene siden viser en halv dl mer enn den andre :P og begge er for vann ja

Gjest splætt
Skrevet

Det samme gjelder forøvrig linjaler og tommestokker, sikkert målebånd også. De strekker seg i tillegg litt etter hvert. Bruk alltid samme måleredskap gjennom hele prosjektet:)

Skrevet

Jeg ville tatt en tur på Traktøren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...