Gå til innhold

NY 5 -6 mnd Juni ( fra 4 mnd mai)

Anbefalte innlegg

Vi bor i en liten by. Bor i dag på 70 kvm, men får nå 132 + bod og garasje med hems:) Så det blir virkelig godt med mer plass. 3 soverom og kjellerstue. Huset er fra 1970 så det blir en del oppussing - MEN kjøkken er OK. Og de to badene er helt nye:D

Det er mannens jobb som gjør at vi bor her. Han får ikke den typen jobb han ønsker der vi kommer fra (samme plass her og;)). Det må være godt å ha familie nært!

Det er i allefall ikke moro når de små er syk. God bedrings til jenta di! Mi har hatt en antibiotikakur allerede... Pluss munn, hånd og fotviruset. Det er nok broren som drar hjem mye fra barnehagen....

Fortsetter under...

Sykdom er lite kjekt. Heldigvis ser det ut til at gårsdagens feber bare forsvant like fort som den kom.

Her våkna huset til liv halv 6... Storebror på 3,5 syntes det var et passende tidspunkt og vekket lillemor for han synes det er så gøy å leke med henne om morgenen. Takk for den liksom:) Jaja, vi er vandt med å stå opp tidlig, men liker å se 06 tallet på klokka..

Er det noen av dere som begynner å bli lei av å amme? Jeg er superglad for at ammingen har gått smertefritt denne gangen også. Men jeg er lei nå.. Selvfølgelig vet jeg alle fordeler med å amme, men etter 4mnd ser jeg også bakdeler..Uff, føler nesten det er en skam å si at jeg er lei av å amme! Noen tanker om dette?

Her har snuppa vært dårlig siden mandag, løs mage og ikke villet spise, ga ho blåbærsyltetøy i går å magen er blitt mye bedre :) men ingen feber.

Jeg sluttet å amme da ho var 3 mnd. Ho begynte å tulle fælt med puppen da det ble mye mas rundt ho å da ble jeg også stresset. Pumping har ikke funket for meg, fikk kanskje ut et par dråper å det var det. Så jeg begynte å ta med mme når vi skulle bort.

Men jeg ble også rett og slett helt utslitt. Når jeg ammet sovnet ho alltid ved puppen og når ho våknet å skulle til pappan sin ble det bare hyl for da skulle ho ha mat igjen, så ho hang i puppne 24 timer i døgnet så og si. Så da bestemte jeg meg bare for at nå var det slutt, jeg fortsatte amme om natten til det var tomt for melk. Hadde veldig dårlig samvittighet for det siden jeg vet at jeg kunne ha fortsatt om jeg virkelig ville, men jeg tenkte også det at det har ikke skadet noen å få mme. Etter amme slutt ble dagene mye enklere.

Jeg vet at mange syntes det er egoistisk siden man er heldig å har muligheten til å amme, men jeg syntes det er noen en hver å enkelt må kjenne på selv.

Men når neste unge kommer så kommer jeg til å satse på amming der også, syntes det hvertfall er verdt ett forsøk enn å ikke gidde å prøve.

I natt reiser vi på ferie en uke, det skal bli deilig. Danmark here we come :D hvor skal dere på ferie i sommer?

Er det noen av dere som begynner å bli lei av å amme? Jeg er superglad for at ammingen har gått smertefritt denne gangen også. Men jeg er lei nå.. Selvfølgelig vet jeg alle fordeler med å amme, men etter 4mnd ser jeg også bakdeler..Uff, føler nesten det er en skam å si at jeg er lei av å amme! Noen tanker om dette?

Jeg er også veldig lei av hele amminga. Hadde en tøff start og sto virkelig på for å få det til. Men siden hun var ca 2,5 mnd har hun diet oftere enn hver andre time - døgnet gjennom! Jeg holder på å bli litt smårar.

I tillegg får hun vondt i magen av alt jeg spiser virker det som. Har hatt mye luft i magen siden 2-3 måndersalder. Ble bare værre og værre opp mot 4 mnd. (Hun er nå 5 mnd og en uke.) Vurderer å supplere litt med flaske, men hun liker ikke mme. Hun tålte jo ikke grøt, så hvordan skal det bli å starte opp med fast føde for alvor da?

