Gå til innhold

NY 5 -6 mnd Juni ( fra 4 mnd mai)

Anbefalte innlegg

1. Leker:

Min gutt elsker babygymen sin, den er ganske stor så har god plass og mange kjekke ting å ta i. Spesielt en myk ball som lager lyd. Kjempe kjekk! Har ellers litt andre ting som bamser, uro i lekegring, leke"slange" på bilstol, biler ol :)

2 og 3. Massasje og sang

Føler meg som dårlig mor, men har vel aldri egentli gitt en sjikkelig massasje? ikke så flink å synge heller, men dikter litt sanger og leser bøker:)

4. føler meg litt dårlig samboer, har lite sexlyst..det er forsatt litt sårt, og siden min lille liker å starte dagene klokka 5 så har jeg mest lyst å såve... men må prøve å bli litt bedre på dette området..;)

vi reiser til danmark i juli, sammen med et vennepar. blir spennende å se hvordan bil å båt turen vil gå.. :) gleder oss til å komme litt bort:) han har allerede prøvt reiseseng to ganger, det gikk fint da hvertfall:)

lurer litt på hvor mye fast føde deres spiser og hvordan dere legger opp dagen? :)

Fortsetter under...

1: Hvilkke leker har deres små?

Hun har litt forskjellig, men de som blir mest brukt har sterke farger og er gode å holde i for ei lita hand. Tøybok med knitrelyd er spennende. Men egentlig hadde hun ikke trengt noen leker, for hun undersøker alt. Banker med det, rister på det, men mest av alt så smaker hun på det:)

2: hvor ofte masserer dere små trollene deres?

Aldri. Brukte å massere magen før, men har sluttet med det.

3: Hvilken barnesanger synger dere/ synger dere når de legges?

Trollmorsangen:) Og So ro lille mann. Pluss en slags voggesang jeg har etter bestefaren min. Kaller den bare soe-roe.

4:åsen sexlysten nå 5 til 6 mnd etter fødsel?

Elendig:)

Når det gjelder fast føde og dagsrutiner så ser det ca slik ut:

Opp kl 7. Hun pupper mye på natta så matlysten er ikke stor. En liten time etter vi har stått opp bruker hun å få en smakeprøve på noe. Til nå har det vært frukt eller svisker, for å se hva hun tåler. I morgen testes avokado/eplemos ut. Har laget 4 små porsjoner og hevet i fryseren. Så om ho tåler det, så blir det fast frokost her i huset en stund.

9 - sovetid. Sover ca. 1 time. Helst litt mindre - aldri mer.... Desverre:P

Hun ammes hele dagen lang. Sover fra 12-13 og fra ca 15-16, men det blir ofte senere. Har en formening om at hun ikke bør sove så mye etter 1630. Da blir legginga veldig tullete.

Rundt kl 18 får hun en porsjon med middagsmat. Den består av gulrot, søtpotet, potet og eple most sammen med stavmikser. Tilsetter også litt rapsolje. Dette liker hun veldig godt. Hun liker også Hipp sin gulrot/potetmos.

Hun legger seg for natta kl 19. Og våkner en eller flere ganger før jeg legger meg, og X antall ganger på natta. Så jeg ser veldig frem til vi skal nattavvenne:)

6.30-7.00 står vi opp og så er det 1 porsjon grøt med noe frukt blandet i. 1 time senere, opptil 135 ml med melk.

Innimellom her er det kos, lek, herjing og prating på fang og gulv.

2 timer senere er det tid for første lur. Sover fra 1-2 timer (vi legger oss inn i senga igjen, bare for å få den ekstra lille timen på øyet.

etter dette så sover hun 1 gang fra ca 13-14.30

og siste lur fra 16.00 - 16.30

Natt fra 18.30/19 - 6.30 - 7 med 2 oppvåkninger for mat

måltider;

7 - grøt 1 porsjon + fruktmos + vann

8 - melk

11 - melk

13.30 - melk

17 - grøt 1 porsjon + fruktmos/grønnsakmos + vann

18.30 - melk

23 - melk }

3 - melk } nattmåltidene sløyfes avogtil til bare ett måltid ved 3 - tiden, om hun ikke er sulten/våken og får ikke sove godt igjen

Nå er vi tilbake etter en uke i danmark. Snuppa har vært så snill på turen tråss lange strekker i bilen. :)

Snuppa legger seg i ca 19.00 og sover til ca 04.00, da vil ho ha litt mat for så sove videre til ca 08.00 +/-.

