Gå til innhold

Avvente bursdagsfeiring i bh til de begynner på skolen. Noen flere?

Anbefalte innlegg

Er det noen flere som syns at bursdagsfeiring når barna går i barnehagen kan avvente til skolestart isteden??

Heldigvis har ikke sønnen vår på snart 4 blitt bedt i mer enn 1 bursdag i.l.a hele barnehagetiden, så vi tenkte at vi ikke feirer hans 4 års bursdag med noen fra barnehagen heller. Jeg tenkte at det sikkert går greit siden han ikke er vant med å gå i bursdager. Det hadde nok vært verre hvis han stadig var i andre sine bursdager..... å da ikke feire sin egen med barn fra barnehagen....

Er det flere der ute som syns det er unødvendig å ha barnebursdager i barnehagealder?

Noen som ikke går/sender barna i bursdager når de blir bedt?

Mye bedre når de begynner på skolen, for da kan de jo faktisk gå alene, uten å ha med mor eller far.

Fortsetter under...

Eldstemann fikk 4-årsfeiring hjemme med de andre 4-åringene fra bhg. Samt 5-årsfeiring med de andre skolestarterne. Lillesøster ble nettopp 4, men fikk ikke barnebursdag i år, både fordi dette ikke er vanlig praksis i den barnehagen, men også fordi hun skal over i ny barnehage fra august. Hun skal få feire 5- og 6-årsdag med jevnaldrende fra den nye barnehagen sin!

Gjest Filifjonka

Det er jo ditt/deres valg.

Jeg synes at barneselskapene da de gikk i barnehagen var supre, nettopp fordi foreldrene var med. Vi skal faktisk ha barn i samme klasse i ti år framover, og dette var en arena hvor vi ble kjent med hverandre og kunne sitte og prate om løst og fast.

Og ungene har hatt stor glede av det. Barnehagebarn er ikke for små til å kose seg med å feire bursdager, hverken egen eller andres.

Gjest yrild

Hæ...

Oj...

Jeg elsker fest og moro jeg da :-) Og det gjør lillemann på tre også. Vi har ikke vært i mange bursdager, men både han og jeg har hatt det kjempegøy, så nei jeg ville ikke tenkt tanken på å ikke skulle gå i bursdag før han er 6...!?

Annonse

Bursdagen er høydepunktene i hverdagen dems, og den store snakkisen når tiden nærmer seg.

Ville aldri ha falt meg inn å droppe det, dessutten er det når de er på den alderen at feiringen er enkle, de forventer jo så lite.

Dessutten er det få foreldre som er med, og de som er med er oftest til stor hjelp.

Her går de fleste alene i 4-årsdager. Det går kjempefint! Har aldri kommet på at viikke skal ha selskap med barnehagevennene. Her skal også de fleste gå sammen på skolen, så kjekt å bli litt kjent med de andre små. :-) Og du trenger ikke mye organisering. Det eneste vi hadde var fisking, og så satte jeg på litt musikk.

Jeg har feiret dagen til barna fra de ble 1 år. Med både vår familie og med mine venners barn og barnas venner når de blir eldre. Men har aldri hatt noen spesiell bursdag for de i bhg. Det har bare ikke falt naturlig her.

Men i år kommer jeg nok til å invitere minst 1 fra bhg som lillebror leker med hver eneste dag :)

Ellers inviterer jeg noen av mine venner som har barn på sånn omtrent samme alder. De pleier å være fra 5 - 10 barn i de selskapene inkl. mine 2. Det er kjempestas for mine i alle fall :D

Vi skal droppe egen bhg-bursdag. Det får være måte på hvor mange feiringer vi skal ha;-)

Gutten vår blir fire år. Han får feiret dagen med familiene våre, og så feirer de jo dagen i bhg, og i tilegg inviterer vi til egen "venne-bursdag". Våre venner og deres barn - hans kompiser og venninner:-), samt noen naboer og et par bestevenner fra bhg.

Vi har vært på tre bhg bursdager i løpet av året, så det betyr nok at vi ikke er de eneste som synes feiringene tar litt av...;-) Når de begynner på skolen blir det mer naturlig å droppe våre barns venner og deres foreldre og heller satse på kun de egenvalgte kompisene fra blant annet klassen osv.