Har skaffet meg pumpe. Planen er å pumpe på kvelden og lage litt tynn velling av hirsegrøt og mm. Men må vente litt til. Må være sikker på at hun tåler grønnsaksmosen hun får på ettermiddagene nå. Går foreløpig i bare gulrot. Men tenker å prøve blande inn litt søtpotet i løpet av uka. Skal også prøve med avokado.

Noen tips til hva som kan blandes med avokado - utenom banan?! Banan er prøvd. Hun fikk pittelitt på en skje - bare det skapte masse uro og mageknip.

Hvilke andre grønnsaker er "safe" for en tander mage?

Noen som pumper innimellom? Hvor mye får dere ut?

Har pumpet to kvelder. Ene kvelden fikk jeg ut 1 dl. I dag bare 60 ml.

Jeg pumper 1 til 2 ganger om dagen. Får ut 60 til 90 ml om gangen. Pumping er ikke så efektivt som amming, men av og til må en pumpe:) Jeg jobber nå frem til juli. Pappan hadde lyst til å være hjemme med gullet mens hun er lita.

Annonse

Hei! Melder meg på her jeg også :-)

Hvor mye "prater" deres babyer? Vesla her på litt over 4 mnd lager bare vokaler, ingen gurgling, og heller ikke noen ordentlig latter. Hun er veldig med, smiler hele tiden og er veldig "med". Men jeg trodde de skulle ha litt mer avanserte lyder på denne alderen? Hun hører godt, skvetter av den minste lyd.

Jeg husker ikke hvordan storebror var på sånt på denne alderen :-)

Hei! Melder meg på her jeg også :-)

Hvor mye "prater" deres babyer? Vesla her på litt over 4 mnd lager bare vokaler, ingen gurgling, og heller ikke noen ordentlig latter. Hun er veldig med, smiler hele tiden og er veldig "med". Men jeg trodde de skulle ha litt mer avanserte lyder på denne alderen? Hun hører godt, skvetter av den minste lyd.

Jeg husker ikke hvordan storebror var på sånt på denne alderen :-)

En og annen gang har hun bablet: dadadada.... Ellers går det mye i æææææææææææ. Og en hel del sutring;) Ler sjelden. Jeg og mamma har funnet ut at hun er en alvorlig type. Smilet er ikke lett å lokke frem. Kanksje fordi hun har mye mageknip? Latteren er det broren som best får til. Men hun er helt tydelig med altså:) Veldig aktiv.

Mi er forresten litt over 5 mnd.

Jeg pumpet igår med full pupp-fikk ut 20 ml... Så nå gidder jeg ikke prøve å pumpe mer. Puppene mine egner seg kun til suging:) Haha. Her elsker hun mme og grøt, samt pupp. Vi sliter ikke med magevondt av mat, men hun raper sjelden på natta. Da styrer hun endel, riktignok med øynene igjen, men hun bråker som et uvær. Fiser, stønner og brummer. Ganske lik faren egentlig:)

De siste dagene har hun tatt helt av når hun "snakker". Før pludra hun litt, nå skriker og skråler hun. Hun skriker og hviner så høyt at hun nærmest skremmer seg selv. Så her hos oss kom det helt plutselig for et par dager siden.

Snuppa mi blir 5 mnd den 19. Hun ler og skråler dagen lang. Hun ler så hun hikster når hun ser storesøster. Smil er det ikke langt imellom. Men hun har dårlig tålmodighet, så det er ikke langt mellom latter og gråt. Hyler som en gris når hun må ligge litt for seg selv på gulvet eller sitte litt for lenge i vippestol. Hun vet hva hun vil og det er å være med oss andre rundt over alt. Ikke enkelt å få gjort noe.