Ho får en liten porsjon grøt til frokost og en flaske ca 2 timer etter det for da har ho en lur p ca 2 timer. Når ho da våkner pleier ho å få et lite glass med noe fruktmos og en flaske litt senere. Resten av dagen får ho bare flaske og en porsjon grøt før ho legger seg.

Ho har også en times lur i ca 15.00 tiden.

1. Hvilke leker har deres små?

Ho elsker Giraffen Shophie, myke bøker, harde rangler som ho tygger på, en rangle med lyd og masse bamser.

2. Hvor ofte masserer dere småtrollene deres?

Aldri gjort.

3. Sanger vi synger:

Hjulene på bussen, Kamelen Clara, Jeg har en liten hund, Lille hassehare, Pulverheksa .

4. hvordan er sexlysten?

Som den var før graviditeten :)

Nå er vi tilbake etter en uke i danmark. Snuppa har vært så snill på turen tråss lange strekker i bilen. :)

Snuppa legger seg i ca 19.00 og sover til ca 04.00, da vil ho ha litt mat for så sove videre til ca 08.00 +/-.

Ho får en liten porsjon grøt til frokost og en flaske ca 2 timer etter det for da har ho en lur p ca 2 timer. Når ho da våkner pleier ho å få et lite glass med noe fruktmos og en flaske litt senere. Resten av dagen får ho bare flaske og en porsjon grøt før ho legger seg.

Ho har også en times lur i ca 15.00 tiden.

1. Hvilke leker har deres små?

Ho elsker Giraffen Shophie, myke bøker, harde rangler som ho tygger på, en rangle med lyd og masse bamser.

2. Hvor ofte masserer dere småtrollene deres?

Aldri gjort.

3. Sanger vi synger:

Hjulene på bussen, Kamelen Clara, Jeg har en liten hund, Lille hassehare, Pulverheksa .

4. hvordan er sexlysten?

Som den var før graviditeten :)

Så koselig å lese om deres små. Her er mini snart 6 mnd. har snudd seg en gang fra rygg til mage, og det var det. Tung i kroppen. Har nettopp begynt å venne han til grøt, fram til nå har det kun vært mm. I det siste har han sovet dårlig om natten, så håper litt mer mat gjør at han sover bedre. Og skal begynne å synge godnattsanger nå, etter inspirasjon fra dere. Og ta fram sportsvognen:)

Annonse

Dagene til jeg og mini varierer veldig mye. Men som oftest ser slik ut:

kl 6/ 7 star vi dagen, rett tøying og bøying for moro skyld og litt på fange og rett ned på gulvet, Da er han i så godt humør og ruller og babler mye.

Grøt/ pupp rundt kl 8 eller 9 også sover han til 10 eller halv 11.

våken 2 til 3 timer oxo mat igjen og sover 2 timer eller litt mer.

våken igjen kansje rundt kl 16 til 17.

legger seg for kvelden kl 19 eller 20. noen dager er det vanskelig å legge han, da sover han rundt 21, men våkner samme tid om mårran uansett :) så jeg er som regel en trøtt mamma tidlid på dag hehe

Gud som jeg gleder meg til denne tøtta skal begynne å sove litt lengre strekker av gangen på dagtid! Husket det løsnet rundt halvåret med broren. Det trenger jo ikke bli likt da, men håper jo selvfølelig :) Deilig med to lengre dupper - og ikke 3-4 korte.

Jeg tror jeg skal slutte å handle barnemat på Coop..

For på KIWI hadde de 10 ganger bedre utvalg! Og det er ikke en overdrivelse en gang!

Endelig blir det flere smaker for lillesnuppa å smake på =D

Visste ikke det fantes så mye barnemat fra 4 mnd og 5-6 mnd alder som hun nå kan begynne smått å få.

Et lite tips altså, sjekk flere butikker for barnemat.

åssen er det forresten med dere? Her er HIPP MME utsolgt nesten OVERALT. Må jo reise langt for å finne mat til lille tulla.

Hun brukte NAN før, men fikk så vondt i magen av den, så derfor bruker vi HIPP.

