Gå til innhold

Dere som får etter 1. september, får dere barnehageplass? Og hva gjør dere med permisjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 4. november, og tviler på at vi får barnehageplass fra august, selv om storesøster allerede har plass der. Kommunen har visstnok gitt streng beskjed om at de bare har lov til å ta inn barn som er født før 1. september i opptaket.. Så det vil si at noen må slutte i barnehagen for at vi skal få plass, pga at de ikke har råd til å gå med redusert bemanning.

Planen vår er å ta 100 % + 5 uker ferie for meg, og at jeg begynner på jobb 100 % i midten av august. Mannen min tar da sine 12 uker, og etter det så må vi sannsynligvis gå ned i stilling begge to frem til barnehageplass er på plass. Kontaktstøtte kommer heldigvis fra november (5000 kr) og det hjelper på :D

Hvis vi likevel skulle få plass fra august, vil takke ja og la barnet begynne feks i oktober, og at far sprer resten av sin permisjon utover høsten, feks en dag i uken.

Hvis jeg finner ut at jeg vil være lenger hjemme enn august, å ta ulønnet perm, må vi ikke da søke om utsettelse av fedrekvoten?

Fortsetter under...

fedrekvoten kan en spre utover de første 3 årene, må avtales med arbeidsplass, og dersom NAV skal utbetale (ikke arbeidsgiver, som igjen krever refusjon fra NAV) så vil de ha en viss tid å behandle på, dette er fra kommune til kommune, arbeidsmengde...

min kusine fødte i oktober, og fikk barnehage fra 01 januar.

Gjest peacock

Om du år plass kommer vel an på hvor du bor? I Oslo er det null sjanse. Vi fikk barn i september i fjor, og heldigvis har vi fått plass i studentbarnehage.

Om en av dere melder seg opp på et studie kan dere søke studentbarnehage (om dere bor i nærheten av et universitet/høyskole). De har generelt et veldig godt rykte.

Ellers anbefaler jeg å søke på familiebarnehager siden disse generelt er mindre populære - en i barselsgruppen min fikk plass der selv om barnet er født i september (fikk plass i 1. runde selv om det manglet 200 plasser i bydelen). Familiebarnehager står vist nok også litt mer fritt til å velge hvem de tar inn, så du kan jo ta en ringerunde å høre hvordan de prioriterer :-)

Og søk i hvert fall til hovedopptaket - kan hende dere må betale noen måneder om dere ikke vil ha oppstart i august, men om dere søker senere er dere i hvert fall bakerst i køen.

Jeg har tenkt litt på det jeg også, en tror det ikke skal bli no problem, da vi bor i en kommune med godt oppdekke. Størstemann går i samme bhg så da tror eg vi får plass... Har hørt av flere at barn med søskenpoeng kommer forran uansett til en viss grad?! Ellers får vi håpe vi føder i aug:p er krise for oss hvis vi ikek får plass før i januar hfertfall:S

Termin i midten av oktober. Vi tenker og søke og se om vi får plass, søker også i student barnehage siden jeg studerer, og sambo jobber rett ved siden av universitetet, så det er veldig greit om det skulle bli der. Ellers har jeg en mor som går hjemme hver dag som har sagt hun kan passe mini frem til det blir barnehageplass ledig.

Termin her er 2.nov. Jeg skal ta ut permisjon med lønn frem til 1.aug 2013 - så regner jeg med at jeg tar 1 år uten lønn - fordi jeg har lyst til det. Dersom vi hadde søkt barnehageplass tviler jeg på at vi hadde fått det, her går nr 2 hos dagmamma mens hun eldste er i barnehage på grunn av plassmangel....og det ser ikke lyst ut for fremtiden da vi bor i en kommune med høye fødselstall, som stadig stiger...... Så dersom jeg skulle gått tilbake på jobb fra 1.aug 2013 hadde det blitt dagmamma på begge to tror jeg, for nr 2 skal ikke i barnehage til høsten siden jeg skal gå hjemme, og den elste skal på skolen fra 2013.

Annonse

Termin i oktober her, og tror ikke vi får plass før august 2014 (bor i Oslo) selv med søskenprioritet.

Jeg syntes august 2013 er altfor tidlig å begynne (hvis vi hadde bodd et annet sted hvor vi fikk plass...), og januar tror jeg ikke vi får plass.

Tar ut ett års permisjon, men vurderer om jeg skal ta ulønnet permisjon frem til 12 uker før bhg-start og at mannen min tar det. Det blir tungvindt både for meg og arbeidsgiver om jeg skal jobbet 12 uker og så tilbake til permisjon igjen noen måneder. Alternativt jobber jeg redusert hvis vi får besteforeldrehjelp et par dager i uken.

Vi har også termin 4.nov! Vi tar den lengste permisjonen (57 uker?) og 80% lønn+ferie så vi trenger barnehage fra januar 2014. Får vi ikke det ( bor i Oslo) får vi prøve å finne dagmamma eller no?

Jeg har termin 3.nov. Har ikke begynt å tenkt på permisjon ennå. Regner med at det blir 100% og 47 uker.

Skal søke plass til aug 2013. Evt ta kontakt med familiebhg som nr 1 gikk i ett år. Superfin barnehage for de aller minste.

Mange ulike løsninger her ser jeg. Og takk for tipset om familiebarnehage- det skal settes opp på lista :) Ser at vi er flere som har termin nesten samtidig her- spennende!

Lykke til videre i svangerskapet :)

Jeg fikk barn i oktober 2010, og fikk barnehageplass fra august 2011 - i Oslo!

Så satser vel egentlig på at det skal gå greit denne gangen også.. termin i oktober igjen :) Nå har vi jo søskenprioritet også..

Jeg tror trikset er å søke fra august, og så eventuelt bare betale for plassen uten å bruke den frem til permisjonsslutt! Vi betalte for plass for snuppa vår fra august til november 2011 uten å bruke plassen

jeg har termin 14/11, og håper på plass fra august 13.

blir veldig tidlig for lille - knøttet å begynne, men til gjengjeld så kan vi da ha en laaaang innkjøring.

jeg skal jobbe 80% første halvåret etter permisjonen, så da kommer lille-knøttet bare til å ha 4 dager i barnehagen første tiden av de vanlige hverdagene også.

skal forøvrig ha "full" permisjon, altså 80% lønn.

Annonse

Familiebhg er en liten barnehage man har hjemme hos seg selv. Det er krav til at man har tilgang/trapp mellom privat hjem og bhg. Er man en person kan man ha 4 barn, og er man ikke utdannet førskolelærer får man som regel pedagogisk veiledning av førskolelærer i kommunen, om man er knyttet til base i en kommunal bhg.

Jenta mi gikk i fam bhg de to første årene. Helt topp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...