Snuppa mi hyler også til hun skremmer seg selv, men da må hun hyle en gang til for virkelig å høre hvem det var som laget en sånn fin lyd:) Hun pludrer med vokallyder, lange remser med grrrrrrrrrrrr(skarre r) og hvin. Hun er flink til å herme mamamama.(Selvsagt sier hun mamma:) Også hermer hun heiiiiiiii når vi sier det med lys stemme. De er så herlige disse små gullklumpene våre:)

Oi, lykkelig med to, snakker hun allerede?

Mi har begynt å smatte, hun hikster og sier fra om det er noe hun ikke liker eller noe hun er glad for. Hun kan finne på å herme hei, men tror ikke det er helt bevisst.

Hun hermer også når jeg rekker tunge til henne og når jeg sjeper med lyd (blåser luft ut mellom tunga.. om dere skjønner..).

Hun er oppe i krabbestilling og har krabbeålt seg noen steg i 3-4 dager, hun kommer ikke langt da.. Bare 20-30 cm eller noe.

Og så snurrer hun rundt på magen, rundt og rundt og rundt og rundt.. :)

Heihei :)

Jeg blir med her, snuppa blir 5 mnd den 23 Juni. Tiden går så alt for fort. Det er først nå i ettertid man skjønner hva alle mener når de sier ''kos deg med barseltiden''. Selvom jeg må si det er veldig morsomt når hun prater og ler, og man får mer respons:) Her full ammer vi ennå, og hun har såvidt smakt på banan, men hun skjønte ikke helt dette med at det ikke var noe og suge på, så vi får ta det litt etter litt :)

I forrige uke så begynte hun og le, og nå har hun en tullete mamma som bare står og hopper og danser for og få ut litt latter, men hjertet smelter jo hver gang <3

Ruller deres små mye? Lille rullet veldig fra mage til rygg når hun var 2-3 mnd, men nå har det stoppet helt opp, og hun ruller ingen veier.

Herlig og lese om deres små :D

Heihei :)

Jeg blir med her, snuppa blir 5 mnd den 23 Juni. Tiden går så alt for fort. Det er først nå i ettertid man skjønner hva alle mener når de sier ''kos deg med barseltiden''. Selvom jeg må si det er veldig morsomt når hun prater og ler, og man får mer respons:) Her full ammer vi ennå, og hun har såvidt smakt på banan, men hun skjønte ikke helt dette med at det ikke var noe og suge på, så vi får ta det litt etter litt :)

I forrige uke så begynte hun og le, og nå har hun en tullete mamma som bare står og hopper og danser for og få ut litt latter, men hjertet smelter jo hver gang <3

Ruller deres små mye? Lille rullet veldig fra mage til rygg når hun var 2-3 mnd, men nå har det stoppet helt opp, og hun ruller ingen veier.

Herlig og lese om deres små :D

velkommen inn skal du være :)

mi ruller fra rygg til mage, gjort det i .. 3-4 uker eller noe? blir 5 mnd 25.juni

Hun ler ikke ordentlig enda, kommer mer med gledeshyl o.l.

Mat, hun får 2 rimelig gode porsjoner med mat om dagen :)

Endret av Westroze og tulla♥©

Annonse

Westroze: Hva slags mat gir du, og hvor mye? Her får snuppa en skål med grøt på kvelden. Har ikke noe mål på det egentlig, har økt og økt i en god ukes tid. Er vel snart oppe i 1dl. Hun eeeelsker grøten, blir illsint når hun ikke får mer:)

Huff, jeg synes dette med innføring av mat er litt vanskelig... Vil egentlig fullamme så lenge som mulig, men skal begynne å jobbe 40% fra 1. August. Og siden han nekter flaske må jeg vel bare begynne. Han har såvidt fått banan, og det begynner å gå ned ganske greit. Videre har jeg tenkt til å lage mat til han selv, gulerotmos og aprikosmos og avocadomos og lignende og lure inn litt morsmelken der.... I stedet for å begynne med grøt.... Vi lurer også på om han har kumelkallergi så barnemat og grøt uten melk er ikke sååå enkelt...

Så fint å høre flere som har funnet frem sportsdelen, det har jeg vurdert også da han ikke er veldig happy når han er våken. Men bagen er så god og beskyttende mot vær og vind da....