1. Leker: Alt som kan puttes i munnen. Biteringer av ulike slag. Har en kosefille som hun alltid har med når hun sover. Håper den blir like god som den kosefilla storebror har:)

2. Masserer sjelden.

3. Synger alt mulig. Fra moderne musikk til totalt harry-umoderne. Hun liker det meste:) Roer seg veldig når jeg nynner samme lille sekvens gang på gang. Ellers så liker hun best Lillepetteredderkopp, rororodinbåt og en hjemmesnekra en.

4. Sexlysten har vært større. Men det er fordi jeg er så trøtt når kvelden kommer. Har ingen problemer "der nede". Mannen min savner at jeg tar litt initiativ, men det kommer seg når tulla begynner å sove mer. Har vi mulighet til å kose oss på dagtid, noe som ikke alltid er lett med en 3,5 åring i tillegg til babyen, så gjør vi det:) Da er jeg mer opplagt!

Jeg lurer veldig på noe: Hva slags poser har dere i sportsvogndelen? Buggysnuggle? Den er så åpen i forhold til bagen...

Ja jeg har en BuggySnuggle. Den er jo veldig fin å se på, men kanskje ikke så praktisk som jeg skulle ønske. F.eks. er det ikke snøring oppe for å snøre litt igjen rundt overkroppen. Her nordpå hadde det vært praktisk. Så synes jeg den var litt dyr. Men er fornøyd med den altså...

Gutten min liker veldig godt å starte dagen tiidligt, det vil si ca klokka 5... Jeg er kjempe happy dersom han såver til 6,7 :) etter han har våknet så består egentlig hele dagen av såving og amming. Han holler ut halvannen til 2 timer mellom hver dupp, og en dupp pleier å vare en time (av og til mindre og...), er jeg heldig halvannen til 2 timer.. så forstår veldig godt brillefint med tanke på dagsoving! han sover ute i vogna på dagen:) han må og ammes ca hver andre time enda. dette fordi han gulper så mye..

ellers så prøver vi fortsatt litt med grøten. Han er veldig gla i å suge på tommelen, (bruker den isteden for tutt når han sover osv) så isteden for å svelge ned grøten tar han tommelen i munnen å suger det ned på en måte`? ganske irriterende i lengden når jeg gang på gang på ta ut denne tommelen for å gi han en ny skjei med mat....:)

Jeg har ikke pose i sportsdelen nå, siden posen min er tykk vinterpose, så jeg bruker bare dyne. Dette fynker veldig bra for oss hvertfall!

På fredag blir han 5mndr og på mandag er det 5mndrs kontroll og vaksine! Blir spennende og se hvor mye han har vokst siden vi ikke har veid siden 3 mndr. Ser flere har skrevet de har vært på 4 mndrs kontroll, er det valgfritt eller?

Nå nermer det seg leggetid for min lille, ha en fortsatt fin kveld :)

Annonse

Idag var vi på 6 mnd kontroll. min lille prins er blitt en skikkelig klump på over 9 kg :) Han fikk vaksiner, og det gikk helt fint tom nå :)

Ellers har vi kost oss mye i det fine været vi hadde idag, vi gikk på turer ut i sola, det var deilig :)

Jippi!! I natt såv han fra 19.30 til 5!! Tidlig morgen som vanlig, men håper han fortsetter med dette:) han sov rundt når han var 3mndr, helt tok han fikk nytt rom..:)

Jeg gir han kokt vann til grøt, men ikke særlig interesse for vann enda. Han liker bedre når vannet er kroppstemt.

1. Hun har masse leker, har arvet masse. Alt fra rangler, bamser, bøker osv. Alt skal jo selvfølgelig inn i munn. Veldig glad i babygymen sin også da:)

2. Masserer innimellom om kvelden før vi skal sove.

3. Synger litt egen oppdiktede sanger og de gode gamle. Mikkelrev, bollemor og bollefar, trollvisa, osv:)

4. Sexlysten er på bånn, men nå har barnefar flyttet ut, så får heller ikke testet det ut. Hehe.

Dagene våre stater rundt 8, snuppa pleier og våkne 0700-0730, men jeg greier og dra det ut med litt morgen amming og kos før vi står opp.

Deretter er det leking og kos, før det er pupp igjen rundt 12.00 og ut i vogna og sove.

sover gjerne til 13.30-14.00.

Er våken til rundt 16.00 og sover da gjerne til 16.30.

I det siste har vi prøvd litt grøt i 17.30 tiden før det er bading og i seng 19.00. Og selvfølgelig amming når hun da blir lagt.

Våkner mellom 00.00 og 01.00 får pupp, og igjen rundt 03.30.

