Gå til innhold

Om farskap og NAV??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid ca 4 mnd, med en singel arbeidende mann på over 30 som ikke vil ta noe ansvar. Han vil ikke signere på farskapet, selv om alle til og med mitt tidligere barn vet at det er hans. Han er redd for hva det vil si for han å signere der, så da spør jeg dere:

Hva skal jeg si til han? Jeg ber han om å gjøre det, så jeg får søkt om støtte reelt, uten å måtte ljuge til NAV, inngå privat avtale om bidrag det vi to blir enige (jeg er ikke interessert i penga hans, klarer meg uten), og han trenger ikke ha noe mer med meg eller ungen å gjøre etter det.

Hvia han ikke signerer, hva skjer da ift NAV og fødselspenger og støtte til aleneforsørger osv? Har to barn fra før, men der er det ordnede forhold nå med min eks....

Fortsetter under...

Om han benekter farskapet, så vil staten kreve dna prøve av han, så man kan ikke ro seg unna et farskap her i Norge så lenge mor oppgir han som far. Så la bare nav ta seg av dette. Når man setter barn til verden, så Må man betale for det uansett om man vil eller ikke. Hvis du ønsker å ikke oppføre han som far, får du kun minstebidrag fra nav, og det er ikke mange hundrelappene.

• 1 måned senere...

Hvis du ikke fører opp navn på far, blir det registrert ukjent far. Du får minste bidrag fra NAV på ca. 1000 kr pr mnd. Far har dermed ingen plikter og heller ingen rettigheter. Alt av permisjon og " goder"/ støtte går til deg. Du har krav på de samme støtteordningene som andre alenemødre selv om du ikke har navn på far. Hvis far ikke melder seg, henlegges farskapssaken og du blir stående som eneste forsørger. Gjorde dette med mine to første barn, og har ingen kontakt med far.

• 8 måneder senere...

Hvis du ikke fører opp navn på far, blir det registrert ukjent far. Du får minste bidrag fra NAV på ca. 1000 kr pr mnd. Far har dermed ingen plikter og heller ingen rettigheter. Alt av permisjon og " goder"/ støtte går til deg. Du har krav på de samme støtteordningene som andre alenemødre selv om du ikke har navn på far. Hvis far ikke melder seg, henlegges farskapssaken og du blir stående som eneste forsørger. Gjorde dette med mine to første barn, og har ingen kontakt med far.

Hva er grunnen til at du ikke oppgav far? Jeg ønsker ingen kontakt med barnefaren og ønsker derfor ikke å oppgi ham.

• 1 måned senere...

Hvis du fører opp "ukjent far" på papiret så vil NAV etter en stund innkalle deg til ett farskapsmøte..der vil de spørre deg litt ut om hvem som er far til barnet.

Du kan fortsette med å si at du ikke veit,og NAV vil da henlegge saken. Men om de får inn tips eller om far melder seg etter en stund,vil NAV sende deg brev og kreve Dna prøver.nekter du dette, så går det rettens vei!

Snakker av erfaring!

Anonym poster: cdef612b19aed04d2f32d28cd4320227

Sant som hun sier over her, i Norge er man faktisk pliktige til å oppgi faren, eller hvem det kan vere om det er flere alternativ, og det er kriminelt å la vere.

Prosessen er slik: Han blir bedt om å erklere farskap, og om han vil dekker nav en farskapstest (som koster ca 5000 kroner). Om han ikke møter opp, vil han bli kallt inn til retten. Om han ikke møter her, vil han bli hentet av politiet og tvunget til å avgi en dna prøve.

Bare oppgi han som far, og la han betale det nav regner ut at han skal i bidrag. Med mindre han er en trussel for deg er det ingen grunn til å skåne han.

Lykke til :)

Anonym poster: f526f53df6faedd25e5784cfe95d6834

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...