Her kommer litt oppdatering fra oss :)

min lille skjønne mini tester stemmen sin tror jeg, han skriker og hyler og roper hele tiden :) av og til synes jeg at skriker så høyt at man nesten får vondt i ørene hehe

han har oxo begynt med liknende krabbestilling , når han ruller fra rygg til mage, så blir han leeeeeeeeeenge liggende og kikker rundt og tar pause om han blir sliten :) og så prøver han på den krabbestillinga si hehe til han blir sliten og roper om hjelp hehe da mamma må snu han :)

I dag skal vi teste med litt hirsevelling nå på mårran. Spent på om ho vil ha...

Ellers skal vi på helsestasjon og veie (sånn for moro skyld) og så skal vi på foreldrekaffe i barnehagen. Ha en fin dag damer:)

Skal rett og slett på fest uten å ha med lillemor i helga:) Skal være kjørbar og ca et kvarter reisetid fra henne... Så det blir jo ikke FESTfest liksom. Får jo ikke til å pumpe meg, så alkohol er utelukket så lenge jeg ammer. Men skal bli deilig og rart å ha en kveld uten henne:) Synes det var myyye verre å gå fra storebror da han var liten. Er mer avslappa nå.

Har dere vært "lenge" borte fra deres småtroll?

En oppdatering fra oss: :)

Min gutt blir 5 mnd den 22 juni:) Vi har nettopp komt tilbake fra fysioterapien i dag, og vi har nå avsluttet behandlingen :) Så er kjempe glad for dette!

Mat: Har prøvt litt grøt og litt fruktmos. Får ingen stor reaksjon tilbake om han liker det eller ikke.. Men tror det begynner å "gro" på han etterhvert:) Såg noen andre skreiv de var lei av amming, det begynner hvertfall jeg å bli. Men har ikke samvittighet til å slutte enda, siden han liker det sååå godt :) Så er det utroligt greit på natta viss han våkner.. Det varierer hvor ofte, men som regel en gang på natta :)

Etter han klarte å snu seg fra mage til rygg, snur han seg hele tiden. Men han har fortsatt ikke snudd seg fra rygg til mage. Trivest vel best på ryggen :)

Gutten min har noen veldig ivrige besteforeldre, så han har allerede vært på overnatting 2 ganger, og hatt en del barnevakt her hjemme. Dette har gått kjempe bra hver gang, den det er værst for er nok meg.. :)

For min egen del så holder jeg enda på med 30 days shred, å har nettopp begynt på level 2. Det var syykt hardt!! Så håper jammen at dette vil gi resultater :)

Endret av froggy

Så bra at han er ferdig behandlet froggy.

Når det gjelder mat så kommer det litt etter hvert. Noen er jo mer klar for mat enn andre. Mi har fått litt mat i snart to mnd. Det er først nå hun virker ivrig.

Hun fikk 40 ml velling av hirse i går. Eller dvs. jeg laget 60 ml og hun drakk 40. Så noe ville ho ha. MEN - så begynte hun plutselig å gulpe mye igjen. Er det et tegn på at hun kanskje tåler det dårlig?

Ellers er hun 5,5 mnd og 8664 gram! En liten stein;) I allefall kjennes det slik ut på kveldstid når hun er urolig og må bæres en del.

Skal rett og slett på fest uten å ha med lillemor i helga:) Skal være kjørbar og ca et kvarter reisetid fra henne... Så det blir jo ikke FESTfest liksom. Får jo ikke til å pumpe meg, så alkohol er utelukket så lenge jeg ammer. Men skal bli deilig og rart å ha en kveld uten henne:) Synes det var myyye verre å gå fra storebror da han var liten. Er mer avslappa nå.

Har dere vært "lenge" borte fra deres småtroll?

Det er ikke stas å være borte fra småtrolla nei. Jeg har "pause" i permisjon. Pappan er hjemme. begynnte å jobbe da lillemor var 3.5mnd. Det er ikke med letta hjerte. Gleder meg til permisjon igjen om 1 uke:) Er borte 5-6 timer på det meste.