Snuppa er 5 mnd i dag og har ikke begynt og rulle. Men kommer sg bakover når hun ligger på krabbeteppet, så hun plutselig da ligger utenfor krabbeteppet.

Var på 5 mnd kontroll på torsdag og fikk vaksine, det gikk kjempe bra, men var litt søvnig resten av dagen.

Hun er en stor jente og veier nå 8660 kg og 67,5 cm lang.

Vi skal på 5mnd kontroll i neste uke. Blir spennende:) Dagens nyhet: Snuppa har fått ei tann! Så da har vi en god unnskyldning for dårlig oppførsel frem til nå:) Neida:) Har ikke merket noe særlig forskjell på humøret, hun er stort sett blid og fornøyd. Men hun er jo et troll om natta-nå kan vi skylde på tenner!

Mi snuppe var ikke så stor ved verken fødsel eller 3mnd kontroll. Men hun følger sin kurve, så da er alle fornøyde. Blir uansett spennende å se nå, føler vi har hoppet opp et par klesstr. på et par uker!

den store gutten min var hele 8120g og 68,5cm på 5mnd kontroll! virker litt gretten etter vaksinen, men har ikke fått feber enda (fikk litt feber sist)

hvor store var/er deres på 5 mnd kontroll? ;)

snuppa mi var 6650g og 63 lang. selv syntes jeg ho er go og rund, veldig glad i mat etter at vi har begynt å innføre grøt og div puréer. vi skal på 6 mnd kontroll til onsdag. :-)

får håpe han slipper noen flere bivirkninger, vesla her har ikke reagert på noen av vaksinene.

Jeg lurer på også når deres små legger seg om kvelden?

her har ho lagt seg 19.00 siden ho var 4 mnd å da sover ho som regel rundt til alt fra 06.00 - 08.30. hender ho vil ha noe mat i 04.00 tiden.

Gikk veldig fint etter vaksine, var litt ekstra trøtt å sur bare.. :) så i går såv han best på brystet mitt. Var ganske deilig, sidene det så lenge siden..:) i går var han i seng til 8, men han legger seg mellom 7 og 8 på kvelden. Forstod ikke helt hva som hadde skjedd i dag når han våknet for første gang kvart over 6! Helt fantastisk:):) håper det fortsetter:)

Gidder nesten ikke å lese om deres sovebabyer...:) misunnelig? JEG? I dag var det morgen kl. 05.03. Og da var det mat ca. kl. 1 og 3. Men hun la seg fint kl. 7 igår kveld og da har jo jeg fått min dyrbare alenetid/tid med mannen igjen på kvelden, så jeg bør ikke klage. Eller bittelitt kanskje. Så har vi jo fått ei tann, så da skylder vi på den.

Nå skal jeg hvile i solstolen i 10minutter. Deilig!!

Hva gjør dere nå i ferien?

5 mnd kontrollen i dag;

Vekt: (4456g v/fødsel) 7580 g

Lengde: (52 cm v/fødsel) 66 cm

Vaksinen gikk sånn passe, hun grein litt, men roet seg etter ca 20 sekunder. Har sovet litt nå da.. akkurat som sist, veldig grinete og myye trøtt.. Håper det går fort over. Er slitsomt når de ikke har det så greit..

"ville spørre hvor ofte gir dere vann til deres små og koker dere vannet?"

Gir vann bare ved grøtmåltider.. Melk utenom. Hun virker ikke særlig tørst heller.

Jeg koker vannet avogtil og gir avogtil bare springvann. Varmer det opp bittelitt så ikke det er så veldig kaldt.

"Hva gjør dere nå i ferien? "

Har vel strengt tatt ikke ferie.. Men gjør heller ikke stort. I dag er det 1 år siden jeg jobbet sist.. Ble sykmeldt nesten helt fra svangerskapets begynnelse (9 uker) og frem til fødsel, og har foreldrepermisjon frem til september.

Vi var en tur til vestlandet i helga, jeg og tulla mi. Mannfolket ble igjen hjemme mens vi kosa oss med shopping og en skikkelig jenteweekend med min søster og hennes sønn (som gjorde gutteting :P). Reisen gikk greit, lille tulla våknet bare 1 gang på veien henover og 1 gang på veien tilbake.. Merkelig hvor godt de sover i bil.

Ellers planlegger vi en tur til Sverige eller Danmark eller begge delene :) Vi får se hva vi tar oss råd til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...