Vi skal droppe egen bhg-bursdag. Det får være måte på hvor mange feiringer vi skal ha;-)

Gutten vår blir fire år. Han får feiret dagen med familiene våre, og så feirer de jo dagen i bhg, og i tilegg inviterer vi til egen "venne-bursdag". Våre venner og deres barn - hans kompiser og venninner:-), samt noen naboer og et par bestevenner fra bhg.

Vi har vært på tre bhg bursdager i løpet av året, så det betyr nok at vi ikke er de eneste som synes feiringene tar litt av...;-) Når de begynner på skolen blir det mer naturlig å droppe våre barns venner og deres foreldre og heller satse på kun de egenvalgte kompisene fra blant annet klassen osv.

"våre barns venner"=våre venners barn..:-)

Jeg skjønner på en måte tankegangen din, HI. Og dere må bare ta de valgene som passer best for dere. Helt greit det!

Når det er sagt, begynte de aller fleste i bh å feire bursdagen da de ble 4 år, og det er mange som kan gå alene i bursdag da. Nå når de feirer 5-års bursdagene ser det ut til at alle barna går alene i bursdagene (hvis det ikke bare er tilfeldig for vår avdeling i bh da).

De synes det er superstas og jeg synes ikke det trenger å ta av så mye. De synes det er kjekt bare å komme sammen alle sammen og leke, og presangene trenger ikke være dyre.

Jeg tror at barn på fire begynner å bli bevisst sin egen bursdag og feiring. Bursdag må være den gøyeste dagen i året for barn! Min datter har hatt nedtelling i et halvt år til sin bursdag. Hun fyller fire om noen dager..:) Da skal vi etter ønske fra henne ha karneval :)

• 3 uker senere...

Annonse

Blir ikke barnebursdags feiring før eldste begynner i 1.klasse , han har aldri vært opptatt av det, kanskje fornøyd nok med hele slekta som feirer han den dagen :) Hvordan det blir med minstemann vet jeg ikke, men blir nok ikke før 1.klasse der heller

Det kommer sikkert an på hvor ivrig barnet er også. Jobber selv i en liten barnehage. Det er kun ei jente som aldri har burdag av de store barna (fra 3-4 år, litt individuelt). Hun sier ikke så mye, men merker på hun at det er sårt. Bursdag er noe de andre barna snakker mye om når de skal ha + gleder seg masse til. (ber barn av samme kjønn på sin avdeling). Det er ikke alltid vi voksne ser hvor viktiig slike ting kanskje er for barnet

Mener ikke at det nødvendigvis er like viktig for ditt barn som i mitt eksempel altså, tneker bare det er viktig å se og vurdere ut i fra hver neklt barn, og ikke bare alder..

Man trenger heller ikke ha med barnas foreldre på bursdag (ikke vanlig i min barnehage).

• 2 uker senere...

Vi har ikke hatt bhg bursdag til 5 åringen vår noen av gangene. Hun ser ikke ut til å bry seg for vi har et digert familieselskap istedenfor med opptil 25 stk. samlet. Hun er fornøyd med det :)

• 1 måned senere...

Nå har alle barna mine blitt invitert i bursdager fra det året de har fylt 4 år (dvs at de har vært bare 3,5 år første gangen de eldste siden de er født på høsten), og ingen av oss har fulgt dem i selve besøket noen gang. Bare kjørt dem til og fra.

Vi har også hatt bursdager hjemme hos oss fra de var 4 år, og de har elsket det! Hadde aldri hatt hjerte til å ta fra dem denne gleden. Jeg har heller ikke opplevd mer enn en gang på alle disse bursdagene (er blitt ganske mange etterhvert) at en forelder har måtte være med inn. De bursdagene man ahr hjemme når barna er så små er MYE enklere enn når de blir eldre, to meg! Kan være greit å få "øvd" seg på å ha barneselskap med 4-åringer framfor å hoppe i det med en gjeng mye mer aktive og bråkete 6-åringer ;) Du må selvsagt ikke ha bursdag for sønnen din, men jeg tror du vil gi ham et minne for livet ved å gjøre det likevel.

Vi har hatt barnebursdager med venner fra barnehagen og nabolaget fra 3 år. Det er vanlig alder her vi bor.

Ungene synes det er kjempe stas, og vi foreldre har også blitt veldig godt kjent. Alle har med seg foreldrene når de er så små, og personlig setter jeg stor pris på å bli kjent med dem. Ettersom dette er et lite sted hvor alle skal begynne på samme skole.

Barna mine elsker bursdager, både egne og andre sine. Så her har vi både barneselskap og familieselskap :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...