Hei flinke mammaer :)

Idag var det en strålende fin dag med mye sol og fint vær. lille klumpen min koste seg med frukt i baby feeder og var fornøyd :)

Nå klarer han å holde i tåen/ foten sin når han ligger på gulvet, da ser han skikkelig rundt ut som en ball :) hehe

så dagene går i ett og jeg kjenner jeg tenker på permisjonen er over om noen mnd og jeg har egentlig ikke så lyst til å begynne på jobb, vil helt være hjemme, siden jeg har jobbet over 100 % i mange år til jeg var gravid i 7 mnd. så kroppen trenger å slappe av litt og være hjemme med min herlige klump hehe

barhage har vi kke søkt og det er jo veldig vanskelig å få plass til unger som ble født i desember........ så vi får se...

hmm ja her kommer mine spørsmål til dere som gidder å svare :)

1: Hvilkke leker har deres små?

2: hvor ofte masserer dere små trollene deres?

3: Hvilken barnesanger synger dere/ synger dere når de legges?

4:åsen sexlysten nå 5 til 6 mnd etter fødsel?

Min lille har litt forskjellige leker, noen med speil og noen med lyd og musikk.

masserer han nesten hver kveld før jeg legger han.

sexlysten er ikke så mye, så hos oss blir er ikke så mye action hehe

jeg har hatt en vanskelig fødsel, ble mye revet og prinsen ble tatt med vakum, derfor får jeg mye vondt når vi har samleie. på grunn av smertene var jeg hos lege idag for en skjekk. da fant hun ut jeg har en arr i kjedden og skal til gynkolog. kansje den arren skal fjernes :( gruer meg mye...

Begynner med spørsmålene jeg :P

1: Hvilkke leker har deres små?

Mi har myke bøker som hun elsker å tygge og gnage på, (de lager lyder), 3 bamser som når du drar i de spiller musikk. en kaninkoseklut hun sover med om natta, en annen kanin hun gnager på som vibrerer, og en sånn vognrangle som henger på bilstolen ute på tur.

2: hvor ofte masserer dere små trollene deres?

Har vel gjort det maks 10 ganger siden hun ble født.

3: Hvilken barnesanger synger dere/ synger dere når de legges?

-Vi har en tulle (fast hver kveld)

-Se min kjole - annenhver kveld

-Byssan Lull- annenhver kveld

-Lykkeliten- annenhver kveld

-Lille Ole- annenhver kveld

sikkert fler, men husker ikke..

4:åsen sexlysten nå 5 til 6 mnd etter fødsel?

Hos meg er den på topp, mens samboeren min klager på at han begynner å bli gammel.. I en alder av 28 år.. men men.. 1-3 ganger i uka, kanskje?

Jeg hadde keisersnitt da, så ingen ødeleggelser nedentil :)

Jenta mi blir 5 mnd om 1 uke, hun kommer seg rundt, ruller begge veier og kryper seg rundt, bort til lekene sine:) Skikkelig stolt!

Ellers er hun syk for tiden, så hun er rimelig hes og forkjølt, stakkars..

Til helga skal vi på vårt første overnattingsbesøk (jeg og tulla reiser for å besøke min søster), så det blir 4 timers bilkjøring, men noen gode pauser innimellom.. Så da reiser vi bort til vestlandet :) Skal bli spennende å se om hun vil sove i reisesenga si da :/ hehe

Har dere planlagt noe ferie?

Her har jeg og mannen bare sagt/snakket om at vi muuligens skal dra til sverigeog/eller danmark, men vi får se :)

So flott at du brukte din tid til å svare :)

ang, sps. 4 må jeg si at det er jo full action hos dere :P det er bra det ;)

Jenta du må jo være veldig flink som ruller begge veier, min lille prins begynner med 6 mnd den 21 juni, altså nå på onsdag, og han ruller bare en vei, og prøver veldig mye på den andre siden, men har ikke klart enda. han kryper/ prøver på krabbestillinga si veldig mye hehe og kan holde seg leeenge på mangen.

Ferie skal vi ha 2 uke til sverige, håper på fint vær da :)

du får ha en god tur og lykke til med første overnattingsbesøk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...